اسلام آباد خبر18:46 - 1400/06/01

سومین روز پرکار مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ سه چراغ سبز برای سه وزیر پیشنهادی/ روز خاکستری برای دو وزیر پیشنهادی

سومین روز پرکار مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی/ سه چراغ سبز برای سه وزیر پیشنهادی/ روز خاکستری برای دو وزیر پیشنهادی : نمایندگان مجلس امروز در حالی برای سومین روز به ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی می پردازند که قرار شد موافقان و مخالفان ۵ وزیر پیشنهادی به بیان دیدگاه های خود بپردازند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلسه علنی امروز (دوشنبه اول شهریور ) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 205 نماینده آغاز شد. 

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در دستور کار پارلمان است؛ این دستور از روز شنبه در دستور کار نمایندگان بوده است. 

تاکنون صلاحیت وزرای آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور قتصادی و دارایی، اطلاعات، امور خارجه بررسی شده است.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت و آموزش پزشکی

 

مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت و آموزش پزشکی

توسلی: برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت مربوط به ۱۰ سال قبل است

فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مخالفت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: حوزه سلامت مهمترین بخش زندگی انسان است و فقدان برنامه دقیق در حوزه سلامت منجر به افزایش بیماری و مرگ می‌شود این در حالی است که عین اللهی فردی متخصص در حوزه پزشکی و چشم پزشکی است و در برنامه وی نشانی از تفکر استراتژیک در حوزه سلامت وجود ندارد و فقط کلی‌گویی کرده است.

وی بیان کرد: پزشک خانواده و نظام ارجاع از تکالیف ما در اسناد بالادستی است و پرونده سلامت الکترونیک کشور هم ۱۰ سال است که معطل مانده و وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ای در این زمینه ارائه نداده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای عین اللهی شما چه برنامه‌ای برای مقابله با پدیده زیرمیزی و سقط جنین دارید؟ متأسفانه بسیاری از برنامه‌ها و آماری که ارائه دادید مربوط به ۱۰ سال قبل است به گونه‌ای که شما در برنامه خود بیماری عروقی را مهمترین عامل مرگ ایرانیان مطرح کرده‌اید که مربوط به ۵ سال قبل است و الان کرونا عامل اصلی مرگ و میر کشور ما است.

توسلی ادامه داد: آقای عین اللهی شما چه برنامه‌ای برای مقابله با کرونا دارید؟ بسیاری از برنامه‌ها و آمارهای شما مربوط به زمان فعلی نیست و زمان آن گذشته است. شما در برنامه خود گذری به آمارهای تزریقی واکسن کرونا زدید که به روز نیست و مربوط به ۲ ماه قبل است.

وی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی یکی از راهبردها برای مقابله با بیماری‌ها را طب سنتی اعلام کرده اما متأسفانه در کشور ما سخن گفتن از طب سنتی جرم است و شما در برنامه خود هیچ مطلبی درباره مقابله با مافیایی که نمی‌گذارند طب سنتی در کشور جان بگیرد، نیاورده‌اید.

توسلی گفت: بسیاری از کادر درمان ما نیروهای قراردادی هستند و حقوق بسیار کمی دریافت می‌کنند که در برنامه شما برای تبدیل وضعیت آنان هم چیزی را ندیدیم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه شما مطلبی درباره پزشک خانواده و راهکارهای رفع کمبود پزشک و دارو هم دیده نمی‌شود، اظهارداشت: یکی از عوامل ناکارآمدی بیمارستان‌های دولتی ما حضور پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی است و شما همزمان در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنید و یکی از سهامداران اصلی بیمارستان «نگاه» هستید.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ تصریح کرد: آقای عین اللهی! آقازاده و داماد شما از استان گلستان در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده‌اند و طبق قانون باید چندین سال در آنجا خدمت می‌کردند اما بعد از دو سال و نیم به تهران منتقل شدند که ان شاءالله رانت و پارتی بازی در این زمینه دخیل نبوده باشد.

 

عسگری: برنامه «عین‌اللهی» برای مهار کرونا ادامه همان سیاست‌های قبلی است

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مخالفت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: انتخاب وزیر بهداشت با جان مرد سروکار دارد بنابراین با جان مردم نمی‌توان با تساهل رفتار کرد. ما یک وزیر معمولی بهداشت با شرایط عادی نمی‌خواهیم.

عسگری ادامه داد: وزارت بهداشت در حال حاضر در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم می‌گیرد و اختیارات و اعتبارات زیادی دارد به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که چه فردی تصدی این وزارتخانه را بر عهده بگیرد.

وی افزود: برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مهار کرونا، ادامه سیاست‌های قبلی و تقلید محض از سازمان بهداشت جهانی است. ما در برنامه‌های او شاهد تناقض‌های جدی هستیم.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه این روزها در بحث واکسیناسیون تناقض‌های زیادی از سوی برخی از مسئولان مطرح می‌شود که این موضوع منجر به بی‌اعتمادی مردم شده و حتماً باید برای رفع بیماری کرونا یک وحدت رویه و انسجام وجود داشته باشد.

عسگری اظهار داشت: بالاترین تعارض منافع در وزارت بهداشت است و کسی می‌تواند جلوی مافیای دارو را بگیرد که خودش ذی‌نفع نباشد.

