اسلام آباد خبر15:12 - 1399/07/21
نمایندگان مجلس تاکید کردند؛

هیچ بهانه‌ای برای تاخیر در پرداخت یک میلیارد یورو از طرف دولت پذیرفته نیست/ مجلس پیگیر تخلف دولت در واریز پول به حساب وزارت بهداشت است

پس از موافقت مقام معظم رهبری با برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی توسط دولت برای کمک به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا، چندین بار نمکی، وزیر بهداشت عنوان کرده است که این مبلغ بصورت کامل در اختیار وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا قرار نگرفته است.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از آنکه مبلغ یک میلیارد یورو با موافقت مقام معظم رهبری برای کمک به وزارت بهداشت در راستای مقابله با بیماری کرونا توسط دولت برداشت شد، نمکی در چندین نوبت اعلام کرد که تنها بخش کوچکی از این بودجه توسط دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

این در حالی ست که وزارت بهداشت نیاز جدی خود را به این بودجه بارها عنوان کرده است. با سیر صعودی مبتلایان به کروناویروس و توان محدود وزارت بهداشت در مبارزه با این وروس منحوس، نمایندگان مجلس نیز در حمایت از وزارت بهداشت مطالبه جدی خود را از دولت برای پرداخت تمام و کمال کمک صندوق توسعه ملی در گفتگوهای مختلف اعلام کردند.

علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس:

دولت سریعا کمک 1 میلیارد یورویی را به وزارت بهداشت پرداخت کند

علی نیکزاد در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، اظهار داشت: مجلس بارهای در مورد عدم تخصیص یک میلیارد یورو که با موافقت رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه  ملی برای کمک به وزارت بهداشت برداشت شده است تذکر داده است و دولتمردان  هر بار گفته اند پرداخت  می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه آمار بیماران افزایش یافته است امیدواریم دولت سریعا و قبل از وقوع بحران کمک یک میلیارد یورویی به وزارت بهداشت را پرداخت کند.

نایب رئیس مچلس گفت: مردم متاسفانه از ماسک استفاده نمی کنند و هم اکنون که بنده در حال تردد از یکی از خیابان های تهران هستم و بیرون را نگاه کردم  عده ای بدون ماسک در حال قدم زدن هستند .

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ماسک زدن باید جزئی از فرهنگ شود و همواره رهبر معظم انقلاب به  این مهم تاکید کرده و حتی فرموده اند: «وقتی برخی ماسک نمی زنند من از آن پرستار فداکار خجالت می کشم» را می بینم از پرستاران خجالت می کشم ».

وی تاکید کرد: متاسفانه آنچه در خبرهای مشاهده می شود مردم در این شرایط کرونایی به مسافرت می روند که امیدواریم همکاری لازم در این مورد برای کاهش آمار ابتلا انجام شود.

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت:

جلسات مشترک کمیسیون بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای پرداخت بودجه کرونا برگزار می‌شود

زهرا شیخی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص برداشت یک میلیارد یورو دولت از صندوق توسعه ملی و پرداخت به وزارت بهداشت اظهار کرد: جلسات معتددی در این زمینه با دولت داشتیم و درخواست ما همین بحث بود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی با توجه به وظیفه نظارتی خود، از سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی در جلسات کمیسیون بهداشت مجلس دعوت کردیم و جلساتی در این زمینه با آن ها داشتیم تا قول هایی که در زمینه بحث های مالی و جذب نیروهای جدید داده بودند را عملیاتی کنند.

وی اضافه کرد: قطعا بر این موضوعات پیگیری و نظارت خواهیم داشت و همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در سفرهای استانی نظارت میدانی خواهیم داشت.

نماینده اصفهان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: جلسات زیادی در این زمینه هم در کمیسیون بهداشت و درمان و هم در دولت برگزار شده است ما هم پیگیر هستیم که این قول دولت به نتیجه برسد.

مهدی عسگری، نماینده کرج، فردیس و اشتهارد:

بررسی استنکاف دولت از کمک 1 میلیارد یورویی به وزارت بهداشت در مجلس/ نمایندگان درخواست اعمال ماده 234 را امضا کرده‌اند

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم تخصیص کمک یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی توسط دولت به وزارت بهداشت، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تیتریک، گفت: مجلس پیگیر موضوع بوده و تذکرات داده شده است.
 
مهدی عسگری با اشاره به اینکه درخواست اعمال ماده 234 را کرده ایم و تعداد زیادی از نماینده ها آن را امضا کرده اند، افزود: بر اساس ماده 234 اگر هر کدام از مقامات اجرایی در اجرای وظایف خود کوتاهی کرده، استنکاف از قانون یا نقص در اجرای قانون داشته باشند، مجلس می تواند به موضوع ورود پیدا کند.
 
وی اظهار داشت: هیئت رئیسه مجلس موضوع کمک یک میلیارد یورو یی به وزارت بهداشت، را در صحن علنی مجلس به رای می گذارد و اگر مجلس به آن رای داد برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع می شود. البته در آخرین جلسه علنی مجلس درخواست اعمال ماده 234 را ثبت کرده ایم و در حال جمع آوری امضای نماینده ها است.
 
عسگری با اشاره به اینکه با شروع مجلس مسئله مذکور پیگیری می شود تا دولت پاسخگو باشد، در بخش دگیری از سخنان خود درباره محدودیت های کرونایی، تصریح کرد: در حال حاضر امکان انسداد راه های کشور به واسطه ترددهای ضروری در دراز مدت وجود ندارد.
 
وی گفت: اینگونه نیست که با انسداد چند روزه راهها کرونا برطرف شود، بنابراین، فرهنگسازی و مشارکت مردم موثر است و شهروندان در صورت امکان باید از سفرهای غیر ضروری بپرهیزند، البته محدودیت های لازم توسط دستگاه ها در البرز انجام شده که از جمله می توان به پارک ها اشاره کرد.
 
عسگری با اشاره به اینکه از امروز شنبه اجباری شدن ماسک و اعمال برخی جرائم در تهران انجام می شود، افزود: در زمینه کرونا نمی توان محدودیت ها را به صورت اجباری و دراز مدت اعمال کرد چرا که این ویروس واقعیتی است که وجود دارد و اگر در کنار آن همه چیز محدود و مسدود شود زندگی جریان نخواهد داشت.
 
