اسلام آباد خبر16:47 - 1399/08/26
گزارشی از فرصت‌ها و تهدیدهای کرونایی در حوزه اقتصادی؛

خدمت و خیانتی که کرونا به کسب‌وکارهای دیجیتال کرد!/ رشد ۱۰۰۰ درصدی اپلیکیشن‌های آموزش مجازی در کشور

با وجود اینکه بحران کرونا و اعمال محدودیت در فعالیت برخی اصناف سبب آسیب‌دیدن برخی کسب‌وکارها شده، اما جهش قابل توجه اپلیکیشن‌های حوزه آموزش مجازی و سلامت را در پی داشته است.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ بحران شیوع ویروس کرونا در کشور از دو جنبه قابل بررسی است. جنبه اول اینکه بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی و متعارف که نیازمند مکان فیزیکی برای انجام کار هستند، با وجود محدودیت‌های ناشی از اجرای پروتکل‌های بهداشتی دچار آسیب شدند و رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند؛ به طوری که قوانین و مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد ممنوعیت و محدودیت، فعالیت بسیاری از واحدهای صنفی و تجاری را تعطیل یا نیمه‌تعطیل کرد.

اما روی دیگر سکه کرونا رونق یافتن برخی کسب‌وکارهای دیجیتال بود که با محدودیت فعالیت‌های فیزیکی واحدهای صنفی، کار تامین ارزاق و مایحتاج عمومی را از طریق سفارش در فضای مجازی و تحویل در منزل میسر کردند.

در این میان کسب‌وکارهای حوزه تامین محصولات بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده یک جهش بزرگ داشتند و هر روز شاهد رشد این کسب‌وکارها در فضای دیجیتال و تحت وب هستیم.

یک کارشناس مدیریت سایت و فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با بیان اینکه کرونا خدمات و خیانت‌های زیادی را به کسب‌وکار دیجیتالی ارائه داده است، عنوان کرد: بعضی از کسب‌وکارهای آنلاین و برخط ایران با شیوع ویروس کرونا بیش از ۹۰ درصد آسیب دیدند و برخی دیگر رشد هزار برابری را تجربه کردند.

محمد فیروزی کسب‌وکارهای مربوط به فعالیت‌های ورزشی و خرید اقلام خوراکی را از جمله کاسب‌وکارهای دیجیتال آسیب‌دیده از کرونا دانست و افزود: برای نمونه اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که وسایل ورزشی و مواد خوراکی را به مردم عرضه می‌کردند، به طرز چشمگیری با مشکل مواجه شدند که در مورد اول دلیل آن محدود شدن فعالیت‌های ورزشی باشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی اپلیکیشن‌هایی که خدمات آموزش مجازی را ارائه می‌دهند تا هزار درصد و اپلیکیشن‌ها و وبگاه‌های حوزه سلامت و اپلیکیشن‌های عرضه مواد بهداشتی مانند دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده تا ۳۰۰درصد رشد درآمد داشتند که نشان می‌دهد کسب‌وکار آنها در دوران شیوع کرونا رونق بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.

کسب‌وکارهای رونق‌یافته وارد کارزار رقابت می‌شوند

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به گسترش و تنوع روزافزون کسب‌وکارهای دیجیتال مرتبط با کرونا گفت:‌ با توجه به افزایش اپلیکیشن‌ها و وبگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و آموزش مجازی، شرط ادامه یافتن رونق آنها افزایش سرعت و کیفیت خدمات ارائه محصولات است که در غیر این صورت کسب‌وکارهای باکیفیت پایین به مرور از چرخه رقابت حذف و کنار گذاشته می‌شوند.

فیروزی عنوان کرد: اکنون با توجه به افت سرعت اینترنت در بسیاری از نقاط کشور که در استان قزوین نیز این مشکل را احساس می‌کنیم، کسب‌وکارهایی در حوزه فضای مجازی برنده خواهند بود که بتوانند با حداقل استفاده از اینترنت و سخت‌افزارهای رایانه‌ای سریع‌ترین خدمات را به مشتریان خود عرضه کنند.

 مسئولان استان قزوین توجهی به کسب‌وکارهای دیجیتال ندارند

از سوی دیگر یک طراح وب‌سایت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با اشاره به رونق کم کسب‌وکارهای دیجیتال و تحت وب در استان قزوین اظهار کرد: با وجود گذشت حدود ۹ ماه از آغاز بحران کرونا در کشور، هنوز دستگاه‌های اقتصادی و فرهنگی ما حتی یک جلسه برای بررسی فعالیت‌های کسب‌وکارهای دیجیتال و تحت وب در استان ترتیب نداده‌اند که نشان از آگاهی پایین مسئولان ما از فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی است.

