اسلام آباد خبر20:17 - 1399/07/23
مطالبه نمایندگان مجلس سراسر کشور؛

دولت برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا یک تصمیم جدی بگیرد/ لزوم اعمال اقدامات سخت‌گیرانه‌تر برای مهار کرونا

این روزها با ورود به پیک سوم یا همان وضعیت سیاه کرونایی، عدم نظارت‌های جدی بر اجرای پروتکل‌های حیاطی بهداشتی از سوی دولت بیش از پیش خود را نشان می‌دهد، محدود نکردن مسافرت‌ها در تعطیلات چندروزه و فعالیت اماکن تفریحی همچون پارک‌ها و .... از همین دست بی‌توجهی‌های دولت به شمار می‌رود.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیش از ورود به فصل پائیز و افزایش بیماری‌های همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی، خطر شیوع بیشتر کرونا ویروس بارها توسط وزیر بهداشت و همینطور مدیران مربوطه هشدار داده شد اما عدم رعایت از سوی عده‌ای از مردم تنها یک روی این سکه است و بخش مهم‌تر  آن نظارت جدی و قوی از سوی دولت است که در این راه می‌تواند بازوی قدرتمند وزارت بهداشت باشد. اما متاسفانه این اتفاق هنوز به وقوع نپیوسته است. و دولت نه تنها از واریز تمام مبلغ کمکی صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت خودداری کرده است، در اعمال پروتکل‌های بهداشتی نیز در سطح جامعه کوتاهی می‌کند.

همین امر موجب شد نمایندگان سراسر کشور در گفت‌وگوهای مختلف بر مطالبه خود از دولت برای نظارت جدی این قوه بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.

سیدمسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان:

سخت‌گیری‌ها باید قبل از رکوردها در تعداد ابتلا اعمال می شد

سیدمسعود خاتمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: یک میلیارد یورو که دولت از صندوق توسعه ملی برداشت تاکنون حدود 40 درصد آن را به وزارت بهداشت پرداخت کرده است و باقی مانده آن در مراحل بعدی پرداخت می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدا باید سخت گیری ها در رعایت پروتکل های بهداشتی انجام  که این کار با تاخیر اتفاق افتاد  و همچنین شاهد، عدم سختگیری مستمر از طرف دولت مردان بودیم؛ در حالی که بسیاری از کشورها در ابتدای شیوع کرونا ماسک زدن را در جامعه و به خصوص فروشگاه ها و محل تجمع ها اجباری کردند.

وی افزود: اگر فردی بدون ماسک تردد کند صاحب فروشگاه را جریمه می کنند که چرا به فردی ماسک نزده خدمات ارائه می کند، این سختگیری هایی که چند روز قبل اعلام شد باید قبل از این رکوردهای مبتلایان و فوتی ها انجام می شد اما باید این سختگیری ها ادامه پیدا کند.

خاتمی راه کاهش تعداد ابتلا به بیماری را چاره اندیشی و سخت گیری ها از سوی دولت دانست و عنوان کرد: بنابراین تجمع ها که الزاما عروسی ها و عزاداری ها نیست، بلکه فعالیت اداره ها، مغازه ها را نیز شامل آن است، باید نظارت جدی و با متخلفان و کسانی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند به صورت قاطع برخورد شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در خصوص اعمال محدودیت ها در استان ها با هماهنگی دو وزارت بهداشت و کشور، خاطر نشان کرد: این هماهنگی در چهارچوب قانون است اما مشکلات هر استان باید درون استان حل شود؛ استان اصفهان امروز وضعیت حادی در بیماری کرونا دارد و مسئولان استانی باید در این زمینه تصمیم گیری کنند.

فاطمه محمدبیگی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان:

رئیس‌جمهور حرف‌شنوی چندانی از ستاد کرونا ندارد/ با حضور نمایندگان در ستاد کرونا موافقت نشد/ دولت باید بازوهای اجرایی خود را تقویت کند

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به لزوم انجام اقدامات سختگیرانه برای کنترل بیماری کرونا اظهار کرد: متاسفانه مدیریت ستاد مقابله با کرونا به خوبی انجام نمی‌شود؛ عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا به سمت وزارت بهداشت معطوف شده و این امر بار سنگینی را برای این وزارتخانه رقم زده و موجب شده است تا در حوزۀ مقابله با کرونا به صورت تک بعدی عمل کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: به نظر می‌رسد باید چرخۀ تولید بیماری را متوقف کنیم؛ در حالی که در مدیریت کرونای کشور، بیشتر به درمان بیماران توسط وزارت بهداشت متمرکز شدیم و پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا صرفا توسط این وزارتخانه تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: بار وزارت بهداشت بسیار سنگین بوده و این از اصول مدیریت خارج است؛ باید سازمان‌هایی مانند پدافند غیرعامل و نیروهای حمایتی مانند نیروهای نظامی و انتظامی، وزارت کشور و سازمان‌های اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد و گروه‌ها و انجمن‌های مردمی و اجتماعی را وارد کنیم تا در چرخه‌های پیشگیری قرار بگیرند.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: ما نیازمند ابتکارات جدید هستیم؛ به نظر می‌رسد تصمیمات ناگهانی و بی توجهی به نظرات کارشناسی توسط دولت، همچنین عدم اهتمام جدی به نظارت میدانی توسط رئیس جمهور از سیاست‌های نادرست این دولت است.

