اسلام آباد خبر15:54 - 1399/08/28
ناقوس افزایش قیمت برنج هم به صدا درآمد؛

قیمت برنج در استانهای تولیدکننده با مراکز عرضه سنخیت ندارد/ اینجا هم دلال ها زودتر از مسئولان حاضر شدند!

طی ماه های اخیر شاهد افزایش قیمت برنج ایرانی و وارداتی هستیم به طوری که افزایش قسمت 100 درصدی این محصول نسبت به سال گذشته کاملا مشهود بوده که نتیجه آن حذف تدریجی برنج از سفره مردم خواهد بود.

به گزارشاسلام آباد خبر،شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازعصر همدان؛ این روزها شاهد افزایش قیمت همه کالاهای ضروری مردم هستیم. در این بین برنج هم از این قافله جا نمانده است و علی الخصوص در طی چندماه اخیر شاهد افزایش قیمت برنج داخلی و وارداتی هستیم به طوری که دیگر اقشار ضعیف جامعه توانایی خرید آن را ندارند.

با توجه به بررسی های میدانی افزایش 100 درصدی قیمت برنج نسبت به سال گذشته مشهود است به طوری که یک کیسه برنج 10 کیلویی هندی که با قیمت های 70 تا 80 هزار تومان به فروش می رسید امروز به بیش از 2 برابر یعنی حدود 200 هزار تومان شده است و برنج ایرانی هم از قیمت کیلویی تقریبا حدود 12 هزار تومان به 32 هزار تومان رسیده است.

علت افزایش این قیمت ها چه می باشد اگر در خصوص برنج داخلی از منبع تولید بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که قیمت  از منبع با مرکز عرضه بزرگ در سطح استان ها چقدر تفاوت دارد و همچنین در خصوص برنج وارداتی هم شاهد حمایت دولت از واردکننده ها هستیم پس علت افزایش این قیمت ها چه است جهت بررسی این موضوع گفتگویی با تولیدکنندگان و مسئولین مرتبط صورت گرفت.

روند رشد قیمت برنج ایرانی طبیعی است

در این خصوص جمیل علی زاده شایق، دبیر انجمن برنج کشور در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه روند رشد قیمت برنج ایرانی طبیعی است گفت: این روال ده ها سال است ادامه دارد و در مرداد ماه که فصل برداشت برنج در استان های مازندران، گیلان و گلستان است ما با یک افت قیمت مواجه می شویم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از 620 هزار هکتار از اراضی تحت کشت برنج 520 هزار هکتار در این سه استان است بنابراین در مردادماه ما با یک مقدار زیادی برنج مواجه می شویم که دلیل اصلی پایین آمدن قیمت است.

دبیر انجمن برنج کشور افزود: این روال در شهریور ماه هم ادامه دارد وارد ماه مهر که می شویم دیگر تقریبا برنج های معمولی برداشتش تمام شده و به آبان که می رسیم در این 3 استان تقریبا برنجی روی زمین نمانده مگر آنهایی که روش غلطی را به کار گرفتند و مجدد برنج می کارند.

وی تصریح کرد: در آبان ماه با توجه به اینکه مصرف برنج همچنان ادامه دارد ما شاهد بالارفتن قیمت برنج هستیم منتها درصد این افزایش نسبت به سال های قبل همیشه یک درصد نرمال و طبیعی بوده شاید امسال رشد طبیعی نبوده آن هم به برنج ربطی ندارد به کل کالاها ربط دارد.

علی زاده شایق افزود: این افزایش ناشی از قیمت های گرانی است که همه جا داریم ولی معمولا برنج تولید داخلی روند رشد قیمتش طبیعی است.

قیمت برنج در استانهای تولید کننده با مراکز عرضه سنخیتی ندارد

وی عنوان کرد: یک نکته ای که در بحث عرضه برنج مهم است این می باشد که قیمت برنج در استانهای تولید کننده مثل مازندران، گیلان و گلستان هیچ سنخیتی با قیمت فروش برنج در مراکز بزرگ عرضه مثل تهران و شیراز ندارد.