وی گفت: سوابق عین‌اللهی فقط در حوزه آموزش است و ما نیازمند یک مدیر قوی، جهادی و باسابقه برای عرصه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم و فقط با عوض کردن لوکوموتیو کاری نمی‌توان کرد بلکه باید تحول جدی ایجاد شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر قرار است دولت آقای رئیسی دولت قوی باشد، وزارت بهداشت نباید وزارت پزشکان باشد، بلکه باید وزارت سلامت باشد.

 

موافقان وزیر پیشنهادی بهداشت و آموزش پزشکی

محسنی بندپی: وزیر پیشنهای بهداشت می‌تواند نظام سلامت را متحول کند

محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر در موافقت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: از برنامه‌های عین‌اللهی توجه به پزشک خانواده است. او اگر تنها به همین برنامه بپردازد به مردم، بیماران و نظام سلامت خدمت کرده است.

وی تاکید کرد: اگر به عین‌اللهی رأی اعتماد دهیم، قطعاً شاهد تحولاتی در حوزه نظام سلامت خواهیم بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سلامت یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه کشور است و در نیم قرن گذشته هیچ پدیده‌ای ملت‌ها را این‌گونه درگیر نکرده بود.

محسنی بندپی، «عین‌اللهی» را مدیری مدبر، عدالت‌محور و متخلق به اخلاق اسلامی خواند و گفت: عین‌اللهی در برنامه‌های خود توجه ویژه به مناطق محروم دارد.

 

آریان پور: «عین‌اللهی» توانایی مقابله با چالش‌های نظام سلامت را دارد

رضا آریان‌پور نماینده مردم مینودشت در موافقت با «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: نمایندگانی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت کردند در واقع دغدغه های خود را بیان کردند.

وی افزود: بیشترین مراجعات به نمایندگان از حوزه های انتخابیه از سوی افرادی است که با مشکلات درمانی، بیمارستانی و پزشکی روبرو هستند.

آریان‌پور نظام سلامت را یکی از پرافتخارترین حوزه های کشور خواند و گفت: در سطح بین‌المللی نظام سلامت ما حرف برای گفتن دارد. از دورترین روستاها تا بهترین بیمارستان‌ها در کلان شهرها پزشکان و پرستاران ما مشغول خدمت رسانی هستند. توریست درمانی و سفر از کشورهای اروپایی به ایران برای استفاده از نظام سلامت در سال‌های اخیر رونق زیادی داشته است.

نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما متأسفانه برخی از بیمارستان‌ها در شهرهای  کوچک از حداقل امکانات نیز برخوردار نیستند که باید فکری به حال آنها شود.

وی بزرگترین چالش دنیا و کشور ما را کرونا خواند و تأکید کرد: باید فردی را به عنوان محور مدیریت کرونا انتخاب کنیم که توانمندی لازم برای مدیریت این چالش بزرگ بهداشتی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را داشته باشد. قدرت مدیریت کرونا در واقع نشان دهنده قدرت حاکمیت کشورهاست. باید وزیری را برای این وزارتخانه انتخاب کنیم که در آینده به مدیریت و مهار کرونا امیدوار باشیم.

آریان پور با اشاره به انتقادات نمایندگان در مورد کمبود پزشک در مناطق محروم و کاهش ظرفیت پذیرش پزشک، تصریح کرد: آنچه مشکل کمبود پزشک را تشدید می‌کند عدم وجود برنامه برای حفظ پزشکان و پرستاران است. پزشکان انگیزه کار در اورژانس و مناطق محروم را ندارند. پرستاران از طریق کشورهای همسایه و اروپایی جذب می‌شوند. با  افزایش ظرفیت پذیرش پزشک، فقط میلیاردها هزینه می‌کنیم و نخبگان را تحویل کشورهای اروپایی می‌دهیم.

وی در خصوص ویژگی‌های عین‌اللهی گفت: وی از تجربه علمی و کاری خوبی برخوردار است و توانسته اکثریت آراء نمایندگان در کمیسیون بهداشت، آموزش و تحقیقات را برای رأی اعتماد جلب کند. عین‌اللهی توانایی مدیریت تیم بهداشت و درمان در مقابله با کرونا را دارد. او معاون وزیر و رئیس بیمارستان بوده و از نزدیک در حوزه بیمارستانی فعالیت کرده است.

 

وزیر پیشنهادی بهداشت: وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که کنار مردم ایستاده باشد

بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی صبح امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی‌ صلاحیتش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جهاد سلامت در طی چهل سال ادامه داشت و در دو سال اخیر به اوج خود رسید و جنگ جهانی برای مبارزه با کرونا در ایران هم موجب بسیج مدافعان سلامت شد و آنها را در خط مقدم نبردی دشوار قرار داد.

وی افزود: اینجانب دشواری کرونا را با پوست و گوشتم حس کردم و اسفند 98کرونا گرفتم و مرگ را با چشمانم دیدم و امیدی به زنده بودن نداشتم و در آن شب‌ها روزهای سخت به‌یاری خداوند دستم را گرفت و جانی دوباره به من بخشید تا به میدان دفاع از سلامت بیایم و اجازه ندهم این پرچم سفید بر زمین بماند.