دولت کنترل فعالیت‌های اجتماعی در شرایط کرونایی را با جدیت دنبال کند

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های دولت علمی و مبتنی بر پروتکل‌ها نیست و رئیس جمهور حرف شنوی چندانی از نهادها و ستادهای کرونا ندارد و این امر موجب شده تا در مبارزه با کرونا و مدیریت اجرایی کشور، شاهد نابسامانی باشیم.

این مقام مسئول گفت: مطالبه جدی ما از دولت این است که کنترل و مدیریت فعالیت‌های اجتماعی در شرایط کرونایی موجود را با جدیت دنبال کند، دولت باید بازوهای نظارتی خود را تقویت کند.

وی بیان کرد: ما باید در بحران‌ها هنر مدیریت کشور را داشته باشیم تا جامعه را در شرایط بحرانی اداره کنیم؛ انتظار داریم سیستم اجرایی کشور با قدرت بیشتر و با نظارت‌های میدانی گسترده‌تر وارد عمل شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس یادآور شد: امروز در جنگ اقتصادی و با مشکلات معیشتی و بیکاری مواجه هستیم؛ اما همت جهادی به دلیل فرسودگی و پیری دولت، در دولتمردان مشاهده نمی‌کنیم؛ لذا دولت می‌تواند از مدیران جوان و کارشناسان جوان‌تر برای حرکت جدیدتر بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: بیماریابی فعال باید در تمامی مشاغل صورت بگیرد تا ما بتوانیم با کرونا مقابله کنیم و مشاغل براساس پروتکل‌ها فعال و غیرفعال باشند؛ ما نوعی بی مبالاتی را در حوزۀ ادارۀ کشور در موضوع کرونا شاهد هستیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: از رئیس جمهور درخواست داریم که اهتمام ویژه‌ای نسبت به موضوع کرونا داشته باشند؛ ما بارها خواستار حضور دو نمایندۀ مجلس در ستاد کرونا بودیم اما از سوی دولت و توسط این ستاد، همتی برای این اتفاق دیده نمی‌شود. امید است هر چه زودتر شاهد حضور نمایندگان مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم.

عباس گودرزی، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی:

خیزش کرونا با بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی/دولت نظارت ها را تشدید کند

عباس گودرزی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: کرونا شوخی بردار نیست و اگر این بیماری کنترل نشود، سبب بروز بحران می شود و هزینه های لازم برای کنترل را افزایش می دهد.

وی با اشاره به این که برخی از افراد در جامعه نکات بهداشتی و پروتکل ها را رعایت نمی کنند افزود: در این راستا دولت باید تکالیفی را مشخص کند و با تشدید نظارت، بتواند در جامعه این تکالیف را دنبال کند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عزیزان زیادی به خاطر عدم رعایت نکات بهداشتی جان خود را از دست می دهند و خانواده های زیادی داغدار شده اند که ضروری است همه افراد، رعایت پروتکل های تعریف شده بهداشتی را یک الزام بدانند.

وی تصریح کرد: اگر ظرفیت تخت ها پر شود، مسئله به یک بحران تبدیل می شود و نباید اجازه داد به این مرحله برسد و هم اکنون با تعیین تکالیفی از سوی دولت می توان از بروز این بحران جلوگیری کرد.

گودرزی بیان کرد: در این مسئله هر چه رعایت پروتکل های بهداشتی بیشتر شود هزینه ها کاهش می یابد چرا که این بیماری جزء بیماری هایی است که همه افراد جامعه باید نکات بهداشتی را رعایت نمایند.

وی گفت: دولت موظف است در اقدام و عمل تصمیماتی بگیرد که این بیماری بیش از این شیوع پیدا نکند؛ متاسفانه طی چند روز اخیر میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور دو برابر شده و می طلبد که یک فرهنگ سازی شود و یک گفتمان عمومی راه اندازی گردد.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ضروری است که همان حساسیتی که در ابتدای شیوع کرونا وجود داشت، همچنان وجود داشته باشد تا بتوان این بیماری را کنترل کرد.

محمدرضا احمدی، نماینده رشت:

دولت برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا یک تصمیم جدی بگیرد

محمدرضا احمدی در گفتگو با خبرنگار ۸دی در رابطه با لزوم کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: باید یک اراده جدی برای رفع شیوع کرونا صورت گیرد چرا که این موضوع هم دغدغه مردم و هم دغدغه رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: بسیاری از مراسمات مذهبی تعطیل شد یا به شیوه متفاوتی برگزار شد برای اینکه زنجیره شیوع کرونا قطع شود اما در حال حاضر در خصوص این بیماری رکود زدیم که باید دولت یک تصمیم جدی بگیرد.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه وزیر بهداشت بعنوان مسئول ستاد مبارزه با کرونا و شخص رئیس جمهور باید یک تصمیم جدی برای رفع این مشکل بگیرند، ادامه داد: در کشور چین که کانون شیوع ویروس کرونا بوده، وضعیت سفید اعلام شده است اما در کشور ما روز به روز خطرات بیشتر می شود.

