اسلام آباد خبر15:48 - 1399/07/24
از سوی کارشناسان جهادکشاورزی اسلام آبادغرب تأکید شد؛

لزوم مبارزه با آفات و علف های هرز مزارع کلزا در شهرستان اسلام آبادغرب

از سوی کارشناسان جهادکشاورزی اسلام آبادغرب برلزوم مبارزه با آفات و علف های هرز در مزارع کلزا شهرستان اسلام آبادغرب تاکید شد.

به گزارشاسلام آباد خبر، کارشناسان جهادکشاورزی اسلام آبادغرب برلزوم مبارزه با آفات و علف های هرز در مزارع کلزا شهرستان اسلام آبادغرب تاکید نمودند.

 

مهندس کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب خطاب به کلزاکاران اظهار کرد:  با توجه و زمان محدود مبارزه با علف های هرز در مزارع کلزا خواهشمند است در اولین زمان ممکن نسبت به مبارزه با علف های باریک برگ و پهن برگ کلزا اقدام نمایید .

 

وی افزود: بهترین زمان مبارزه با علف های هرز باریک برگ قبل از پنجه زنی آن با سموم باریک برگ کش مانند سوپرگالانت به مقدار ۱لیتر  در هکتار و بهترین زمان مبارزه با علف های پهن برگ در ابتدای رشد آن با سم لونترال می باشد ضمنا بعضی علف های هرز از قبیل خاکشیر ، بی تی راخ ، کاهووحشی و پنیریک با این سم قابل مبارزه نبوده و حتما از طریق مبارزه مکانیکی اقدام لازم را انجام نمایید.  مطمئن باشید،  درآمد حاصل از تولید هزینه مبارزه با علف های هرز را به نحو چشم گیری جبران خواهد.

 

مهندس صیدی از  کارشناس حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی دهستان شیان در بازدید از مرحله رشدی کلزا کشاورزان روستای قلعه شیان و مزارع مجاور روستای کت کتی؛ با اشاره به اهمیت کشت کلزا و نقش آن در امنیت غذایی، به مراقبت مرحله داشت و پایش آفات وبیماری‌های آن اشاره نمود و گفت: از مهمترین آفات مزارع کلزا شته مومی است که در صورت عدم مبارزه به موقع با این آفت خسارت فراوان به مزارع کلزا وارد می‌شود.

 

 وی بیان کرد؛  این آفت در بیشتر مناطق کلزاکاری با شدت‌های متفاوت وجود دارد و در ابتدا تراکم شته‌ها معمولا در حاشیه مزارع بیشتر بوده و بتدریج به کل مزرعه پراکنده می‌شوند.

 

مهندس صیدی این نکته را به کلزاکاران یادآور شد؛ با توجه به تراکم علف های هرز باریک برگ در بسیاری از مزارع، در  اولین فرصت نسبت به سمپاشی با سم گالانت سوپر به علاوه آفت کش کنفیدور یا دسیس ( قابل اختلاط با یکدیگر) با توجه مشاهده زنجرک در  مزارع سریعا اقدام نمایند.

 

گفتنی ست؛ کلزا از دانه های روغنی مورد حمایت در اقتصاد مقاومتی و همچنین از محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم می باشد که مورد تاکید کشت و ترویج جهادکشاورزی است و همچنین برای کشاورزان هم صرفه اقتصادی دارد و هم یک کشت متناوب مفید در عرصه کشاورزی می باشد.