اسلام آباد خبر21:11 - 1399/10/17
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسلام آبادغرب خبر داد:

اجرای واکسیناسیون رایگان تب مالت و طاعون دام در شهرستان اسلام آبادغرب

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسلام آبادغرب از اجرا و اتمام واکسیناسیون رایگان تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان کوچک در شهرستان اسلام آبادغرب خبر داد.

دکتر صیدمحمد قاسمی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با  اسلام آباد خبر، از اتمام واکسیناسیون بروسلوز (تب مالت) دام های شهرستان خبر داد.

 

 وی اظهار کرد: بیماری بروسلوز (تب مالت) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام می باشد که به عنوان یک تهدید بالقوه بهداشتی محسوب می‌شود که عامل این بیماری میکروب بروسلا می باشد که مخزن آن بز، گوسفند، گاو ، خوک و سگ می‌باشد.

 

وس افزود: این بیماری باعث سقط جنین و مرده زایی در دامها کاهش تولید شیر عقیمی و نازایی و عفونت های رحمی در دام و... می‌شود که باعث ضررهای اقتصادی شده و به علت ابتلای انسان به این بیماری از نظر بهداشتی مورد توجه می باشد.

 

دکتر قاسمی گفت:  راه های پیشگیری از این بیماری در دام ها علاوه بر واکسیناسیون و رعایت شرایط بهداشتی و مسائل قرنطینه ای و ... می باشد


وی بیان کرد: این میکروب باعث بیماری تب مالت در انسان شده چون به طرق مختلف خود را نشان می‌دهد و به بیماری هزار چهره مشهور می باشد که راههای پیشگیری از بیماری تب مالت در انسان شامل خودداری از مصرف شیر و سایر لبنیات غیرپاستوریزه، مصرف گوشت های مورد تایید ادارات دامپزشکی، رعایت مسائل بهداشتی فردی  و واکسیناسیون دام ها می باشد.

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خاطرنشان کرد:  در سال جاری در راستای مبارزه و پیشگیری از این بیماری علاوه بر آموزش کلیه واحدهای روستایی و عشایری شهرستان مورد پوشش واکسیناسیون رایگان بروسلوز قرار گرفته‌اند که در این طرح تعداد ۷۶ هزار و ۵۸۹ راس بره و بزغاله و ۴۹۱۲ راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

 

وی بیان نمود: علاوه بر واکسیناسیون تب مالت همزمان تعداد 107219 راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) واکسینه شده‌اند.