وی به لزوم توجه دولت به فراهم کردن تجهیزات بهداشتی و پزشکی، گفت: برخی ها تماس می گیرند که تجهیزات پزشکی مورد نیاز مثل دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان ها نداریم، دولت باید یک تصمیم جدی در این رابطه بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان تصریح کرد: در یک برهه زمانی اعلام می‌کردند در خانه بمانید اما اکنون این موارد کمتر تبلیغ می شود باید دولت و مسئولین یک عزم جدی انجام دهند تا این زنجیره قطع شود، هر روز نگرانی مردم و رهبری بیشتر می شود.

وی گفت: در حال حاضر برای کنترل این بیماری هیچ راهی جزء قطع زنجیره آن نداریم که این امر هم با در خانه ماندن و حذف مسافرت های غیر ضروری، صورت می گیرد.

احمدی افزود: همچنان شاهد سیل جمعیت و مسافرت به شمال کشور یا استان های دیگر هستیم در حالی که دولت باید عزم خود را جزم کند و جلوی این سفرها را بگیرد.

وی تصریح کرد: برخی مشکلاتی که دولت برای مردم ایجاد می کند را به گردن نمایندگان مجلس می اندارند، اما نماینده ی مجلس  که نمی تواند جلوی مردم برای رفتن به مسافرت را بگیرد، نظارت بر اجرای توصیه ها باید از سوی دولت عملی شود.

احمدی ادامه داد: خیلی ها رعایت می کنند و از ماسک استفاده می کنند اما یک عده ای هستند که رعایت نمی کنند که دولت باید وارد میدان شود و این زنجیره را قطع کند زیرا روز به روز آمار بیشتر می شود.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: مجلس قانون وضع می کند اما ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل شده و در این رابطه تصمیم گیری می کند، از طرفی مجلس یا مسئولین مرتبط تذکرات لازم را می دهند اما مهم اینست که اجرا دست دولت است.

احمدی افزود: دولت باید وزیر کشور را مجاب کند تا نیروی انتظامی جلوی سفرها را بگیرد چرا که ابزار دست دولت است.

نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: باید زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع شود، نباید لجام گسیخته در جامعه عمل کنند، دولت باید به جد ورود کند چون آمار فوتی ها در حال افزایش است.

حسن همتی، نماینده شاهین‌دژ:

کادر درمان متحمل خسارات بسیاری شده‌اند

حسن همتی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، در رابطه با اختصاص یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا و عدم تخصیص آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: این اعتبار باید اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه کادر درمان در این دوران کرونایی در خط مقدم قرار دارند، افزود: کادر درمان و پزشکی در دوران کرونایی زحمات زیادی را متحمل شده اند و باید در اولویت باشد.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، در مورد وضعیت نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی با تاکید بر اینکه همه ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستیم، گفت: به نظرم نظارت در این زمینه مقداری ضعیف است که باید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: سلامتی از اهمیت برخوردار است و اقتصاد و درآمدزایی نیز برای مردم و اصناف مهم بوده و دولت با اقدامات مقتضی تمهیداتی برای این زمینه بیاندیشد تا هم سلامت آسیب نبییند و هم اصناف درآمد داشته باشند.

همتی با اشاره به اینکه در شرایط خطیری قرار داریم، ابراز داشت: خطر کرونا جدی است و مردم باید شرایط را درک کرده و اولویت همه مردم و مسئولان نیز رعایت فاصله گذاریها و پروتکل های بهداشتی باشد.

سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل:

دولت به سلامت مردم بی‌توجه است/ دورکاری‌ها نباید حذف می‌شد

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، با بیان اینکه مردم باید برنامه‌ها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا و رعایت کنند به نقد اقدامات دولت در حوزه مقابله با بیماری کرونا پرداخت و گفت: دولت می‌گوید آمار مبتلایان به کرونا کاهش یافته، اما شواهد و قرائن و وضعیت بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که آمار نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه بیشتر هم شده است.

وی افزود: هرروز بر تعداد مبتلایان و جان‌باختگان افزوده می‌شود و دولت باید تدابیری را در خصوص کاهش آمار مبتلایان به کرونا بیندیشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بازگشایی مدارس و حذف دورکاری‌ها نوعی بی‌توجهی دولت به سلامت مردم محسوب می‌شود؛ لذا دولت باید تا مهار کامل ویروس کرونا، استفاده ابزارهای نوین ارتباطی را جایگزین آموزش‌های حضوری کند و نیز خدمات دولتی و اداری را از طریق ابزارهای نوین ارتباطی ارائه دهد.

موسوی معتقد است که ادعای دولت در خصوص تقویت بُعد نظارت‌اش بر اجرای صحیح فاصله‌گذاری اجتماعی صحت نداشته است و گفت: شلوغی خیابان‌ها، بازارها و ادارات نشان می‌دهد که دولت نظارتی بر نحوه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ندارد.

