اسلام آباد خبر12:22 - 1398/11/08
چاقوی کرند در غلاف/

برندسازی و بازاریابی نوین حلقه مفقوده بازار صنعتگران دالاهو

اسلام آبادخبر: برندسازی و بازاریابی نوین حلقه مفقوده بازار صنعتگران دالاهو می باشد که موجب افزایش فاصله میان فروشندگان و تولید کنندگان صنایع دستی در شهرستان دالاهو شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، صنعت چاقو یکی از صنایع کهن در شهرستان دالاهو است  و از دیرباز آوازه چاقوهای دست ساز دالاهو(کرندغرب) بعنوان بهترین چاقو نزد اقشار مختلف مردم ایران به ویژه منطقه غرب کشور پیچیده است و چاقوی کرند محبوبیت بالایی در نزد قصابان منطقه داشته و دارد.

در گذشته کارگاه های سنتی معایب و اشکالاتی در این صنعت داشتند که البته با ساماندهی و آموزش صنعتگران می شود گفت بخشی از استاندارد سازی و تولیدات یکنواخت باکیفیت در این شهرستان به مرحله اجرا درآمده است اما  صنعتگران این حرفه در دالاهو مشکلاتی دارند که بخشی از این مشکلات در این گزارش بررسی می شود.

گلایه‌های صنعتگران

یزدان شفیعی به عنوان یکی از تولیدکتتدگان 11 سال است که  در صنعت فعال است؛. وی در خصوص تولیدات خود گفت: محصولات ما چاقو، کارد آشپزخانه، ساتور، تبر، داس و دیگر محصولات کشاورزی است.

او در ادامه عنوان کرد: مغازه ای که من در آن کار می کنم در ابتدا متعلق به شهرداری بود و میراث فرهنگی آن را از شهرداری خریداری و به صورت اقساطی به آهنگران تحویل داد و سند به نام تولیدکنندگان شد.

شفیعی افزود: در حدود 11 سال است که به عنوان یک صنعتگر  بیمه آهنگری دارم، اما متاسفانه در کرندغرب برخی اصناف بدون فعالیت خود را تحت پوشش این بیمه کرده اند و این در حالی است که عده  بسیاری از همکاران من هنوز بیمه نشده اند و زمانی که دلیل را از مسئولین جویا می شوند به آنها پاسخ می دهند که ظرفیت تکمیل شده است.

تولیدکننده دیگری در خصوص بازار فروش خاطرنشان کرد: کارد و چاقو را نمی توانیم با پست به شهرهای دیگر ارسال کنیم مگر زمانی که خود شخص به کرند غرب بیاید و خریداری کند.

شفیعی به مشکل دیگر تولیدکنندگان و شاید بزرگترین آن اشاره کرد و افزود: مغازه فروشندگان با فاصله بسیار جلوتر از تولید کنندگان است و به همین دلیل خریدار در ابتدا به مغازه آنها می رود و اجناس را می خرد و با فاصله زمانی بسیار زیادی که به ما می رسد خریدی ندارد که انجام دهد به همین دلیل ما مجبور هستیم محصولات خود را با قیمتی پایین به فروشندگان بفروشیم  و سود اندکی قسمت ما می شود.

وی در پایان افزود: فروشندگان زیر نظر صنایع دستی و گردشگری نیستند و 90 درصد کالاهای شهرهای دیگر را به اسم صنایع دستی کرند به فروش می رسانند و از این بین 10 درصد محصولات بومی این شهر است و شهرداری هم هیچ گونه نظارتی بر این مشکل ندارد.

همه صنعتگران چاقو پروانه تولید دارند

بهمن صفری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دالاهو در خصوص ساماندهی صنعتگران اذعان داشت: همه صنعتگران شهرستان  گواهی آموزش فنی و حرفه ای و پروانه تولید انفرادی یا پروانه کارگاهی دارند.

وی ادامه داد: افرادی که در منزل فعال هستند پروانه تولید انفرادی را دارند و آن دسته از افراد که شاگرد دارند پروانه کارگاهی ارائه شده است.

