اسلام آباد خبر13:10 - 1398/12/27
سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد؛

پرستارنمای دروغگو هنوز دستگیر نشده است/ ۳۰ سال حبس برای جهانبانی و شرکاء/ بازداشت منتشر کنندگان اخبار جعلی کرونایی

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مفاسد اقتصادی کشور توضیحاتی داد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در بیست و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (سه شنبه ۲۷ اسفند ماه) به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ سالی توأم با فراز و نشیب‌های فراوان بود، البته ملت قهرمان ایران با لطف و عنایت خداوند در همه میدان‌ها سرافراز بودند.

اسماعیلی افزود: در قوه قضاییه سال ۱۳۹۸ را با مدیریت جدید و با برنامه آغاز کردیم، تلاش مجموع همکاران این بود که مردم طعم شیرین عدالت و خدمات قضایی را بچشند و در این عرصه گام‌های بلندی برداشته شد.

وی با اشاره به خدمات یکساله قوه قضاییه گفت: فضای کنونی کشور ایجاب می‌کند که گزارش تفصیلی را در زمان دیگری ارائه کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا ضمن تشکر از جامعه پزشکی و پرستاری که امروز در خط مقدم مبارزه با کرونا کمک می‌کنند، تصریح کرد: از رهبر معظم انقلاب که فرمان تشکیل قرارگاه را صادر کردند، تشکر می‌کنم.

اسماعیلی گفت: از همکاران عزیر خودم که در یک سال گذشته کار جهادی انجام دادند و با ارائه خدمات در ماه‌های آخر سال با رسیدگی به پرونده‌ها به صورت ویژه کار کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: با تلاش همکاران ما در مهار ویروس فساد، موفقیت‌های چشمگیری داشتیم و گزارش این مقابله‌ها اعلام شده است، امروز مردم ما بیش از آن که اخبار نا امید کننده بروز فساد را بشنوند، شاهد برخورد و مجازات کسانی هستند که مرتکب فساد اقتصادی شده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: امروز مردم گزارش بازگشت اموال به غارت رفته را می‌شنوند و این گویای مقابله با این ویروس است.

وی افزود: یکی دیگر از متهمان که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به ۱۰ بانک کشور بدهی داشت، بیش از ۵۰ درصد از بدهی‌هایش تسویه شد. ۵۳۰ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین، ۳۲۰ میلیارد تومان به بانک پارسیان، ۲۰۴ میلیارد تومان به بانک صادرات، ۲۰۰ میلیارد تومان به بانک ایران زمبن، ۱۴۵ میلیارد تومان به بانک سینا، ۱۱۰میلیارد تومان به بانک سرمایه، ۵۹ میلیارد تومان به بانک گردشگری، ۲۸ میلیارد تومان به بانک پارسیان، ۲۳ میلیارد تومان به بانک شهر، ۹۰۰ میلیارد تومان و ۵۲۵ میلیون تومان به دی پرداخت شده است، البته بابت این بدهی‌ها اموالی توقیف شدند و ۳۸۰ میلیارد دیگر سهام این فرد و ملکی در منطقه ۲۲ و یک ملک دیگر در آجودانیه توقیف شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با توقیف این اموال بدهی او تسویه شود.

وی با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس دستگاه قضا و مرخصی زندانیان گفت: به لحاظ درک درست دستگاه قضا از شرایط موجود و برنامه سنواتی نوروز بخشنامه‌ای توسط رئیس دستگاه قضا صادر شد و تا امروز حدود ۸۵ هزار نفر از این مرخصی بهره‌مند شدند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این اعطای مرخصی زحمت داشت و نیاز به تأمین کافی بود و در زمانی کوتاه و طی ۲ هفته همکاران ما پذیرای بیش از ۸۵ هزار خانواده بودند و در این جهت وظیفه دارم از همکارانم کمال تشکر را داشته باشم.

اسماعیلی درباره مرخصی زندانیان سیاسی تصریح کرد: برای اعطای مرخصی به زندانیان امنیتی فکر شده و بیش از ۵۰ درصد زندانیان امنیتی از مرخصی استفاده کردند و فضاسازی مبنی بر عدم استفاده زندانیان امنیتی از مرخصی درست نیست.

