اسلام آباد خبر16:43 - 1398/07/15
دانا گزارش می‌دهد؛

سناریوهایی که اصلاحات برای توجیه شکست تدارک دیده‌اند/ اصلاح طلبان چرا باید نگران انتخابات مجلس آینده باشند؟

اصلاح طلبان به وضوح میدانند که با ریزش آرا و اعتبار مردمی با توجه به این عقبه ضعیف روبرو هستند و از این رو نمی توانند تصمیم درستی درباره اینکه چطور و با چه استراتژی در انتخابات آینده مجلس حضور یابند، اتخاذ کنند.

 شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی جبهه اصلاحات هنوز به توافق قطعی بر سر شکل حضور در انتخابات نرسیده است، این موضوع هم به جهت اختلافات فاحشی است که در این جناح سیاسی وجود دارد. اما منشاء این اختلافات چیست؟ اگر نگاهی به عملکرد این جریان در فضای سیاسی و خصوصا در مجلس بیندازیم به ضعف عمیق این جریان پی می بریم. همین ضعف عملکردی باعث نگرانی اصلاح طلبان برای نحوه حضور در انتخابات آینده شده است. چراکه اصلاح طلبان به وضوح میدانند که با ریزش آرا و اعتبار مردمی با توجه به این عقبه ضعیف روبرو هستند و از این رو نمی توانند تصمیم درستی درباره اینکه چطور و با چه استراتژی در انتخابات آینده مجلس حضور یابند، اتخاذ کنند.

البته نه‌تنها راهبرد انتخاباتی دقیق جبهه اصلاحات معلوم نیست، بلکه بحث‌های تئوریکی مانند نقش و جایگاه رهبری اصلاحات هم در ماه‌های منتهی به انتخابات مطرح شده است واصلاح‌طلبان در‌حال‌حاضر با چند مسئله از جمله حضور یا عدم حضور در انتخابات، مشارکت مبتنی بر لیست‌گرایی یا فردگرایی و تبیین جایگاه رهبری اصلاحات دست‌وپنجه نرم می‌کنند تا شاید بتوانند به نتایجی واحد برسند. بنابراین اصلاح طلبان در چهار راه تصمیم گیری برای نحوه حضور در انتخابات قرار دارند. 
 
اصلاح طلبان دوباره همه چیز را به گردن دیگران می اندازند
 
اصلاح طلبان که با نیروهای نه چندان قدر درانتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و توانستند بخشی از نامزدهای وابسته به خود را به مجلس هدایت کنند، امروز با توجه به این این نیروها نتوانستند در مجلس عملکرد خوبی داشته باشند، مطرح می کنند که این نیروها بعضا به سبب ائتلاف با جریان های دیگر از جمله اعتدالیون وارد لیست اصلاحات شدند. از این رو اصلاح طلبان مطرح می کنند که این بار ائتلاف نمی کنند تا به نوعی خود را از عملکرد بد گذشته فراکسیون امید پاک کنند.
 
در همین راستا، اصلاح طلبان فریاد «ائتلاف نمی کنیم» سر داده اند و مطرح می کنند که مشکلات مجلس دهم به گردن نیروهای غیر اصلاح طلب است. 
 
در این زمینه، «مصطفی کواکبیان»، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس مطرح می کند: «نمایندگان تهران چون می‌خواستند با دولت همراهی کنند، کمتر کار کردند.»
 
وی افزود: «از دولت کاندیدا قرض نمی‌گیریم و نمی خواهیم نردبان شویم.»
 
«محسن رهامی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اظهار نظری عجیب بیان کرد: «در هر صورت ما از انتخابات کنار نکشیده‌ایم ولی به هر قیمتی هم لیست نمی‌دهیم.وقتی در حوزه‌ای نامزد نداشته باشیم مثلا احمد توکلی را در لیست خود نمی‌گذاریم.»
 
سناریو نگرانی اصلاح طلبان درباره مشارکت مردم درانتخابات 
 
در این میان که اختلافات و تعدد سناریو در جریان اصلاحات اظهر من الشمس است، «مصطفی کواکبیان» نماینده اصلاح طلب مجلس از سناریو سازی رقیب برای اصلاحات سخن می گوید تا شاید اذهان عموم را به موضوعی دیگر سوق دهد.
 
وی در صفحه توئیتر خود می نویسد: «ملت ایران بدانند که سناریویی هست که می‌خواهند مردم را از صندوق‌های رای مأیوس کنند. این سناریو می‌خواهد نمایندگان اظهار نظر نکنند، در حالی که هر نماینده براساس اصل ۸۴ قانون اساسی آزاد است و می‌تواند اظهار نظر کند و حتی از آقای خاتمی یا رفع حصر صحبت کند.»
 
در همین رابطه، «آذر منصوری» فعال اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان باید جداً نگران مشارکت مردم در انتخابات باشند، گفت: « اگر این فضا بخواهد تا اسفند امسال ادامه پیدا کند اصلاح طلبان باید به طور جدی نگران مشارکت مردم در انتخابات باشند. ضمن این که ما در شرایطی هستیم که ائتلافی در منطقه و جهان توسط اسرائیل و آمریکا علیه ایران شکل گرفته است و امنیت ملی ما را تهدید می کند. بنابراین باید مراقب تهدیدها باشیم.»
 
اما به هر جهت اصلاح طلبان بیشتر از همه بایستی نسبت به ریزش آرای خود نگرانی داشته باشند و سعی می کنند این موضوع را به کمتر شدن مشارکت نسبت دهندو بیان می کنند که این موضوع به نفع رقیب است.به نظر می رسد اصلاحات در حال چیدن ادبیات و فضای فکری است که از همین امروز شکست خود را در انتخابات آینده با بهانه گیری های عجیب و غریب توجیه کند تا هزینه شکست را کمتر کند. 
 

به گزارشاسلام آباد خبر،