اسلام آباد خبر17:10 - 1399/03/26
در راستای آبرسانی به اراضی پایین دستی صورت گرفت؛

پیگیری ساماندهی آب سراب گاوروانی حمیل

اسلام آبادخبر: ساماندهی آب چشمه گاوروانی جهت احداث کانال آبرسانی به اراضی کشاورزی روستاهای گاورانی و زعفران توسط مسئولین شهرستان پیگیری شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، مهندس حیدری فرماندار شهرستان به همراه مهندس حسنی معاونت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان، مهندس کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، بخشدار بخش حمیل و مسئول آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان از  روستای گاوروانی و آبهای سطحی در این منطقه جهت احداث کانال آبرسانی به اراضی کشاورزی پایین دست  بازدید کردند.

 
طی این بازدید و بررسی محل آن توسط فرماندار شهرستان و هیئت همراه ، مقرر گردید  که  برآورد هزینه های اولیه این طرح توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان  انجام شود تا انشااله پس تامین اعتبار طرح عملیاتی شود.
 
گفتنی ست؛ زلزله کرمانشاه و نزولات آسمانی دبی سراب خشک گاوروانی را پر آب کرد . حق آبه سراب گاوروانی طبق سند موجود در امور آب استان  ما بین روستاهای گاوروانی، گراوند و زعفران علیاست به نسبت دو سهم روستای زعفران و یک سهم روستاهای گراوند و گاوروانی بوده است .
متاسفانه در سالهای گذشته بعلت خشکسالی  و بی توجهی مسئولین ذیربط ،کانال خروجی آب این سراب توسط افراد سودجو تخریب و دربعضی نقاط مملو از زباله شده است ،در حالیکه درگذشته زمینهای زیادی بواسطه این سراب زیر کشت آبی رفته است .
 
درحالیکه بالایروبی و ترمیم کانال این سراب میتوان زمینهای کشاورزی پایین دست را مجددا زیر کشت برد و محصولات کشاورزی متنوعی را به بازار ارائه داد .
 
در اوایل سال ۹۹ فرماندار اسلام آبادغرب ضمن بازدید از روستای زعفران علیا و سفلی و گاوروانی از نزدیک در جریان مشکلات خدماتی و کشاورزی روستاییان قرارگرفت و پیگیری ساماندهی کانال آب کشاورزی  روستای گاوروانی به زعفران، در دستور کار مسئولین شهرستان قرار گرفت.