اسلام آباد خبر17:09 - 1399/02/28
دانا گزارش می‌دهد؛

صادرات بنزین به ونزوئلا با طعم اقتصاد مقاومتی/ بنزین ایران با طلا تهاتر می‌شود

هفته پیش بود که خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد یک نفتکش ایرانی به نام «فورچون» و با پرچم ایران در حال انتقال محموله بزرگی از بنزین به سمت ونزوئلاست آنچه که این روزها شاهدش هستیم اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت است زیرا در شرایطی که صادرات نفت ایران به 70 هزار بشکه رسیده می‌توانیم میلیون ها بشکه بنزین را صادر کنیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفته پیش بود که خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد یک نفتکش ایرانی به نام «فورچون» و با پرچم ایران در حال انتقال محموله بزرگی از بنزین به سمت ونزوئلاست.

پس از انتشار این خبر در رسانه های بین المللی، ایالات متحده رسما اعلام کرد که ایران ۵ نفتکش حامل سوخت به سمت ونزوئلا ارسال کرده که در حال حرکت در دریاهای آزاد هستند و این موضوع تحت نظر امریکا است و مسئولان آمریکا حرکت این نفتکش ها را رصد می کنند.

حرکت نفتکش های حامل بنزین به سمت ونزوئلا در حالی صورت می گیرد که آمریکایی ها برای جلوگیری از ادامه حرکتشان 5 کشی جنگی را در دریای کارائیب مستقر کرده اند اما جالب است که این موضوع نیز موجب توقف نفتکش های ایرانی نشده است.

*سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی: براساس منافعمان تصمیم میگیریم 

حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اخیرا طی گفت وگویی با اشاره به صادرات بنزین به ونزوئلا گفته است در هفته‌های اخیر خبر تهاتر طلای ونزوئلا با خدمات نفتی و فرآورده‌ها منتشر شد و در رسانه‌های خارجی انعکاس زیادی داشته است. به همین دلیل آمریکا، اسرائیل و عربستان‌سعودی از این همکاری ابراز نگرانی کرده و اقدام به ردیابی کشتی حامل بنزین مورد ادعای خود کردند، آنها مدعی شدند که ونزوئلا ۹ تن طلا را از طریق هواپیمایی ماهان تحویل ایران داده و ایران متعهد شده که در مقابل به صنعت نفت ونزوئلا خصوصا تامین بنزین و گازوییل و راه‌اندازی پالایشگاه‌های ونزوئلا کمک کند، پس از آن رویترز مدعی شد که ایران کشتی فورچون حامل محموله بنزین را به سمت ونزوئلا ارسال کرده که از جبل الطارق عبور کرده است، پس از آن امریکا نیز اعلام کرد 5 کشتی حامل بنزین و گازوئیل ایران در راه است و حتما اقداماتی در مقابله با آن انجام می‌دهیم، زیرا کشورهایی که هر دو تحت تحریم امریکا هستند دهن کجی کرده و با هم معامله کرده‌اند. 

 وی افزود: تاکنون این ادعاها توسط وزارت خارجه، نفت یا هواپیمایی ماهان تکذیب نشده است، بنابراین احتمالا این معامله در راستای منافع دو کشور صورت پذیرفته است و با توجه به اینکه بسیاری از پالایشگاه‌های ونزوئلا به خاطر اعتصابات و کارشکنی‌ها تعطیل شده و مردم در مضیقه هستند و قطعا بقیه کشورهای آمریکای لاتین هم توان و جرات صادرات به این کشور را ندارند، به ایران پناه آورده‌اند. 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: اکنون تولید ایران با راه‌اندازی فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 110 میلیون لیتر در روز رسیده که قائدتا ظرفیت بالایی برای صادرات داریم و با توجه به کاهش مصرف داخلی و کمبود تقاضا از سوی دیگر بازارها دنبال مشتری جدید هستیم، باید راهی پیدا کنیم که بنزین را صادر کرده تا پالایشگاه‌ها با ظرفیت کامل خود کار کنند.

 

* اقدام منطقی ایران در دوران کاهش شدید صادرات نفت خام

به گزارش خبرنگار راه دانا روز جمعه خبرگزاری رویترز به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد صاردات نفت خام ایران به 70 هزار بشکه در روز رسیده است که کمترین میزان در طول ده های اخیر است که به نظر می رسد با توجه به آمار تولید نفت ایران که توسط اوپک اعلام می شود و هم اکنون به کمتر از 2 میلیون بشکه در روز رسیده است دور از واقعیت نیست.

اما نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر براساس گفته های برخی از مسئولان صنعت پالایش تولید فراورده در پالایشگاه های داخلی با تمام ظرفیت در حال انجام است زیرا در صورتی که ایران نمی تواند نفت خام خود را صادر کند اما باید به دنبال راه کاری باشد تا بنزین و دیگر فراورده های نفتی خود را صادر کند تا از این طریق بتواند درآمد ارزی مورد نیاز کشور را تامین کند.

شایان مقدم یکی از کارشناسان صنعت نفت در گفت وگو با خبرنگار راه دانا با اشاره به سیاست اتخاذ شده از سوی ایران که نشان نی دهد فروش فراورده را در دستور کار خود قرارداده است گفت: این کار مصداق بارز اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است به این خاطر که سالهاست مقام معظم رهبری فرموده اند باید از خام فروشی جلوگیری کرد و به سمت صادرات فراورده های نفتی گام نهاد.