دبیر انجمن برنج کشور با انتقاد از ضعف دستگاه های نظارتی در مدیریت قیمت برنج در مراکز عرضه استان های بزرگ گفت: الان در مازندران گران ترین برنج بین 27 تا 28 هزار تومان است و ناخالصی ندارد کیفیتش هم عالی است.

قیمت کاذب برنج در تهران

وی ادامه داد: قیمت همین برنج در تهران به بالای 30 هزار تومان می رسد و البته درصدی هم ناخالصی دارد بنابراین این قیمتی که در تهران می بینید قیمت کاذب است.

علی زاده شایق اظهار کرد: اگر واقعا کسی بخواهد برنج سالم، خالص و بدون خرده تهیه کند بهتر است که برود به یکی از شهرهای نزدیک شمال برنجش را بخرد.

وی در ادامه در خصوص قیمت برنج های وارداتی افزود: ما هنوز نمی دانیم وارد کننده ها درست می گویند یا دولت، چون دولت تا چندماه پیش می گفت من در شروع فصل واردات دلار 4200 تومانی به واردات کننده ها ولی از همان اول وارد کننده ها گفتند به ما دلار آزاد دادند و برای اینکه به حرفشان مصرند دولت عقب نشینی کرد.

کاهش 10 درصدی تعرفه برنج وارداتی

دبیر انجمن برنج کشور عنوان کرد: در دهه 70 گمرک برای واردات برنج 150 درصد تعرفه گذاشته بود این تعرفه در حال حاضر به 10 درصد رسیده و اینجا سوال است که چرا واردکننده ها فقط از دلار شاکی هستند و چنین لطفی را نمی بینند.

وی ادامه داد: دلیل دیگر گرانی برنج وارداتی این است که این برنج ها مشابهت زیادی با برنج ایرانی دارند به همین دلیل آن ها را قاطی می کنند ولی با همان قیمت برنج درجه یک می فروشند و این باعث می شود که بازار برنج های وارداتی داغ بشود.

علی زاده شایق تصریح کرد: از طرفی هم وارد کنندگان بازی در می آوردند و می گویند چون با دلار آزاد خریداری کردیم حق افزایش قیمت هم داریم در کل تا وقتی نظارتی نباشد داد و فریاد هیچ کس به جایی نمی رسد.

مکانیزه کردن کشت برنج بهترین راهکار کاهش قیمت هزینه های تولید

وی با اشاره به قیمت پاین نهاده های برنج داخلی گفت: بیشترین هزینه در کشت برنج مربوط به کارگر است که به دلیل ضعف دولت و جهاد کشاورزی کشت مکانیزه ما دارد کم می شود و باز هم از کارگر استفاده می کنیم.

دبیر انجمن برنج کشور در پایان با تاکید براینکه تولید کننده نجیب برنج هیچ سودی از این افزایش قیمت برنج نمی برد گفت: بیشتر سود برنج تو جیب تجار می رود و به تولیدکننده ظلم می شود.

حضور دلال ها در بازار برنج غیر قابل انکار است

در ادامه رحمت الله اسدی، رئیس اتحادیه تعاونی شالی کوبی داران بهشهر در گفتگو با خبرنگار عصر همدان،  با بیان اینکه در حوزه کشاورزی هم مثل بقیه حوزه ها سوِء استفاده گران و سوداگرانی هستند که در روند انجام کارها خلل ایجاد می کنند گفت:  این مسئله قابل انکار نیست اما موضوع مهم شناسایی و حذف عوامل زمینه ساز سوء استفاده است. دولتمردان، متولیان امر کشت برنج، روئسای اتحادیه ها و تعزیرات باید عملکرد درستی داشته باشند تا خلل های احتمالی شناسایی و پوشش داده شود.