عین‌الهی ادامه داد: در کارزار مبارزه با بیماری کرونا خاضعانه در برابر اعتماد ارزشمند مجلس سر تعظیم فرود می‌آورم و در راه خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد و بر این باورم وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که کنار مردم ایستاده باشد.

وی با تاکید بر اینکه عنوان وزارت وقتی برازنده وزیر است که برای سلامت مردم خود را به آب و آتش بزند و شب و زور و خواب و و خوراکش بهبودی بیمارانی باشد که رنج درمان به رنج بیماریشان افزوده شده است، گفت: دوشادوش مدافعان سلامتم و اگر مورد اعتماد قرار گیرم نمی توانیم درمان مردم را معطل تصمیم گیری‌ها کنیم و دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص یا چیزی گردد چون حفظ جان مردم نخستین اولویت دولت است.

عین الهی افزود: جان مردم مهمترین نعمت خداوند و حفظ آن نخستین اولویت دولت است و سلامت مردم خط قرمز ماست و دفاع از آن محور همدلی ایرانیان در دولت مردمی خواهد بود. 

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم بر این ویروس منحوس غلبه کنیم و به امید خدا این کار را خواهیم کرد،‌ گفت: بیماری کرونا نشان داد سلامت، موضوعی تک بعدی نیست و بر همه ابعاد زندگی تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می‌پذیرد و امیدوارم با اعتماد مجلس جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه دهم.

وی با بیان اینکه اولین و مهمترین مسئله بیماری کرونا هست،‌گفت: امروزه در دنیا ثابت شده مهمترین عامل جلوگیری از کرونا واکسیناسیون است و کشورهایی که توانسته اند واکسیناسیون را به مقدار زیادی انجام دهند میزان مرگ و میرشان کاهش یافته است و یکی از برنامه های اصلی ما واکسیناسیون است و 120میلیون دوز واکسن لازم داریم و ناچار به واردات هستیم و از همه آنهایی که می توانند واکسن وارد کنند استفاده خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام می‌کنیم و با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها این واکسیناسیون را انجام خواهیم داد.

عین الهی با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی بسیج با قدرت ادامه خواهد یافت،‌ گفت: بحث بعدی قرنطینه یا «لاک داون» است و ما با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی باید این لاک داون را انجام دهیم ولی باید قرنطینه‌مان نمایشی نباشد و اینکه دو هفته تعطیل کنیم و بعد از آن مرگ میرمان افزایش یابد لاک داون نیست و باید لاک داون واقعی را اجرا کنیم و از همه امکانات برای این کار کمک بگیریم تا چرخه ویروس را متوقف کنیم.

وی افزود: مهمترین مسئله در کنترل کرونا مدیریت است و در ستاد کرونا حتما باید از نمایندگان مجلس استفاده موثر ببریم و باید بسیاری از اختیاراتمان را به استانها واگذار کنیم تا خودشان با توجه به شرایط در مورد کرونا تصمیم بگیرند.

وزیر پیشنهادی بهداشت ادامه داد: تولیت سلامت مردم با وزارت بهداشت است ولی 75درصد از عوامل تاثیرگذار در سلامت خارج از وزارت بهداشت است ولی باید وزارت بهداشت بتواند تولیت خود را در سایر بخش ها انجام دهد و در این مورد نیازمند متناسب‌سازی ساختار هستیم.

وی با اشاره به کاهش سهم هزینه های مردم در نظام سلامت، تصریح کرد: علیرغم اینکه در قانون برنامه ششم باید هزینه های خدمات سلامت به 25درصد کاهش می یافت امروز بالای 40درصد است و باید با منابع مالی که پیدا می‌کنیم، این عدد را به این مقدار کاهش دهیم.

عین‌الهی با اشاره به نظام بهداشت و پیشگیری گفت: ‌پیشگیری بر درمان مقدم است و خوشبختانه نظام شبکه و خانه های بهداشت را در همه جای کشور داریم و باید روی کارایی آنها دقت و تقویت کنیم و نظام پزشک خانواده برای ما ارجح است. 

وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: امروز در مسائل بهداشتی بیماری های مزمن غیر واگیر مثل چاقی، دیابت،‌ فشار خون،‌ چربی بالا را با اصلاح سبک زندگی و تغذیه باید رفع کنیم و خانواده ها و ما در این زمینه بیشتر دقت کنیم.

وی با بیان اینکه «نظام ارجاع» در قانون برنامه ششم توسعه و در سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب به ما ابلاغ شده است ولی مقاومت های عمده از ارائه دهندگان و گیرندگان سلامت بوده است،‌ گفت: اگر بتوانیم زیرساخت های الکترونیک و کارهای فرهنگی کنیم می‌تواند این را تسهیل کند و در همه جای دنیا برای اینکه بتوانند نظام سلامت را از نظر بهداشتی کنترل کنند، نظام ارجاع و پزشکی خانواده دارند بنابراین کلید ما برای نجات از این معضل نظام ارجاع و پزشکی خانواده است.

