اسلام آباد خبر15:22 - 1399/02/25
در میزگرد با کارشناسان و چهره های دانشگاهی مطرح شد؛

برندسازی ترامپ از معامله قرن برای انتخابات 2020/ عواقب انتقال کرانه باختری بدتر از جنگ 33 روزه

کارشناسان و چهره های دانشگاهی هدف از مطرح کردن مواردی همچون معامله قرن و انتقال کرانه باختری را در راستای فرار از شکست طرح خاورمیانه بزرگ می دانند.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازایلام بیدار، شمارش معکوس برای یکی از مهمترین مناسبت های مهم جهانی آغاز شده است؛ آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در هر سال بعنوان روز قدس نامگذاری شده است.

اهمیت این روز امروزه بر کسی پوشیده نیست، روزی که همه مسلمانان در سرتاسر دنیا آن هم در شرایطی که در روزه هستند در محکومیت اقدامات امریکا و اسرائیل در فلسطین راهپیمایی می کنند.

اما همه نگاه ها در روز قدس به ایران اسلامی بعنوان مرکز و نقطه قوت در بحث فلسطین است، اما امسال این راهپیمایی با توجه به شیوع ویروس کرونا به احتمال فراوان در اکثر استان ها برگزار نشود و به گونه های دیگری از جمله در فضای مجازی گرامی داشته خواهد شد.

فارغ از برگزاری این راهپیمایی آما آنچه امسال وجه روز قدس را از سایر سال ها متفاوت می کند در واقع موضوع انتقال کرانه باختری به رژیم صهیونیستی است، موضوعی که با واکنش های متفاوتی همراه شده است.

یکی از شاهکارهای دولت ترامپ به همراهی اسرائیل غاصب "معامله قرن" است، معامله ای که طی آن قدس پایتخت اسرائیل می شود اما تازه ترین اقدام ترامپ با خواست اسرائیلی ها برای انتقال کرانه باختری به سرزمین اشغالی موافقت کرده است که به زودی این اتفاق هم بیافتد.

همین اعلام ترامپ و این تصمیم حتی در میان اتحادیه اروپا با واکنش های منفی رو به رو شده و کشورهای اروپایی نسبت به این اقدام اسرائیل و امریکا هشدارهای لازم را داده اند.

در گروه بین الملل ایلام بیدارو در میزگردی با حضور آقایان «حامد شیرخدا» تحلیلگر مسائل بین الملل و «جواد شرفخانی» از کارشناسان و از فعالان اصلاح طلب به بررسی انتقال کرانه باختری به سرزمین های اشغالی پرداخته ایم.

مشروح این میزگرد را با هم در زیر می خوانیم.

*چرا اخرین جمعه ماه مبارک رمضان یعنی روز قدس تا این اندازه در جهان اسلام دارای اهمیت است؟

شرفخانی::ما فرزند انقلاب اسلامی هستیم و این روز قدس هم ابتکار انقلاب اسلامی و امام راحل است. پیامی که موضوع قدس دارد برای ما مهم است که در یک نقطه ای از دنیا در کرانه باختری رود اردن اتفاقی می افتد و در جمهوری اسلامی ایران این موج عظیم برای این کار و دفاع از این مظلومیت گسیل می شود. گاهی اوقات در رسانه های ما انتقاداتی به بحق سیاست خارجی در خصوص فلسطین و سایر نقاط اسلامی شود که چه لزومی دارد جمهوری اسلامی برای این موضوعات هزینه پرداخت کند؟ اما مهمترین فلسفه این بحث همان پیام آزادی خواهی مسلمانان جهان است، برای فلسفه دفاع از انسانیت و حقوق بشر و مظلومیت و این خوی رژیم صهیونیستی است که از نظر ایدئولوژی ما باید نابود شود.  

*فلسطین تا چه اندازه باعث وحدت مسلمانان جهان شده است؟

شیرخدا::برای جواب این سوال می خواهم از منظر دیگری به بحث ورود پیدا کنم، ببینید در سال 1917 در زمانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید و قیومیت سرزمین فلسطین از امپراطوری عثمانی به انگلستان رسید، وزیر امورخارجه انگلستان در بیانیه ای نظریه تشکیل بازگشت یهودیان از سراسر دنیا از طریق رسانه ها مبنی بر اینکه اروپا دیگر توان پذیرش یهود را ندارد مطرح کردند و تاکنون حدود 42درصد از یهودیان جهان را به سرزمین های اشغالی گسیل دادند.