وی اظهار داشت: چرخ زندگی، معیشت و اقتصاد با همه سختی هایی که در حال حاضر به واسطه سوءتدبیر مسئولین و فشارهای خارجی وجود دارد، قابلیت چرخیدن ندارد لذا باید با مشارکت مردم موضوع کرونا مدیریت شود و کمیسیون بهداشت مجلس هم این مهم را با جدیت رصد و پیگیری می کند.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در خاتمه خاطرنشان داشت: وزارت بهداشت و کادر درمان تمام توان خود را برای سلامت مردم گذاشته اند اما مجلس به واسطه ضعف هایی که دولت دارد پیگیر مطالبات مردم است.   

وحید جلال‌زاده، نماینده ارومیه:

مبلغ برداشت‌شده از صندوق توسعه ملی باید به وزارت بهداشت تخصیص پیدا کند/ اوضاع نامناسب دارویی و پرداختی‌های کادر درمان در شهرستان‌ها

وحید جلال‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، در رابطه با اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا و عدم تخصیص آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته چراکه در بسیاری از بیمارستان‌ها و شهرستان‌ها مشکلات دارویی وجود دارد.

وی افزود: وضعیت پرداختی‌ها به کادر بهداشت و درمان هم با مشکلات روبرو است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در سطح عمومی نمایندگان موضوع هزینه‌کرد این مبلغ مطرح شده و کمیسیون بهداشت و درمان و برنامه و بودجه مأمور پیگیری معرفی شده است. اگر لازم باشد وزیر بهداشت و رییس سازمان برنامه در مجلس پاسخگو خواهند بود.

وی ادامه داد: بعد از تعطیلات دو هفته‌ای و اتمام حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه پیگیر این موضوع خواهیم بود.

جلال‌زاده در مورد وضعیت نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی گفت: بر اساس نظر رهبری مصوبات ستاد کرونا فصل الخطاب است و بر همین اساس تکلیف روشن است.

وی ابراز داشت: وزارت بهداشت به‌عنوان دبیرخانه ستاد کرونا پروتکل‌هایی را در ستاد مصوب می‌کند ولی نظارت بر اجرای این پروتکل‌ها بر عهده تمام دستگاه‌ها است، همه دستگاه‌ها باید در مواردی مثل استخرها، باشگاه‌ها، پارک‌ها، استخرها، غذاخوری‌ها وارد شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در بحث نان که به دلیل ضعف مدیریت در ارومیه صف‌ها و فشردگی‌هایی در مقابل نانوایی‌های تشکیل شده، این شرایط دقیقاً در مخالفت با پروتکل‌ها است و فرمانداری باید سریعاً وارد شود و مشکل را حل کند.

وی گفت: البته ما در مجلس تذکرات را می‌دهیم اما جمع بندی این تذکرات با ستاد کرونا است.

جلال‌زاده ادامه داد: رئیس‌جمهور در ستاد کرونا درخواست برخورد با افرادی را داشت که پروتکل ها را رعایت نمی‌کنند. مجلس نیز گزارش‌هایی دارد که به نوبت قرائت می‌شود.

وی نسبت به عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردم و مسئولین انتقاد کرد و گفت: متأسفانه حساسیت‌های مردم کاهش یافته و بخشی از مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در بازدید از نانوایی‌ها به دلیل مشکلات نان شاهد این بودیم که برخی مردم حتی ماسک ساده را نیز استفاده نکرده‌اند. همچنین برخی مغازه‌ها پروتکل ها را رعایت نمی‌کنند و این عادی شدن منجر می‌شود که خط قرمزها رد شود.

وی در پایان گفت: به نظرم اگر مردم اهتمام کنند کار دستگاه‌ها سبک‌تر می‌شود چون برای هر صنف و مغازه نمی‌توان مأمور نظارتی فرستاد و مردم باید با نظارت و تذکر این موارد منجر به رعایت این پروتکل‌ها بشوند.

علی ‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار:

حدود ۷۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا، صرف هزینه‌های جاری دولت شده است

علی ‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، درباره سرنوشت نامعلوم یک میلیارد یورو که دولت  طی هفته‌های گذشته با اجازه رهبر معظم انقلاب جهت مقابله با ویروس کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت  کرده است، گفت: ما نمایندگان این موضوع را مکرر مطرح کرده‌ایم و از آقای رئیس جمهور هم درخواست شفاف‌سازی در خصوص علت عدم واریز کامل یک میلیارد یورو به حساب وزارت بهداشت را مطرح ساختیم، اما آقای روحانی تاکنون پاسخی به ما نداده‌اند.

تنها ۳۰ درصد منابع به حساب وزارت بهداشت واریز شده است

وی افزود: وزیر بهداشت بارها گفته است که تنها ۳۰۰ میلیون یورو از یک میلیارد یورو به حساب وزارت بهداشت واریز شده و تاکنون به این رقم هم افزوده نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت حتی گزارشی هم در خصوص سرنوشت آن ۷۰۰ میلیون یورو باقی‌مانده ارائه نداده؛ لذا ما دیوان محاسبات را نسبت به این موضوع حساس کرده‌ایم تا پیگیر این مسئله شود و بررسی کند که مبلغ باقی‌مانده که مبلغ بسیار کلانی است در کجا هزینه شده است.

عنابستانی گفت: دولت می‌گوید از این مبلغ هزینه بیمه بیکاری را پرداخت کرده است. کلاً دو ماه بیمه بیکاری توسط سازمان مدیریت پرداخت شده که حتی برخی‌ها هم این بیمه بیکاری را دریافت نکرده‌اند! و اگر فرض را بر این بگیریم که دولت بیمه بیکاری را هم پرداخت کرده، مجموع ارزش بیمه بیکاری پرداخت‌شده بسیار کمتر از ۷۰۰ میلیون یورو است و قطعاً نیازی نبوده که از تمام این مبلغ استفاده شود و حتی به آن هم نیاز پیدا نمی‌شود؛ زیرا ارزش ۷۰۰ میلیون یورو رقمی بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان است، ولی آنچه که دولت برای بیمه بیکاری پرداخت کرده حداکثر سه هزار میلیارد تومان بوده است؛ لذا دولت باید شفاف کند مابقی ۷۰۰ میلیون یورو کجا هزینه شده است.

وی با بیان اینکه دولت اصلاً حاضر نیست با مردم صادق باشد، افزود: از دولت انتظار می‌رود حداقل در مواردی که به جان و سلامت مردم بستگی دارد، شفاف عمل کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت موظف است که خسارت‌های مالی مردم ناشی از شیوع ویروس کرونا را پرداخت کند و با اذنی که از رهبر انقلاب برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی کسب کرده، به راحتی می‌تواند این خسارت‌ها را جبران کند، اما تاکنون هیچ حرکتی از سوی دولت مشاهده نکرده‌ایم و حتی گزارشی هم در این خصوص ارائه نمی‌دهد که این ۷۰۰ میلیون یورو در کجا هزینه شده است.

