اسلام آباد خبر16:55 - 1400/05/10

وقتی همتی آدرس دقیق مشکلات اقتصادی را می‌دهد/ آقای اقتصاددان چرا امروز یاد انتقاد افتادید؟

وقتی همتی آدرس دقیق مشکلات اقتصادی را می‌دهد/ آقای اقتصاددان چرا امروز یاد انتقاد افتادید؟ : عبدالناصر همتی اینبار آدرس دقیق مشکلات اقتصادی را به مردم داد، البته او به دنبال تبرئه خود نیز است تا شریک تصمیمات دولت تدبیر و امید نشود، اما مردم می‌دانند که چه کسانی عامل مشکلات اقتصادی امروزشان هستند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به گزارش خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی در دولت حسن روحانی و کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ایام تبلیغات انتخابات، مقصر مشکلات اقتصادی کشور را مجلس، مجمع تشیخص مصلحت نظام و سایر ارگان‌ها و اشخاص، تحریم‌ها و نپذیرفتن FATF عنوان می‌کرد و مدعی شد که اینها اقتصاد ایران و معیشت مردم را به گروگان گرفته‌اند.

 

در ادامه بخش‌هایی از سخنان همتی در مناظرات انتخاباتی را مشاهده می‌کنید:

 

* من برخلاف دوستانی که اینجا روبروی شما هستند، اقتصاد می‌دانم و اقتصاددان هستم. من از جزئیات وضعیت اقتصادی کشور خبر دارم، سابقه اجرایی و اقتصادی دارم.

 

* آقای محسن رضایی بجای اینکه بگوید بانک مرکزی مقصر است، بگوید چگونه می‌خواستند با گروگان گرفتن، برای کشور درآمد ارزی ایجاد کنند؟/ ما ۶ ماه است منتظریم تا ایشان این اقدام را انجام دهند شاید درآمد ارزی به جایی برسد.

 

* آقای رضایی شما خودتان در مجمع تشخیص چند بار ما را معطل FATF کردید که عدم پذیرش آن پدر اقتصاد کشور را درآورده است.

 

* من خطاب به آقای جلیلی می‌گویم که من در مجمع تشخیص مصلحت به شما گفتم شما اقتصاد تجارت نمی‌فهمید و ابتدایی‌ترین مسائل تجاری را بلد نیستید، چرا برای مردم بزرگ ایران تصمیم می‌گیرید؟ خسته نشدید از این همه بیانیه خواندن؟

 

* آقای جلیلی! شما در زمین ترامپ بازی کردید و پدر کشور را درآورده‌اید...باید می‌آمدم و می‌گفتم به همت آقای جلیلی و رضایی در مجمع رفتیم لیست سیاه؟!

 

* آقای روحانی قوی تر از سایر آقایان حاضر در اینجا هستند چه به لحاظ سیاسی چه به لحاظ سیاست خارجی و دنیا دیدگی.

 

اینها بخش‌هایی از سخنان همتی بود که علت مشکلات اقتصادی را دیگران می‌دانست اما او در چند روز گذشته با انتشار یادداشتی در صفحات مجازی خود نسبت به استقراض دولت از بانک مرکزی و انتشار پول پرقدرت ابراز نگرانی کرد.

 

همتی در یادداشت که بخش‌هایی از آن در ادامه آورده شده، نوشته است:

 

* قصد نداشتم تا پایان دولت دوازدهم نقدی بر سیاست‌های اقتصادی دولت مستقر داشته باشم. ولی نگرانی از تأثیر عمیق برخی بی‌عملی‌ها که احتمالا به دلیل عدم وجود انگیزه کافی و وجود برخی ناهماهنگی ها در تیم اقتصادی فعلی حادث شده و تبعات ناگوار آن بر معیشت مردم و آینده اقتصاد کشور، ناگزیرم نکاتی را تذکر بدهم.

 

* این نکات را البته پیش از این به نوعی بصورت خصوصی به دولتمردان مستقر تذکر داده‌ام، اما به دلیل عدم مشاهده تغییر در رویه تصمیمات اقتصادی، بصورت عمومی آنها را منتشر می‌کنم شاید مؤثر افتد و گره‌ای از زندگی مردم بگشاید.

