اسلام آباد خبر11:50 - 1399/08/01
گزارش/

رونق تولید با نگاه حمایتی به صنایع دستی دالاهو

با نگاه حمایتی به صنایع دستی دالاهو و برداشتن محدودیت های بازاریابی نوین می توان شاهد رونق تولید در بازار صنعتگران دالاهو باشیم.

به گزارشاسلام آباد خبر، پیش از این خبرنگار ما مشکلات صنعتگران و فعالان صنایع دستی را در گزارشبرندسازی و بازاریابی نوین حلقه مفقوده بازار صنعتگران دالاهو منعکس نموده و بطور مداوم پیگیر رفع مشکلات این قشر زحمتکش شده است.

 

خبرنگار ما باز هم به سراغ مسئولین امر رفته تا نتیجه پیگیری ها به اطلاع مخاطبین عزیز برساند و و دیگر مشکلات موجود را جهت گره گشایی به مسئولین ذیربط معرفی نماید.

 

 یکی از مشکلات صنعتگران شهرستان دالاهو نداشتن بیمه است و مشکل مهم دیگر که از سوی این قشر مطرح شد عدم ارسال چاقو با پست به دیگر نقاط کشور بوده است.

 

شهرام علی یاری، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دالاهو  نیز در رابطه با مشکلات صنعت گران این شهرستان در گفتگو بااسلام آباد خبر، اظهار کرد: با توجه مشکلات چاقوسازان برای ارسال چاقو از طریق پست مکاتبات و پیگیری های مکرر صورت گرفت که بالاخره از سوی پست موافق گردید که چاقوهای مختلف تا طول 30 سانتیمتر به اقصی نقاط کشور از طریق پست ارسال گردد، همچنین طبق توافقنامه وزارت میراث فرهنگی با پست کشور، محصولات صنایع دستی با 30 درصد تخفیف هزینه پست می شوند.

 

 

وی درخصوص بیمه صنعتگران دالاهو گفت:  در شهرستان دالاهو  203 نفر صنعتگر  در شهر کرند و گهواره  فعالیت دارند که از تعداد کل صنعتگران 36 نفر بیمه تامین اجتماعی و 23 نفر بیمه روستایی و عشایری را دارا می باشند. از سال 93 به بعد تامین اجتماعی اعتباری جهت بیمه فعالان صنایع دستی نداشته و در واقع دولت سهم خود را به تامین اجتماعی نداده و نفرات جدیدی هم بیمه نشده اند که هم اکنون نیز پیگیر این موضوع هستیم که با اختصاص بخشی از اعتبار به تامین اجتماعی و میراث فرهنگی دالاهو مشکل بیمه صنعتگران جدید دالاهو برطرف گردد.

 

علی یاری خاطرنشان کرد: در سال 81 در ورودی شهر کرند 18 قرفه ایجاد شده که اکنون 36 صنعتگر در آن مشغول فعالیت هستند و بحث احداث بازارچه دائمی صنایع دستی دالاهو فقط در حد جانمایی است، چندین مکان پیشنهاد شده است که در صورت احداث تمام صنعتگران صنایع دستی، ساز سنتی و ... در یک بازارچه متمرکز می شوند که نیازمند اختصاص بودجه کلان از سوی دستگاه های کشوری و استانی است.

 

 

 

 

 کرم محمدی فرماندار دالاهو در این رابطه گفت: شهرستان دالاهو در زمینه صنایع دستی اعم از ساخت چاقو و تنبور قدمتی چندصد ساله دارد ومی توان آنرا یکی از قطب های صنایع دستی نام نهاد.

 

فرماندار دالاهو در ادامه افزود: ما مکلف به ارائه خدمات به این قشر زحمت کش هستیم. روا نیست این عزیزان بدون پوشش بیمه کار کنند. هم بیمه، هم ارسال تولیدات از طریق پست و هم حضور و همکاری کامل اداره کل استاندارد در این خصوص ،ضروری است و برای رفع این مشکلات تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت.

 

به گزارشاسلام آباد خبر، در اواسط مهر ماه 99 به منظوربررسی مشکلات شاغلین در صنایع دستی شهرستان دالاهو، جلسه ای با حضور معاونین ادارات کل پست، تامین اجتماعی و استاندارد و مدیران متناظر شهرستان به ریاست کرم محمدی فرماندار دالاهو تشکیل گردید که مقرر شده برخی از مشکلات مورد دغدغه صنعتگران دالاهو مرتفع گردد.