عنابستانی افزود: مشابه این قضیه در سال ۹۷ هم تکرار شد. دولت در آن سال حدود یک‌ونیم میلیارد یورو برای توسعه اشتغال خانگی و اشتغال روستایی از صندوق توسعه ملی برداشت کرد، اما متأسفانه براساس گزارشات حدود ۴۰۰ میلیون یورو به توسعه اشتغال روستایی و خانگی اختصاص یافت و سرنوشت مابقی این مبلغ هنوز مشخص نشده که در کجا هزینه شده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه دولت با برداشت از صندوق توسعه ملی به دنبال تأمین منافع مالی خود است؛ یعنی دولت کمبودها و هزینه‌های خود را تأمین می‌سازد؛ لذا به اسم مقابله با کرونا یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کند، اما در اصل بخش عمده این مبلغ را صرف هزینه‌ها جاری خود می‌سازد.

مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم:

ورود مجلس به موضوع عدم تخصیص اعتبار یک میلیارد یورویی به وزارت بهداشت/ دولت به فکر بهداشت و سلامت جامعه باشد

مصطفی طاهری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: عدم تخصیص اعتبار لازم به وزارت بهداشت موجب شده تا با تشدید بیماری کرونا، وضعیت بیمارستان‌ها نیز وخیم‌تر شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در بیمارستان‌ها خدمات دریافت می‌کنند از کافی نبودن امکانات گلایه دارند، افزود: مشکلاتی همچون کمبود پزشک، دارو و تغذیه به نمایندگان ارائه می‌شود که همه این مشکلات ناشی از نبود اعتبارلازم است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بیان داشت: گلایه‌های مردم از وضعیت امروز بیمارستان‌ها ناشی از  کمبود اعتبارات است که ضروری است اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

طاهری یادآور شد: وزارت بهداشت نیازمند اعتبار لازم است و ضروری است مابقی یک میلیارد یورو که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است به دست وزارت بهداشت برسد تا نیازمندی‌ها تامین شود.

وی گفت: در صورتی که اعتبار درنظر گرفته شده در غیر از این قسمت هزینه شود، ظلم بزرگی در حق سلامت و بهداشت جامعه است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل ادامه دار بودن مشکلات مشخص می‌شود که این اعتبار هنوز به وزارت بهداشت اختصاص نیافته است که مجلس شورای اسلامی در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

علی آذری، نماینده فاروج:

دیوان محاسبات نحوه هزینه‌کرد اعتبارات تخصیص داده شده به وزارت بهداشت را ویژه بررسی کند

به گزارش عصراترک از  صبح فاروج، علی آذری نماینده مردم شهرستان‌های فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با موافقت مقام معظم رهبری مقرر شد یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا و کمک به هزینه‌های درمان، تجهیزات پزشکی و پرداخت بیمه بیکاری افراد بیکار شده توسط دولت برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به حفظ ذخایر ارز در صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی با توجه به تحریم های ظالمانه و شرایط کنونی کشور از اولویت های مجلس است لذا با توجه به نگرانی ها بر حیف و میل این مبلغ بر خلاف دستور توسط دولت به نظر لازم است.

آذری افزود: دیوان محاسبات نحوه هزینه کرد اعتبارات تخصیص داده شده به وزارت بهداشت را به صورت ویژه بررسی کند و محل هزینه کرد این مبلغ شفاف سازی شود. وی ادامه داد: در این خصوص کمیسیون برنامه و بودجه نیز می‌تواند کمک لازم را به دیوان محاسبات انجام دهد چرا که با آغاز فصل پاییز و سرما، احتمال شیوع گسترده ویروس کرونا وجود دارد اما هنوز بسیاری از شهرستان های کشور حداقل های پزشکی را هم ندارند مانند شهرستان فاروج که منتظر ارسال دستگاه سی تی اسکن است، در صورتی که می‌شد با این مبلغ حداقل ها را برای سلامت مردم فراهم کرد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار:

مردم از ما انتظار دلنوشته و غم‌نامه ندارند/ هیچ بهانه‌ای برای تاخیر در پرداخت یک میلیارد یورو پذیرفته نیست

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار عصرهامون گفت: از یک میلیارد یورویی که با موافقت رهبری و از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا اختصاص یافت، تنها 27 درصد آن تخصیص پیدا کرده است.
 
وی ادامه داد: درست است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در شرایط فعلی که تحریم های ناعادلانه نظام سلطه را داریم، در تامین ارز دچار مشکل است، اما به هیچ عنوان در شرایطی که جامعه پرستاری و پزشکی با کرونا دست و پنجه نرم می کنند، هیچ بهانه ای برای این که این اعتبار به وزارت بهداشت تخصیص پیدا نکند، قابل قبول نیست.
 
سعیدی با اشاره به دلنوشته های وزیر بهداشت و مطالعه آن، گفت: مردم از ما انتظار دلنوشته و غم نامه ندارند، برای تخصیص این اعتبار ظرفیت های لازم را در مجلس به کار خواهیم گرفت و شاهد اقدام عملیاتی از سوی مجلس انقلابی خواهیم بود.

فاصله شاخص‌های سلامت با میانگین کشوری
 
وی اضافه کرد: در همین راستا تماسی با نمکی داشتم و در خصوص شاخص های حوزه سلامت در جنوب سیستان و بلوچستان و این که سهم حوزه انتخابیه ام از اعتبار تخصیص یافته چه میزان بوده است، پیگیر شدم.
 
نماینده چابهار اذعان کرد: از بنده به عنوان یک نماینده انتظار می رود نگاه ملی داشته باشم و صرفا محدود به حوزه انتخابیه نشوم، قانون اساسی هم بر این موضوع تاکید دارد که نماینده در خصوص همه مسائل مملکت حق بیان مطلب دارد، اما مقایسه شاخص های این خطه با دیگر نقاط نشان می دهد که انگار در مسابقه ای نابرابر قرار داریم.

فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان:

دولت جدیتی برای اختصاص یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت ندارد/ نگاه بحرانی به کرونا در دولتمردان شکل نگرفته است

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به وضعیت اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعۀ ملی به وزارت بهداشت از سوی دولت برای مقابله با کرونا اظهار کرد: مقام معظم رهبری در اسفندماه سال گذشته دستوری مبنی بر اختصاص یک میلیون یورو از محل صندوق ذخیرۀ ارزی برای مبارزه با کرونا به وزارت بهداشت و اختصاص یک میزانی هم به سازمان تأمین اجتماعی عنوان کردند.

