اسلام آباد خبر21:34 - 1399/09/11
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب مطرح کرد:

مشارکت خوب مردم در حفاظت و مراقبت از ۱۴۰هزار هکتار اراضی ملی اسلام آبادغرب

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب گفت: مشارکت خوب مردم، حفاظت و مراقبت از ۱۴۰هزار هکتار اراضی ملی اسلام آبادغرب با تنوع زیستی و گستردگی سرزمینی شهرستان امکانپذیر نموده است.

عباس قنبری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب در گفتگو بااسلام آباد خبر،  اظهار کرد:  شهرستان اسلام آباد غرب با طبیعتی  زیبا و دیدنی از مواهب بی نظیر خدادادی است که حفاظت و حراست از آن نه تنها وظیفه قانونی همگان  بلکه از لحاظ شرعی نیز بر آن تاکید شده است.

 

 

وی افزود: مساحت ۱۴۰هزار هکتار اراضی ملی با تنوع زیستی و گستردگی سرزمینی،اسلام آبادغرب را چون نگین زیبایی در دیده هر بیننده ای نمایان می کند. درختان بی بدیل بلوط به عنوان گونه غالب جنگلی در کنار گونه های همنشین مانند کیکم، بنه، زالزالک، آلبالو، تنگس و...در طول چهار فصل سال،چنان چشمنواز و زیباست که در کمتر جایی قابل مشاهده است. در کنار جنگل ،مراتع بکر و پربرکت شهرستان علاوه بر ذخایر نزولات جوی از هدر رفت خاک نیز جلوگیری کرده است.

 

 

مهندس قنبری بیان داشت: بنا بر اقتضاء طبیعت (هرچند که بشر نیز ناخواسته بر سرعت آن افزوده است )تحول و دگرگونی در آن امری طبیعی و محتوم میباشد منظور تغییر اقلیم و نابودی بعضی از گونه های کمیاب  گیاهی، که باعث شده  که چهره طبیعت تغییر کند. به گونه ای که به ازاء هر یک درجه گرم شدن زمین،۶ گونه گیاهی منقرض خواهد شد.

 


وی خاطرنشان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب در راستای اهداف سازمانی خود ،برنامه هایی را در جهت اصلاح و احیاء پوشش گیاهی و افزایش امکان ذخیره نزولات جوی و تغذیه سفره های زیرزمینی و در غالب پروژه های مکانیکی آبخیزداری و بیولوژیکی انجام میدهد که نتایج قابل قبولی در پی داشته است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب گفت: از جمله اهداف موثر در این اداره ،ترغیب همشهریان در حفاظت از اراضی ملی و ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی میباشد، به عبارت دیگر همراه نمودن مردم در نگهداری از جنگلها و مراتع شهرستان و بیان فواید و اثرات پوشش گیاهی در بقاء حیات زیستی که در این راستا کلاسهای ترویجی چهره به چهره (البته در شرایط کرونا این دیدارها مجازی شده است) برگزاری جلسات مردمی و اداری ، تشکیل اکیپهای مردمی پیشگیری و اطفاء حریق، بکارگیری توان بی نظیر Ngoها و شوراهای اسلامی و دهیاران و طبیعت دوستان  ،استفاده موثر از توان بزرگان و رهبران محلی ،باعث شده است که میزان قطع درختان و حریق در اراضی ملی به حداقل رسیده و همگان در حفظ انفال عمومی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند به نحوی که کشت گونه های جنگلی به صورت خود جوش و مراقبت از آنها و نیز مبارزه با آفات  و امراض جنگلی مانند دارواش(مخور) دائما بصورت مردمی و البته علمی در سطح مراتع و جنگلهای شهرستان انجام شده که در بهبود کیفیت جنگل اثر بخش میباشند.

 


وی تصریح کرد: با عنایت به عدم امکان مراقبت از این عرصه وسیع و زیبا ،صرفا توسط نیروهای محدود اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب، کاملا طبیعی است که در صورت همراه نبودن مردم با برنامه های احیا و حراست از جنگل و مرتع؛ نمیتوان انتظار داشت این موهبت الهی حفظ شود تا به نسلهای آینده برسد.لذا از همه همشهریان فهیم میخواهیم در کنار ما و با احساس لطیف خود در نگهداری از درختان و پوشش گیاهی شهرستان سهم خود را ادا نمایند.