رئیس اتحادیه شالی کوبی داران  بهشهربا بیان اینکه یکی از مسائلی موجود بحث تفاوت قیمت ها در بازار برنج است گفت: در گذشته برنج خارجی با ارز دولتی وارد می شد و قیمت نهایی آن برای مصرف کننده با برنج تولید داخل تفاوت آشکاری داشت اما به تازگی برنج خارجی با ارز نیمایی وارد می شود و همین باعث نزدیک شدن قیمت این دو نوع برنج به هم شده است.

وی افزود: البته این مسئله باعث بسته شدن یکی از روزنه های مشکلات و اقبال مردم به سمت خرید برنج تولید ایران شده است.

 اسدی با بیان اینکه در شالیزارها برنج های با کیفیت و برنج های پر محصول تولید می شود که بین این دو تفاوت قیمت وجود دارد تصریح کرد: این هم یکی از مسائل قابل حل است اگرمرکز تحقیقات برنج بتواند یک بذر مشخص به کشاورزان معرفی کند همان طورکه در مزارع کشت برنج سراسر دنیا انجام می شود یکی دیگر این بسترهای سواستفاده بسته می شود.

بالا رفتن هزینه های تولید برای کشاورزان

وی با بیان اینکه یکی دیگر از معضلاتی که باعث سختی هم برای کشاورزان و هم برای مصرف کنندگان شده بالا رفتن شدید هزینه های تولید است افزود: غیر از گیلان و مازندران که پر کیفیت ترین برنج را در سطح جهانی تولید می کنند ما در ایران پتانسیل زیادی برای تولید برنج داریم اما بالا بودن هزینه های تولید باعث صرف نظر کردن کشاورزان از فعالیت در این حیطه شده است.

رئیس اتحادیه شالی کوبی داران بهشهر با اشاره به اینکه در استان های خراسان، خوزستان، لرستان و فارس کشت برنج جواب گو است وکلید خورده گفت: اما هزینه های سرسام آور تولید و همچنین تهیه دشوار کود و سم و نهاده های کشت شالیکاران را از تولید منصرف می کند.

وی عنوان کرد: در گذشته نهاده ها، کود وسم با ارز دولتی وارد می شد اما اکنون خریدآنها هم شامل ارز نیمایی می شود و کارو هزینه ی کشاورزان را بسیار بالا برده است.

اسدی در ادامه با بیان اینکه با در نظر گرفتن دلال بازی ها قیمت برای مصرف کننده بسیار بالا می رود گفت: برنج از غلات پر مصرف جامعه است که در خرید آن باید به ترتیب به مردم کمک کرد.

وی باتاکید براینکه وضعیت برای بقیه محصولات کشاورزی هم دقیقا همینطوراست ادامه داد: یکی از مسئله ساز ترین جنبه ها برای شالی کاران و مصرف کنندگان دلال بازی ها است که به بازار مرکبات و بقیه محصولات زیان زیادی وارد کرده است.

ورود اتحادیه ها و شرکت های تعاونی قوی به بازار خرید و فروش برنج

وی راه کوتاه کردن دست دلالان را ورود اتحادیه ها و شرکت های تعاونی قوی به بازار خرید و فروش عنوان کرد و افزود: محصولات کشاورزی چه برنج چه بقیه محصولات باید به صورت نهاد های سازمان یافته وارد بازار مصرف شود همان گونه که در سراسر دنیا این طرح در مبارزه با واسطه گری انجام می شود.

اسدی همچنین یکی دیگر از معضلاتی که احساس می شود را ضعف شدید در موضوع نظارت دانست و گفت: متاسفانه اگر نهاد یارسانه ای از مشکلات شکایت کنند اقدام می شود اما در غیر این صورت هیچ نظارت مستمر و دلگرم کننده ای که بتواند جلوی تخلفات را به موقع بگیرد وجود ندارد.

رئیس اتحادیه شالی کوبی داران بهشهر خاطر نشان کرد: برای رفع مشکلات کشاورزی و به خصوص کشت برنج همه باید دست به دست هم دهند زیرا زمینه ی کار دچار مشکل است زمانی خرید تضمینی دولت خیال شالی کاران را راحت می کرد اما اکنون دولت به سمت خصوصی سازی پیش می رود خریداران خصوصی هم همان دلالان، سرمایه داران، انحصار طلبان و سود جویان هستند.