از سال 1948تا قبل از ان تنش هایی جزئی بین مسلمانان و یهودیان بود بعد از این تنش ها بود که کشورهای جهان اسلام یک ائتلاف تشکیل دادند و جهان عربی را به سمت سازش روی آوردند تا اینکه یک پدیده نوظهور و بی مثالی به نام جمهوری اسلامی به وقوع پیوست.در زمانی که نظام جمهوری اسلامی روی کار آمد، امام راحل صراحتا بیان کردند که فلسطین پاره تن اسلام است و فلسفه آن این موضوع که باعث وحدت جهان اسلام و تمام گروهای سیاسی در جمهوری اسلامی شد، فلسطین است وهمین امر باعث عزیز شدن کشورمان در بین کشورهای منطقه شد.

برکات روز قدس برای جهان اسلام

وی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه افزود:خوشبختانه کشورمان امروز از یک جایگاه والایی برخوردار است اگر مقایسه ای را داشته باشیم خواهید فهمید که ایران اسلامی توانسته علی رغم مشکلات بیشرو توانسته است در سطح منطقه وجهان حرفی برای گفتن داشته باشد. تنهاجایی که باعث گردهم آمدن کشورها شده است مسئله فلسطین است، حضرت امام این مسئله را مطرح کردند و همین امر باعث معطوف شدن نگاه کشورهابه کشورعزیزمان ایران اسلامی شد. کشور آمریکا قبل از معامله قرن آمد بحث حمله نظامی رابه ایران مطرح کرد وبه محض بیان کردن این مطلب تمام کشورهای آزادی خواه منطقه بیان داشتند که ایران تنها نسیت.

روز قدس برای ایران اسلامی و جهان از برکات والایی برخوردار است اگر کوتاهی در این زمینه صورت گرفته است باید جبران شود.

*یکی از مهمترین مباحثی که این روزها امریکا و اسرائیل آن را دنیال می کنند موضوع انتقال کرانه باختری است، تحلیل تان را در این باره بفرمایید.

شرفخانی::بحث انتقال مناطقی از کرانه باختری یکی از موضوعاتی است که روی آن بحث شده است و ترامپ و اتحادیه های اروپا مواضع مختلفی را بیان داشتند. مواضع دوگانه ای کشورها در قبال فلسطین مطرح می کنند، دراتحادیه اروپا موضعی خنثی مطرح شده و بیان می کنند که باید این مورد بررسی شود، روسیه بیان می کند که این مسئله باید در خود فلسطین بیان شود، اعراب در حال فشار به فلسین هستند و دغدغه اسلام و سرزمین قدس را ندارند، آمریکا هم بعنوان طراح نقشه ها بیان می کند یک امتیازهایی را می دهد و در ازای این امتیاز مباحثی را مطرح می کند که سنگین تر از امتیاز است.

با تحلیلی که می توان صورت گرفت می توان دریافت که با ازای پرداخت 50میلیون دلار و متوقف کردن ساخت و سازها و تشکیل کشور فلسطین آن هم با استقلالی محدود به عنوان مثال اگر از کرانه باختری یک فرد بخواهد به رود اردن برود باید از تونل های زیر زمینی عبور کند که این مسیرها تحت کنترل است که این امر باعث از بین رفتن استقلال می شود.

نادیده گرفتن حقوق انسانی با انتقال کرانه باختری

موضوع دیگری که بیان می کنند منع تعقیب قضایی شهروندان اسراییلی و امریکایی است که دادگاه ها ی اسراییل تعیین تکلیف می کنند.سلب حق بازگشت اوارگان فلسطین نیز از دیگر موضوعات است که این امر باعث می شود که اوارگان حق بازگشت به فلسطین را ندارند. از دیگر خواسته هایی که در این معامله بیان شده است این است که دولت فلسطین تمام شکایات خود را از امریکا و کشورهای اروپایی پس بگیرد و پایتخت فلسطین نیز تغییر کند که این امر باعث نادیده گرفتن حقوق انسانی می شود.

*هدف امریکا و اسرائیل از ایجاد طرح هایی همچون معامله قرن و انتقال کرانه باختری چیست؟

شیرخدا::زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید کل جهان اسلام دو شبهه شد، دوتا تفکر که آنها مهم نیست از لحاظ سرزمین جغرافیایی مد نظر بنده نیست. تمام مجموعه جهان اسلام دو تفکر به وجود آمد یکی بحث سازش و پیگیری کردن است که معتقد است ما شش روز بیشتر نتوانستیم مقاومت کنیم، جمهوری اسلامی یک تفکر مقاومت را زنده کرد. تا سال ۲۰۰۶ این جریان معتقد بود نه قدرت و توانی وجود ندارد. سال ۲۰۰۶ جنگ ۳۳ روزه به وقوع پیوست در مورد حزب الله این جریان آمده بودند چند روزه لبنان رو اشغال کنند اما یک دفعه دیدند ۳۳ روز مقاومت از دریایی، هوایی، زمینی هرکاری کردند نتوانستند و تمام شروط حزب الله را پذیرفتند و رفتند.

