اسلام آباد خبر15:02 - 1398/08/18
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب خبرداد:

مبارزه با جوندگان (موش مغان ) در مزارع کشاورزی شهرستان اسلام آباد غرب/ پیش بینی 5هزارهکتار کشت نخود پائیزه در شهرستان

مدیر جهاد کشاورزی اسلام آبادغرب از مبارزه با جوندگان (موش مغان ) در مزارع کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب خبرداد.

  مهندس کامران کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در گفتگو بااسلام آباد خبر،  گفت: جوندگان یکی از آفات مهم و خطرناک در مزارع کشاورزی شهرستان است که خسارت بسیار زیادی به بخش کشاورزی بویژه مزارع، باغات، سیستم‌ها و تأسیسات آبرسانی  وارد می‌کند.


 او افزود: مهمترین گونه غالب منطقه که بیشترین خسارت را وارد می‌نماید، موش Micotus Socialisکه به موش مغان نیز معروف می‌باشد.


 کریمی تصریح کرد: این موش با توجه به شرایط خاص منطقه در تمامی فصول سال فعال است که مشخصه مهم آن در باغ و مزارع کشاورزی وجود انبوه خاک به صورت تپه‌ای کوچک و هرمی شکل در جلوی سوراخ است که خروج موش از لانه بیشتر در شب می‌باشد.


 وی گفت: به توجه به شروع فصل کشت محصولات پائیزه در طی یک ماه گذشته  سال جاری در سطح ۱۸۰۰ در مزارع و باغات برعلیه این آفت مبارزه صورت گرفته است که بخش اعظمی از آن به روش شیمیایی می‌باشد. که روش‌های کنترل این آفت را سه روش کنترل زراعی، مکانیکی و شیمیایی اعلام کرد.کنترل زراعی شامل شخم عمیق، کوبیدن دالان‌ها و لانه‌های موش ها، غرقاب کردن و کنترل مکانیکی با تله گذاری انجام می‌شود. و استفاده از طعمه مسموم یکی از  روش های کنترل شیمیایی آفت ذکر کرد. وخاطر نشان کرد که تاکنون ۱۲۰۰ کیلو گرم طعمه مسموم جهت مبارزه در اختیار چهار مرکزجهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته وکشاورزان عزیز میتوانند جهت دریافت طعمه مسموم برای مبارزه با این آفت به مراکز جهاد کشاورزی تابعه مراجعه نمایند.



  مهندس کریمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی ‎جاری ۵۰۰۰  هکتار از اراضی زراعی  شهرستان اسلام آباد غرب به کشت نخود پاییزه اختصاص یابد  و از این سطح بیش از ۶۵۰۰  تن نخود برداشت شود. 


 کریمی خاطر نشان کرد، مناسب‌ترین میزان بذر گیاه نخود برای تولید مطلوب ۳۰ بوته در متر مربع می‌باشد که براساس توصیه مراکز تحقیقات با توجه به نوع رقم کشت شده برای یک هکتار زراعت دیم نیاز به ۹۰- ۷۰ کیلو گرم بذر میباشد. زمان کاشت یکی از عوامل بسیار مهم و مؤثر در دستیابی  به عملکرد بالا در زراعت حبوبات دیم است. تأخیر در کاشت سبب کاهش طول دوره رشد و کاهش عملکرد می‌گردد. مناسب‌ترین زمان برای کشت پائیزه نخوددر شهرستان  از ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر ماه است.


 وی افزود: قرار گرفتن کشت حبوبات در تناوب زراعی پس از کشت گندم موجب حفظ و افزايش حاصلخيزي خاک، جلوگيري از فرسايش خاک، کنترل علفهاي هرز، کنترل آفات و بيماريهاي گياهي و... میشود و با توجه به اینکه عملیات کاشت نخود پاییزه بصورت مکانیزه و با استفاده از دستگاه های بذرکار انجام میگیرد این امر باعث افزایش عملکرد محصول و افزایش درامد کشاورزان خواهد شد.