اسلام آباد خبر10:40 - 1399/07/02
محمدجواد مهرشاد تحلیل گر ارشد مسائل راهبردی مطرح کرد:

تحلیلی بر معنای رخداد های اخیر در خصوص تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران

محمدجوادمهرشاد تحلیل گر ارشد مسائل راهبردی، تحلیلی بر معنای رخداد های اخیر در خصوص تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، محمدجوادمهرشاد تحلیل گر ارشد مسائل راهبردی و هادی سیاسی بسیج، تحلیلی بر معنای رخداد های اخیر در خصوص تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد؛

 در چند وقت اخیر موضوع پایان موعد تحریم های تسلیحاتی به تیتر اول اخبار مشترک ایران و آمریکا تبدیل شد.


در این جبهه گیری ها ابتدا آمریکا بر موضع تمدید این تحریم ها پافشاری میکرد و از طرفی باقی جهان حتی اروپا همسو با چین و روسیه  شدند و برای اولین بار در یک صف آرایی جدید آمریکا را تنها گذاشته و واضح و روشن مخالف تمدید این نوع تحریم ها بودند.
اما پرسش هایی مثل سوال های زیر در اذهان عمومی بوجود آمده است:

۱-برای ایرانی که در شرایط تحریم تسلیحاتی ،به کشوری تبدیل شده که شکار پرنده های فوق پیشرفته آمریکایی ، نقطه زنی انواع موشک های بالستیک و تولید سلاح های ریز و درشت را اثبات کرده است و در صحنه های واقعی مانند موشک باران پایگاه عین الاسد این قدرت نمایی را به رخ جهانیان کشیده است چه اهمیتی دارد که تحریم تسلیحاتی باشد یا نباشد؟

در بیانیه گام دوم به این موضوع اینگونه اشاره شده است:
《 اگر آن روز، مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود،‌ امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاحهای پیشرفته‌ی ایرانی به نیروهای مقاومت است. 》

۲- مخالفت دیگر کشورها بخصوص انگلیس ، آلمان و فرانسه با این تحریم ها به چه معناست؟

۳- آیا ایران را از صف دشمنان خود کنار گذاشته اند؟

۴- آیا این کشورها با لغو تحریم سلاح به دنبال مشتری جدیدی(ایران) برای جنگ افزارهای خود هستند؟

در جواب باید گفت لزومی ندارد که رفتارهای بازیگران این صحنه یک دلیل داشته باشد لذا رفتارهای متناقض متحدان قدیمی آمریکا از روی دلسوزی و اعتماد نیست بلکه محتمل ترین دلیل گرفتن اتمسفر قدرت سازی است که ایران را علی رغم تحریم ها مجبور کرده به یک ابر قدرت نظامی تبدیل شود.پیشرفت های تسلیحاتی ایران اثبات کرده است که تحریم ها نه تنها ایران را متوقف نکرده بلکه تحریم ها به نفع ایران بوده است. پس بهتر است این اتمسفر قدرت ساز از ایران گرفته شود.
بعد از جنگ جهانی دوم برای اولین بار ایران بود که با آمریکا شاخ به شاخ شد و چشم جنگ الکترونیک آمریکا در منطقه یعنی پایگاه عین الاسد را نابود کرد و هیمنه آنرا فرو ریخت .
که اگر این نظر درست باشد موید صحبت های مقام معظم رهبری است که فرمودند :
《شرط از بین رفتن دشمنی و تحریم ها این است که دشمن ناامید بشود》

و عامل ناامیدی دشمن پیشرفت در تمام بخش ها است و همانطور که تحریم در عرصه تسلیحاتی یک فرصت بزرگ را برای خود کفایی ایجاد نمود درتمام بخش ها می باید این تجربه را لحاظ کرد البته اینکه آمریکا چرا نخواسته به این واقعیت تن دهد دلیل های مختلفی دارد که مهمترین آنها وجود سلطه صهیونیست ها بر خود آمریکا است.
البته از نظر غرب چنین راهکاری در مقابل ایران باید نتیجه دلخواه آنها برسد و درهای باز جنگ افزارهای ابر قدرت ها احیا کننده وابستگی دوران پهلوی در این صنعت برای ایران بشود .

اما اگر ایران دچار وابستگی نظامی نشد آیا این آزادی عمل ایران برای آنها پر هزینه نخواهد بود ؟

قطعا امید دشمنان برای شکست ملت ایران از عرصه نظامی خارج شده و چشم امید آنها به عرصه اقتصادی و فرهنگی معطوف است بخاطر همین است از این کشورها چنین صف آرایی هایی در خصوص تحریم های اقتصادی نمی بینیم.
بهترین مصونیت سازی در مقابل این پازل ادامه خودکفایی نظامی است .
البته اگر عزم خودکفایی راسخ بماند درهای باز تسلیحات میتواند فرصتی مغتنم برای یافتن تکنولوژی های نظامی جدید باشد.
اما بعید است درهای نظامی به صورت واقعی باز شود زیرا این کشورها میدانند حرص قابل توجه به خرید کمی سلاح از آنها در ایران وجود ندارد و نظامیان ایران با توجه به توان مهندسی معکوس به بازار تسلیحات جهان صرفا نگاه کیفی و هدفمند خواهند داشت.
و در پایان لازم است دکترین اقتصاد مقاومتی که به معنای همین مدل در اقتصاد است بیشتر و دقیق تر مورد توجه نظری و عملی قرار گیرد و کشور در معیشت به جایگاهی برسد که به علت قدرت اقتصادی و استحکام درونی ، تحریم ها هیچ اثری بر ملت و دولت نداشته باشند که صرفاً در آن زمان دشمن نا امید شده و از تحریم های مختلف دست میشوید.