رژیم صهیونیسم به عنوان یکی از قدرتمندترین ارتش های دنیا با عقبه آمریکا پشتیبانی می کرد. بریتانیا یا همان انگلستان امروزی پشت فرانسه و خیلی از کشورها گفتند یک بازیابی در مورد این قدرت نظامی انجام دهیم و آبرویی بخریم. به غزه حمله کردند باهدف اینکه گوش مالی بدهند که بشود درس عبرتی برای بقیه، در این مدت ۲۲ روز از زمین و هوا زدند و نتوانستند کاری کنند. سال ۲۰۱۲ هشت روز با حماس و جهاد اسلامی، دیگر با تمامی پروتکل ها و تمامی آن اخلاقیات که بایستی رعایت می کردند در موضوعات نظامی را زیر پا گذاشتند. تمامی بمب های ممنوعه را بکار گرفتند، هر کاری که غزه که ۴۰ کیلومتر در ۹ کیلومتر یعنی ۳۶۰ کیلومتر مربع و به اندازه یکی از شهرستان های کوچک استان ایلام است را نتوانستند تصاحب کنند.

بن بست امریکا و اسرائیل در مواجه با مقاومت

سال ۲۰۱۴ دوباره ۵۱ روز حمله کردند و نتوانستند کاری انجام دهند. اسرائیل و آمریکا اگر آمدند این معامله قرن را مطرح کردند نه اینکه معامله قرن وجود نداشت، وجود داشت زمانی که خانم رایس می گفت که طرح خاورمیانه بزرگ را می خواهیم اجرا کنیم. انجا می خواستند که از طریق نظامی اجرا کنند و تنها راه حل شان سیاسی بود.

ترامپ، بعنوان یک رئیس جمهور، جمهوری خواه از ان طیف مذهبی های تند رو آمریکا محسوب می شود یعنی همان آناجلیست ها، ۲۶٪ رای دهندگان آمریکا که بیشترین درصد در بین طیف های سیاسی، مذهبی محسوب می شد. آناجلیست ها بودند که به آقای ترامپ رای دادند. اینها دارای یک کتاب هستند که در این کتاب دو نکته است: یک نکته تاریخی را می آورند و پیش میکشند و یک نکته دینی، و اعتقاد دارند پیشگویی ها چراغ راه آینده شان است. ما مو به مو به این اعتقاد داریم و مو به مو باید آن را اجرا کنیم.

فرار رو به جلوی امریکا با معامله قرن و انتقال کرانه باختری

اصلا آقای پمپئو بعنوان یکی از بزرگان همین طیف که وزیر امورخارجه هم است، سوال می کنند که می گوید آقای ترامپ را اصلا خدا فرستاده است. آقای مای پنس همین مطلب رو می گوید. می گوید که ترامپ یکی از افرادی است که زمینه ساز ظهور می شود. درآن تاریخ چه می گوید؟ می گوید یک خانمی به اسم استر بود، همان خانمی که در دربار هخامنش اومد و پارس ها خواستند یهودیان را از بین ببرند و اینها این مسئله رو اینطور تفسیر می کنند که خانم استر اجازه نداد. الان ایران می خواهد یهود رو از بین ببرد و ترامپ نمی گذارد.

فلسفه آنها اینجوری می گویند معامله قرن نمی توانستند پنجه در پنجه حزب الله و جبهه مقاومت بگذارند و حال که به بن بست نظامی رسیدند این مسئله را مطرح کردند. در کل خاورمیانه بزرگ را می خواستند به وسیله داعش و جبهه اسلام تکه تکه کنند و کشورها را همه تجزیه کنند و هیچ کشور قدرتمندی نتواند مقابل اینها قد علم کند در مقابل اسرائیل، اما نتوانستند. زمانی که تا سال ۲۰۱۸ شکست خوردند آمدند این کار را انجام دادند. شما ببینید جشنی که فرمودید زمانی که زمینه سازی کردند برای معامله قرن یکی از این معامله چه بود؟ انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا از تل آویو به اورشلیم یا همان بیت المقدس بود. آنها میگویند در کتاب مقدس شان اورشلیم کتاب مقدس پیش بینی نمی کند که چه وقت مسیح می آید ولی میگوید کجا می آید و می گوید اورشلیم می اید و جهان در اینجا به پایان می رسد. که خودمان می گوییم قیامتی به پا خواهد شد.

*نقش انفعال گونه برخی کشورهای منطقه در این رابطه را چگونه می بینید؟

شرفخانی::به عنوان کسی که مسئله قدس را بررسی می کنیم باید به چند سوال و جواب برسیم که معامله قرن چه منافعی برای دولت فلسطین دارد؟ چه مخاطراتی ممکن است متوجه فلسطین شود؟ فرصت ها و تهدیدهایی برای فلسطین، ایران و جهان اسلام دارد؟ علت اینکه اسرائیل یک تنه در به دنبال این معامله قرن است تماماً برای تقویت منافع اسرائیل در منطقه است و به دنبال این است که موازنه قدرت در منطقه عوض شده و منطقه عربستان را به گوشه رینگ برده و با تقویت اسرائیل ایران را تضعیف کند.