وی درباره رأی اخیر شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی گفت: رسیدگی به بخش دیگری از پرونده بانک سرمایه و صندوق تعاونی فرهنگیان انجام و حکم در تاریخ ۲۵ اسفند صادر شد. بنابر این حکم محمدرضا جهانبانی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و دریافت بیش از ۱۰۰ فقره تسهیلات به ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل عمومی و استرداد وجوه دریافتی محکوم شد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: عمار صالحی نیز به جرم معاونت به تحمل ۱۰ سال حبس و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد.

وی گفت: امنیت شهروندان دغدغه ما است و با کسی در این باره تعارف نداریم و یکی از مأموریت‌های اصلی ما تأمین امنیت شهروندان است و تدابیر مختلفی برای این منظور اتخاذ شده است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: زندانیانی که آزادی آن‌ها برای مردم خطر آفرین باشد، آزاد نمی‌شوند. سارقان مسلح، مجرمان اسید پاشی، آدم ربایی و اشخاصی که پرونده کلاهبرداری کلان دارند مشمول مرخصی نیستند، علاوه بر آن تمام زندانیانی که سابقه سرقت داشته‌اند به انضمام آدرس آخرین محل سکونت آن‌ها به مراجع قضایی ابلاغ شده است.

اسماعیلی گفت: مقرر شده پرونده‌های دارای شاکی بسیار، تجدید وقت شوند و در کنار آن دستورالعمل دستورات بهداشتی برای توزیع ماسک و رعایت فاصله بین قضات و اصحاب پرونده انجام شده است.

وی درباره ضدعفونی زندان‌ها در پی شیوع ویروس کرونا گفت: معاینات مستمر از زندانیان انجام می‌شود و در زندان تهران بزرگ علاوه بر استقرار بیش از ۴۰ نفر از کادر درمانی، ۳ اکیپ تیم اورژانس نیز مستقر شده‌اند و فضای آرامی را فراهم کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه قضا درباره میزان دیه در سال ۹۹ گفت: به موجب قانون قوه قضاییه باید پایان سال نرخ دیه مشخص شود و دستگاه قضا میزان دیه را در جلسه روز گذشته تعیین کرد و نرخ دیه در ماه غیر حرام ۳۳۰ میلیون تومان تعیین شد.

اسماعیلی بیان کرد: نظام سلطه به سرکردگی آمریکا نه تنها به نظام حاکمیت، بلکه با شهروندان ما عداوت دارد. تحریم ظالمانه آمریکا که بخشی از آن دامن‌گیر شهروندان ما می‌شود مصداق بارز اقدام جنایتکارانه است و آمریکا دشمنی خود را انجام می‌دهد. حال در این میان از کشورهای اروپایی گلایه‌ دارم، آن‌ها که ادعا می‌کنند خود تصمیم گیرنده هستند. آن‌ها چگونه تحریم‌ها را اجرایی می‌کنند، امروز کشورهای اروپایی باید استقلال خود را با لغو تحریم‌ها به خصوص تحریم دارویی به اثبات برسانند.

وی افزود: آنچه در صلاحیت ما بوده را انجام دادیم و معاونت بین‌الملل قوه قضاییه با وزارت امور خارجه کار‌ها را پیش می‌برند، اما همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ایران اسلامی فهمیده که تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند و به طور قطع می‌توانیم خودمان واکسن را تولید کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به شایعه سازان گفت: در این روزهای خاص حوادث زشت و زیبا فراوانی را شاهد هستیم از زشتی‌های این دوران علاوه بر احتکار اقلام دارویی، جعل شایعات و اخبار دروغ به ویژه در فضای مجازی که موجب یأس و ناامیدی بود مطرح شدند، حتی برخی مسئولان مطالبی خلاف واقع مطرح کردند و قوه قضائیه برای برخورد با این افراد درخواست تعقیب دروغ پردازان شعب ویژه در دادسرا و دادگاه تعیین کرده و ابلاغ ویژه‌ای برای پلیس فتا صادر شده است.

وی ادامه داد: شعب ویژه تا امروز تعدادی از این افراد را بازداشت کرده است و تعدادی نیز تحت تعقیب هستند. امنیت روانی همانند امنیت اقتصادی برای ما اهمیت دارد و آن خانمی که ادعای پرستاری می‌کرد محتوای غیرواقعی و دروغ از خود منتشر کرد و تحت تعقیب است، خبر دستگیری او صحت ندارد و امیدواریم به زودی دستگیر شود.