وی تأکید کرد: البته هرچند رفتارهای مردم بربروی مقابله با کرونا تأثیرگذار است، اما نباید صرفاً مردم را در تشدید میزان مبتلایان مقصر دانست و قطعاً تصممیات اشتباه دولت و نظارت ضعیف او بیشترین تأثیر را تشدید شیوع ویروس کرونا داشته است؛ یعنی اگر دولت دورکاری‌ها را حذف نمی‌کرد و مدارس را بازگشایی نمی‌کرد، قطعاً شیوع ویروس کرونا شدت نمی‌یافت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌ باید پیش‌بینی‌های لازم را برای مهار کرونا از مدت‌ها قبال انجام داد و براساس یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم در یک مسیر مشخص حرکت می‌کرد تا مشکلات مردم در ایام کرونا بیشتر نمی‌شد.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده سرخس:

لزوم اعمال اقدامات سخت‌گیرانه‌تری برای مهار کرونا

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس؛ نماینده مردم سرخس در مجلس با تأکید بر اینکه اقدامات سخت‌گیرانه‌تری برای مهار کرونا باید از سوی دولت اعمال شود، گفت: یکی از این محدودیت‌ها می‌تواند محدودیت‌های جدی در ترددها و کنترل‌های سنگین‌تر باشد و در برخی جاها نیاز داریم تا از ظرفیت حوزه انتظامی و حتی جریمه‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه ریشه افزایش آمار مبتلایان به کرونا به‌صورت جدی باید کنترل شود، تصریح کرد: مثلاً برای بازگشایی مدارس هر استانی به یک سبک این کار را انجام داد و این بی‌برنامگی‌ها اثر خودش را می‌گذارد.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: طبیعتاً در فصل پاییز دما در برخی روزها به صفر درجه می‌رسد و در پی آن شاهد شیوع برخی بیماری‌های دیگر مانند آنفولانزا و سرماخوردگی هم هستیم که این‌ها اگر با کرونا مکمل شوند، شاهد شرایط غیرقابل‌کنترلی خواهیم بود و ممکن است آمار فوتی‌ها حتی تا ۳۰۰ نفر در روز را رکورد بزند.

نماینده مردم سرخس در مجلس در پایان تأکید کرد: باید جمعی از اقدامات ترکیبی برای مهار کرونا صورت گیرد که در این رابطه رهبر معظم انقلاب هم به ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند تا برای مهار کرونا به کمک وزارت بهداشت بیاید.

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت:

ستاد ملی کرونا تصمیمات دقیق‌تر و به موقع‌تری اخذ کند/ ورود مجلس به وضعیت کرونا در شهرهای کشور

زهرا شیخی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص آخرین جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور معاونان وزارت بهداشت اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که حاکم بر جامعه است و آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی که روز به روز رکورد می زند، چهارشنبه جلسه ای حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار و معاونان وزارت بهداشت در مجلس برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه گذشته کمیسیون بهداشت که قبل از محدودیت های اخیر با حضور با مسئولان درمانی کشور و رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد، مسئولان درمانی اعلام کردند که مشکلاتی مانند فعالیت های مستمر و خستگی کادر درمان، نداشتن تجهیزات کامل در حال رسیدن به بحران هستیم و اگر محدودیت ها باز نگردد نمی تواند این بیماری را کنترل کرد.

وی افزود: ما وظیفه داشتیم رئیس مجلس را در جریان این مشکلات بگذاریم و به همین دلیل چهارشنبه جلسه ای با حضور آقای قالیباف، مسئولان استان هایی مانند اصفهان، تهران، فارس، خراسان و آذربایجان که وضعیت حادی داشتند و معاونان وزرات بهداشت برگزار شد.

شیخی بیان کرد: برای اینکه این بیماری کنترل شود نیاز داریم که مسئولیت همگانی رخ دهد و همه دستگاه ها دست به دست هم دهند تا مانند ماه های ابتدای شیوع کرونا فعالیت ها انجام شود.

وی با توضیح اینکه فعالیت های دستگاه های مختلف در سه ماه ابتدای شروع کرونا یک اتفاق بی نظیر بود، اضافه کرد: این همکاری ها مانند زمان دفاع مقدس بود؛ محدودیت ها و اجرای پروتکل ها با همکاری همه دستگاه ها انجام شد که وضعیت مبتلایان و فوتی ها کاهش چشمگیری داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: اما متأسفانه در همین هفته رکورد مبتلایان و فوتی ها کرونا شکسته شده است و کادر درمان در بیمارستان ها بدترین دوران خود را می گذرانند و این وضعیت خوبی نیست؛ به نطر می رسد برای اینکه مردم آگاهی کامل تری نسبت به وضعیت موجود جامعه کسب کنند، باید محدودیت ها با جدیت انجام شود.

وی ادامه داد: زمانی که محدودیت ها با جدیت و جریمه اعمال نشود، باعث می شود که مردم احساس خطر لازم را نکنند؛ نگرانی های مطرح شده درخصوص نیاز به نیروهای کمکی جدید و استخدامی ها و بودجه مسائلی بود که در جلسات اخیر کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و ما در حال پیگیری آن ها هستیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به شنیدن مشکلات کادر درمان، گفت: زمانی که کادر درمان احساس کنند که مسئولان کشور در کنار و پا به پای آن ها هستند، امیداور می شوند و این امیدواری در این مقطع به شدت کمک کننده است و این نکته را زمانی که رئیس مجلس شورای به بیمارستان امام خمینی (ره) رفتند می تواند دید که کادر درمان این بیمارستان اعلام کردند که خستگی ها ما به دلیل حضور رئیس مجلس و اینکه برخی از مسئولان خود را تافته جدا بافته نمی دانند، کم شد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین کادر درمان درمان اعلام می کنند زمانی که ما در کنار خانواده و فرزندان خود نیستیم و در جبهه مبارزه با کرونا هستیم، از مسئولان هم انتظار داریم که از نزدیک شرایط ما را ببینند و شرایط درک کنند که این درک کردن ها قطعا در تصمیم گیری های آن ها تأثیر می گذارد.