عین‌الهی با تاکید بر اینکه باید بیمه پایه درمان را همگانی کنیم و پوشش اجباری بیمه پایه درمان برای همه ایرانیان داشته باشیم، تصریح کرد: تاکید ما بر بیمه رایگان برای اقشار آسیب‌پذیر براساس ارزیابی تمکن مالی است و باید پوشش این بیمه ای که داریم را افزایش دهیم و باید خدمات دندانپزشکی و بیماری های نوپدید تحت پوشش بیمه باشد و باید تمام خدمات کرونا تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار

موافقت سه کمیسیون مجلس با صلاحیت «حجت الله عبدالملکی»

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرائت شد.

در ابتدا مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی با اشاره به گزارش کمیسیون متبوع خود در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: عبدالملکی برنامه‌های خود را در این کمیسیون ارائه داد که شامل تقویت سرمایه انسانی با استفاده از مدیران جوان و انقلابی، فساد ستیزی و برکناری مدیران فاقد صلاحیت و تخصص، تشکیل جلسات متعدد با نمایندگان استان‌ها در راستای حل و فصل مشکلات آنان و ایجاد ساز و کار منسجم برای ارزیابی عملکرد مسئولان وزارتخانه است.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌های کمیسیون اجتماعی مجلس برنامه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی منطبق با اسناد بالادستی است و این کمیسیون برنامه‌های وی را برای تصدی این وزارتخانه مثبت ارزیابی کرد. در ادامه جلسه زهرا شیخی نیز گزارش کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

وی گفت: عبدالملکی دانش آموخته اقتصاد است و سمت‌های مدیریتی در کمیته امداد داشته و از این طریق به خوبی با این وزارتخانه ارتباط برقرار کرده و با اختیارات و وظایف تعاون، کار و رفاه اجتماعی آشناست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جمله اولویت‌های اصلی عبدالملکی ایجاد دورانی پرنشاط و مملو از سلامت برای بازنشستگان، بهبود سطح خدمت رسانی به مددجویان و اهتمام به اجرای مصوبات و قوانین مجلس است.

شیخی اظهار داشت: ما صلاحیت و برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی کردیم و وی با اکثریت آرا در این کمیسیون به عنوان فردی شایسته برای تصدی این وزارتخانه شناخته شد.

در ادامه جلسه، رضا حاجی پور نیز گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

وی اظهار داشت: مهارت آموزی و توجه به کارآموزی در سازمان فنی و حرفه‌ای، توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان و سر و سامان دادن به بنگاه‌های اقتصادی و شستا از جمله برنامه‌های ارائه شده از سوی عبدالملکی است و ما این برنامه‌های ارائه شده را واقع گرا و دارای انسجام دیدیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بیان کرد: بررسی برنامه‌های پیشنهادی عبدالملکی نشان می‌دهد که وی از تسلط کافی برخوردار است و دارای سوابق علمی خوبی است و اکثریت اعضای این کمیسیون با وی برای تصدی وزارت مذکور موافقت کردند.

 

مخالفان وزیر پیشنهادی کار

چنارانی: برنامه «عبدالملکی» برای وزارت کار فقط تئوری پردازی است

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مخالفت با «حجت‌الله عبدالملکی» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وزارت کار گردش مالی هنگفتی دارد. در بخش اشتغال باید سند چشم انداز داشته باشیم.

چنارانی گفت: همه وزرای پیشنهادی در دولت آقای رئیسی جابجا در مسئولیت ها و جایگاه ها معرفی شده‌اند.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه وزارتخانه بزرگ است که در هم ادغام شده‌اند. امروز ۵۰۰ شرکت در زیرمجموعه شستا وجود دارد اما آقای عبدالملکی برای ساماندهی این شرکت ها برنامه ندارد و تنها تئوری‌پردازی کرده است.

 

روح الامینی: وزارت کار جای تئوری‌پردازی نیست

عبدالحسین روح‌الامینی در مخالفت با حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بنده از اظهارات وزیر پیشنهادی قانع نشده‌ام؛ عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت کار که مخلوطی از چند سازمان و وزارتخانه است، ندارد.

وی با بیان اینکه وزارت کار جای تئوری‌پردازی نیست، افزود: رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود گفت برخی وزرای پیشنهادی را نمی‌شناسم و از فیلتر یک کارگروه عبور کرده‌ام.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: برخی وزرای پیشنهادی قرار بود شب قبل، تصدی یک وزارتخانه را داشته باشند اما صبح به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه دیگری معرفی شدند.

روح‌الامینی با بیان اینکه کار در کمیته امداد با وزارت تعاون متفاوت است، گفت: انتخاب وزرا بر عهده رئیس‌جمهور نیست بلکه رئیس‌جمهور، وزرا را پیشنهاد می‌دهد و مجلس انتخاب می‌کند.

وی تأکید کرد: وزیر یا رئیس‌جمهور باید در مقابل مجلس پاسخگو باشند؛ نه معاون اول رئیس‌جمهور. عبدالملکی پختگی کامل برای تصدی این وزارتخانه را ندارد. در کمیسیون بهداشت از وی در مورد وضعیت واکسن و دارو، در یک سال و نیم گذشته و یک سال و نیم آینده سوال کردم، نتوانست پاسخ دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی از سر دلسوزی است.