اسماعیلی با اشاره به احتکار کنندگان  کالاهای بهداشتی بیان کرد: ضابطان ما در سپاه و وزارت اطلاعات کشفیات را انجام می‌دهند و گزارش‌ها حاکی از کشف محموله‌های سنگین است و تعزیزات حکومتی رسیدگی به اقلام ریز و قوه قضاییه رسیدگی به اقلام درشت را برعهده دارند و دستوری مبنی بر رسیدگی با سرعت و قاطعیت به پرونده صادر شد و فقط در تهران بیش از ۶۰ متهم دستگیر و روانه زندان شدند و ۳۰ فقره پرونده در دادسرا رسیدگی و به دادگاه ارسال شده است و برخی دیگر در حال رسیدگی هستند و به زودی آرای محکومیت این افراد صادر خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا افرود: هیچ موردی از اقلام مکشوفه توقیف و پلمب نشده و ۱۰۰ درصد آن‌ها در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: مقرر شده نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور بر فرآیند توزیع اقلام مکشوفه نظارت داشته باشند.

اسماعیلی با اشاره به اتفاقی که در استان آذربایجان غربی رخ داده است، گفت: یکی از تولید کنندگان دستکش قبل از شیوع بیماری کرونا،در حال انتقال و صدور ۷ کامیون ۱۳۷ تنی دستکش به کشور ترکیه بود که با همکاری سرویس اطلاعاتی و قوه قضاییه مذاکره شد و او داوطلبانه از صادرات کالا منصرف شد و آن را به داخل کشور بازگرداند و یک شرکت دیگر این محموله را از این تاجر خریداری و محموله را برای توزیع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داد.

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده ضرب و شتم در شهر ری گفت: یکی از خبرگزاری‌ها در نقل خبر امانت را رعایت نکرد و همان طور که اعلام شد، این اتفاق مربوط به آبان ماه بوده و در تهران رخ داده است و فردی که تحت تعقیب قرار گرفت مقیم شهر ری بوده و نیابتی به دادسرای ری داده شد و او تفهیم اتهام شد و تحقیقات جامع در این زمینه انجام شده است و رسیدگی دادسرایی به اتمام رسیده و پرونده به دادگاه ارسال شده است.

وی با اشاره به کاهش ورودی به زندان‌ها گفت: درباره سیاست‌های کیفری در شرایط فعلی بخشنانه‌ای صادر شد و بر اساس آن قرار شد از بازداشت‌های غیر ضروری جلوگیری شود، میزان ورودی به زندان‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است و شاهد کاهش چشمگیر ورودی به زندان‌ها بوده‌ایم.

اسماعیلی درباره رونق تولید در قوه قضاییه گفت: وظیفه ما این است که در اجرای تدابیر مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را به کار گیریم. حمایت از رونق تولید جزء برنامه‌های ما بود و در یک بازه ۶ ماهه از تعطیلی ۵۰۰ واحد تولیدی جلوگیری شد و برخی دیگر به چرخه تولید بازگشتند. خوشبختانه با تدابیر قضایی و با توجه به اینکه نباید منجر به بیکاری فردی شود، ۹۹۴ واحد صنعتی با حمایت دستگاه قضا یا تعطیل نشدند یا به چرخه تولید بازگشتند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: مدارک تمام این اقدامات موجود و مستندات آن‌ها در اختیار است و برخی گفتند حرف‌های ما ادعا بوده، اما آمادگی داریم تمام گزارش‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی بیان کرد: پایان بخش سخنان خود را مزین به نام تمام شهدا به خصوص سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی می‌کنم و باید بگویم مطابق اقدام تروریسی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی در دادسرای تهران پرونده ویژه‌ای با بازپرس ویژه تشکیل شده است و هیئت قضایی و هیئت مستشاری از معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی قدس تشکیل و با قوه قضاییه عراق مذاکراتی انجام شده است و هیئتی از این کشور به ایران آمده و به زودی هیئت قضایی ما به عراق اعزام می‌شود.

اسماعیلی گفت: حسن ختام نشست امسال را با نوید پیگیری این اتفاق به پایان می‌رسانم و می‌گویم مسیر رسیدگی به پرونده شهادت سردار سلیمانی را تا پایان محکومیت این افراد ادامه می‌دهیم.