اسلام آباد خبر11:17 - 1398/12/16
گزارش تصویری-تشریحی؛

توزیع 400 هزار اصله نهال در بین شهرستان های استان کرمانشاه/غرس هزاران نهال دراسلام آبادغرب+تصاویر

اسلام آبادخبر: همزمان با روز درخت کاری 400 هزار اصله نهال تولیدی در نهالستان اسلام آبادغرب در بین شهرستان های استان کرمانشاه توزیع وهزاران نهال دراسلام آبادغرب غرس شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، همزمان با 15 اسفند ماه روز درختکاری و هفته منابع طبیعی هزاران اصله نهال به دست مردم و مسئولین شهرستان اسلام آبادغرب کاشته شد.

 

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب؛ 400 هزار اصله نهال جنگلی در نهالستان منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان اسلام آبادغرب در بین 14 شهرستان استان کرمانشاه توزیع گردید.

 

 

حجت الاسلام مهری امام جمعه شهرستان با هدف توسعه فضای سبز در این روز دو نهال میوه کاشت و به استقبال بهار 1399رفت.

 

 

 شهردار و اعضای شورای شهر و کارکنان شهرداری اسلام آبادغرب در پارک ولایت این شهر دهها اصله نهال غرس نمودند.

 

 

 مسئولین و پرسنل تیپ زرهی 181 ارتش نیز در این روز به کاشت صدها  نهال در محوطه پادگان الله اکبر اقدام کردند.

 

مهندس کامران کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در محوطه اداره به کاشت چندین نهال اقدام و در خصوص ارزش هر درخت گفت:چنین فکری از سوال یک دانش آموز از کارشناس ارتباطات پروژه احیای تالاب گورکانگ شروع شد. این کارشناس برای یک درخت ارزش یک دلار برای تولید هر روز اکسیژن آن در نظر گرفت. بنابر این یک درخت در هر سال به ارزش ۳۶۵ دلار اکسیژن تولید می کند که برای یک درخت ۱۰۰ساله حدود ۳۶۵۰۰ دلار معادل 130 میلیون تومان است. پس از تماس های بیشمار با افرادی چون پروفسور آفلر از دانشگاه نیوکاسل و بخش ایالتی جنگل ایالت nsw و مطالعات کتابخانه ای نتایج جالبی به دست آمد. ارزش درختی چون سدر قرمز از نظر تولید اکسیژن در هر سال 400 میلیون تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: هم اکنون قیمت تجاری جهانی اکسیژن به حجم ۹/۷ لیتر معادل (۹کیلوگرم) برابربا ۵۴ دلار است که در نتیجه هر ۵ مول از اکسیژن معادل یک دلار یا 3600 تومان قیمت خواهد داشت. هر متر مربع از برگ درختان در روز ۵ مول اکسیژن تولید میکند که در حدود نصف این مقدار را به مصرف خود می رساند. بنابر این تولید خالص یک درخت در هر متر مربع از برگ ه/۲ مول است! برابر مطالعه ای، سطح برگ درختان مناطق استوائی ۸ برابر حجم تاج آن درخت است . اندازه تاج یک درخت 5 ساله سدر قرمز در حدود 7متر  است و در نتیجه هر درخت سدر قرمز 2.5 *8*7 = 140 مول معادل 28 دلار در روز  و 10 هزار دلار برابر با 36 میلیون تومان در سال  تولید اکسیژن خواهد داشت . 

مهندس کریمی عنوان کرد: یک درخت بیست ساله سدر قرمز دارای یک تاج 800 متر مربعی است که  هرروز 1600 مول اکسیژن خالص تولید میکند که حدود 420 میلیون تومان در هر سال ارزش اکسیژن تولیدی آن است. با این حال یک درخت 50 ساله ارزشی معادل 21 میلیارد تومان خواهد داشت . ارزیابی فوق با در نظر گرفتن 10 ساعت آفتابی برای یک روز و میزان مناسبی از آب و نور و حرارت و مواد غذایی محاسبه شده است و در شرایط متفاوت اقلیمی تغییر پذیر است . این محاسبه نشان میدهد که اگر قرار بود ما برای اکسیژن پولی پرداخت کنیم در چه دردسر بزرگ اقتصادی می افتادیم . این تنها بخش کوچکی از تولیدات درختان و اکوسیستم ها ی جنگلی است ، اما درختان ارزشهای اقتصادی دیگر نیز دارند.

وی ادامه داد: آن ها برای ما آب تولید می کنند و سطح شوری آب را پایین نگه می دارند که توانایی خاک رابرای رویش گیاهان دیگر بهبود می بخشند . آن ها به عنوان ذخیره گاه کربن عمل می کنند و حجم قابل ملاحظه ای از دی اکسید کربن توسط درختان مصرف میشود وسطح گازهای گلخانه ای در اتمسفر کاهش میابد . آن ها لوازم و مواد مورد نیاز ساختمانها وسایر تجهیزات را برای ما فراهم می آورند و در حال حاضر، بهترین زمان برای درختکاری است. در کاشتن درخت و نگهداری از درختان موجود کوشا باشیم و ارزشهای اقتصادی و زیست محیطی درختان غافل نگردید

 

 

در ادامه بخشدار،مدیران جهاد کشاورزی، راه و ترابری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور عشایری و سایر مسئولین در محل نهالستان منابع طبیعی  شهرستان اسلام آبادغرب دهها اصله نهال کاشته و به ترویج فضای سبز و پاکی هوا کمک کردند.