اسلام آباد خبر15:26 - 1398/05/31
ادامه بی ثباتی در وزارت آموزش و پرورش:

دود سیاسی‌کاری مسئولان به چشم دانش‌آموزان رفت/ مهم‌ترین دستگاه تعلیم و تربیت در بلاتکلیفی مطلق

تنها یک ماه به بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده و تعطیلات تابستانی رو به اتمام است اما بی ثباتی و تزلزل مهمترین دستگاه تعلیم و تربیت دانش آموزان پایانی ندارد.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل از،شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازعصر همدان؛ آموزش و پرورش با داشتن بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز همواره به عنوان کادرسازترین و اصلی ترین دستگاه برای تربیت نیروی انسانی کشور شناخته می شود اما در سال های اخیر به دلایلی از جمله رویکردهای سیاسی و نگاه های سیاسی به این نهاد اثرگذار، باعث شده تا ماهیت اصلی و مبنایی این وزارت خانه به حاشیه کشیده شود.

آموزش پرورش، بعنوان یکی از مهمترین و استراتژیک ترین وزارت خانه ای که هم وظیفه آموزش را بر عهده دارد و هم پرورش را، باید رکن اصلی توجه مسئولین کشور باشد، اما این مهم در سال های اخیر با سایه استیضاح و استعفای وزرا صدمات مادی و معنوی جبران ناپذیری بر نظام آموزشی تحمیل کرده است.

بعد از به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، آموزش و پرورش یکی از بی ثبات ترین دوران خود را سپری می کند بطوری که  در طول این ۶ سال دولت های یازدهم و دوازدهم در صورتی که وزیر پیشنهادی را برای کسب اعتماد مجلس معرفی کند، رکورد دار بیشترین تغییر وزیر بعد از انقلاب، برای دستگاهی که آینده  دانش آموزان را رقم می زند خواهد بود.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ، حسن روحانی در نظر داشت محمدعلی نجفی را که این روز ها بعنوان سیاستمدار پرحاشیه در افکار عمومی شناخته می شود به عنوان سکاندار دستگاه تعلیم و تربیت کشور معرفی کند که با مخالفت مجلس روبرو شد.

با عدم اعتماد نمایندگان مردم به نجفی، رئیس جمهور، ابتدا علی‌اصغر فانی را به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه منصوب کرد و اندکی بعد یعنی در ۲۷ مهر ۱۳۹۲، وی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد، پیشنهادی که مورد قبول نمایندگان مجلس واقع شد اما دوام چندانی نداشت و فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان برای فانی پر حاشیه و  دردسر ساز شد و در نهایت پیش از استیضاح، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرد و حسن روحانی نیز با استعفای وی موافقت کرد.

بعد از فانی، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به مدت ۱۰ ماه سکان هدایت آموزش و پرورش را به عهده گرفت و بعد از ۱۰ ماه از وزارت خداحافظی کرد.

بعد از دانش آشتیانی، سید محمد بطحایی، بعنوان وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید شد اما بطحایی هم به خاطر برخی مسائل و مشکلات نتوانست در این سمت باشد و در نهایت بعد از  ۱۸ ماه سکانداری بزرگترین وزارتخانه کشور، در خرداد ماه امسال استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرد.

پس از پذیرش استعفای سید محمد بطحایی از طرف حسن روحانی، سید جواد حسینی سرپرست این وزارت خانه شد.

طبق قانون، دولت سه ماه مهلت دارد تا وزیر پیشنهادی را برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید در همین رابطه محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور زمان احتمالی معرفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس برای اخذ رای اعتماد را اعلام کرد و گفت: مطالعات روی گزینه‌های آموزش و پرورش را شروع کرده‌ایم و امیدوارم در نیمه اول شهریور گزینه مورد نظر به مجلس معرفی شود.

با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت وزارت آموزش و پرورش در طول سالهای اخیر همواره در اوج بی ثباتی بوده است به همین دلیل و برای بررسی چرایی عمر کوتاه وزرا در وزارت آموزش و پرورش با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گفتگویی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

 

هیئت دولت باید تا هفته آینده وزیر آموزش و پرورش را معرفی کند

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با عصر همدان، با بیان اینکه آموزش و پرورش وزارتخانه ای بسیار تاثیرگذار در جامعه است گفت: با وجود مشکلاتی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد انتظار می رفت هیئت دولت هرچه زودتر وزیر این وزارتخانه را انتخاب کند اما این چنین نشد.