شیخی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی با توجه به وظیفه ذاتی نظارتی خود تا لحظه آخر حضور دارد، افزود: با توجه با اینکه همه سوال ها و درخواست ها ستاد ملی کرونا بر می گردد و تصمیمات این ستاد قانون است و باید اجرایی شود، درخواست داریم که دقیق تر و به موقع تر تصمیماتی را اخذ کنند.

وی با بیان اینکه درخواست مسئولان درمانی سراسر کشور اجرای شرایط و وضعیت جنگی برای جلوگیری و مبارزه با کرونا در کشور است، اظهار کرد: تا کنون هم زمان را از دست دادیم اما به عنوان مثال اگر به جای بازگشایی دو هفته زودتر مدارس تصمیمات دقیق تری اتخاذ می شد شاید شاهد خیلی از گرفتاری کنونی نبودیم.

علی جدی، نماینده شیروان:

دولت با تخلفات کرونایی برخورد کند

علی جدی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سمت مردم و عدم نظارت از سوی مسئولین مربوطه اظهار داشت: موضوع کرونا مربوط به امروز و فردا نیست، لذا دائم نمی شود مسائل مربوط به مملکت را تعطیل کرد.

وی ادامه داد: تعطیلی دائم رستورانها، تالارها، مغازه ها غیرممکن است زیرا محل کسب درآمد مردم است، مردم باید با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به سبک زندگی با کرونا ادامه دهند.

جدی خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی دقیق تر باشند قطعا در زندگی عادی مردم مشکلات کمتر پیش خواهد آمد، متاسفانه بخش زیادی از مردم هیچ گونه رعایتی نسبت به موارد بهداشتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه مردم تقاضای عادی شدن فضای کسب و کارشان را دارند، گفت: علاوه بر این که دولت در مناطق قرمز باید مدیریت داشته باشد و محدودیت هایی را لحاظ کند، مردم باید پروتکل ها را رعایت کنند، زیرا اگر هر محدودیتی هم لحاظ شود اما رعایت از سمت مردم نباشد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

جدی بیان داشت: دولت باید در بحث رعایت نکردن مردم برخورد داشته باشد، ادارات باید به ارباب رجوعی که رعایت ندارند خدمات ارائه ندهند و در مکان های مختلف باید بازدارندگی وجود داشته باشد.

پرویز اوسطی، نماینده قروه و دهگلان:

دستورالعمل‌های بهداشتی عملی نمی‌شوند/ عدم نظارت دولت بر اجرای پروتکل‌های مقابله با کرونا

پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی ارائه شده توسط ستاد کرونا باید مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: این پروتکل ها تمامی مردم، مشاغل و صنوف مختلف را در بر می گیرد و لازم است تا با خودمراقبتی شخصی و خانوادگی به این مسئله توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ستاد مقابله با کرونا در ورد به اعمال پروتکل های بهداشتی جدی نیست و همت کافی ندارد، افزود: ممکن است به دلایل مختلف نتوان بعضی مشاغل را تعطیل کرد اما تعطیلی پارک‌ها، مسدود کردن جاده‌ها برای مسافرت‌ها در تعطیلات چند روزه، جریمه افراد بدون ماسک و موارد مشابه  منطقی و اجرایی است و اینکه دولت چرا در این رابطه اقدامی نمی‌کند جای سوال دارد.

اوسطی گفت: اعضای ستاد مقابله با کرونا اگر بخواهند در جلسات مختلف برای مبارزه با این ویروس فقط پروتکل تعریف کنند و پیشنهاد بدهند، اما در عمل این پروتکلها عملی نشوند نه تنها با کرونا مقابله نخواهد شد بلکه شیوع آن را نیز بیشتر می کند و جامعه به سمت بحران خواهد رفت.

وی افزود: مردم باید از لحاظ فرهنگی همکاری کنند تا بتوان با سرعت بیشتری در برابر ویروس کرونا اقدام کرد و سریع تر این ویروس منحوس را از بین برد.

اوسطی ادامه داد: در این خصوص محدودیت هایی نیز اعمال شده است و از روز شنبه ماسک زدن نیز اجباری خواهد شد و با افرادی که قوانین را رعایت نکنند برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی کشور همانند شرایط هشت سال جنگ تحمیلی است افزود: باید همه مردم کمک کنند و در کنار مسئولین قرار داشته باشند و شرایطی را مهیا کنند که مقابله با ویروس کرونا جدیت بیشتری داشته باشد.

مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم:

محدودیت‌های کرونایی برای همگان یکسان باشد

مصطفی طاهری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: سیاست نامطلوب دولت در اعمال محدودیت‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در چند ماه گذشته به وضوح دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی موارد با سختگیری‌های دولت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه هستیم و در برخی موارد سهل‌انگاری می‌شود، افزود: باید دولت سیاست جدی برای همه موارد اتخاذ کند تا مشکلات در این زمینه کاهش یابد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها بهداشتی باید برای همگان یکسان بوده و نباید اجازه داد در بخشی کمرنگتر اجرایی شود چرا که عواقب سویی خواهد داشت.