 

موسوی لارگانی: معرفی «عبدالملکی» برای وزارت کار، ظلم به دولت و مجلس است

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مخالفت با عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: پیش از این افرادی در حد و اندازه رئیس جمهور مدیریت این وزارتخانه را بر عهده داشتند، مدیران این وزارتخانه افرادی باتجربه بودند، انتظار داشتیم شخصیتی د ر حد و اندازه «مخبر» برای این وزارتخانه معرفی می‌شد.

وی تاکید کرد: وزیر کار باید مقبول کارگران،  بازنشستگان، مددجویان بهزیستی، جامعه بزرگ تعاونی ها و در واقع مقبول ۷۰ درصد جمعیت کشور باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: پیش از این روسای سازمان تامین اجتماعی و شستا نیز در حد و اندازه وزیر بودند، وزیر پیشنهادی باید بر صنعت، پزشکی، بیمه ها، روابط کارگری، صندوق‌های  بازنشستگان احاطه کامل داشته باشد تا بتواند بحران های صندوق‌های  بازنشستگان و مسائل کارگری را حل کند.

موسوی لارگانی، عبدالملکی را فردی جوان، هوشمند، مسلط به اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: رئیس جمهور در روز معرفی وزرا علت انتخاب عبدالملکی را سابقه وی د ر کمیته امداد و اجرای طرح های اشتغالزا اعلام کرد،  اما باید بدانیم اشتغال فقط یک موضوع از صدها موضوع این وزارتخانه است و امری فراوزارتخانه ای می باشد. اداره این وزارتخانه نیازمند علم و تجربه است. این وزارتخانه در هر استان ۱۱ مدیرکل معرفی می کند از این رو باید سطح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از همه وزرای کابینه بالاتر باشد.

وی تصریح کرد: حضور عبدالملکی در این وزارتخانه را ظلم به این جوان نخبه و آینده دار و ظلم به هیئت دولت و مجلس انقلابی می دانم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این وزارتخانه پرخطر است، سقوط هواپیمای آسمان، سانحه معدن گلستان و کشتی سانچی سه رویداد تاسف آور و فاجعه بار بود که این وزارتخانه را با بحران های جدی مواجه کرد.

موسوی لارگانی ادامه داد: عبدالملکی آینده دار است، اجازه دهید تجربه لازم را کسب کند، مجلس باید توانمندی های وزرای پیشنهادی را بررسی کند و سپس رای اعتماد دهد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر آیت الله علم الهدی در خطبه های نماز جمعه در مورد رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، افزود: او درست گفت،  اگر دولت خوب کار نکند کسی به دولت فحش نمی دهد، بلکه یقه مجلس را می گیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عبدالملکی در کمیسیون اعلام کرده است که اگر به بنده رای اعتماد ندهید باز هم دولت من را معرفی خواهد کرد، بهتر از من در کشور وجود ندارد.

 

سلیمی: «عبدالملکی» تیم با تجربه‌ای برای اداره وزارت کار ندارد

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مخالفت با عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: وزارت کار، وزارتخانه ای بزرگ محسوب می‌شود و اداره آن نیازمند تیمی قوی، فنی و کارکشته است که توانایی اتخاذ تصمیمات قاطع را داشته باشد.

وی افزود: اداره وزارت کار نیاز به یک تیم کارکشته و با تجربه دارد که وزیر پیشنهادی کار از چنین تیمی برخوارد نیست.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: بحران صندوق های بازنشستگی اگر با ارائه طرح های قوی حل نشود، عواقب سختی گریبان کشور را خواهد گرفت.

سلیمی خطاب به عبدالملکی، گفت: آیا شما سابقه ای در اداره صندوق ها دارید؟، آیا می دانید حقوق حداقلی بازنشستگان کفاف زندگی آنها را نمی دهد؟

وی تصریح کرد: مشکل اصلی این وزارتخانه انتصابات سیاسی افراد فاقد صلاحیت در هیئت مدیره صندوق ها و شرکت ها است. آیا قدرت کافی برای اصلاحات اساسی در این وزارتخانه دارید؟

نماینده مردم سمیرم در مجلس خطاب به عبدالملکی، افزود: آیا قول می دهید شرکت‌ها، حیاط خلوتی برای همفکران شما نشوند. آیا به برنامه‌های خود اعتقاد دارید؟

سلیمی گفت: مددجویان بهزیستی نیاز به کمک بیشتری دارند. با بی عدالتی در بخش درمان چه خواهید کرد؟

 

موافقان وزیر پیشنهادی کار

میرمحمدی: توسعه بهداشتی مناطق محروم برای «عین اللهی» مهم است

سیدجلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت در موافقت با عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: وزیر پیشنهادی امروز ایثارگری انجام داد و قرار است پاسخگوی ۸ سال عملکرد وزرای قبلی باشد. امروز به نظر می‌رسد جلسه استیضاح عین اللهی است نه جلسه رأی اعتماد به وی.

وی افزود: فردی که ۳۰ تا ۴۰ سال مدیریت کرده در کنار نقاط قوت، نقطه ضعف نیز دارد. عین اللهی در هشت سال دفاع مقدس روز و شب در جبهه‌های جنگ حضور داشت و بعد هم در خدمت جانبازان بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: کرونا با همکاری همه ارکان نظام قابل کنترل است و باید یک فرد پای کار برای هماهنگی همه ارکان، سکان وزارت بهداشت را در اختیار داشته باشد که عین اللهی از این ویژگی برخوردار است. بعد از والفجر مقدماتی ۲، هزار مجروح به تهران آورد، بدون اینکه یک ریال از دولت پول بگیرد.