وی افزود: دولت موظف به اجرای دستور مقام معظم رهبری شد؛ اما امروز و با گذشت چند ماه از دستور رهبری، رویکرد دولت را در اختصاص این منبع ضعیف می‌دانیم و به نظر می‌رسد جدیت لازم برای اختصاص این بودجه از سوی دولت وجود ندارد.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: شاید یکی از دلایل دولت برای عدم اختصاص بودجه برای مقابله با کرونا، این باشد که دولت اولویت را حل مشکلات معیشتی، اقتصادی، بیکاری و ساماندهی می‌داند اما باید در نظرداشت که مهم‌ترین مؤلفه و خط قرمز ما، نجات جان انسان‌هاست.

نجات جان انسان‌ها، خط قرمز و مهم‌ترین اولویت است

محمدبیگی در ادامه تصریح کرد: همچنان تأکید داریم نگاه بحرانی لازم به کرونا هنوز در دولت وجود ندارد و به نظر می‌رسد دولت گرفتار دوگانۀ اقتصاد-سلامت شده و این گرفتاری دو قطبی اقتصاد-سلامت، اجازه نمی‌دهد که دولت وظیفۀ خود را به خوبی انجام دهد.

وی اضافه کرد: در کمیسیون بهداشت، تحقیقی در حوزۀ مقابله با کرونا مطرح و مقرر شده است تا گزارشی از میزان وجوه دریافتی از ارز یک میلیارد یورو از دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها به نمایندۀ حوزۀ انتخابیه اعلام شود که نتایج به کمیسیون رسید و در دو الی سه جلسه بررسی شد و تقریبا بررسی‌ها نشان می‌دهد که 27 درصد از منابع یک میلیارد یورو پرداخت و در حوزۀ سلامت هزینه شده است.

محمدبیگی عنوان کرد: البته تحقیقات نشان داد که اختلافاتی بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و بهداشت در حوزۀ بودجه وجود دارد که این اختلاف در مرحلۀ بررسی است و علت آن می‌تواند تغییر یورو باشد.

در کمیسیون بهداشت موضوع اختصاص یک میلیارد یورو در مبحث کرونا در حال پیگیری است

وی یادآور شد: در کمیسیون بهداشت مجلس موضوع اختصاص یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا به صورت جدی در حال پیگیری است؛ براساس بیانات بانک مرکزی، علت عدم تخصیص این بودجه، کاهش ذخایر ارزی کشور بود که این بودجه باتوجه به درجه بندی صورت گرفته برای نیازهای کالای اساسی از جمله تجهیزات پزشکی و لوازم مربوط به وزارت بهداشت و دفاع از کشور و مرزهاست.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد: همچنین به گفتۀ بانک مرکزی، تحریم‌های ظالمانه امریکا و عدم تأمین ارز توسط کشورهایی که در آن منابع ارزی وجود دارد، استنکاف بعضی از کشورها در تأمین ارز کشور در برابر صادرات ایران و بسنده کردن صادرات کالا به ایران از جمله دلایل دیگر عدم اختصاص بودجه است، بانک مرکزی اعلام کرد در صورتی که منابع تأمین شود، یورو را در اختیار ما قرار می‌دهد.

محمدبیگی بیان کرد: موضوعی قابل توجیه برای ما این است که سلامتی مردم از هرچیزی مهم‌تر بوده و ما انتظار داریم اولویت نخست دولتمردان نیز، تأمین ارز و سلامت باشد؛ ما معتقدیم که با صرفه جویی ارزی در جایگاه‌های دیگر، می‌توان منابع بیشتری از یک میلیارد یورو را برای مقابله با کرونا تأمین کرد.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان گفت: انتظار نداریم بعد از گذشت هفت ماه از شیوع کرونا در کشور و رکوردی که اخیرا در این حوزه داریم تا این اندازه در تأمین منابع ارزی دچار مشکلات حاد باشیم. نیروهای سلامت خسته هستند و نیاز به ورود نیروهای جدید است و قاعدتا انتظار تأمین منابع ارزی را داریم و سازمان برنامه و بودجه برای این حوزه باید برنامه داشته باشد.

لطف‌الله سیاهکلی، رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

دولت وضعیت یک میلیارد یوروی اختصاص‌یافته به وزارت بهداشت را مشخص کند

لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره پیگیری تخصیص اعتبار به وزارت بهداشت اظهار کرد: درخواست نمایندگان هم این است که دولت مشخص کند که این یک میلیارد یورویی که از صندوق ملی برای وزارت بهداشت تخصیص یافته را کجا خرج کرده است.

وی افزود: البته بخشی از این مبلغ را به صورت وام برای افرادی که خسارت دیدند تخصیص داده شده اما اینکه آیا به دست افراد رسیده یا خیر یا اینکه چند نفر دریافت کردند، نیازمند یک بررسی است.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: در این زمینه ما تاکید می‌کنیم که دیوان محاسبات هم وارد شود و دقیق مشخص کند که این پول چگونه خرج شده است و چه میزان به بهداشت و سلامت مردم تخصیص پیدا کرده است و حتما جزو مطالبات ما و مردم است که قطعا در مجلس پیگیری می‌کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: هم دولت و هم مردم هر دو باید درباره کرونا مسئولیت بپذیرند؛ بحث کرونا مسئله‌ای است که بخش زیادی به مردم بر می‌گردد که باید رعایت کنند.

وی ادامه داد: وقتی که پروتکل‌های بهداشتی اعلام می‌شود و درواقع وزارت بهداشت شرایط بحرانی را اعلام می‌کند، مردم هم باید تبعیت کنند و دولت هم تا حدی می‌تواند در این زمینه اعمال قانون کند.

مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیرند

سیاهکلی افزود: این موضوع بسیار حساس و پیچیده است چراکه معیشت مردم و مشاغل است که باید کسب و کارها بچرخد و درآمد و تولید ایجاد شود و نمی‌شود تعطیلی‌ها را زیاد معیار قرار داد و کار ظریفی است.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: در دنیا هم شاهد هستیم که در رابطه با تعطیلی‌ها به صورت کج‌دار و مریض رفتار می‌شود به طوری که در کنار فعالیت‌ها بر رعایت پروتکل‌ها تاکید می‌شود؛ در زمانی هم که مدت زمانی در کشور محدودیت‌های سختگیرانه اعمال شد نیز تاثیرات منفی روحی و روانی را در جامعه شاهد بودیم لذا این مسئله یک کار بسیار حساسی است.

رئیس مجمع نمایندگان استان ادامه داد: هم اندازه که دولت در بحث اجرا و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی وظیفه دارد؛ همان اندازه هم مردم باید رعایت کنند و رسانه‌ها هم باید به گونه‌ای کار کنند که مردم کرونا را جدی بگیرند.