علی قاسمی‌نیا در ادامه به فرصت‌های بزرگ ایجاد شده توسط کرونا برای رشد فعالیت‌های تجاری در فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: وقتی مشاغل و فعالیت‌های تجاری در فضای فیزیکی محدود می‌شود، بهترین زمان برای تقویت و رشد کسب‌وکارهای اینترنتی فراهم می‌شود که می‌توانند اشتغال زیادی ایجاد کرده و خدمات ارائه‌شونده به مردم را تسهیل کنند.

وی افزود: وقتی سرو و طبخ غذا در رستوران و فست‌فودها به صورت حضوری محدود یا ممنوع می‌شود، نیروهای انسانی می‌توانند با کمک اپلیکیشن‌های موجود کار ثبت سفارش، تهیه و ارسال غذای بیرون‌بر و بهداشتی را در اسرع وقت به انجام برسانند؛ به شرطی که دانشگاه علوم پزشکی نظارت خود را بر فعالیت این اپلیکیشن‌ها اعمال کند و مردم را از بابت تهیه بهداشتی چنین غذاهایی مطمئن سازد.

قاسمی‌نیا با تاکید بر لزوم توسعه اپلیکیشن‌های آموزش مجازی در استان قزوین ادامه داد: با وجود اینکه در تهران و سایر استان‌ها اپلیکیشن‌های آموزش مجازی به سرعت فعال شده‌اند، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های استان قزوین نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند و همه چیز را محدود به شاد و سایت‌های ضعیف آموزش خود کرده‌اند.

لزوم ایجاد کارگروه توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال در قزوین

از سوی دیگر، معاون اقتصادی استاندار قزوین با تاکید بر لزوم توجه همه دستگاه‌های اقتصادی استان به موضوع توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال اظهار کرد: به اداره کل فرهنگ و ارشاد در این حوزه ماموریت‌هایی داده شده که از حداکثر توان متخصصان استانی برای توسعه دولت الکترونیک و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در فضای مجازی بهره بگیرد.

عیسی قبادی با اشاره به ضرورت ایجاد کارگروه توسعه کسب‌وکارهای دیجیتالی در استان قزوین تصریح کرد: انتظار داریم دانشگاه‌های مهم استان مانند دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه پیش‌قدم شوند و طرح‌های خود را برای توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال به دفتر اقتصادی استانداری ارائه کنند.

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌های دانش‌بنیان استان قزوین کار توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال در دوران کرونا را از ابتدای سال آغاز کرده‌اند، ادامه داد: از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام و تسهیلات بانکی حمایتی در اختیار این‌گونه شرکت‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند نسبت به تبلیغات و ایجاد زیرساخت‌های مناسب اقدام کنند.

غفلت‌ از فرهنگ‌سازی و کار فرهنگی

این مقام‌ مسئول با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای رشد کسب‌وکارهای دیجیتال در استان قزوین یادآور شد: آنچه که برای جهش کسب‌وکارهای دیجیتال به آن نیاز داریم، این است که باید صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای سنتی یک مابه‌ازای مجازی برای شغل خود در فضای اینترنت تعریف کرده و به فکر عرضه محصولات خود از طریق فضای مجازی باشند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت کار فرهنگی در این حوزه بیان کرد: اگر این ذهنیت در بین صاحبان کسب‌وکارهای ما ایجاد شود که می‌توانند از طریق فضای وب و اینترنت درآمد بیشتر و پایدارتری کسب کنند، قطعاً به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند رفت و فعالیت‌های تجاری خود را اینترنتی خواهند کرد.

به گزارش صبح قزوین؛ با این همه به نظر می‌رسد آنچه که می‌تواند موجب رشد کسب‌وکارهای دیجیتال در کشور و استان قزوین شود، اعطای مشوق‌های بیشتر به این‌گونه کسب‌وکارها و خارج کردن برخی انحصارات برای عرضه محصولات از دست شرکت‌ّهای قدیمی و صاحب‌نام در این حوزه است که می‌تواند فضای رقابتی در زمینه توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال را معنادار کند تا خبری از ایجاد رانت دولتی برای سپردن برخی خدمات آموزشی و بهداشتی به برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نباشد.

انتهای پیام/