میرمحمدی با بیان اینکه کرونا درمان پذیر نیست، گفت: تنها با واکسیناسیون صددرصدی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این بیماری قابل کنترل است.

وی در واکنش به انتقادات نمایندگان در خصوص عدم توجه عین اللهی به طب سنتی، گفت: دانشکده‌های طب سنتی را عین اللهی راه انداخت و از آن حمایت کرد، اما در دولت گذشته با این دانشکده‌ها برخورد شدیدی صورت گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از عین اللهی خواست سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت و درمان را اجرایی کند و گفت: سوابق ده‌ها سال مجاهدت وزیر پیشنهادی بهداشت در عرصه‌های مختلف انقلاب نشان می‌دهد که وی فردی مجاهد و متعهد است.

میرمحمدی از عین اللهی خواست تعهد بدهد که تعارض منافع را در وزارت بهداشت از بین ببرد و گفت: توسعه بهداشتی مناطق محروم و حضور میدانی برای عین اللهی مهم است و وی بارها با حضور در مناطق محروم به درمان مردم پرداخته است.

وی با بیان اینکه توسعه رشته‌های پزشکی در زمان عین اللهی انجام شد، اظهار داشت: در زمینه کاهش پذیرش دانشجوی پزشکی نیز معتقدیم باید ظرفیت پذیرش دانشجویان افزایش یابد اما پاشنه آشیل حل این مشکل، بومی گزینی و توزیع عادلانه کادر درمان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: عین اللهی عافیت طلب و مصلحت اندیش نیست، وزیری میدانی و پای کار است.

 

علیزاده: «عبدالملکی» نگاه مثبتی به ظرفیت‌های داخلی در حل مشکلات کشور دارد

بهزاد علیزاده  در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: حجت الله عبدالملکی دو عنصر تجربه و جوانی را در کنار هم دارد و فردی متخصص، متعهد و فسادستیز است.

وی بیان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بزرگترین، مهمترین و پیچیده ترین وزارتخانه های دولت است و قطعاً دارای چالش های زیادی است که حل آن نیاز به یک برنامه اساسی دارد.

نماینده مردم دهلران در مجلس تصریح کرد: در صورتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی اداره شود، می تواند منجر به رفع مشکل اشتغال شود. این وزارتخانه دارای سازمان ها و هلدینگ های بسیار زیادی است که بخش مهمی از اشتغال کشور را هم شامل می‌شود. فردی باید عهده دار این وزارتخانه شود که برنامه محور، سخت کوش و پاک دست باشد که عبدالملکی به عنوان یکی از جوان‌ترین وزرای دولت، در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی صاحب نظر است و نگاه مثبتی به ظرفیت‌های داخلی در حل مشکلات کشور بویژه حوزه اشتغال دارد.

علیزاده تأکید کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای سوابق و تجربیات بسیار خوبی است و فردی اهل تعامل است به گونه ای که در هر جایی که کار کرده، باعث پویایی آن مجموعه شده است.

وی با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: عبدالملکی برنامه هایی برای بهبود فضای کسب و کار، حمایت از بنگاه های اقتصادی، توسعه ظرفیت های اشتغال در فضای مجازی، تخصص گرایی و شایسته سالاری، شفافیت کامل و گزارش دهی درباره عملکرد شرکت ها، هلدینگ ها و سازمان های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد.

نماینده مردم دهلران در مجلس تأکید کرد: انتظار ما از عبدالملکی آن است که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس در انتصابات این وزارتخانه و شرکت های وابسته به آن دقت کافی داشته باشد تا این هلدینگ ها و شرکت ها، حیاط خلوت برخی افراد نشود و وی حتماً باید بر فعالیت های اقتصادی این صندوق ها نظارت کامل داشته باشد.

 

بسطامی: «عبدالملکی» می‌تواند به وضعیت نابسامان صندوق بازنشستگی سامان دهد

علی اکبر بسطامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،گفت: یکی از اولویت های اصلی ما باید بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه باشد که مخاطب اصلی این برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی بیان کرد: ما سه معضل اساسی مبنی بر بیکاری، وضعیت اسفبار اقشار آسیب پذیر و نابسامانی در صندوق های بازنشستگی را داریم که عبدالملکی به خوبی می تواند این مشکلات را حل و فصل کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه بسیار خوبی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی دارد و تسهیلات و تجربیات وی هم بسیار ارزنده است.

بسطامی تاکید کرد: عبدالملکی ید طولایی در کارهای اجتماعی و خدمت گزاری به محرومان دارد و شب و روز در کنار مردم و محرومان بوده است.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرورش یافته مکتب امام (ره) است، گفت: حجت الله عبدالمکی به وظایف وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاملا اشراف دارد و دارای تجربیات گرانسنگی در عرصه های مختلف است.