‌وی در پایان تاکید کرد: دولت هم باید در اجرای قوانینی که در ستاد مقابله با کرونا تصویب می‌شود به صورت جدی و سختگیرانه عمل کند تا از این بحران عبور کنیم.

احمد امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه:

طرح تحقیق و تفحص می‌تواند دلایل عدم اختصاص خط اعتباری یک میلیارد یورویی را روشن کند

احمد امیرآبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با بیان این که حمایت از وزارت بهداشت در مقطع کنونی لازم و ضروری است، اظهار داشت: در خصوص تخصیص یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا انتقادهایی را وزیر بهداشت داشتند که این رقم تخصیص نیافته است.

وی ادامه داد: همانطوری که قبلا نیز بیان کردم، بنده طرح تحقیق و تفحص در این زمینه را نوشته و باید مشخص شود که چه میزان از این رقم تخصیص یافته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همه دستگاه در مقطع کنونی باید دست به دست هم بدهند تا با همکاری و همراهی همدیگر بتوانیم از این مرحله بیماری عبور کنیم.

بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه:

تخلف دولت در واریز پول صندوق ذخیره ارزی به حساب وزارت بهداشت در مجلس پیگیری می شود

بهزاد رحیمی در گفتگو با خبرنگار  کُردتودی، با طرح این سوال که  یک میلیارد یورو کرونا کجاست؟ چرا فقط ۳۰ درصد آن به وزارت بهداشت رسیده است اظهار کرد : هفت ماه پیش قرار شد یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای هزینه‌های کرونا برداشت شود اما گزارش سازمان برنامه و بودجه و گلایه وزیر بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون از این مبلغ فقط حدود ۳۰ درصد پرداخت شده است 

وی افزود: به هر صورت لازم است دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در رابطه با سرنوشت مجوز یک میلیارد یورویی برداشت از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به حوزه درمان با گذشت پنج ماه توضیح شفافی ارائه کرده و پاسخگوی کادر درمان باشند
 
رحیمی  با اشاره به اینکه مبلغ یک‌میلیارد یورو رقم کمی نیست و معادل بیش از۳۰هزار میلیارد تومان است، تأکید کرد:مجلس ، مسئولان مربوط در بخش‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ها را احضار کند تا روشن شود چرا هنوز مبلغ تسهیلات تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی به دست وزارت بهداشت نرسیده و سرنوشت این یک‌میلیارد یورو چه شده است؟ 
 
وی بیان کرد: این مبلغ به منظور تامین هزینه های درمان، تجهیزات پزشکی، پرداخت بیمه بیکاری و تقویت صندوق بیمه بیکاری برای افرادی که در شرایط کرونا با مشکل اقتصادی روبرو شده اند درخواست شد لذا از دستگاه‌های نظارتی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات می‌خواهیم که موضوع را به صورت خاص بررسی تا مشخص شود این اعتبارات کجا هزینه شده است. 

رحیمی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که مجلس آینده به طور جدی پیگیری خواهد کرد محل‌های اختصاص این یک میلیارد یورو و نحوه خرج کردن و نظارت بر آن است.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی:

دیوان محاسبات به مسئله عدم تخصیص یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت ورود کند

حجت الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به پرداخت کمک یک میلیاردی یورویی رهبر انقلاب به وزارت بهداشت و عدم تخصیص کامل این اعتبار از سوی دولت گفت: نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین کلیت مجلس پیگیری این مسئله هستند.

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  وزیر بهداشت در این عرصه گلایه و نگرانی هایی داشته اند، عنوان کرد: معتقدم در این راستا دیوان محاسبات حتما باید ورود پیدا کند.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دلیل عدم تخصیص این اعتبار را ما نیز نمی دانیم و به ما گفته نشده است که چرا این مبلغ تخصیص پیدا نمی کند و در رده های درمانی و بهداشتی تزریق نمی شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما نیز مانند وزیر بهداشت گله داریم که مشکلاتی در عرصه های مختلف اعم از دارویی، کادر، عدم پرداخت کارانه و .. وجود دارد و باید اقدامی از ناحیه دولت در این راستا صورت بگیرد.

سیدجواد حسینی‌کیا، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه:

دولت پول برداشت‌شده از صندوق توسعه ملی را به وزارت بهداشت بازگرداند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا در گفتگو با  سهیل سنقر در خصوص برداشت پول از صندوق توسعه ملی توسط دولت، در راستای کمک به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا، اظهار داشت: پولی که با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شد، دولت مجاز بود که در راستای مقابله با کرونا در واقع در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد‌.

نماینده مردم شهرستان سنقروکلیایی در ادامه تاکید داشت : شرعاً هم جایز نیست  در محل دیگری استفاده شود متأسفانه این مبلغ به صورت تمام و کمال در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است که اعتراضات وزارت و شخص وزیر را در پی داشته است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه ابراز داشت: قطعاً دیوان محاسبات، سازمان بازرسی می‌تواند به این قضیه ورود کند و مجلس هم در واقع از آن جایگاه نظارتی خود در این راستا از رئیس‌جمهور سوالاتی بپرسد و موضوع را پیگیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کیا تصریح کرد: پول برداشت شده از صندوق توسعه ملی در واقع پول اختصاصی در بحث مقابله با بیماری کرونا در این شرایط خاص بوده است و در همین راستا برای تقویت حوزه درمان و بهداشت اختصاص پیدا کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد : امیدواریم که اگر دولت بخشی از این پول را برداشته است سریعاً تخصیص داده و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که در حوزه درمان هزینه شود.

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز:

پیگیری مجلس برای اعتبار تخصیص‌یافته صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت

محمد رضا میر تاج الدینی در گفتگو با  پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در خصوص عدم پرداخت کامل مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا گفت: وزارت بهداشت در وهله اول باید پیگیر مبلغ باقی مانده و اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی  باشد، از طرفی دولت باید نسبت به این مبلغ شفاف سازی کند که چه مقدار آن پرداخت شده است.

نماینده حوزه انتخابیه تبریز، آذر شهر و اسکو گفت: دولت در خصوص موانع و دلایل عدم پرداخت کامل مبلغ تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا توضیح دهد.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت میدان دار اصلی مبارزه با کرونا است، گفت: وزارت بهداشت باید پیگیر باشد تا بودجه های این وزارت خانه در جای دیگر مصرف نشود.

