اسلام آباد خبر20:19 - 1399/07/23
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با دانا:

کوپن الکترونیکی؛ ضرورت دوران جنگ اقتصادی/ مشکل امروز اقتصاد ایران، دادن آدرس‌های اشتباه است

یک اقتصاددان با بیان اینکه ارائه کوپن الکترونیکی در شرایط جنگ اقتصادی ضروری است، گفت: یکی از مشکلات کنونی اقتصاد ایران، دادن آدرس‌های اشتباه است و منافع خیلی‌ها در ارائه این آدرس‌ها و تحلیل‌های غلط است.

به گزارشاسلام آباد خبر،  بهنام ملکی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد وضعیت کنونی اقتصاد ایران، اظهار کرد: وضعیت کنونی اقتصاد ایران در نابسامانی به سر می‌برد و بیشتر متغیرهای اقتصادی منفی هستند؛ نرخ دلار روند صعودی دارد و از سوی ئیگر همچنان مشکلات تولید پا برجاست و بورس هم با ریزش مواجه شده که نشان می‌دهد همه موارد به سمت منفی حرکت می‌کنند.

وی افزود: زمانی نرخ دلار و تورم افزایشی است اما اگر تولید مشکل نداشت و با ایجاد موانع سرکوب نمی‌شد و افزایش می‌یافت، نشان می‌داد در مقابل علامت‌های منفی در اقتصادی ایران، علائم مثبت هم داریم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: امروز متاسفانه وجود فریب کاری، رانت و فساد اقتصادی و عدم کنترل آنها باعث حاکم شدن فضای یاس و منفی شده است؛ متاسفانه خیلی از تصمیمات و اتفاقات به انتخابات آمریکا گره خورده است.

 

چرا رانت‌ها و امضاهای طلایی حذف نمی‌شود؟

ملکی با بیان اینکه باید رانت‌ها و امضاهای طلایی حذف شود، اظهار امیدواری کرد فضای مثبت و امید ایجاد شود و همه از دولت تا مردم براساس منافع ملی عمل کنند و مجلس هم قوانین لازم را تصویب کند و بر اجرای قانون نظارت داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت هم با شفافیت بیشتر عمل کند و به مردم گزارش‌های واقعی بدهد، ادامه داد: اقدامات توسعه‌ای و حرکت به سمت پیشرفت باید تشویق شود و برای عملکردهای بد هم امیتاز منفی در نظر بگیریم؛ اما الان بالعکس است. متاسفانه هر روز به تولید و بزرگترین صنایع کشور مانند خودروسازی ضربه می‌زنیم و از تولید باج خواهی می‌شود.

این اقتصاددان با اشاره به سرکوب قیمت‌ها گفت: مثلا امروز سود افزایش قیمت خودرو به جیب رانت‌خوارها و سفته بازان می‌رود و زیان نصیب تولیدکنندگان زیان می‌شود؛ امروز کسی که در بورس سرمایه گذاری می‌کند، زیان می‌بینید. چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد و این رخدادها کاملا در تضاد با اقتصاد اسلامی است.

 

اقدامات دولت در تضاد با جهش تولید است

ملکی با تاکید بر اینکه اقدامات دولت در تضاد با جهش تولید است، اضافه کرد: تولید امروز در حال نابودی است و بایستی جلوی مدیریت سیاسی غلط، رانت، دلالی و فساد گرفته شود نه اینکه مثلا صنعت خودروسازی را با قیمت گذاری دستوری به سمت تعطیلی ببرند.

وی گفت: متاسفانه با روند فعلی فضای روشنی در پیش روی اقتصاد ایران نیست. نمایندگان مجلس یازدهم شعارهای زیادی دادند و امروز باید آن شعارها و برنامه‌هایی که اعلام کردند را اجرایی کنند. اگر دولت مقصر است باید با آن برخورد شود و اگر کار می‌کند می‌بایست مورد قدردانی قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر همه در جهت مثبت کار کنند، ایران ظرفیت‌های بزرگی دارد و می‌تواند از این وضعیت نجات پیدا کند و در غیر این صورت روزانه مردم جامعه بخصوص طبقات پایین به سمت فلاکت می‌روند؛ اینکه فلان دانش آموز به دلیل محرومیت، اتفاقی برایش رخ می‌دهد؛ عادی نیست و همه بخصوص نهادها و سازمان‌ها که وظیفه دارند و در راس آن دولت مقصر هستند و باید پاسخگو باشند.

 

دولت برای آموزش مناطق محروم یارانه کالایی بدهد/ مشکلات با حرف‌های قشنگ حل نخواهد شد

ملکی افزود: یکی از ضرورت‌های آموزش الکترونیک این است که برای افراد در مناطق درو افتاده و محروم، یارانه کالایی داده شود که عدالت و اسلامی بودن است. الان هم یکی از مهم‌ترین یارانه‌هایی که باید پرداخت شود، همین موضوع است تا افراد محروم از تحصیل باز نمانند.