 

روشنفکر: حمایت عبدالملکی از سختی کار کارگران

مهدی روشنفکر امروز (دوشنبه اول شهریور ماه) در جلسه علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزرای پیشنهادی آیت‌الله رئیسی افرادی برجسته و کارنامه‌دار و برنامه‌محور هستند؛ مجلس وظیفه سنگینی برعهده دارد؛ چراکه آینده کشور و آینده مردم در چهار سال آتی بستگی به نقدها و دفاع‌ها دارد.

نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان سوگند یاد کرده‌اند که فرامین الهی را کاملا اجابت کنند.

روشنفکر گفت: به غیر از نظر کمیسیون آموزش مجلس درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سایر اعضای این کمیسیون نظری درباره وزیر تخصصی آن بیان نکردند.

وی افزود: جلسات بررسی برنامه‌ها و صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی است اما گویا این جلسات را تبدیل به استیضاح کرده‌اند.

نماینده مردم بویراحمد در مجلس با بیان اینکه عبدالملکی به خوبی از کارهای کمیته امداد برآمده‌اند گفت: طبق برنامه ششم توسعه کمیته امداد بایستی سالی 70 هزار شغل ایجاد می‌کرد اما با این حال از سال 96 تا 99 کمیته امداد با مدیریت آقای عبدالملکی در بخش اشتغال و خودکفایی دو و نیم برابر بیشتر از برنامه شغل ایجاد کرده است.

روشنفکر افزود: وزارت نعاون کار و رفاه اجتماعی با اینکه ابروزارت است اما بهتر است بدانیم عبدالملکی یکی از متخصصین است که تحصیلات مرتبط داشته و در بحث اقتصاد مقاومتی تبحر دارد.

وی تصریح کرد: نگاه عبدالملکی در موضوع مدیریتی، سیستمی است و او به خرد جمعی اعتقاد داشته و مشورت‌پذیر بوده و خود رأی نیست.

نماینده مردم بویراحمد در مجلس اظهار داشت: مدیریت سیستمی یکی از ویژگی‌های مدیریتی دنیاست که عبدالملکی به آن معتقد است ضمن اینکه او فسادستیز بوده و اهل مصالحه نیست و پاکدست بوده و شجاعت، جسارت و جرأت دارد.

روشنفکر با تاکید بر اینکه جوانگرایی و اولویت دادن به سوابق مهم است، گفت: یکی از وزرا و مدیران نظام جمهوری اسلامی بیش از چندین سال سابقه مدیریتی داشته است اما به جای آنکه مدیر باشد به نظر می‌رسد او مضر آن سازمان و وزارتخانه بوده است.

وی تصریح کرد: خیلی از کسانی که در وزارتخانه‌های مختلف بوده‌اند انسان‌های ناتوانی بودند و کارآیی و اثربخشی لازم را نداشتند ولی جوانگرایی در کمیته امداد و جوانگرایی در حوزه اشتغال و خودکفایی این کمیته در دوران عبدالملکی با توجه به اینکه استعداد، قابلیت و توان خود را نشان داده و برنامه‌های ویژه داشته است اثرات مثبتی را نشان داده است و به همین دلیل من به او رأی مثبت می‌دهم.

نماینده مردم بویراحمد در مجلس اظهار داشت: بیمه درمانی، بیمه بازنشستگی، بیمه از کارافتادگی، بیمه تکمیلی، بیمه حوادث از برنامه‌های عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، ضمن اینکه او اراده قوی برای بیمه کارگری دارد و معتقد است تعدادی از کارگران که کارهای سخت انجام داده و یا عضوی از خود را برای کار و تولید از دست داده‌اند باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند. همچنین او برای بیمه زنان خانوار و قالیبافان هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

 

موحد: عبدالملکی جوانی نخبه است و تحصیلات اقتصاد دارد

حجت الاسلام سید محمد موحد امروز (دوشنبه اول شهریور ماه) در جلسه علنی مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: من دولت آیت‌الله رئیسی را در مقایسه با دولت‌های مختلفی که در ادوار مختلف مجلس شاهد معرفی وزرای آنها به مجلس بوده‌ام، قابل مقایسه با آنها نمی‌دانم.

وی تأکید کرد: برخی افراد اظهارنظراتی در مورد دولت آیت‌الله رئیسی از تریبون‌های مختلف داشته‌اند که واقعا تأسف‌بار است.

وی تصریح کرد: دولت آیت‌الله رئیسی از قوی‌ترین دولت‌های پس از انقلاب خواهد بود؛ چراکه وزرای جوان، توانمند، نخبه و متخصص زیادی دارد.

موحد گفت:‌عبدالملکی جوانی نخبه بوده و دارای تحصیلات اقتصادی است که می‌تواند در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موفق باشد.

 

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: بانک اطلاعات شاغلان و بیکاران را ایجاد می کنم

حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز اول شهریورماه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارت‌خانه گفت: افتخار دارم که بیش از نیمی از عمر ۴۰ ساله‌ام را کار اجرایی انجام داده‌ام.

وی ادامه داد: در ابتدا می‌گویم نقل قول‌هایی در تریبون مجلس به بنده نسبت داده شد که صحت ندارد. بین سابقه طولانی و تجربه موفق باید تفکیک قائل شد، دوستانی که در دفاع مقدس بودند این موضوع را خوب متوجه می‌شوند؛ در دفاع مقدس فرمانده گردانی که در یک عملیات موفق بود،در عملیات بعد فرمانده لشکر می‌شد و بودند افرادی هم که سال‌ها در سِمتی بودند اما خدماتی نداشتند. 

