اسلام آباد خبر22:06 - 1399/06/23
عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت وگو با دانا:

مدیران خاطی بخشنامه "تعارض منافع"؛ مدافعان بازگشایی مدارس‌‌ بودند/ ‌هنوز ابتدایی‌ترین پیش‌نیاز‌های آموزش مجازی فراهم نشده است

یک نماینده مجلس با بیان اینکه هنوز ‌ابتدایی‌ترین پیش‌نیاز‌های آموزش مجازی در کشور فراهم نشده، گفت: برخی مدیران خاطی در اجرای بخشنامه‌ "تعارض منافع" مدافعان بازگشایی مدارس بودند و بخاطر فشار این مدیران و اصرار رئیس جمهور مدارس بازگشایی شدند.

به گزارشاسلام آباد خبر، حسین امامی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به الزامات آموزش مجازی در شرایطی که کرونا تمام مناسبات اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار داده، عنوان کرد: در شرایطی که کرونا جامعه را تهدید می‌کند، چاره ای جز استفاده از آموزش مجازی نداریم و باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؛ آموزش مجازی می‌تواند دارای فواید و مضراتی باشد که باید فواید را تقویت کنیم و درصدد کاهش معایب این نوع از آموزش برآییم.

 

 زیرساختها و ‌پیش‌نیاز آموزش مجازی در کشور فراهم نشده 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ما در کشور ابتدایی ترین زیرساختهای اولیه و ‌پیش‌نیاز آموزش مجازی را فراهم نکرده‌ایم،خاطرنشان کرد: در برخی نقاط اینترنت مورد نیاز دانش‌آموزان برای آموزش مجازی در دسترس نیست و در برخی نقاط دیگر آنتن‌دهی تلویزیون به حدی نیست که برخی از هوطنان به ویژه هموطنان نقاط مرزی کشور بتوانند برنامه های صدا و سیما را ولو به بدترین شکل ممکن صدا و تصویر دریافت کنند. بنابراین دانش‌آموزان در مناطقی مانند مناطق روستایی و  صعب‌العبور نه تنها از طریق اینترنت و گوشی هوشمند، بلکه  از طریق تلویزیون هم امکان دریافت و استفاده از برنامه های آموزشی شبکه های مختلف تلویزیون را ندارند و این معضلی است که بخش مهمی از شمار دانش اموزان را شامل می شود که باید اقدام فوری و عاجلی در این زمینه صورت بگیرد. 

وی در ادامه با تاکید بر قابلیت های بالقوه رادیو و تلویزیون در امر اموزش مجازی تاکید کرد: باید منابع دیداری و شنیداری را برای آموزش مجازی دانش آموزان به کار بگیریم و این دو ابزار مهم ارتباط جمعی را تقویت کنیم.
 وی به اشکال دیگری در امر آموزش تلویزیونی اشاره کرد و گفت: محدودیت دیگری که در آموزش شبکه‌های تلویزیونی وجود دارد، آموزش یکطرفه است. یعنی دانش آموز فقط گیرنده است و باید برای دو طرفه بودن این نوع  آموزش راهی پیدا کرد که دانش آموز بتواند راحت تر سوالات و اابهامات خود را به مدرسان و معلمان آموزش تلویزیونی منتقل کند.
 

برخلاف وعده‌ مسئولان اینترنت رایگان دانش‌آموزی تاکنون محقق نشده !

امامی اینترنت رایگان را یکی از دغدغه‎های دانش‌آموزان برای فراگیری آموزش مجازی به شمار آورد و خاطرنشان کرد: بر خلاف وعده وعید مسئولان مبنی بر اینترنت رایگان دانش‌آموزی ، پیام‌های بسیاری حکایت از هزینه بر بودن این نوع اینترنت دارد، بنابراین باید به روشنی گفت که اینترنت رایگان دانش آموزی تاکنون محقق نشده و باید پیگیری کنیم تا بتوان اینترنت رایگان را در اختیار دانش‌آموزان قرار داد. وزارت‌خانه‌های علوم، ارتباطات و آموزش و پرورش نیز باید پای کار بیایند و تصمیمی قاطع اتخاذ کنند تا در نهایت بتوانند اینترنت رایگان را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرار دهند که آنها و خانواده هایشان بی دغدغه بتوانند چراغ حوزه آموزش را روشت نگاه دارند.
 