میرتاج الدینی افزود: وزارت بهداشت همیشه در تامین ارز مورد نیاز خود با مشکل مواجه می شد که در همین راستا نمایندگان مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی این موضوع را دنبال کرده تا به یک گزارش جامعه و کامل نسبت به دلایل عدم پرداخت ارز تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت هستند.

نماینده مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی افزود: ریاست جمهوری به عنوان کسی که نقش اساسی در ستاد کرونا دارد باید حمایت کافی از وزارت بهداشت را داشته تا این وزارت خانه دچار مشکل نشود.

این نماینده مجلس در ادامه در خصوص تعیین مهلت و زمان  توسط نمایندگان مجلس برای رئیس جمهور جهت پیگیری پرداخت مبلغ کامل اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت گفت: نمی شود برای موضوع فوق زمان تعیین کرد زیرا مسئولان مربوطه باید در کمیسیون ها حضور پیدا کرده  و در خصوص این مشکل توضیح دهند از طرفی علت و موانع را تشریح کرده و در ادامه برنامه های خاص خود را نمایندگان خواهند داشت.

وی در ادامه در خصوص نقش دولت در کنترل کرونا با استفاده از روش های مختلف گفت: دولت تجربه  های زیادی در 6 ماه گذشته کسب کرده است و همچنین مردم راهکارهای مختلف برای مقابله با کرونا و جلوگیری از سرایت این بیماری  دارند، اما دولت مواردی مانند نظارت و تعطیلی پارک ها را بیشتر در دستور کار قرار داده و  سخت گیری بیشتری داشته باشد و از طرفی افرادی که پروتکل ها رعایت نکرده و از ماسک استفاده نمی کنند همچنین تجمعات بی موردی که سبب گسترش این بیماری می شود  به صورت قانونی برخورد داشته باشد.

جلال ایری، نماینده غرب گلستان:

اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا نیازمند زیرساخت‌های مناسب است/ پیگیر اختصاص بودجه صندوق ملی توسعه به وزارت بهداشت هستم

جلال ایری در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: با توجه به حضور وزیر بهداشت در گلستان هماهنگی هایی برای پیگیری تخصیص بودجه صندوق توسعه ملی به این وزارت خانه و استان ها صورت پذیرفت.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم افزایش برخی از تجهیزات بهداشتی در دو بیمارستان کردکوی و بندرگز خاطرنشان کرد: پیگیر تامین اعتبارات بیمارستانی و تجهیزات مقابله با بیماری در بیمارستان های غرب گلستان هستیم.

وی با بیان اینکه مردم زمانی امیدوار می شوند که کاری برای آن ها صورت پذیرد، ابراز کرد: وعده ها دیگر به مردم امید نمی دهد مردم تنها زمانی امیدوار می شوند که کار برای آن ها صورت گرفته باشد و از محل اعتبارات به منطقه آن ها تخصیص داده شود.

ایری دانشگاه های علوم پزشکی را بهترین نهاد برای پیگیری بر اجرا شدن مصوبات ستاد ملی کرونا دانست و عنوان کرد: در کنار بحث های نظارتی در موضوع رعایت پروتکل ها باید فرهنگ سازی لازم صورت بگیرد و ابزار لازم را در اختیار داشته باشیم.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: گفته می شود دانش آموزان می توانند برای جلوگیری از تجمع در فضای مجازی از آموزش استفاده کنند اما زمانی که اینترنت یا بسترهای دیگر جواب نمی دهد مجبور هستند به مدرسه مراجعه کنند.

وی گفت: ما نمی توانیم بگوییم مردم باید این کار را بکنند یا نکنند و بسترهای لازم را در اختیار آن ها قرار ندهیم چرا که گاهی عدم دسترسی به امکانات باعث تجمع یا عدم رعایت پروتکل ها می شود.

مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد:

پیگیری سرنوشت یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا/دولت باید به دیوان محاسبات مجلس پاسخگو باشد

مهرداد ویسکرمی در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: چندی پیش مبلغ یکی میلیارد یورواز صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد که نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد درصد اندکی از این سهم پرداخت شده و این در حالیست که سهم درمان به صورت کامل ادا نشده و برخی از کادر درمانی چند ماه است که حتی حقوق پایه هم دریافت نگرفته اند.

وی افزود: در همین راستا این موضوع یه یکی از مطالبه های نمایندگان در مجلس ایجاد شده  برای این که دولت در این زمینه توضیح دهد البته بودجه کرونا لزوما صرف درمان نیست بلکه این مبلغ برای آسیب های ناشی از کرونا هزینه شود چون کرونا به خیلی جاها آسیب زده و انتظار این است که در همه زمینه های آسیب دیده از کرونا هزینه شود.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی با اشاره به ورود دیوان محاسبات مجلس برای این موضوع تصریح کرد: حتما باید دولت باید به دیوان محاسبات مجلس پاسخگو باشد که این مبلغ کجا هزینه شده است و دیوان محاسبات حتما این کار را خواهد کرد و اگر لازم باشد به صورت سوال و یا ابزارهای قانونی دیگر به این مسئله ورود خواهد شد.

وی با تاکید بر ایجاد محدودیت ها برای کاهش شیوع کرونا گفت: وقتی مدارس و دانشگاه ها به صورت غیر حضوری است و در مدارس دانش آموزان به صورت اختیاری می روند، نشان می دهد که تکلیف مابقی مکان ها چگونه است و حتما باید محدودیت ها افزایش یابد.

ویسکرمی بیان کرد: بار اصلی مبارزه با کرونا به دوش مردم است که به خود و کادر درمانی رحم کنند و با رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی از این بیماری محفوظ بمانند.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی عنوان کرد: نقش مردم در این راستا بسیار برجسته و فرهنگ سازی بسیار موثر است و همه باید با رعایت این مسائل بهداشتی کمک کنند تا از شیوع هر چه بیشتر کرونا جلوگیری شد. ضروری است تا برای مقابله با کرونا،عزم ملی ایجاد شود و دولت و مردم هر کدام به سهم خودشان برای مقابله اقدام نمایند.

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی:

پیگیری سرنوشت نامعلوم یک میلیارد یورو مبارزه با کرونا در مجلس و دیوان محاسبات

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص چرایی عدم تخصیص کامل مبلغ یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا، علیرغم دستور مقام معظم رهبری توسط دولت، اظهار کرد: در حال حاضر، مجلس یکی از سوالاتی که از دولت و شخص رئیس جمهور دارد، همین بحث است.

وی افزود: هم اکنون حتی کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات از سوی مجلس موظف شده است تا با پیگیری، بررسی کند که این منابع به کجا رفته و در اختیار چه کسی است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در همین راستا غالب نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه را امضا زدیم و همه مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده است.

