اسلام آباد خبر16:14 - 1399/04/03
پاسداشت شهید شاخص قوه قضائیه؛

شهیدی که رهبر انقلاب گفتند «نگذارید فراموش شود»/ ستون محکم قوه قضائیه در برابر منافقین

شهید آیت الله قدوسی یکی از شهدای شاخص دستگاه قضایی است؛ کسی که در سال های گذشته کمتر به شخصیت و جایگاه وی پرداخته شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قوه قضائیه از ابتدای انقلاب اسلامی مردم ایران و در شرایطی که کشور نیاز به اجرای صریح و سریع عدالت درباره مسائل مختلف داشت، با معماری آیت الله بهشتی شکل گرفت.

شهید بهشتی نیز در ابتدای راه سعی کرد از افرادی در اداره دستگاه قضایی کمک بگیرد که سال ها با منظومه فکری آنها آشنایی داشت؛ کسانی که حتی پس از شهادت آیت الله بهشتی نیز توانستند، قوه قضائیه را در همان مسیر راهبری کنند.

یکی از این چهره ها شهید آیت الله قدوسی است؛ چهره ای که شاید عدم پرداختن به وی، نکات مهمی را از تاریخ عملکرد دستگاه قضایی به فراموشی بسپارد.

آیت الله علی قدوسی، دادستان کل انقلاب اسلامی و یکی از موسسان حوزه علمیه حقانی قم بود، این عالم ربانی در کنار فراگیری فقه و اصول حوزه علمیه توانست در عرصه سیاست نیز گام های مهمی را بردارد، ایشان در کنار امام خمینی(ره) در مبارزات علیه پهلوی نقش مهمی را ایفا کرد و پس از تبعید امام(ره) به ترکیه اقدام به تأسیس یک گروه سازمان‌یافته و مخفی از مدرسین و اساتید حوزه کرد.همین گروه بعدها موجب شد تا ساوک او را زندانی و مورد شکنجه قرار دهد.

آیت الله قدوسی به عنوان یک دادستان انقلابی همواره نقش مهمی را در قضاوت های روزهای نخست انقلاب ایفا کرد، او را مرد اخلاق می دانستند و در پیچ و خم های تاریخی انقلاب همراه یاران انقلاب بود.


شهید قدوسی در آن سالها، تشکیلات مخفی به بهانه بررسی و اصلاح امور حوزه با همکاری جمعی دیگر از روحانیون تاسیس کرد و این بهانه‌ای برای آغاز دستگیری این روحانی فعال دینی از سوی ساواک شد.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید قدوسی به یکی اعضای فعال کمیته استقبال از امام(ره) تبدیل شد و از سوی امام خمینی(ره) مامور شد تا در دادگاه های انقلاب در تهران متصدی مقام قضاوت شود و پس از مدتی نیز از سوی بنیانگذار انقلاب به عنوان دادستان کل کشور منصوب کرد.

یکی از اقدامات مهم و اساسی شهید قدوسی در زمان دادستانی، مبارزه و مقابله با عناصر ضدانقلاب و منافق در کشور بود، از این رو  اطلاعیه ای صادر شد تا از مسلح بودن احزاب و گروه‌های مسلح غیر رسمی و... خودداری شود. این اقدام شهید قدوسی سرآغاز یک رویکرد ضد منافقین در ایران شد به طوری که آنها چهره خود را از پس نقاب بیرون زده و به مقابله با انقلاب اسلامی ایران پرداختند.

همین امر موجب شد تا آیت الله قدوسی به شناسایی و تعقیب عوامل نفوذی در دستگاه ها و سازمان های دولتی بپردازد، به طوری که بعدها به شخصی که در دادستانی مشغول به فعالیت بود مشکوک شده و خواستار تحقیق بیشتر از زندگی و رفتارهای و تفکرات او شد.

آیت الله قدوسی به محمد فخارزاده کرمانی که در دفتر دادستانی فعالیت می کرد مشکوک بود، او که از عوامل نفوذی  منافقان بود و با جاساز کردن یک بمب در ساختمان دادستانی کل کشور موجب شهادت آیت الله قدوسی شد.


حادثه‌ای که آیت الله را به شهادت رساند

ایران در دهه ۶۰ حوادث گوناگون و تلخی را تجربه کرد و در عین حال این حوادث بستر بسیاری از رخدادها و اتفاقات گوناگون کشور شد.

یکی از این رخدادهای تلخ انقلاب، حادثه انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریورماه سال ۱۳۶۰ بود که در اثر این حادثه محمدعلی رجایی رئیس جمهور، محمد جواد باهنر نخست وزیر، عبدالحسین دفتریان مدیرکل مالی اداری نخست‌وزیری، هوشنگ وحید دستجردی رییس وقت شهربانی کشور و یک عابر پیاده نیز در این حادثه به شهادت رسیدند.



شهید قدوسی که حالا دادستان کل کشور بود به پرونده پروژه جنازه سازی برای "مسعود کشمیری" در پی انفجار دفتر نخست وزیری از سوی منافقان رسیدگی کرد و با محمد فخار زاده کرمانی برخورد جدی کرد.

فخار زاده با دستور از سازمان منافقان در چهاردهم شهریورماه با کار گذاشتن یک بمب در سقف کتابخانه‌ای در زیر اتاق دادستانی ، آیت الله قدوسی را به شهادت رساند. به این ترییب یکی دیگر از چهره‌های موثر نظام اسلامی به شهادت رسید.