طاهری با بیان اینکه در برخی از مراکز دولتی و بخش‌های عمومی شاهد رعایت مطلوب پروتکل‌های بهداشتی هستیم، افزود: مردم در رعایت پروتکل‌ها نیز نقش خوبی را ایفا کرده‌اند.

وی یادآور شد: نمره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد، اماکن مذهبی و هئیت‌های عزاداری در کشور نمره بیست بود اما در مراکز گردشگری و تفریحی نمره مطلوبی نمی‌توان به رعایت پروتکل‌ها داد.

 نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پارک‌ها و برخی مراکز تفریحی رعایت پروتکل‌ها به حداقل می‌رسد، افزود: باید دستورالعمل‌های ابلاغی برای همگان یکسان بوده و نباید سهل‌انگاری در این زمینه انجام شود.

طاهری با بیان اینکه در برخی نقاطی که فرهنگ سازی مطلوبی انجام شده است رعایت پروتکل‌ها به حداکثر رسیده است، افزود: اما در برخی نقاط این فرهنگ سازی ضعیف است و موجب شده تا دستورالعمل‌های بهداشتی به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: دولت باید حداکثر سختگیری را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه مکان‌ها و برای همه افراد ارائه کرده و اجازه ندهد در برخی نقاط این پروتکل‌ها رعایت نشود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان پیک سفرها باید محدودیت‌های جدی اعمال شود، افزود: در چند ماه گذشته ساده انگاری ویروس کرونا موجب افزایش تعداد بیماران و وارد شدن به پیک دوم و سوم کرونا شد.

آرش لهونی، نماینده پاوه و اورامانات:

فصل سرما به بیماری کرونا شدت می‌دهد/ ضرورت حمایت دولت از مشاغل آسیب‌پذیر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، آرش لهونی در گفتگو با خبرنگار هزار ماسوله اظهار داشت: در طول چند ماه گذشته پیگیری زیادی به عمل آمد تا بتوانیم با شیوع بیماری کرونا مقابله و محدودیت هایی را اعمال کنیم.

وی افزود: با افزایش آمار کرونا در این شرایط به هیچ وجه تجمع در اماکن عمومی به صلاح نیست چرا که منطقه ما نیز مثل سایر مناطق کشور در وضعیت قرمز قرار دارند.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ سازی از مولفه های اصلی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا است که مردم ما باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند چه بسا اعمال محدودیت هایی همچون جریمه کردن که در قانون تعریف نشده است به صلاح نخواهد بود.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی افزود: در سطح ملی می توان تدابیر سختگیرانه تر و با پشتوانه قانونی اعمال کرد.

وی با بیان اینکه ستاد کرونا باید متناسب با شرایط منطقه تصمیم بگیرد اضافه کرد: من شخصا موافق بازگشایی مدارس نبودم و موضع خود را هم با تذکر به وزیر آموزش و پرورش اعلام کردم اما چون مصوبه ستاد مقابله با کرونای کشوری بود اجرایی شد.

لهونی با اشاره به اینکه هرنوع تجمعی در اماکن عمومی نباید صورت بگیرد و مردم باید کاملا رعایت کنند گفت: از مردم درخواست دارم که با توجه به اینکه چندین ماه است که درگیر با ویروس کرونا هستند تمام پرونکل های بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

وی با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل سرما آمار مبتلایان کرونا بیشتر خواهد شد، گفت: در طرف مقابل ما معیشت مردم را داریم که بعضی از مشاغل ممکن است تعطیل شوند که باید زندگی آنها هم تامین و مورد حمایت خاص از جانب دولت قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: ستاد کرونای شهرستان باید به صورت مستمر جلسه برگزار کنند و به طور مرتب اوضاع را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند و من هم آماده هرنوع همکاری با تصمیمات ستاد کرونای منطقه و حتی کشور خواهم بود و بی تفاوت به موضوع نیستم.

وحید جلال‌زاده، نماینده مردم ارومیه:

کرونا به عاملی برای توجیه کم‌کاری دولت تبدیل شده است

وحید جلال زاده در گفت‌و‌گو با اروم‌نیوز، در خصوص ماجرای لغو جلسه سران سه قوه که روزهای قبل توسط روحانی و پس از بازدید رئیس مجلس از بیمارستان امام خمینی(ره) تهران و بخش بیماران کرونایی در انتقاد از لغو جلسه و دلیلی که رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور برای لغو دیدار سران سه قوا آورده بود، گفت: آقای روحانی شهروند درجه یک و بقیه روسای قوا شهروندان درجه ۲ و ۳ شده‌اند.

وی افزود: آقایان رئیسی و قالیباف با رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا سفرهای خود را لغو نکرده‌اند و در این بین فقط آقای رئیس‌جمهور استثنا هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عنوان کرد: رییس جمهور حتی برای معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حاضر نشد. وی مصوبات ستاد کرونا را در حالی ملاک قرار می‌دهد که خودش رئیس این ستاد است و تصویب می‌کنند که رئیس‌جمهور در مجلس حاضر نشود.

