اسلام آباد خبر21:01 - 1399/07/30

سرنوشت ارزهای صادراتی برنگشته به کشور چه شد؟/ بانک مرکزی لیست‌ها را ندارد یا نمی‌خواهد منتشر کند!

صادرکنندگان متخلف به گفته رئیس کل بانک مرکزی همچنان 19 میلیارد دلار از تعهدات خود را برای بازگشت ارزهای صادراتی به کشور انجام نداده‌اند و سرنوششان مشخص نیست؛ لیست این افراد به قوه قضائیه ارسال شده اما ردپای چه کسانی در تخلفات ارزی دیده می‌شود و چرا بانک مرکزی لیست آن را منتشر نمی‌کند؟

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قیمت ارز در سال جاری رشدی بیش از 100 درصد داشت و رئیس کل بانک مرکزی یکی از علت‌های مهم آن را عدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات و عدم انجام تعهدات صادرکنندگان عنوان کرده است.

عبدالناصر همتی در ابتدای تیر ماه امسال گفت: 27.5 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در سال‌های 98 و 97 توسط صادرکنندگان تا پایان تیر ماه به کشور بازنگشته بود؛ این صادرکنندگان عمدتا پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و ... هستند و لیست آنها به عنوان متخلف ارزی به قوه قضائیه ارسال شد.

همتی در مهر ماه امسال در حاشیه مراسم تقدیر از صادرکنندگان عرصه بازگشت ارز به کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی از مجموع 27 میلیارد دلار تعهد ارزی صادرکنندگان که معوق شده بود 8 میلیارد دلار به چرخه اقتصاد کشور بازگشت و این تعهد به 19 میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی افزود: به درخواست معاون اول قوه قضائیه، فهرست شرکت‌ها و افرادی که ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده‌اند به این قوه ارسال شد و امیدواریم پیگیری‌های قوه قضائیه به حصول نتیجه منجر شود.

حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت ایران هم با اشاره به ایفای 35 میلیارد یورو از ارزهای صادراتی در نیمه نخست سال جاری، اعلام کرد: تاکنون حدود 16 میلیارد یورو از بدهی صادرکنندگان در سال‌های 97 و 98 به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته است.

رییس کل بانک روز دوشنبه در نود و نهمین نشست دولت با بخش خصوصی با اشاره به معرفی صادرکنندگان متخلف به مراجع قانونی گفت: پرونده 250 نفر در دو سال گذشته به قوه قضاییه ارجاع شده که این افراد با حدود 7 میلیارد دلار بدهی حتی یک دلار ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگرداندند و از تولیدکنندگان نیز محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: 70 نفر از افراد بازداشتی بر اساس آخرین اعلام وزارت اطلاعات، کارتن خواب از اقشار ضعیف و روستایی بودند که با کارت یک بار مصرف صادرات انجام داده‌اند.

هرچند صدور و تمدید کارت بازرگانی در سال گذشته سختگیرانه‌‌تر شد اما همچنان به یکی از معضلات کشور تبدیل شده و شفافیت و نظارتی بر آن نیست. امروز کارت‌های بازرگانی بخصوص در مرز‌های کشور خرید و فروش می‌شود؛ کارت‌هایی که به اسم افراد محروم و کارتن خواب‌ها صادر شده و افراد با آن صادرات انجام می‌دهند بدون اینکه تعهدی بپذیرند و نام کارتن خواب‌ها در لیست بدهکاران درج می‌شود؛ اینکه صدرو کارت‌های بازرگانی با کدام ضوابط بوده و چرا نظارتی در مورد آن انجام نشده است؟.

 

ردپای چه کسانی در تخلفات ارزی دیده می‌شود؟

حسین سلاح وزری نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به سخنان همتی در توییتی نوشت: رئیس کل بانک مرکزی فرموده‌اند، 70 نفر از دارندگان کارت‌های بازرگانی کارتن خواب بوده‌اند!.

از 15366 شناسه صادراتی ثبت شده در بانک مرکزی، فقط 3161 فرد دارای کارت بازرگانی فعال بوده‌اند! چرا کسی در مورد هویت 13025 صادرکننده بدون کارت بازرگانی صحبتی نمی‌کند. فقط همان 70 کارتن خواب مهم هستند.

البته وی عدد را تصریح کرد که 12205 صحیح است.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازگانی ایران و چین و عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این توییت نوشت: اگر کارت بازرگانی از اتاق‌های بازرگانی یا تعاون نداشته‌اند چگونه صادرات انجام شده؟؛ که سلاح ورزی پاسخ دادند: بله سوال هیمن جاست؟

 

براساس گزارش دانا؛ همچنان صادرکنندگان تعهدات ارزی خود را انجام نمی‌دهند؛ هر چند تا 10 آبان ماه به آنها فرصت داده شده است اما ابتدا قرار بود تا پایان تیر ماه این تعهد خود را انجام دهند و با دو بار تمدید همچنان از اجرای آن سرباز می‌زنند. اینکه صادرکنندگان خرد تعهدات خود را انجام دادند ولی عمدتا پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و ... همچنان از بازگرداندن ارزی صادراتی خود امتنا می‌کنند که پرونده‌شان در قوه قضائیه است و شفاف سازی در این بخش ضروری است.

اینکه این افراد چگونه به اسم معتادان و کارتن‌خواب‌ها کارت بازرگانی دریافت کردند؛ چگونه کالایشان صادر شده و اگر نیازمند ارز بودند؛ چگونه ارز گرفتند؛ در حالی امروز برای یک وام 10 میلیون تومان ده‌ها سند می‌خواهند و اینکه نام این صادرکنندگان چیست؟

انتهای پیام/