درخواست مهم رهبر انقلاب درباره شهید قدوسی

رهبر معظم انقلاب با انتقاد از فراموش شدن چهره شهید قدوسی در میان جامعه، می فرمایند: «نگذارید چهره شهید گرانقدری مثل شهید قدوسی در زیر غبار فراموشی ها پنهان بماند. متاسفانه من میبینم که از شهید قدوسی یاد زیادی نمی شود.البته عکس و نام ایشان هست ولی آن مقدار که لازم است حضور ایشان تامین بشود من نیافتم.»(منبع: یادنامه شهید آیت الله قدوسی)

 

در جایی دیگر رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت بزرگ شهید قدوسی، می‌فرمایند: یکی از خصوصیات شهید قدوسی، صداقت و صفای این مرد بود که هیچ کلکی در کار ایشان نبود. مردی بود صادق و نسبت به آنچه احساس وظیفه می کرد بشدت پیگیر و فعال بود. یک روحانی باصفای خالص بود که من گمان می کنم مهمترین خصوصیتی از ایشان که شهید بهشتی را هم به ایشان علاقه مند کرده بود به دلیل همین صفا و صمیمیت بود. خصوصیت دوم، پرکاری و پشتکار شهید قدوسی بود. او اولا از کار خسته نمی شد و ثانیا این طور نبود که یک کار را نیمه تمام رها کند و به سراغ کار دیگری برود.

در «صحیفه امام(ره)» درباره شهید آیت‌الله قدوسی آمده است: «آقای قدوسی- خدا رحمتش کند- خوب من می‌شناختم چه آدمی است و چقدر به این آدم اتهام وارد کردند که مردم را دارد چه می‌کند، می‌کشد، چه می‌کند، فلان... و من می‌دانستم چه آدمی است؛ محتاط. در احتیاط حتی در این مالیات، آنقدر از او شکایت می‌کردند که این آقا احتیاط می‌کند، نمی‌گذارد یک چیزی را که باید خرج کرد، خرج کند. لکن وقتی که به شهادت رسید، یکدفعه یک دسته بیدار شدند که اینها یک همچو افرادی را دارند شهید می‌کنند.

روایت فرزند از شهادت پدر؛ وقتی شهید قدوسی از طبقه دوم پرتاب می‌شود

محمد حسین قدوسی فرزند شهید درباره نحوه شهادت پدر می گوید: فخار که مسئول دبیرخانه دادستانی کل انقلاب و از نفوذی‌های سازمان منافقین بود، بمبی را در سقف کتابخانه، واقع در زیر اتاق پدرم کار گذاشت و ۱۵دقیقه قبل از انفجار، محل را ترک کرد.


این فرزند آیت الله قدوسی ادامه داد: در ساعت هشت‌و‌چهل‌ دقیقه صبح روز‌ ۱۴شهریور۱۳۶۰،  بمب منفجر شد. موج انفجار، پدرم را از طبقه دوم به حیاط پشت دادستانی پرتاب کرد. ایشان دچار ضربه‌ مغزی هم شد. آن زمان من در سپاه مشغول فعالیت بودم که شنیدم دفتر دادستانی منفجر شده است. سریعا راه افتادم و وقتی به آن‌جا رسیدم، فهمیدم ایشان را به بیمارستان ارتش در خیابان ولی عصر(عج) منتقل کرده‌اند. وقتی بالای سرش رسیدم، بیهوش بود. بعد هم ایشان را به بیمارستان شریعتی منتقل کردند و همان جا پدرم به شهادت رسید.


یکی از یاران شهید لاجوردی: ماجرای شهادت آیت الله قدوسی مرموز و مشکوک بود

در این باره مرحوم «حاج احمد قدیریان» از یاران نزدیک شهید لاجوردی، دادستان انقلاب اسلامی تهران با اشاره به ماجرای نفوذ منافقین به دادستانی انقلاب و به شهادت رساندن شهید قدوسی می‌گفت: «شهادت شهید قدوسی بسیار عجیب بود. آقای قدوسی به آقای فخار مشکوک شده بود. بعدها دیدیم که با مسعود رجوی عکس داشت. فخار در دادستانی نفوذ کرده بود. آقای قدوسی چندین بار به مسئولین پرسنلی تذکر داده بود که مراقب او باشید، من به این شخص مشکوکم. روز سه شنبه یا چهارشنبه صحبت شده بود که فخار به گزینش برود تا با او صحبت کنند، آمد و با او صحبت کردند و یک برگه تسویه حساب به او دادند و قرار شد از شنبه یا یکشنبه نیاید. روز پنجشنبه و جمعه وارد دادستانی شد و زیر میز شهید بزرگوار آقای قدوسی و در سقف مواد منفجره را کار گذاشت و به محض اینکه آقای قدوسی وارد دادستانی شد و پشت میزش قرار گرفت، مواد را از بیرون منفجر کردند.


شهادت فرزندی که فاتح لانه جاسوسی بود

«محمدحسن قدوسی» از فاتحان لانه جاسوسی آمریکا  در تاریخ 15دی 1359 در منطقه هویزه به همراه تعداد زیادی از دانشجویان پیرو خط امام به شهادت رسید.

عکس العمل شهید قدوسی نسبت به این واقعه علی رغم علاقه زیادی که به این فرندش داشت بسیار طبیعی وخونسردانه بود. وی در همان حال به همسر خود سفارش می نمود:« مواظب باش برای چیزی که در راه خدا داده ای یک دفعه کنترل خود را از دست ندهی وضجّه وناله نکنی.»



پیکر پاک شهید قدوسی، مرد قضاوت انقلاب اسلامی و سالهای پر درد انقلاب پس از شهادت در تهران تشییع و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شهر قم به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/ا