یک تیر و دو نشان ترامپ برای قدس

عربستان به خاطر تفکر تکفیری که دارد حتما می خواهد از اسرائیل حمایت کند و غزه و فلسطین را درگیر نماید که تاثیرگذار هستند اما موفق نخواهد شد. شاید تاکنون وحدت اسلامی شکل نگرفته اما ممکن است آگاهی و بیداری ملت‌ها برای این قضیه بیشتر شود که این طرح را مطالعه کند به نظرم متوجه خواهد شد که معامله قرن هیچ وقت محقق نخواهد شد و قدس باید آزاد شود. اهمیت معامله قرن برای آمریکا و اسرائیل بسیار حائز اهمیت هست از یک رو ترامپ خواهان استفاده از موقعیت برای پیروزی در انتخابات هست و از روی دیگر بیت المقدس جزو قدیمی ترین شهرهای جهان اسلام ، یهود و مسیح است که این طرح هیچ وقت موفق نخواهد شد.

*چرا امریکا در اجرای پیشنهادات اسرائیل پیگیرانه عمل می کند؟

شیرخدا::آمریکا در این طرح معامله قرن بی طرف نیست و بعد از جنگ اعراب و اسرائیل به نوعی امنیت اسرائیل را پذیرفت و برای این کار هم سنگ تمام گذاشت که بر کسی پوشیده نیست. ترامپ برخلاف تصور ما فردی زیرکی است که با این طرح به دنبال برند سازی و انجام کاری است که هیچ رئیس جمهور آمریکا موفق به انجام آن نشده و با این اقدامات به دنبال پیروزی در انتخابات است.

نکته بعدی عادلانه نبودن طرح و حساسیت جهان اسلام است که ابتدا تمام سرزمین فلسطین را ادعا می کند و بعد قدس و بیت المقدس را متعلق به جهان اسلام و ظهور منجی می دانند. مسجد الاقصا را به عنوان مرکز قدس در نظر بگیرید قسمت غربی و پیشینه بهتر،غنی تر و جنبه تاریخی بیشتری هم دارد به اسرائیل دادند و قسمت شرقی خیلی دورتر از مرکز شهر یعنی شهر ابودیس که از مرکز شهر فاصله گرفته است و حتی اسرائیل در منطقه فلسطین نشین اجازه شهرک سازی دارد که قسمت غربی مسجد القصا را دور بزند و قدس را به دست بگیرند که این مساله حساسیت زا است.

تقویت آشوب ها در لبنان و عراق با هدف تقویت اسرائیل

مقاومت این همه شهید داده بود و امکانات و سلاح هایی را به دست آورده در شرایط بسیار سخت عزیزانشان را دادند علیه این مساله موضع گرفته و حماس، جهاد اسلامی و حتی ابومازن که خواهان سازش بود علیه آن خواهان مقابله هستند و آن را نمی پذیرند. در مقابل تمامی فرصت هایی که رژیم صهیونیستی به دست آورده ولی به هر اندازه که قدم به جلو بگذارد حساسیت بیشتر خواهد شد، در واقع حوثیهای یمن به موشک با برد ۲ هزارکیلومتر دست پیدا کردند و می خواهند از آن برای اسرائیل استفاده کنند، آن ها حتی توان مقابله با حزب الله در سال ۲۰۰۶ را نداشتند و جبهه مقاومت الان دارای بالاترین میزان قدرت قرار دارد.

آن ها مرحله بعد معامله قرن را اجرایی کرده و می خواهند آشوب ها را در لبنان و عراق تقویت کرده چرا که تمام معاهدات منطقه ای وابسته به فلسطین است و خیلی از کشور های دنیا به خاطر مسئله فلسطین با کشور ما هیچ رابطه ای ندارند. نوار غزه از لحاظ فکری برخلاف صحبت های برخی رسانه ها از زمان قبل از پیامبر(ص) کاملا معتقد به مبانی اسلام و ائمه بوده واین جنگ آن ها با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت و معامله قرن هیچ وقت محقق نخواهد شد.

یکی از مطالبات مهم رهبر انقلاب تقویت کرانه باختری است همانطور که سوریه را حفظ کردیم و روز قدس یکی از ابتکارات نظام اسلامی که مردم دنیا از قدس و فلسطین حمایت کرده وآمریکا ، اسرائیل و ایادی آن ها خواب این معامله شوم را به گور خواهد برد.