وی گفت: به نظر من این موضوع بهانه‌ای برای کم‌کاری‌های دولت در عرصه میدانی شده است. بسیاری از فعالیت‌های دولت باید با حضور رئیس‌جمهور باشد و کارهای دولت تحت الشعاع قرار گرفته و کرونا به کمک کم‌کاری‌های دولت آمده است.

محمد مهدی زاهدی، نماینده کرمان: 

لزوم تغییر سیاست ها جهت کاهش شیوع کرونا/ دولت باقی مانده اعتبار یک میلیارد یورویی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد

محمد مهدی زاهدی در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه متأسفانه رئیس جمهور بیش از اندازه در چند ماه اخیر از مردم دور شده اند، گفت: آقای روحانی اصلا به سمت و سوی مردم نیامده اند و از وضعیت میدانی هیچ اطلاعی ندارد و گزارش ها از طریق وزراء و مسئولان به ایشان می رسد؛ اما رئیس جمهور اطلاع دقیق به صورت میدانی ندارند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای یک کشور بد است که رئیس جمهور خود را، از مردم و واقعیت های جامعه دور نگه دارد و یکی از مسائل روز، موضوع کرونا است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تصمیماتی که تاکنون در جهت کنترل بیماری کرونا اتخاذه شده، موثر نبوده و حتی این روزها شاهد فوران اثر گذاری این ویروس بوده ایم.

وی افزود: زمانی که آمار ابتلا به بیماری بیش از 4 هزار نفر و تلفات بالای 200 نفر اعلام می شود، این مسئله نشان می دهد که سیاست های انتخاب شده، درست نبوده است و قطعا باید تجدید نظر شود.

زاهدی اظهار کرد: تعداد افرادی که برای تست به آزمایشگاه رفته اند نزدیک به 4 میلیون نفر اعلام شده است و این عدد در مقایسه با جمعیت 85 میلیون نفری کشورمان، آمار خیلی پائینی است و در بسیاری از کشورهای دنیا توانسته اند این بیماری را کنترل کنند و میزان ابتلا را به یک سوم جمعیت آنجا رسیده است و ما فاصله زیادی داریم برای کنترل داریم که این مسئله نشان می دهد، سیاست های اتخاذ شده درست نبوده است.

رئیس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: توجه به تجهیزات و امکانات به منظور تست گرفتن از مردم در سطح وسیع از جمله سیاست هایی است که باید مد نظر قرار گیرد که این مسئله نیاز ارزی دارد؛ بنابراین عوامل مختلفی دست به دست هم داده که این نیاز به ارز برای وزارت بهداشت مسجل شود تا بتواند مقابله بهتر و موثرتر با ویروس داشته باشیم که دولت در این زمینه همکاری لازم را نکرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به پرداخت کمک یک میلیاردی یورویی رهبر انقلاب به وزارت بهداشت و عدم تخصیص کامل این اعتبار از سوی دولت عنوان کرد: به عنوان عضوی کوچک از مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور خواستارم که ارز باقی مانده از مبلغ یک میلیارد یورویی را به وزارت بهداشت اختصاص دهند تا این وزارتخانه بتواند تجهیزات و لوازم مورد نیاز به منظور تست گیری در سطح وسیع را تأمین کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهور در جایی عنوان کرده اند که ما حدس می زنیم 25 میلیون ایرانی به بیماری کرونا مبتلا شده اند و این مسئله خطر جدی است.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی نشان می دهد سیاست هایی که اتخاذ شده، اثرگذاری نداشته است و حتما موضوع قرنطینه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد، گفت: برخی از کشورها برای مدت زمانی قرنطینه های سنگین را اتخاذ کرده اند و بنابراین دولت نیز باید حتما روی این مسئله کار کند.

زاهدی با تأکید بر اینکه اعتبار کامل یک میلیارد یورویی باید در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، تصریح کرد: به منظور کنترل ویروس و کاهش شیوع آن، باید سیاست های قرنطینه کشور افزایش و تجدید نظر پیدا کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: رئیس جمهور خود را منزوی کرده اند و دور از مردم هستند و در درون مردم نیستند که چه مشکلاتی دارند؛ بنابراین باید سیاست ها را عوض کنیم تا تعداد مریض های کرونایی کاهش پیدا کند.

محمد رشیدی، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه:

 

شعار و گفتاردرمانی دیگر پاسخ نمی دهد/ لزوم اعمال جدی محدودیت ها برای کنترل کرونا

محمد رشیدی در گفتگو با خبرنگار   شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  اظهار داشت: امروزه شعار درمانی و گفتار درمانی دیگر پاسخ نمی دهد و با آن نمی‌توان مردم را کنترل کرد.

وی افزود: هرچند مردم گرفتار هستند و مشکلات کسب و کار و معیشتی دارند اما نباید جامعه به حال خود رها شود و سبب شود کرونا به پیک برسد و نتوانیم آن را کنترل کنیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این صورت اگر بیماری کرونا کنترل نشود نه تختهای بیمارستانی پاسخگو خواهند بود و نه امکانات و کادر درمانی.

رشیدی تصریح کرد: نباید به سمتی پیش رویم که همه ملت داغدار شوند و در هر خانواده یک عزیز از دست برود.

