اسلام آباد خبر18:06 - 1399/09/01
حیدری در گفت‌وگو با دانا:

طرح مجلس برای قانون پدافند غیرعامل در حال نهایی شدن است/ تعیین وظایف روسای جمهور و ستاد کل نیروهای مسلح در قانون پدافند غیرعامل

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح قانون پدافند غیرعامل وظایف سطوح مختلف از جمله رئیس جمهور، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح، سازمان ها و وزارتخانه ها و دستگاه ها به طور مجزا تعریف شده است.

به گزارشاسلام آباد خبر، شهریار حیدری»، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه طرح تکمیل قانون پدافند غیرعامل کشور در این کمیسیون مراحل پایانی و بندهای انتهایی خود را طی می کند گفت: این طرح تا پایان هفته پیش رو در کمیسیون نهایی خواهد شد و پس از آن برای تصویب به صحن علنی مجلس ارجاع می شود.

وی در تشریح جزئیات این طرح گفت: پدافند غیرعامل حدود 10 سال است که در کشور در قالب بخشنامه، آیین نامه در حال اجراست.

نماینده مردم قصرشیرین با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سالهای اخیر همواره از پدافند غیرعامل به عنوان یک امر ضروری برای کشور یادکردند ادامه داد: برخی کشورهای اروپایی و حتی کشورهای منطقه ای هم طرح جامع پدافند غیرعامل را در بخش های مختلف در کشورشان اجرا می کنند اما در کشورما این مقوله به صورت قانونمند و با ساختار قوی همراه نبوده است.

حیدری با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته با تشکیل سازمان پدافند غیرعامل اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است تصریح کرد: متاسفانه عملکرد این سازمان هیچ گاه با مصوبه مجلس همراه نبوده است از این رو به دنبال آن هستیم که سازوکار قانونی و مصوب برای این سازمان طراحی کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این طرح سلسله مراتب اداری تعریف شده و به طور مشخص تشریح شده است که وزارتخانه های مختلف و دستگاه های گوناگون در این روند چه وظایفی داشته و در نهایت تابع چه سازمانی باشند.

حیدری تاکید کرد: در این طرح وظایف سطوح مختلف از جمله رئیس جمهور، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح، سازمان ها و وزارتخانه ها و دستگاه ها به طور مجزا تعریف شده است که پیش بینی می کنیم تا پایان هفته بررسی آن در کمیسیون نهایی شده و برای تصویب در صحن علنی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شود.

طرحی متناسب با کوتاهی های1+5 و4+1 تهیه کردیم

وی همچنین با اشاره به اینکه طرح مقابله با تحریم های آمریکا نیز این هفته در دستور کار کمیسیون امنیت ملی قرار دارد تاکید کرد: کشورهای مذاکره کننده در برجام برای این توافق چارچوبی را مشخص کردند اما آمریکا از آن خارج شد.

حیدری با اشاره به اینکه مجلس به دنبال طرحی برای استفاده از توان هسته ای است تصریح کرد: به دنیال آن هستیم تا از دانش هسته ای در حوزه تولیدات علمی و پزشکی در حوزه تعریف شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی استفاده کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی نباید یک طرفه به برجام متعهد باشد در حالی که آمریکا خلاف توافقات صورت گرفته در برجام عمل کرده و از آن خارج شده است.

نماینده قصرشیرین در مجلس عنوان کرد: متناسب با خروج و کوتاهی 5+1 و 4+1 طرحی آماده کردیم که در هفته پیش رو بررسی آن در کمیسیون امنیت ملی به اتمام خواهد رسید تا پس از آن برای تصویب به صحن علنی مجلس ارجاع شود.

انتهای پیام/ک