بابایی کارنامی ادامه داد: هنوز گزارشی به مجلس در خصوص میزان مبلغ تخصیصی و اینکه این منابع در کجا به کار رفته است، ارسال نشده است.

وی در خصوص اینکه مجلس چه پیگیری در خصوص این موضوع که دولت نظارت جامعی بر مصوبات خود در ستاد ملی کرونا ندارد، انجام داده است، گفت: برآیند مصوبات ستاد ملی کرونا در کشور بد نیست، شما ببینید با توجه به ابعادی که در کشور وجود دارد به نسبت شاخص‌های دنیا، عقب نیستیم؛ یعنی با توجه به بضاعت مالی و شرایطی که وجود دارد، کار انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سویی دیگر ما اگر سخت‌گیرانه‌تر برخورد کنیم، مشاغل و فرصت‌های شغلی کشور، تحت‌الشعاع قرار گرفت و تبعاتی را در پی خواهد داشت.

بابایی کارنامی مطرح کرد: ولی در مجموع، تذکر و دغدغه شما درست است و ما هم معتقدیم وقتی ما مصوباتی داریم که باید انجام شود، باید عملیاتی شود؛ البته من شخصا یک مرتبه پیگیر این موضوع از وزیر بهداشت شدم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس از عملکرد دولت در انجام مصوبات ستاد ملی کرونا راضی است یا خیر، گفت: خیر، مجلس راضی نیست، البته به نسبت سایر دنیا ما راضی هستیم و در مجموع ما در بحث کرونا، بد عمل نکردیم، البته نه اینکه همه اقدامات از سوی دولت صورت گرفت بلکه مرد دخیل بودند، نهادهای حاکمیتی نظیر سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سایر دستگاه‌ها دخیل بودند و واقعا شخص مقام معظم رهبری نیز بسیار جدی و مسئولانه بارها در این قضیه ورود پیدا کردند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم شورای اسلامی، تاکید کرد: بحث این است که چرا خود دولت نظارتی بر مصوبات خودش در ستاد ملی کرونا ندارد و علت این است که یک اختلاف نظری بین تیم بهداشتی و اقتصادی دولت وجود دارد که این شکاف، فضایی را به وجود آورده است که مانع از اجرای دقیق و جدی مصوبات می‌شود.

بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط فعلی کرونا چرا محدودیت‌ها هم در بحث فعالیت صنوف، پارک‌ها و اماکن پر تجمع و هم در بحث اعمال جدی محدودیت‌ها در سفر و بستن جاده‌ها، به درستی اجرا نمی‌شود؛ اذعان کرد: ما بحث مربوط به مسافرت را کاملا مخالف هستیم و معتقدیم باید محدودیت‌ها به صورت جدی و قاطع اجرا شود.

وی افزود: ما سفر به استان‌های شمالی را کاملا مردود می‌دانیم، چرا که این توهین است که دولت، حق و حقوق مردم استان‌های شمالی را در بحث کرونا، واقعا نادیده می‌گیرد و بیشترین آسیب را مردمان استان‌های شمالی در این جریانات دیدند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم شورای اسلامی، یادآور شد: در کنار این موضوع باید اشاره کنیم که در ضمن ما دغذغه سیستم جایگزین بخش خدمات را هم در کشور داریم و به هر صورت، هتل‌ها و متل‌ها در ایام کرونا جزو بیشترین مشاغلی بودند که بیشترین ضربه و لطمه را خوردند، ولی از آن سو، از سوی دولت آن چنان حمایتی هم نشدند و این هم یک مسئله است.

بابایی کارنامی تصریح کرد: هم اکنون در تمام جاهایی که ضرورت داشت، حمایت نشد و آن جا که ضرورت نداشت، حمایت صورت گرفته است؛ مثلا در بحث هتل‌ها، متل‌ها و رستوران‌ها در استان‌های شمالی، هیچ حمایت مادی از سوی دولت صورت نگرفت.

وی متذکر شد: ما عملا موافق تشدید نظارت‌ها در اماکن پرتردد، صنوف و مشاغل پر خطر هستیم، اما از آن سمت هم معتقدیم حمایت‌های دولت در این بخش، ضعیف بوده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: من مجددا تاکید می‌کنم برای حفظ و صیانت از حقوق شهروندی مردم مازندران در حوزه سلامت، پیشنهاد به استاندار مازندران می‌دهم و از او تقاضا می‌کنم نامه‌ای را به دولت ارسال کنند و بخواهند به صورت واقعی، اختیار بحث کرونا در استان‌های شمالی را به مدیران و استانداران استان‌های شمالی واگذار کنند.

بابایی کارنامی متذکر شد: وقتی اختیارات استان‌های شمالی به استانداران واگذار شود، به راحتی در مواقع لزوم، جاده‌ها بسته می‌شود و در مواقع بحرانی، تصمیمات آنی اخذ و اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان مازندران از دولت و وزیر بهداشت خواسته است تا اختیارات به مدیران استان‌های شمالی واگذار شود اما پیش بینی ما این است که موثر واقع نشود چرا که تحت فشار کارهای خودشان هستند؛ در نتیجه ما باید تلاش کنیم این اختیارات به استانداران استان‌های شمالی برگردد.

محمد حسن آصفری، نماینده  اراک، کمیجان و خنداب:

دولت مبلغ برداشت‌شده از صندوق توسعه را به وزارت بهداشت پرداخت کند

به گزارش دیار آفتاب؛ محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نسیم خنداب، گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و روزانه ۱۹۰ الی ۲۲۰ نفر از مردم کشورمان از بین می برد با این حال نمی توان از این شرایط به سادگی عبور کرد.

آصفری اظهار کرد: در این شرایط نیاز است دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا یک سری الزاماتی را لحاظ کند و با ایجاد یکسری از محدودیت ها به صورت جدی تر برای مقابله با بیماری کرونا وارد میدان شود.

وی با اشاره به دستور رهبر انقلاب برای تخصیص ظرفیت درمانی نیروهای مسلح به بیماران کرونایی ادامه داد: لازم است در این شرایط همه امکانات کشور، امکانات وزارت بهداشت، دانشگاه ها و ... برای مقابله با کرونا قرار بگیرید تا از این شرایط سخت به راحتی و کمترین مشکل عبور کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: از طرفی رعایت کردن خود مردم نیز مهم هست مردم باید پروتکل ها را رعایت کنند استفاده از ماسک، مواد ضد عفونی کننده، از حضور در اجتماعات پرهیز کنند تا شاهد ادامه این وضعیت نباشیم اگر مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجه باشند نظارت مسئولان نیز کارساز نخواهد بود.