 

* روند انتشار پول پرقدرت در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بسیار نگران کننده است و اگر سریعا تغییر نکند تبعات بزرگی خواهد داشت. دلیل این رشد، عمدتاً استقراض بی‌رویه دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه‌هایی است که چشم‌اندازی برای تسویه آن‌ها وجود ندارد.

 

* در اواخر سال ۱۳۹۹ نیز تأکید کردم که منابع بودجه ۱۴۰۰ غیر واقعی است و کسری زیادی دارد و تأمین افزایش حدود ۱۰۰ درصدی هزینه‌های بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل امکان پذیر نیست.

 

* بدیهی است که اگر پرداخت ماهانه از محل فروش اوراق به خزانه انجام نگیرد، فشار بر بانک مرکزی و انتشار پول پرقدرت قطعی خواهد آمد و شوربختانه همینطور هم شده است. من از ذکر اعداد محرمانه در این گزارش عاجزم، ولی لازم است نسبت به این رویه سریعاً تجدید نظر شود.

 

* ضمن درخواست عاجزانه از سیاست‌گذاران اقتصادی برای انجام اقدامات ضروری فوق برای عدم ایجاد مشکل در زندگی و معیشت مردم در ماه‌های آتی، تذکر می‌دهم که فارغ از اینکه دولت تغییر خواهد کرد، نباید اجازه داد که ریشه اتحاد دولت - ملت در حوزه اقتصاد گسسته شود و مطمئن هستم که با تغییر حکمرانی اقتصادی ، سیاست‌ها و نیز جهت‌گیری درست، رشد سریع اقتصاد ایران در سال‌های آتی امکان‌پذیر است.

 

 

آقای همتی قصد فرار دارد؟

 

همتی در حالی از اقدامات و تصمیمات دولت روحانی انتقاد می‌کند که از سال ابتدای مرداد سال ۹۷ تا اواسط اردیبهشت امسال رئیس کل بانک مرکزی و فرمانده اقتصادی دولت او بود، دقیقا در زمانی که رشد نرخ تورم و نقدینگی در اقتصاد ایران رکوردها را زد و کسری بودجه دولت طی سه سال اخیر با روند فزاینده‌ای افزایش شدید داشت و به امروز این موارد به یک بحران تبدیل شده است.

 

همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی که فرمانده تیم اقتصادی دولت بود، هیچگاه چنین سخن نگفت.

 

در زمان ریاست همتی بر بانک مرکزی میزان بدهی دولت در بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷، افزایش بیش از ۴۰۰ درصدی داشت و نتیجه تمام اقدامات دولت و بانک مرکزی در سه سال گذشته خود را در افزایش شدید نرخ تورم نشان داد و اقتصاد ایران با شوک تورمی مواجه کرد، مساله‌ای که همتی حالا نسبت به آن هشدار می‌دهد.

 

بانک مرکزی میزان نقدینگی در پایان سال ۹۹ را بیش از ۳ هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که رشد ۴۰.۶ درصدی داشت؛ در حالی است که این شاخص در سال ۹۸ معادل ۲۶.۳ درصد و در سال‌های ۹۷ و ۹۶ حدود ۲۵ درصد افزایش یافته بود.

 

براساس گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی به ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده بود که نسبت به سال ۹۸ رشد کم‌سابقه ۵۰.۸ دهم درصدی را نشان می‌دهد.

 

از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تا پایان سال ۹۹ بدهی دولت به بانک مرکزی، از ۱۳ هزار میلیارد تومان به ۱۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده که رشد بیش از ۱۰ برابری داشته است و استقراض دولت از بانک مرکزی در سال گذشته حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان بود که حاصل این اعداد در معیشت مردم و گرانی‌ها خود را نشان می‌دهد.

 

یادداشت همتی نشان می‌دهد او به همراه دولت روحانی همیشه آدرس غلطی در مورد مشکلات اقتصادی مردم می‌دادند در حالی که همتی در این یادداشت اعتراف می‌کند که تصمیمات دولت عامل این وضعیت است نه FATF و یا تحریم‌ها و یا مجلس؛ همتی امروز و در حالی که دو روز به پایان عمر دولت دوازدهم باقی مانده، به دنبال تبرئه خود است تا دولت را مقصر مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها نشان دهد، اما مردم می‌دانند که چه کسانی عامل مشکلات اقتصادی امروزشان هستند.

 

 انتهای پیام