وی در مورد چگونگی رانت زدایی، گفت: مجلس باید مناقصه و مزاید را احیا و تصویب کند که هر امتیازی در این قالب باشد و نظارت کنند و نتایج آن شفاف اعلام شود؛ همین اقدام می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند و اگر همچنان در الفبای اقتصاد بمانیم و حرف‌های شعاری و قشنگ بزنیم، مشکل حل نخواهد شد.

این اقصاددان در مورد سال جهش تولید و وضعیت این بخش؛ اظهار کرد: نمی‌توان تحلیل دقیقی داشت زیرا در آمارها دخل و تصرف می‌شود، زیرا برخی آمارها نشان از وضعیت خوب است اما واقعیت‌ها چیزی دیگر را نشان می‌دهد.

ملکی ادامه داد: حتی با وجود نرخ تورم بالا تورم و گرانی‌ها و تحریم‌ها؛ می‌توانست فرصت بزرگی برای افزایش و رونق تولید باشد اما آیا این اتفاق رخ داد؟؛ امروز بخش عمده‌ای از تولید خودرو داخلی است اما چرا رشد نمی‌کند؟ که یکی از دلایل آن سرکوب شدن تولید و قیمت گذاری است.

 

برخی فقط ادرس غلط می‌دهند

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی در جامعه آدرس‌های اشتباهی است که داده می‌شود و باید جلوی دادن آدرس غلط را در حوزه اقتصاد و... بگیریم. امروز خیلی‌ها به دلیل منافع خودشان تحلیل‌های غلطی را ترویج می‌دهند.

این کارشناس گفت: امیدوارم هر چه زودتر آدرس‌های غلط در اقتصاد ایران اصلاح شود و دولت هزینه‌های سنگین را کاهش دهد؛ آن هم در شرایطی که بحران ویروس کرونا را داریم. نظام بودجه ریزی باید اصلاح می‌شد و شفافیت به اقتصاد برمی‌گشت.

 

ارز 4200 تومانی یک فاجعه بود

ملکی با اشاره به اینکه ارز 4200 تومانی یک فاجعه بود، بیان کرد: چه کسانی این ارزها را و با چه عنوانی گرفتند و چه شد؟ در حالی که اگر قرار بود از مردم حمایت شود می‌بایست کارت هوشمند الکترونیک داده شود تا مردم از برخی کالاهای اساسی با قیمت مناسب بهره ببرند.

وی بیان کرد: اقتصاد ایران وارد یک جنگ شده که در این جنگ طبقات پایین جامعه دچار مشکل خواهند شد و ضروری بود کوپن کالای اساسی داده می‌شد و هر شهروند ایرانی در قالب کارت هوشمند الکترونیک کالا دریافت کند و از سوی دیگر قیمت‌ها را آزاد می‌کردند که هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد.

این کارشناس با بیان اینکه فساد کوپن الکترونیک حدود 10 درصد است، توضیح داد: امروز که کارت هوشمند الکترونیک اجرایی نشد؛ مابه تفاوت قیمت‌ها به جیب چه کسانی می‌رود و رفت؟ در حالی که دود آن به چشم طبقه ضعیف رفته و منافع آن به جیب افراد محدودی روانه شد که این ارزها را گرفتند.

ملکی کارت هوشمند الکترونیک به نفع مردم و قشر ضعیف جامعه دانست، گفت: متاسفانه فضای رسانه‌ای علیه کوپن الکترونیکی ایجاد کردند و هدفشان این است که ارزهای 4200 تومانی را بگیرند و به جیب بزنند و به هیچ کسی هم پاسخگو نباشند و این امر فساد زیادی دارد.

 

مسئولان چه اقدامی برای حل مشکلات انجام می‌دهند؟/ مرکز داده‌های خانوار ایجاد شود

وی با طرح این سوال که مسئولان چه اقدامی برای حل مشکلات انجام می‌دهند؛ اظهار داشت: دولت چرا این‌قدر به منافع ملی و معیشت مردم بی‌توجه می‌کند؟، در حالی که راه حل‌ها وجود دارد. طبقات ضعیف جامعه امروز نمی‌توان هزینه بهداشت و حتی خرید ماسک را تامین کند.

این اقتصاددان ایجاد مرکز داده‌های خانوار را ضروی دانست و بیان کرد: این مرکز پیش نیاز برنامه‌های اقتصادی است. با این مرکز مشخص می‌شد چه کسی باید یارانه بگیرد و یارانه چه کسی حذف شود و مالیات بدهد و می‌توان با آن اطلاعات را راستی آزمایی کرد. اقتصاد ایران نباید به صورت تاریکخانه اداره شود که عده‌ای منابع به سمت خود مصادره نکنند.

انتهای پیام/