توضیحات میراث فرهنگی

شهرام علی یاری، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دالاهو  نیز در رابطه با  صنعت گران این شهرستان گفت: در شهرستان دالاهو  183 نفر صنعتگر فعالیت دارند که از این بین 40 نفر از آنها صنعتگر ساز سنتی هستند و 143 نفر دیگر صنعتگر ابزار آلات فلزی یا چلنگری هستند.

وی ادامه داد: به طور کل 165 کارگاه ابزارآلات فلزی در کرندغرب در حال فعالیت هستند، در بخش گهواره نیز 60 نفر صنعتگر فعالیت دارند که 60 نفر از آنها در ساخت صنایع دستی که عمدتا تنبور است فعال هستند و 20 نفر نیز در ابزار آلات فلزی فعالیت دارند.
شهرام علی یاری در خصوص وضعیت بیمه افراد گفت: از تعداد کل صنعتگران 36 نفر بیمه تامین اجتماعی و 23 نفر بیمه روستایی و عشایری را دارا می باشند.

مسئول مربوطه با اشاره به وام های اشتغالزایی و سامانه کارا در دو سال اخیر خاطرنشان کرد: دو میلیارد و 400 میلیون تومان به صنعتگران وام پرداخت شده است که حدودا نفری 20 میلیون تومان در قالب طرح توسعه و تکمیل کارگاه به 106 نفر تسهیلات داده شده است.

علی یاری در ادامه با بیان اینکه در  ورودی شهرستان کرند غرب بازارچه صنایع دستی وجود دارد و متعلق به میراث فرهنگی است گفت: در این بازارچه 18غرفه وجود دارد که هفت غرفه آن به دو نفر واگذار شده است، در بالاتر از غرفه های میراث فرهنگی تعدادی غرفه فلزی برای فروشندگان ساخته شده که متعلق به شهرداری است و ما با رایزنی های انجام شده موفق شدیم که با گرفتن 13 میلیون تومان از تولیدکنندگان صنایع دستی  سند این 18غرفه را به نام آنها کرده و به هقت کارگاه برای اولین بار در استان در رشته صنایع دستی نشانه استاندارد داده شود.

وی در خصوص بومی سازی وسایلی که فروشندگان کرند غرب می فروشند، گفت: متاسفانه وسایل بسیاری در بین محصولات تولیدی کرند غرب از جمله محصولات مسی اصفهان وجود دارد که این امر نیازمند همکاری اصناف و فرهنگ سازی در راستای حمایت از تولیدات بومی منطقه است.

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری دالاهو در خصوص برندسازی چاقو این شهرستان گفت: متاسفانه با وجود مستندات ارائه شده چون چاقو به اسم زنجان ثبت ملی شده است  و ما فقط توانستیم شهر جغرافیایی آن را ثبت کنیم اما به دنبال ثبت ملی تنبور به اسم دالاهو هستیم.

بر اساس این گزارش، در این برهه زمانی تولید کنندگان صاحب برند چاقوی زنجان حتی از دست واردات بی رویه چاقوی چینی بی کیفیت می نالند، اما مشکل عمده صنعتگران شهرستان دالاهو نداشتن برند خاص و عدم استفاده از بازاریابی نوین است که این امر می طلبد با حمایت دولت و پای کار آمدن سرمایه گذاران بخش خصوصی این صنعت کهن و اشتغالزا در این منطقه گسترش داده شود.

بدیهی است با یک برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت با توجه به بالا رفتن قیمت محصولات خارجی که ناشی از افزایش قیمت دلار بوده و با توجه به کیفیت کار صنعتگران این خطه هم میتوان در بازار داخلی حرفی برای گفتن داشته باشیم و حتی می توان بخشی از بازار عراق را نیز با تنوع و تولیدات مورد علاقه مردم عراق (نظیر شمشیر و خنجرهای عربی) در دست گرفت. گزارش از/سارائی