اسلام آباد خبر15:51 - 1398/04/20
توضیح قاضی پور به دانا درباره چندبرابر شدن قیمت چادر:

مصرف چادر در کشور 90 میلیون متر مربع اما تولید داخلی آن تنها 10 میلیون است/ طرح مجلس برای گسترش کارخانجات تولید چادر

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به واحدهای مهم تولید پارچه چادری در کشور گفت: مهمترین واحدهای تولید چادر در کشور در مشهد، شهرکرد و کرمانشاه هستند که تا کنون توانسته اند تولیدات خوبی داشته باشند.

به گزارشاسلام آباد خبر، نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص گرانی های اخیر چادر و افزایش 5 برابری قیمت آن با وجود توان داخلی برای تولید این کالا اظهار داشت: در روزهای اخیر قیمت چادر بین ۶۰۰ تا یک میلیون تومان رسیده و ما از گوشه و کنار می شنویم که علت آن عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات پارچه است.

وی در ادامه افزود: حدود ۲ تا ۳ سال است که یکی از اهداف مهم در کمیسیون صنایع و حمایت از تولید داخل، افزایش تولید پارچه چادری در کشور بوده است، در این خصوص با برخی از سرمایه گذاران در این حوزه نیز جلسات متعددی برگزار شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به واحدهای مهم تولید پارچه چادری در کشور گفت: مهمترین واحدهای تولید چادر در کشور در مشهد، شهرکرد و کرمانشاه هستند که تا کنون توانسته اند تولیدات خوبی داشته باشند.

قاضی پور در ادامه افزود: مصوبه این جلسات این بوده است که تولید پارچه چادری ظرف دو سال گذشته به دو برابر افزایش پیدا کند به طوری که میزان تولید از ۱۰ میلیون متر مربع به ۲۰ میلیون متر مربع برسد اما در حال حاضر نیاز کشور به پارچه چادری حدود ۹۰ میلیون متر مربع است.

وی همچنین تصریح کرد: در ماه‌های گذشته و بعد از افزایش ناگهانی قیمت چادر، نامه نگاری هایی با بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی صورت گرفته و آخرین وضعیت تولید چادر در کشور بررسی شده است که از این دو نهاد خواسته شده است واحدهای جدیدی جهت تامین نیاز چادر مشکی در کشور احداث شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه احداث واحدهای جدید تولید چادر در مرحله کارشناسی است گفت: تجهیز و احداث دو کارخانه تولید چادر در مرحله کارشناسی بوده و یک واحد تولیدی دیگر قبول کرده است که کارخانه خود را گسترش بدهد و البته پیگیری ها همچنان ادامه دارد.

قاضی پور با بیان اینکه طی دوسال گذشته تولید پارچه چادری در کشور به دوبرابر افزایش پیدا کرده گفت: اگر چه تولید چادر افزایش داشته اما این میزان کافی نیست و باید واحد های تولیدی چادر همچنان افزایش پیدا کند تا علاوه بر خودکفایی بتوانیم صادرات هم داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: اخیرا از اوضاع آشفته بازار چادر مشکلی اطلاع پیدا کرده‌ام ولی متأسفانه برخی مسئولان از آنجایی که خانواده شان از پوشش برتر حجاب استفاده نمی‌کنند دغدغه ای برای افزایش قیمت چادر ندارند این در حالی است که چادر پوشش اول بانوان در کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این سوال که برخی از کارخانه های تولید چادر با مشکل واردات نخ و مواد اولیه مواجه هستند گفت: تا کنون مشکلی از بابت تامین مواد اولیه تولید چادر یعنی نخ، وجود نداشته است و محدودیتی برای واردات این محصول وجود ندارد اما اگر کارخانه ای با مشکل مواد اولیه مواجه شده هرچه سریعتر به کمیسیون صنایع اطلاع بدهد تا مشکل ان را برطرف کنیم‌.