اسلام آباد خبر08:18 - 1398/12/20
تحلیل انتخابات دوم اسفند به قلم جلیل محمدی کلهر

"مردم دو برابر شورای نگهبان نماینده های فعلی را رد صلاحیت کردند"

جلیل محمدی کلهر فعال فرهنگی و سیاسی در تحلیل انتخابات دوم اسفند نوشت؛ "مردم دو برابر شورای نگهبان نماینده های فعلی را رد صلاحیت کردند"

به گزارشاسلام آباد خبر، جلیل محمدی کلهر فعال فرهنگی و سیاسی در تحلیل انتخابات دوم اسفند نوشت؛   "مردم دو برابر شورای نگهبان نماینده های فعلی را رد صلاحیت کردند"

 

 

 در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حدود 43درصد از واجدین شرایط در کل کشور شرکت کردند ونتایج اعلام شده نشان از تغییر در کرسی های پارلمان وورود چهره های جوان وجدید در مجلس یازدهم دارد.

تحلیل واقعی انتخابات 2اسفند این است که پیروز اصلی انتخابات مردم بودند،چه مردمی که مشارکت کردند ورای دادند وچه آنهایی که مشارکت نکردند.

پیام افرادی که در انتخابات حضور نداشتند انتقاد از مسئولان ونمایندگان مجلس فعلی بود که با اعمال ورفتارهای خود از شآن وجایگاه مجلس به عنوان میراث یکصد ساله نهضت مشروطه کاستند.

عزیزان علیرغم کاهش درصد شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل ،متوسط مشارکت پایین تر از نرم های معمول در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهانی نیست واگر این موضوع با بسیاری از کشورهای آسیایی وبخصوص آسیای غربی مقایسه شود وضعیت ایران بسیار قابل قبول تر است.

دوستان این انتخابات در کنار وقایع پر شمار هفته ها وماه های اخیر بار دیگر نشان داد که مردم بنیان ساختار سیاسی در کشور را قبول دارندواعتماد به صندوق های رای برای تغییر است،اما نسبت به وضعیت فعلی اقتصادی وبرخی عملکردها شدیدا" معترضند.

نتایج انتخابات 2اسفند به وضوح نشان می دهد که مردم خواستار تغییر در وضع اداره کشور هستند، نتایج نهایی هم نشان می دهد که درصد بالایی از نمایندگان مجلس دهم تغییر کرده اند وتنها 56نماینده از نمایندگان فعلی در مجلس آتی حضور دارند.

به عبارت بهتر باید بگویم که شورای نگهبان 30درصد از نمایندگان فعلی را رد صلاحیت کرد اما مردم بیش از دوبرابر این درصد یعنی 70درصد از آنها که در رقابت ها حضور داشتند را فاقد صلاحیت لازم برای نمایندگی دانستند.که این نشانه نارضایتی مردم از عملکرد ضعیف مجلس گذشته وعلی الخصوص فراکسیون امید می باشد.

عزیزان علی رغم فعالیت رسانه های خارجی ،حضور مردم نشان دهنده عدم توفیق کمپین تحریم فشار حداکثری بود،آمریکا وهمپیمانان او از کمپین فشار حداکثری در حوزه اقتصاد وکمپین رای – بی – رای در انتخابات این هدف را دنبال می کردند که اولا" کسی در انتخابات حاضر نشود وعملا" امکانی برای اجرای انتخابات به وجود نیاید وثانیا" اگر هم مشارکتی در سطح حداقلی صورت گرفت افرادی رای بیاورند که به دنبال تامین هدف کمپین فشار حداکثری ،یعنی مذاکره با آمریکا وپذیرفتن دیکته های این کشور علیه مولفه های قدرت ملی ایران باشند.

بحمداله حضور پرشور مردم ونتایج انتخابات نشان می دهد که هر دوی این اهداف شکست خورد ،یعنی هم حضور نسبتا" قابل قبولی شکل گرفت با در نظر گرفتن تمام شرایط اعم از اعتراض به بد عملی دولت ومجلس اصلاح طلب وکارنامه نا مطلوب آنها ،وضع اقتصادی ومشکلات معیشتی کنونی وشیوع بیماری کرونا و...وهم افرادی وارد مجلس شدند که مواضع کاملا" ضد آمریکایی دارند ومخالف تسلیم در برابر خواسته های شیطان بزرگ هستند.

لذا از این عزیزان انتظار می رود با عملکرد صحیح ورسیدگی به دغدغه های اصلی مردم ،شاهد افزایش مشارکت وبازگشت امید بیشتر به جامعه ومردم در انتخابات 1400و1402باشیم.

متاسفانه شکل نگرفتن رقابت ایده ها را می توان یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت نسبت به ادوار قبل دانست که در این زمینه حتی جناح پیروز یعنی اصول گرا یان هم مقصرند. هر دو جریان سیاسی که وارد عرصه انتخاباتی شدند علی رغم تغییر در چهره هادر یک مسئله اشتراک داشتند وآن هم عدم ارائه راهکارهای عملی وایده های راهگشا برای حل مشکلات کشور بود.

جناح های سیاسی به جای معرفی مشکلات کشور وارائه راهکار برای حل آن در کاهش مشارکت نقش داشتند که امیدوارم در انتخابات بعدی ایده ها جایگزین گرایش های سیاسی برای انتخاب نمایندگان شود.

امید است در دور دوم انتخابات که در 29فروردین ماه سال بعد برگزار می شود مردم شرافتمند و فهیم شهر ودیار همیشه سرافرازمان با مشارکت حداکثری وحتی بیشتر از دور اول که بیش از 60 درصد بود در پای صندوق های رای حاضر شوند وکسی را انتخاب نمایند که با برنامه ها وایده های اصولی وعملی خود باعث استحکام پایه های دموکراسی ومردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی شود.