آصفری، گفت: موضوع دیگری که برای مجلس اهمیت دارد در خصوص مبلغی است که دولت به دستور مقام معظم رهبری برای مقابله با ویروس کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است وظیفه مجلس می دانیم و پیگیری خواهیم کرد که دولت  هر چه سریع تر مبلغ را به وزارت بهداشت پرداخت کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مبلغ از صندوق توسعه ملی باید در زمینه مقابله با کرونا هزینه شود و دولت نمی تواند آن را در بخش دیگری هزینه کند.

کیومرث سرمدی، نماینده اسدآباد:

مجلس پیگیر تحویل کامل مبالغ تخصیص‌یافته برای مقابله با کرونا خواهد بود

به گزارش عصر همدان، کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با تأکید با اینکه برداشت مبالغ از صندوق توسعه ملی پس از موافقت رهبری باید در همان زمینه‌ها هزینه شود، اظهار کرد: بر اساس اخبار و بیانات شفاهی مسئولان وزارت بهداشت بخش عمده ای از این مبلغ در اختیار آنان قرار نگرفته است.

وی گفت: البته خبری به صورت مستند که این مبلغ از سوی وزارت بهداشت تحویل گرفته نشده باشد، نداریم، اما به هر جهت این یک مطالبه است باید در مجلس پیگیر شویم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس از تعطیلی مجلس به مدت یک هفته خبر داد و گفت: در طول این مدت که مجلس تعطیل است، موضوع تحویل کامل مبلغ به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا را پیگیری می‌کنیم که بعداز برپایی مجلس این امر مطرح شود.

سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان:

دولت ریسک تخصیص مابقی یک میلیارد یورو را می‌پذیرد؟/توزیع اعتبار یک میلیارد یورویی بدون معیار خاص!

سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه به درخواست دولت و موافقت رهبر معظم انقلاب برای مقابله و مدیریت با عوارض ناشی از کرونا و مدیریت ثبات اقتصادی ان قرار شد یک میلیارد یورو ازمنابع صندوق توسعه ملی برداشت شود اظهار کرد: تاکنون 45درصد این اعتبار به جامعه هدفشان اختصاص یافته است.

وی افزود: انچه مجلس در خصوص این اعتبار تاکید دارد اینکه با توجه به شرایط ویزه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شروع موج سوم شیوع کرونا و قرمز شدن استان های کشور، اعتبار بسیاری از تجهیزات مصرفی، تجهیزات سرمایه ای و پرداختی های پرسنل درمانی می بایست از همین یک میلیارد یورویی تامین شود که دولت باید با تدبیر مابقی این پول را به دست وزارت بهداشت برساند.

میرمحمدی میبدی با اشاره به تشکیل جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی اظهار کرد: همه این یک میلیارد یورو مختص وزارت بهداشت نیست و وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و ستاد کل نیروهای مسلح هم از این محل سهم دارند اما عمده 45درصد اعتبار تخصیصی تاکنون مربوط به وزارت بهداشت بوده است.

توزیع اعتبار یک میلیارد یورویی معیار خاصی ندارد

نماینده تفت و میبد تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا بخش عمده ای از درامدهای اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی کم شد و با توجه به ضرورت و نیاز فوری وزارت بهداشت مقرر شد با پیگیری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دولت مجاب شود تا مابقی این اعتبار هر چه زودتر به دست این وزارت برسد.

وی با گلایه مندی از اینکه در توزیع این اعتبار معیار خاصی وجود ندارد عنوان کرد: متاسفانه هنوز از این اعتبار چیزی شامل حال برخی از استان ها نشده که کمیسیون بهداشت و درمان با پالایش جمعیت استان، تعداد بیمارستان ها، تخت های بیمارستانی و تخت های ویژه، مهارجت پذیری و نوع وضعیت شیوع کرونا در پی توزیع عادلانه مابقی این اعتبار  بین همه استان های کشور است.

میرمحمدی با بیان اینکه امیدواریم دولت بتواند مابقی پول باقی مانده را به جامعه هدف برساند گفت: این اعتبار باید به قیمت روز به فروش برسد و در خدمت وزارت بهداشت قرار گیرد اما بیشتر از این، رساندن مابقی اعتبار یک میلیارد یورویی به وزات بهداشت برای مدیریت و مبارزه با ویروس کروناست.

دولت ریسک تخصیص مابقی یک میلیارد یورو را بپذیرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان برنامه و بودجه باید به گونه ای تدبیر کند که علاوه بر خنثی کردن آثار تورمی این پول، دست وزارت بهداشت هم برای مبارزه با کرونا باز باشد.

وی ادامه داد: امروز افت درآمد ارزی کشور و چالش های دولت در تامین ارز و عدم ورود ارزهای صادرات غیر نفتی به کشور به خاطر تحریم ها از یک سو و آثار تورمی که این حجم پول از سوی دیگر، تخصیص این اعتبار را با کندی روبرو می کند و نمی توان ان را به کم کاری دولت ربط داد اما با توجه به شرایط بسیار خاص و حساس دولت باید با تدبیر ریسک در اختیار قرار دادن این پول به وزارت بهداشت را بپذیرد.

میرمحمدی با تقدیر از حضور موثر نیروهای مسلح به ویژه سپاه در مقابله با کرونا در موج اول و دوم عنوان کرد: به جا است با دستور به موقع رهبر معظم انقلاب بازهم شاهد حضور ارتش و سپاه در کنار وزارت بهداشت باشیم و نیروی ایثارگر نیروهای مسلح با ظرفیت ها و تجهیزات خود یاری رسان کادر درمانی باشند.

گلایه مندی از بیمارستان های خصوصی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای خاطرنشان کرد: متاسفانه انتظاراتی که از بیمارستان های خصوصی برای حضور در عرصه مبارزه با ویروس کرونا می رفت محقق نشده است و بخش عمده ای از بیمارستان های خصوصی کشور علیرغم اینکه مجوزشان را از وزارت بهداشت گرفته اند هیچ کمکی نکردند و منافع شخصی را به سلامت مردم ترجیح دادند و جای گلایه مندی و انتقاد از ان ها وجود دارد.

با همه این تفاسیر لازم است تا دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در رابطه با سرنوشت مجوز یک میلیارد یورویی برداشت از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به حوزه سلامت توضیح شفافی ارائه کنند و پاسخگوی کادر درمان باشند و بدانند که کرونا شوخی بردار نیست و نمی توان با دست خالی به جنگ با این ویروس مرگبار با خوی وحشیانه رفت.


انتهای پیام/