وی در خصوص مشکل واردات گفت: برای واردات انجمن وارد کنندگان برنج را داریم که قرار بود شلتوک و برنج قهوه ای وارد کنیم تا بعد از برداشت محصولمان و در اوقات بی کاری به سفید کردن برنج های قهوه ای بگذرانیم من یک شالی کار جزء هستم امثال من زیاد هستند که با زحمت بسیار و هزینه ی هنگفت کارگاه خود را تجهیز کرده اند اما عده ای خاص که شبیه مافیا هستند قدرتی دارند وارد کننده اند و آنها که باید وارد کنند دستشان کوتاه است.

اسدی با اشاره به اینکه هر ساله ایرانیان حدود 2 میلیون و 800 هزار تا 3 میلیون تن مصرف برنج دارند و به ازای هر فردسالانه  37 کیلو برنج لازم است گفت: میزان تولید 2 میلیون تن است و هر سال نیاز به واردات 800 هزار تا 1 میلیون تن برنج وجود دارد. مسئولان باید نگران کاهش کاشت برنج باشند.

رئیس اتحادیه شالی کوبی داران بهشهر در پایان با بیان اینکه چیزی که از کلیت طرح ها برداشت می شود حمایت از تولیدات داخلی است و این بسیار خوب است گفت: به شرط پایین آمدن هزینه های کشت به منظور تامین توان خریدمصرف کننده و مهیا شدن بستر تولید در کشور تا بقیه استان ها بتوانند از ظرفیت کامل کشت برنج استفاده کنند به راحتی می توانیم در زمینه ی برنج خودکفا باشیم.

نیازمند یک مدیریت اقتصادی هوشمندی جهت رفع مشکلات موجود هستیم

در ادامه عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان، با بیان اینکه گرانی قیمت برنج به عوامل مختلفی بستگی دارد گفت: مسائلی همچون بالا رفتن قیمت ارز، احتکار و.. از دلایل اصلی بالارفتن قیمت برنج است که  که همه آنها به دلیل عدم مدیریت است.

وی با بیان اینکه در خصوص زمان توزیع برنج وارداتی باید یک جدول زمان بندی تهیه شود گفت: در زمانی که فصل برداشت محصول برنج است نباید به برنج خارجی مجوز توزیع در بازار بدهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نقش دلال ها در بالارفتن قیمت برنج گفت: علت این موضوع فقدان یک برنامه جامع تنظیم بازار است که سبب می شود دلال ها که به نوعی سوداگران مرگ در کمینگاه های سودهای بادآورده هستند سود ببرند.

 وی در ادامه با انتقاد از نبودن یک عزم جدی در خودکفایی تولید برنج گفت: وقتی خودکفا شویم دیگر نیازی به واردات نداریم اخیرا موسسات تحقیقاتی گونه هایی برنج کشف کردند که به کم آبی عادت دارند و نیاز است که بیشتر روی این موضوع کار شود.

شیخی در پایان با بیان اینکه با مکانیزه کردن کشت برنج می توان هزینه های کشت برنج را کاهش داد اظهار کرد: می توان با اشتغال نیروهای انسانی شاغل در برنج کاری ها در صنایع تبدیلی و مکانیزه کردن کشت بسیاری از هزینه های موجود را کاهش داد و این نیاز به یک مدیریت اقتصادی هوشمند دارد.

به گزارش عصر همدان، با نگاهی به وضعیت برنج در بازار متوجه می شویم که تنها دلیل اصلی این افزایش صعودی قیمت برنج نبود یک مدیریت اقتصادی هوشمند است و تا وقتی مدیران ما رفع مشکلات اقتصادی مردم جزء اولویت های اصلی اشان نباشد همچنان شاهد بروز چنین مسائلی هستیم.

انتهای پیام/