اسلام آباد خبر12:33 - 1398/07/26
لزوم ورود ستاد اربعین و مدیریت بحران به حوادث؛

یک کشته و 60 مصدوم در حوادث رانندگی 24 ساعت گذشته در محور ایلام به اسلام آبادغرب/لزوم برنامه ریزی مسئولین جهت حفظ جان زوار و پیشگیری از حوادث

حوادث رانندگی 24 ساعت گذشته درجاده های مواصلاتی ایلام به شهرستان اسلام آبادغرب1 کشته و60 مصدوم برجای گذاشته که مطلبد مسئولین ذیربط نسبت به حفظ جان زوار اربعین حساسیت بیشتری به خرج دهند.

به گزارشاسلام آباد خبر، رییس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: واژگونی اتوبوس حامل زائران کربلا در ساعت8 صبح امروز در محور حمیل به اسلام آبادغرب ۳ مصدوم برجای گذاشت.

 

متاسفانه دستگاه های امدادرسان اعلام نمودند که از دادن آمار تصادفات اربعین منع شده اند که بسی جای سوال است که آیا با اعلام نکردن آمار، تعداد مصدومین و کشته های حوادث کاسته می شود؟! یا مدیران مربوطه می خواهند از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنند یا از فشار افکار عمومی در امان باشند.

 

هر چند در اکثر تصادفات زوار اربعین، خستگی و خواب آلودگی یک عامل مهم در بروزحوادث است، چه بسا ممکن است اعلام اخبار درست و اطلاع رسانی شفاف موجب درس عبرت و کاهش خطرات رانندگی باشد وقطعا" به سود مردم خواهد بود.

 

با این اوصاف خبرنگار ما پیگیری های لازم را از منابع مطلع و غیر رسمی انجام داده که بنابر اطلاعات واصله؛ واژگونی اتوبوس امروز در کیلومتر 16 محور حمیل- ایلام، 29 سرنشین داشته که 25 نفر از ایشان به اتوبوس آمبولانس و یک دستگاه آمبولانس سواری به بیمارستان امام(ره) اسلام آبادغرب اعزام شده اند که مداوای مصدومین سرپایی در حال انجام است و مصدومینی که وضعیت بدتری دارند تحت نظر و مداوا و پذیرش جهت بستری قرار دارند.

 

بنابر گزارشات مردمی شب و روز گذشته پنج شنبه 25 مهرماه 7 حادثه رانندگی درجاده های مواصلاتی شهرستان اسلام آبادغرب1 کشته و 35 مصدوم برجای گذاشته است که تنها یکی از حوادث در بامداد امروز بر اثر تصادف زنجیره ای 4 دستگاه خودرو سواری 12 مصدوم برجای گذشته و یک حادثه در حوالی روستای زعفران، حادثه دیگردر حوالی امامزاده حسن، سانحه سوم در حوالی تونل اول محور حمیل ایلام، حادثه چهارم در فرودگاه (محور اسلام آباد-حمیل) و حادثه پنجم  مربوط به واژگونی پراید در کمربندی غربی اسلام آبادغرب(محور دالاهو) و حادثه رانندگی ششم در عصر روز گذشته بازهم در کمربندی غربی اسلام آبادغرب مربوط به واژگونی پژو سواری بوده است، البته شنیده شد که یک حادثه دیگری نیز در غروب روز گذشته در محور حمیل- ایلام رخ داده اما از جزئیات آن اطلاعاتی به دست ما نرسیده است.

 

 یک عامل مهم دیگر که لازم است به آن اشاره شود اینست که؛ از پانزدهم تا نوزدهم مهر ماه تصادفات متعدد جاده ای در محور های شهرستان 7 کشته برجای گذاشته و بنابر گزارشات واصله اکثریت حضور نیروهای امدادرسان با تاخیر در صحنه تصادف حاضرشده اند در صورتیکه هر 15 کیلومتر یک پایگاه فوریت های پزشکی در مسیر مستقر می باشد، پس چه دلایلی باعث تاخیر در حضور به موقع نیروهای فوریت های پزشکی بر بالین مصدومین در حال فوت بوده است؟!  چه عاملی باعث بروز تاخیر در امر خطیر امدادرسانی نیروهای فوریت های پزشکی شده است؟!

 

دکتر نادری مدیر شبکه بهداشت و درمان در پاسخ به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل تاخیر در اعزام آمبولانس ها اینست که اخیرا" براساس یک طرح کشوری سامانه 115 را مانند 110 در استان تجمیع کرده اند و اپراتورهای مربوطه بعلت عدم شناخت از مسیر معمولا کدهایی را برای امدادرسانی اعزام می کنند که دورتر از محل حادثه هستند و عامل مهم دیگر بروز چندین تصادف باهم است که چون استان پایگاه ها را برای امدادرسانی اعزام می کند، شهرستان اطلاعی از نیروهای اعزام شده و آماده به اعزام نداریم.

وی افزود: ما تلاش خودمان خودمان را برای حفظ جان مردم که از سیاست های شبکه بهداشت و درمان است انجام داده ایم و مشکلات را با مسئولین امر مطرح نموده ایم و فعلا" برای افزایش خدمات رسانی درخواست یک اتوبوس آمبولانس ودو دستگاه آمبولانس دیگر برای محور حمیل-ایلام گردیده است.

 

حیدری فرماندار اسلام آبادغرب با تأئید تلویحی تاخیر در حضور آمبولانس ها در محل حادثه، عنوان کرد: در جریان امور قرار دارد و طی هماهنگی با مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان در حال رایزنی با استان هستیم که دانشگاه علوم پزشکی برای این موضوع چاره اندیشی داشته باشد و یا در مواقع استثنایی نظیر این ایام اربعین، مدیریت تماس های سامانه 115 از شهرستان صورت پذیرد تا هماهنگی و سرعت عمل بیشتری بین تیم های امدادرسانی برقرار باشد.

وی افزود: طی پیگیری های انجام شده و اعلام نظر کارشناسان پلیس راه و راهور، علت اصلی تصادفات زوار اربعین خستگی و خواب آلودگی مفرط اعلام شده است.

 

به گزارشاسلام آباد خبر، با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام و قوانین بشردوستانه دنیا، حفظ و نجات جان انسان ها باید در اولویت همه برنامه قرار داشته باشد، لذا مسئولین ذیربط باید برنامه ریزی داشته باشند و از اقدامات غیرضروری و تبلیغاتی حذر کنند و در این ایام حساس اربعین که استان کرمانشاه و شهرستان اسلام آبادغرب در مسیر تردد خیل عظیم و مقدس زوار اربعین  بر سر راه دو مرز بین المللی خسروی و مهران قرار دارند، زیرساخت های لازم آماده خدمت رسانی باشند.و صرف اعلام اینکه؛ مثلا عامل تصادف عامل انسانی، خواب آلودگی و ... بوده از ما رفع مسئولیت نمی شود! مسئولین به افکار عمومی پاسخ دهند برای حفظ جان مردم  و زوار چه برنامه های پیشگیری کننده ای دارند؟! آیا این آمار بالای مصدومین و کشته ها در حوادث  یک محور با فاصله 30 کیلومتری در مسیر ایلام- اسلام آبادغرب طبیعی است؟!