وی ادامه داد: اگر تحریم های امریکا نبود مشخص نبود که چه زمانی می خواستیم به این سمت گام برداریم زیرا همواره به فکر بالا بردن تولید نفت خام و افزایش صادرات نفت خام بودیم به طوریکه وزیر نفت و برخی از مسئولان صنعت نفت معتقدند اگر تولید نفت ایران 6 میلیون بشکه در روز بود آمریکا نمیتوانست نفت ایران را تحریم کند در صورتیکه این یک تحلیل کاملا بی اساس و اشتباهی است زیرا هم اکنون می بینیم که با نبود نفت ایران در بازار مازاد عرضه 20تا 25 میلیون بشکه ای در بازار نفت وجود دارد و اگر قیمت نفت می خواهد به تعدال برسد باید این میزان نفت از بازار خارج شود.

این کارشناس صنعت نفت تصریح کرد: اما با تحریم نفت ایران از سوی آمریکا به یکباره سیاست فروش نفت ایران تغییر یافت و به سمت افزایش تولید فراورده گام برداشتیم که اگر مسئولان صنعت نفت دور اندیشی کرده بودند امروز ظرفیت پالایش نفت ایران باید بیش از 2 میلیون بشکه در در روز بود که متاسفانه اینگونه نیست.

به گفته مقدم در موضوع اخیر یعنی ارسال محوله های بنزین به ونزوئلا از طرف ایران نشان می دهد که این کشور هم قدرت و جسارت دارد زیرا رسما در شرایطی که دوکشور تحریم هستند ایران با پرچم کشورش محموله های بنزین را به سمت ونزوئلا روانه کرده است.  

 

*​رئیس دفتر مطالعات انرژی وین: دهنکجی ایران و ونزوئلا به تحریم های آمریکا

در همین راستا فریدون برکشلی رئیس دفتر مطالعات انرژی وین نیز طی گفت وگویی بابیان اینکه طی سه دهه گذشته حکومت‌های ونزوئلا میان جناح چپ و راست این کشور در حال جابجایی بوده است، گفت: با این‌وجود سیاست‌های نفتی اوپک اغلب اوقات میانه‌رو بوده و سعی داشته منافع خود را دنبال کند.

وی افزود: دیدگاه‌ اعضای اوپک مبتنی بر دو شاکله اصلی است. به این ترتیب که کشورهای با جمعیت زیاد مانند ایران، ونزوئلا، نیجریه و ... عمدتاً طرفدار افزایش درآمدهای نفتی خود از طریق افزایش بهای نفت هستند درحالی‌که کشورهایی با جمعیت اندک و تولید بیشتر مانند عربستان، کویت، قطر و ... طرفدار افزایش سهم خود در تصمیمات اوپک هستند.

به گفته این کارشناس بین المللی انرژی، البته قطر دیگر از اوپک خارج شده است، اما همچنان عربستان قدرت اصلی را در اوپک در اختیار دارد. پیوندهای ونزوئلا و ایران بسیار قدیمی است و کشورهای عربی چندان دل‌خوشی از این کشور ندارند. 

رئیس دفتر مطالعات انرژی وین با اشاره به اینکه سیاست‌های داخلی ونزوئلا تأثیر خاصی روی تصمیمات اوپکی آن‌ها ندارد گفت: ونزوئلا نیازمند درآمدهای نفتی است بنابراین خیلی برخلاف منافع خود حرکت نمی‌کند و صنعت نفت این کشور هم با پاک‌سازی که چاوز انجام داد، کاملاً در خدمت دولت این کشور است. در حالیکه در دوران اصلاحات بود که برخی کارکنان نفت و مدیران آن علیه چاوز، رییس جمهوری سابق ونزوئلا دست به اعتراض زدند که به یقه‌سفیدها معروف هستند. چاوز می‌گفت شرکت ملی نفت این کشور تبدیل به دولتی در دل دولت شده است به همین دلیل نیمی از کارکنان را اخراج کرد.

برکشلی ادامه داد: با بحرانی که ونزوئلا را فراگرفت چاوز از ایران کمک خواست و پس از هماهنگی‌های انجام‌شده میان دولت و وزارت نفت، ۵ محموله فرآورده‌های نفتی به این کشور تحویل داده شد. از آن روز به بعد، رابطه این دو کشور صمیمانه‌تر از گذشته شد. به طور کلی ونزوئلا دوران پرفرازونشیبی را گذرانده است.

وی تصریح کرد: این کشور اگر از ثبات لازم برخوردار باشد برای اوپک بهتر است تا آنکه کشوری ضعیف و پرالتهاب باشد. ترامپ هم علاقه بسیاری برای استثمار این کشور دارد اما همه‌چیز بستگی به سیاست رئیس‌جمهوری این کشور دارد.

گزارش خبرگار راه دانا اضافه می کند چندی پیش وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود ایران ۹ تن شمش طلا از ونزوئلا به ارزش۵۰۰ میلیون دلار را از طریق هواپیمایی ماهان (در ازای خدمات نفتی) به ایران منتقل کرده است.

باید تاکید کرد آنچه که وزیر امورخارجه آمریکا از آن نام برده است درواقع صادرات کاتالیست های تولید بنزین است ایران با کمک تکنولوژی بومی خود در شرایط تحریم تولید کرد که هم اکنون در شرکتهای پالایش داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین این روزها می‌توان شاهد دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت بود که سالها کارشناسان آرزوی دیدنش را داشتند.