عضو کمیسیون نمایندگان ولایی مجلس، با اشاره بر اینکه انتظار می رود کسی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود که توانایی اداره صحیح دارد افزود: امیداست کسی که به مجلس معرفی می شود مورد پذیرش فرهنگیان قرار گیرد و از همه مهمتر کارآمد باشد و از کارهای سیاسی دوری گزیند.

حاجی بابایی، با تاکید بر اینکه هیئت دولت باید به زودی تکلیف وزرای آموزش و پرورش و میراث فرهنگی را مشخص کند تصریح کرد: دولت باید تا هفته آینده وزیر آموزش پرورش را معرفی کند چرا که مجلس دو هفته دیگر به تعطیلات می رود و تکلیف باید هرچه زودتر مشخص شود.

وی، در پاسخ به اینکه اخباری مبنی براینکه قرار است وزیر آینده آموزش و پرورش یک خانم باشد گفت: اخباری که منتشر می شود فراوان است و اسامی مختلف به گوش میخورد و هراحتمالی وجود دارد اما هیچ کدام نمی تواند قطعی باشد و هفته آینده همه چیز مشخص می شود.

 

آموزش و پرورش، در دولت تدبیر و امید به عقب بازگشته

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش از ابتدای دولت تدبیروامید به عقب بازگشته و عملکرد مثبتی نداشته است یادآور شد: مشکلاتی از قبیل نبود نیروی انسانی، نبود سازماندهی صحیح در مدارس، مشکلات و مطالبات فرهنگیان، اجرای نظام رتبه بندی به تاخیر افتاده و و هزاران مشکل دیگر وجود دارد که امیدواریم هرچه زودتر اصلاح شوند.

حاجی بابایی، در پایان با بیان اینکه نبود نیروی انسانی باعث تعطیلی بسیاری از مدارس مخصوصا در روستاها شده است افزود: انتظار میرود هیئت دولت توجه ویژه ای به آموزش و پرورش و فرهنگیان داشته باشد و امیدواریم آموزش و پرورش هرچه زودتر به جایگاه اصلی خود دست پیدا کند.

اختیارات یک وزیر، بیشتر از سرپرست است

در ادامه محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر همدان، با بیان اینکه مسلماً اختیارات یک وزیر بیشتر از سرپرست است گفت: کسی که نمی‌داند در مسئولیتش ماندگار است یاخیر، به جایگاه خود دلگرم نیست و نمی تواند به خوبی در جایگاهش فعالیت کند.

وی، با تاکید براینکه دولت باید تا اوایل شهریورماه وزیر مورد نظرش رابه مجلس معرفی کند افزود: اگر وزیر زودتر انتخاب می شد فرصت بیشتری داشت تا در تابستان برنامه ریزی های آموزشی و پرورشی مد نظر خود را انجام دهد و سرپرست در حد وزیر اختیار ندارد.

قمی تصریح کرد: درحال حاضر آموزش و پرورش به وسیله سرپرست اداره می شود اما قدرت و اختیارات سرپرست در حد وزیر نیست که بتواند مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.

دیدگاه‌های دولت ها و مسئولان به آموزش و پرورش تغییر کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانه هایی است که متولی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است یادآور شد: باید نگاه ها و دیدگاه‌های دولت ها و مسئولان به آموزش و پرورش تغییر کند تا شرایط این وزارتخانه بهتر شود.

وی، در پایان با تاکید برایکه حل مشکلات معلمان در حوزه اقتصادی و معیشتی بدون تغییر نگاه مدیران میسر نیست گفت: این مشکلات اساسی، با تغییر و رفت و آمد وزیران حل نمی شود و  این وزارتخانه باید به ثبات نسبی برسد.

در پایان باید گفت، وزارتخانه ای که وظیفه تعلیم و تربیت بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز مشغول به تحصیل را دارد و حتی بر اساس صحبت های وزیر سابق در سال گذشته پیش بینی شده است که طی ۶ سال آینده این جمعیت به ۱۶ میلیون نفر برسد، آنقدری معلق است که بعید میدانیم تا دوسال آینده سروسامان بگیرد!

دولت، چطورمی تواند بزرگترین وزارتخانه کشور را با وجود هزاران هزار مشکل بزرگ و کوچک بدون وزیر رها کرده و حتی طی سه ماه تعطیلات تابستان به فکر انتصاب وزیر نباشد؟

ظاهرا هیئت دولت آنقدر که درگیر انتصاب های سیاسی خود هست، به فکر تعلیم و تعلم نسل آینده که قرار است فردای این مرز و بوم را بسازند نیست.