اسلام آباد خبر13:53 - 1399/04/01
رئیس اداره دامپزشکی اسلام آبادغرب مطرح کرد:

ساماندهی کشتارهای ‌غیرمجاز در اسلام آبادغرب/سمپاشی بیش از 80 هزار متر مربع جایگاه دام در شهرستان

رئیس اداره دامپزشکی اسلام آبادغرب با تشریح اقدامات مبارزه با ‌تب‌ کریمه‌ کنگو گفت: کشتارهای ‌غیرمجاز در اسلام آبادغرب ساماندهی شده و بیش از 80 هزار متر مربع جایگاه دام در شهرستان سمپاشی شده است.

دکتر صید محمد قاسمی رئیس اداره دامپزشکی اسلام آبادغرب در گفتگو بااسلام آباد خبر، با تشریح  فعالیتهای‌ اداره‌ دامپزشکی‌ شهرستان در‌راستای ‌مبارزه ‌با‌ انگل‌های ‌خارجی‌ دام ‌و بیماری‌ مشترک ‌تب‌خونریزی‌ دهنده‌ کریمه‌ کنگو اظهار کرد: مجموعه اقدامات انجام شده در جهت مبارزه با تب کریمه گنگو گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای کشنده و خطرناک ویروسی (نایروویروس) مشترک بین انسان و دام می باشد که در دام بجز تب خفیف علائم چندان مشخصی ندارد اما انسان در اثر استفاده از گوشت دام آلوده و گزش کنه های آلوده به این بیماری مبتلا می شود.


 
 دکتر قاسمی خاطر نشان کرد: مردم جهت جلوگیری از این بیماری از خرید و مصرف گوشت های حاصل از کشتار غیرمجاز خودداری نمایند وحتما از گوشتهایی استفاده نمایند که در کشتارگاه ذبح گردیده و مهمور به مهر دامپزشکی باشند.


 
 رئیس دامپزشکی شهرستان بیان کرد: درهمین‌ راستا کشتارهای ‌غیرمجاز در ‌روستاهای ‌‌تجر‌کرم‌پناه‌آباد‌ و برف‌آباد‌علیا‌ ساماندهی‌شده‌‌است.

 

  وی به روستاییان توصیه نمود: که هنگام ذبح دام از وسایل ایمنی مثل دستکش، عینک‌ وماسک استفاده نمایند و از دست زدن به کنه ها و کشتن آنها با دست خودداری نمایند و گوشت حاصل از ذبح را بعد ازکشتار بمدت ۲۴ ساعت و دل وجگر ۷۲ ساعت در دمای‌معمولی یخچال نگهداری کنند تا عامل بیماری از بین رود و سپس استفاده نمایند.


 
 دکتر قاسمی در پایان اذعان کرد: که این اداره در راستای مبارزه با این بیماری در فصل بهار ۱۳۹۹ علاوه بر آموزش دامداران مقدار ۲۱۰ لیتر سم بصورت ‌رایگان‌ در دهستانهای‌ محروم‌ حومه‌شمالی ‌و منصوری‌ جهت مبارزه با این بیماری با همکاری دهیاران بصورت سمپاشی مصرف نموده است. که ‌تعداد ۱۸۰۰ راس دام سنگین و ۵۹۲۵۰ راس دام سبک و ۸۲۲۵۰ متر مربع جایگاه دام در این طرح سمپاشی شده است.