وی عنوان کرد: برهمین مبنا باید محدودیت‌هایی اعمال شده و اعمال حاکمیت نیز در نظر گرفته شود زیرا این موضوع تعارف بردار نیست.

رشیدی بیان کرد: باید در فضاهای بازار، ادارات، آموزشی و ... به صورت جدی محدودیت ها اعمال شود در غیر این صورت ممکن است فاجعه انسانی به بار آید.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری اعمال محدودیت ها در دستور کار مجلس قرار دارد پیش از این نیز به صورت جدی با رئیس جمهور نامه مکاتبه انجام گرفت.

رشیدی گفت: انتظار داریم دولت در این راستا به طور عملی اقدام کند تا حداقل پیک سوم منجر به فاجعه نشود.

رضا حاجی‌پور، نماینده  آمل:

ستاد کرونا با قاطعیت برای جلوگیری از ورود مسافر تصمیم بگیرد/ رئیس جمهور در کنار مردم باشد

رضا حاجی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: مردم در حد توان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، اما شخص دولت بسیار مراعات می‌کند، در حالی که جان رئیس جمهور از یک رفتگر عزیزتر نیست.

وی با بیان اینکه امروز شخص رئیس جمهور درخت ناامیدی را می‌کارد، تصریح کرد: آن نقاش ساختمانی که به سر کار می رود، آن کارگری که کار می کند، کارمندی که به اداره می رود، استادی که تدریس می‌کند، همه در حال فعالیت هستند، تنها کسی که در اجتماع نیست شخص رئیس جمهور  است.

نماینده مردم آمل در و لاریجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در زمان جنگ فرمانده به جلو می رفت و نیروها از ان انرژی می گرفتند و تبعیت می کردند، رهبر معظم انقلاب یک تنه ایستاده است، اما شخص رئیس جمهور با این رفتار باعث بی اعتمادی مردم می شود.

وی ادامه داد: مردم به کسی رای دادند و اعتماد کردند که در مواقع بحران با مردم باشد، دو وزیر را به مجلس معرفی کردند، اما خود حضور نداشتند، چه برتری با 280 نماینده، با رئیس قوه مقننه دارند.

حاجی‌پور مردم را در اولویت کار مسئولان خواند و خاطرنشان کرد: مردم دوره های مختلف را تجربه کردند و در شرایط سخت نیز پای اعتقاداتشان ایستادند، امروز نیز با وجود شرایط سخت تورمی مقاومت می کنند، ما نیز درهر جایگاهی هستیم باید خدمت رسانی کنیم.

وی مردمی بودن را در همه شرایط یکسان دانست و اظهار کرد: اگر زمان تبلیغات در خانه بودیم ایا کسی به ما رای می داد، آن زمان در دل مردم بودیم، امروز هم در شرایط سخت باید در کنار مردم باشیم، فرمانده باید جلو باشد نه اینکه خود بایستد و به بقیه جهت را نشان دهد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی از مردم خواست کرونا را جدی بگیرند و تاکید کرد: جاده ها بین المللی هستند نمی‌توانیم راهها را ببندیم، چرا که برخی مواد غذایی نیز از این جادهها تردد می کند.

حاجی‌پور بیان کرد: مردم باید حقوق شهروندی را رعایت کنند و با وجود این شرایط در خانه بماند وقتی از تهران به آمل می آئیم این حجم از مسافر واقعا تعجب اور است، بار ترافیکی که ایجاد می کند باعث هر چه بیشتر شدن شیوع کرونا می شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

قوه مجریه، مجلس را عضو ستاد کرونا کند تا پیگیر چنین موضوع مهمی شویم

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر، برخورار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به عدم تخصیص اعتبار صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا، اظهار کرد: پیگیری‌هایی در کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیونی مانند اصل نود صورت گرفته منتهی یک اشکال ساختاری وجود دارد، اینکه کسی از کمیسیون اصل نود در ستاد کرونا عضویت ندارد و از آن بابت پیگیری درستی انجام نشده و به‌موقع هم نتیجه نمی‌دهد.

وی گفت: به نظر می‌رسد برای اینکه نقش مجلس در موضوع مقابله با کرونا ملموس‌تر و روشن‌تر شود و از وضعیت فعلی کشور نجات پیدا کنیم، لازمه‌اش این است ستاد مقابله با کرونا این ضعف را پوشش دهد و از مجلس هم در این ستاد دعوت شود و بر اساس جایگاه خود نظارت و کمک کنند.

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت در برخی از بخش‌ها وظیفه‌اش را به‌درستی انجام نمی‌دهد و به‌راحتی کوتاهی می‌کند، افزود: یکی از این موارد غربالگری است که دولت در مرحله اول خوب عمل کرد و در حال حاضر نتوانسته کاری کند و بخشی از مشکلات ناشی از این امر است.

وی افزود: در غربالگری اگر کسی متوجه شود که کرونا دارد و یا مشکوک به کرونا است، دیگر در سطح جامعه کمتر تردد و در درمان خود اقدام می‌کند.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به تعطیلی مجلس، گفت: بخش عمده‌ای از همکاران نماینده در مجلس حضور ندارد و هفته آینده با جدیت مسائل را پیگیری خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/