اسلام آباد خبر12:17 - 1399/07/26
امام جمعه موقت اسلام آبادغرب:

مودت و محبت نسبت به اهل بیت علیهم السلام به معنای تسلیم محض است

امام جمعه موقت شهرستان اسلام آبادغرب گفت: مودت و محبت نسبت به اهل بیت علیهم السلام به معنای تسلیم محض است نه هر چه صلاح و مصلحت خودم باشد انجام بدهم و در نهایت بگویم من ارادت به اهل بیت علیهم السلام دارم.

حجت الاسلام روح الله کرمی مدیر حوزه علمیه اسلام آباد غرب و امام جمعه موقت شهرستان  در گفتگو بااسلام آباد خبر، تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع)، پیامبر اکرم(ص) و امام رضا(ع)،  آیه 23 سوره شوری قرائت کرد:  قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ. ( این (بهشت ابد) همان است که خدا به بندگانی که ایمان آورده و نیکوکار شدند بشارت آن را داده است. بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید (و دوستدار آل محمّد باشید، که این اجر هم به نفع امت و برای هدایت یافتن آنهاست)، و هر که کاری نیکو انجام دهد ما نیز در آن مورد بر نیکوییش بیفزاییم که خدا بسیار آمرزنده گناهان و پذیرنده شکر بندگان است. )

 

وی اظهار کرد: انسان در ارتباط با ذوی‌القربی ۵ وظیفه بر عهده دارد: اول؛ پایین‌ترین وظیفه نسبت به آنان، محبت است. دوم؛  سپس باید معرفت و شناخت نسبت به آنان داشت. سوم؛ و بعد اطاعت آنان را پیشه کرد. چهارم؛  سپس ولایت آنان یعنی رهبر ایشان را پذیرفت. پنجم؛ و در نهایت شباهت به آنها پیدا کرد؛ یعنی انسان باید همچون سلمان‌فارسی باشد که از اهل بیت (ع) شد.

 


حجت الاسلام کرمی گفت: محبت معنای پیچیده‌ای دارد که در روایتی در کتاب احتجاج طبرسی، داریم امیرالمومنین (ع) با یهودی صحبت می‌کرد و از او پرسید چند فرقه دارید، او پاسخ داد دو فرقه، حضرت فرمود دروغ می‌گویی. ایشان رو به مسلمانان کردند و فرمودند اگر مسیر اسلام از غدیر تغییر نمی‌کرد و من حاکم بودم، میان یهودیان بر اساس تورات، میان مسیحیان بر اساس انجیل و میان مسلمانان بر اساس قرآن، قضاوت می‌کردم یعنی مقوله دین تدریجی بود و اگر حق هم به حق‌دار می‌رسید، همه مسلمان نمی‌شدند، یهودی و مسیحی نیز وجود داشت. حضرت امیر (ع) در ادامه  فرمودند: پیامبر (ص) فرموده است قوم حضرت موسی به ۷۱ فرقه تقسیم شده است که ۷۰ فرقه آن اهل جهنم و یک فرقه که به وصی حضرت موسی (ع) یوشع بن نون ایمان دارند، اهل نجات هستند. همچنین قوم حضرت عیسی (ع) ۷۲ فرقه شده است که ۷۱ فرقه آن اهل جهنم هستند و تنها یک فرقه اهل بهشتند که به شمعون وصی ایشان اعتقاد دارد و در نهایت مسلمانان به ۷۳ گروه تقسیم می‌شود که ۷۲ مورد آن‌ها اهل جهنم هستند و یک گروه اهل نجات‌اند و آنها کسانی هستند که از من به عنوان وصی پیامبر (ص) پیروی می‌کند اما بدانید از آن ۷۲ گروهی که وارد جهنم می‌شوند، ۱۳ گروهشان من را دوست دارد!

 

 

وی خاطرنشان کرد: محبت با لباس مشکی پوشیدن، گریه بر عزای اهل بیت (ع) و خرج کردن برای آنها تفاوت دارد. امام باقر (ع) به جناب ابوخالد کابلی فرمود: «ای ابا خالد بخدا سوگند بنده ای ما را دوست ندارد و از ما پیروی نکند تا اینکه خدا قلبش را پاکیزه کرده باشد و خدا قلب بنده ای را پاکیزه نکند تا اینکه تسلیم ما باشد» بنابراین محبت به معنای تسلیم بودن است نه دوست داشتن.



امام جمعه موقت اسلام آبادغرب عنوان کرد: ما امروز وظیفه داریم تکلیف خود را نسبت به امام زمان (عج) بشناسیم و بدانیم ایشان از ما چه مطالبه‌ای دارند و این به معنای تسلیم بودن است. داوود رقی نزد امام صادق (ع) آمد، ایشان از او پرسید تا کجا با ما هستی؟ او گفت: اگر این اناری را که جلوی شما است بفرمایید نصفش حلال است و نصف دیگر حرام، هیچ سؤالی نمی‌پرسم و می‌پذیرم.، این نشانه تسلیم بودن است.



وی تصریح کرد: لذا مودت و محبت نسبت به اهل بیت علیهم السلام به معنای تسلیم محض است نه هر چه صلاح و مصلحت خودم باشد انجام بدهم و در نهایت بگویم من ارادت به اهل بیت علیهم السلام دارم.