اسلام آباد خبر12:18 - 1399/10/20
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آبادغرب:

عوارض واکسن های خارجی ناشناخته است/برخی کشورهای خارجی قابل اعتماد نیستند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: کشورهای خارجی بسیاری از عوارض واکسن های خارجی را به ما نمی گویند و یا اینکه در نژادهای مختلف بروز عوارض ها با هم تفاوت دارد.

 دکتر محمد رضا نادری در گفتگو بااسلام آباد خبر،  با اشاره به فرمایشات رهبری درخصوص واکسن های خارجی، اظهار کرد: از نظر علمی این فرموده رهبری درست است، قطعا ایشان مشاورین توانمندی در زمینه علمی دارند  چون ما از محتویات واکسن خارجی اطلاع نداریم، از واکنش ها و عوارض آن بر روی بدن افراد اطلاعاتی در دست نداریم لذا واکسن باید باید با نظارت متخصصان داخلی باشد یا اینکه از منبع مستدل خریداری شود.

 

وی افزود: حسن واکسن بومی که در داخل کشور ساخته می شود این است که عوارض متعدد آن ثبت می شود و مشکلات آن برطرف می گردد در حالیکه کشورهای خارجی بسیاری از عوارض واکسن های خارجی را به ما نمی گویند و یا اینکه در نژادهای مختلف بروز عوارض ها با هم تفاوت دارد.

 


دکتر نادری با اشاره به رهنمودهای رهبری، عنوان کرد: متاسفانه برخی کشورهای خارجی در ارسال مواردی نظیر خون های آلوده و ... مورد اعتماد نیستند چون اینها حتی به شعار حقوق بشر خودشان هم اعتقاد ندارند و داروهای تولیدی خود را روی انسان ها آزمایش می کنند.

 

وی افزود: بحث تولید واکسن یک مسأله پیچیده ای است از طرفی گروه هدفی که واکسن را استفاده می کنند افراد در معرض خطر و پزشکان و پرستاران یعنی کادری که خدمت ارائه می دهند در اولویت هستند که اگر عوارض واکسن ناشناخته باشد و کادر درمان ما حتی بطور موقت یک هفته از کار بیفتد خود به خود درمان مملکت فلج خواهد شد، پس منطقی این است که دست به عصا جلو برویم.

 


رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گفت: واکسن تولید داخلی با توجه به شناخت از نوع فعالیت و جهش بیماری بر روی مردم که باید شایع ترین سوش آن کشور را پوشش دهد، بهتر است.

 

وی تصریح کرد: قطعا فرمایش رهبری درخصوص غیرقابل اعتماد بودن واکسن خارجی درست است چون ایشان سالها تجربه مدیریت در کشور دارند و دلسوز مردم هستند.