چه کسی در جریان اختصاص اینترنت رایگان به دانش آموزان مقصر است؟

نماینده مردم چناران در مجلس درباره سوالات جدید نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش، به مساله عدم اختصاص اینترنت به دانش اموزان اشاره کرد و گفت: باید از وزیر آموزش و پرورش سوال کنیم که چه کسی در امر اختصاص اینترنت رایگان به دانش آموزان اهمال میکند و مقصر است؟ ایا اقای وزیر مساله اختصاص اینترنت رایگان را با وزارت ارتباطات در میان گذاشته و اهمیت این امر را برای آنان و شخص وزیر ارتباطات تشریح کرده است و اگر مطرح شده چه کسی مقصر این سردرگمی دانش آموزان و خانواده هاست؟ 


امامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به میزان دسترسی مردم به تلویزیون و اینترنت، بر توجه به بسترسازی برای دسترسی مردم به اینترنت تاکید و بیان کرد: عده کمی از مردم امروز به تلویزیون وشبکه های صداوسیما دسترسی ندارند اما آمار افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند را می توان چندین برابر دانست. برخی از مناطق کوهستانی کشور را می‌توان از اماکنی به شمار آورد که به این دو دسترسی نداشته و با این حال این نقاط می‌توانند در هوای پاک و با رعایت پروتکل های بهداشتی، کلاس های حضوری دانش اموزان را برگزار کنند؛ البته این نباید حاشیه امنی برای عدم توجه به بسترسازی شبکه های تلویزیونی و اینترنت فراهم آورد. چرا که برگزاری کلاس حضوری در روستاها و نقاط دور افتاده هم داستان خود را دارد و بر اساس قوانین ستاد ملی کرونا باز مشمول محدودیت هایی می شود که فعلا مورد بحث ما نیست و از آن میگذریم. 
 

چرا وزیر آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس تغییر رویه داد؟ 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تغییر رویه وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس سخن به میان آورد و تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش در کمال تعجب رویکرد و دیدگاه خود را نسبت بازگشایی مدارس در طول دو یه روز تغییر داد که به نظر می رسد این تغییر رویکرد بخاطر اصرار رییس جمهور و فشار برخی مدارس غیرانتفاعی خاص مبنی بر بازگشایی مدارس به صورت حضوری علت رفتار و رویکر عجیب آقای وزیر باشد.

وی با اشاره به قانع نشدن نمایندگان خانه ملت از توضیحات وزیر آموزش و پرورش در جلسه پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات، اظهار کرد: قرار است وزیر آموزش و پرورش دوباره در کمیسیون آموزش مجلس حضور پیدا کند و به سوالات نمایندگان درباره بلاتکلیفی استخدامی نیروهای آموزش و پرورش و مشکلات شبکه شاد و آموزش مجازی پاسخ بدهد.

مدافعان بازگشایی مدارس، مدیران ساختارشکن بخشنامه "تعارض منافع" بودند

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در پایان اضافه کرد: به رغم وجود بخشنامه‌ای به نام "تعارض منافع" اما‌ گاها دیده می شود که برخی مدیران آموزش و پرورش دارای مدارس غیر دولتی هستند که به لحاظ قانونی داشتن و مدیریت بر اینگونه مدارس دارای اشکال اساسی است. چرا که این بخشنامه پیش بینی کرده که مدیران مدارس در چنین شرایطی که کرونا جامعه را فلج کرده، منافع خود را بر سلامت و سعادت دانش اموزان و سایر پرسنل ترجیح می دهند.

انتهای پیام/ا