عبدالملکی خاطر نشان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت‌خانه بزرگی است. این وزارت‌خانه تقریباً به ۷۰ درصد مردم خدمت می‌دهد و من هم به استعاره این وزارت‌خانه را وزارت‌خانه مردم می‌دانم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: باور دارم دارم به فضل الهی و پشتیبانی نماندگان مجلس برنامه‌هایی که عنوان می‌کنم قابل اجرا است. ما سامانه‌ای نداریم که با وارد کردن کدملی بدانیم آن فرد شاغل است یا بیکار.

عبدالملکی تصریح کرد: با ایجاد یک سامانه که می‌تواند بانک اطلاعاتی خوبی باشد می‌توان این اطلاعات را بدست آورد و به دیگر وزارت‌خانه‌ها هم خدمات دهد.  این مسئله دغدغه من نیز است و باید هلدینگ‌های وزارتخانه در حوزه‌های مختلف با رعایت آمایش سرزمینی، سرمایه‌گذاری انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه تولید و اشتغال در حوزه های کشاورزی، صنعت ساخت و ساز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش شکل می‌گیرد اما ما در دبیرخانه این وزارتخانه یعنی دبیرخانه ستاد اشتغال بحث تحقق برنامه اشتغال کشور را با فرماندهی رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد.

عبدالملکی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌ها باید دارای سه ویژگی سودآوری، پیشرفت اقتصادی منطقه‌ای و ارتقاء زنجیره‌های ارزش شغلی منطقه را به دنبال داشته باشد، این برنامه در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: کنار زدن روابط زائد و تسهیل در فرآیند اداری تامین اجتماعی از دیگر اولویت‌های بنده است. وجود ضوابط زائد مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. بنده در مدیریت قبلی خود ۷۰ درصد ضوابط زائد را حذف کردم. محور بعدی که بنده بر آن تاکید دارم سه جانبه‌گرایی برای اصلاح حقوق کار است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: در جلسات متعددی که با کارگران و کارفرمایان برگزار کرده‌ام همگی بر ضرورت اصلاح روابط کارگری و کارفرمایان تاکید داشتند و باید حقوق کار اصلاح شود.

وی در مورد دیگر برنامه‌های خود خاطر نشان کرد: بنده منابعی را علاوه بر بیمه قالیبافان، کارگران، رانندگان به کارفرمایان نیز ارائه می‌کنم تا در استخدام نیروهای خود مشکل نداشته باشند، چرا که خیلی از کارفرمایان معتقد هستند اگر هزینه بیمه کمتر شود نیروی کار خود را به صورت رسمی استخدام می‌کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه توجه به مشاغل خانگی از دیگر مواردی است که بنده آن را دنبال خواهم کرد، گفت: برخلاف تصور بسیاری از افراد بخش مشاغل خانگی سهم بالایی دارد و بین ده تا یازده درصد سهم دارد در حالی که در کشورمان این رقم معادل ۳.۵ درصد است در شرایطی که فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

وزیر پیشنهادی کار ادامه داد: برخلاف تصور ما، کشورهای خارجی به مشاغل خارجی توجه می‌کنند اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است. ما کار از منزل را به صورت پایلوت اجرا کردیم و ۱۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم. نظام جامع فنی شغلی و مهارتی را اجرا خواهیم کرد و آموزش فنی‌حرفه‌ای مورد توجه خواهد بود. واحد فنی‌حرفه‌ای به مرکز کارآفرینی تبدیل خواهند شد.

وی تاکید کرد: الگوی مشخصی در این رابطه وجود دارد که به جای کار در منزل از الگوی کار از منزل استفاده می‌شود، این طرح به صورت پایلوت با مشارکت ۵۰ هزار نفر اجرا شد و موفقیت‌هایی به دست آمد. در همین زمینه نیز قانون جامعی با عنوان قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی وجود دارد که سال ۹۶ به تصویب رسید  که اجرایی نشد.

وزیر پیشنهاد ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه تصریح کرد: علاوه بر اینکه این طرح را اجرایی خواهیم کرد حلقه‌های مفقوده در این حوزه را نیز دنبال خواهیم کرد که با مشاوره‌های شغلی، مزیت‌سنجی شغلی در مناطق مختلف و ارزیابی و مدیریت بازار تکمیل می‌شود. برای اینکه این مهم محقق شود بیش از نیمی از واحدهای آموزش فنی و حرفه‌ای را ارتقاء خواهیم داد تا کل زنجیره نام برده در همین مراکز صورت گیرد.

وی در مورد برنامه‌های خود برای رفاه بازنشستگان گفت: شفاف سازی دخل و خرج های تأمین اجتماعی یکی از مسائلی است که به صورت جدی دنبال خواهد شد و من به صورت دوره‌ای تمامی دخل و خرج‌ها در این حوزه را در اختیار نمایندگان قرار خواهم داد. حرکت به سمت بیمه اجتماعی و بازنشستگی یکی دیگر از محورهای برنامه بنده است.

عبدالملکی تصریح کرد: مسئله ایجاد عدالت در خدمات درمانی به ویژه در مناطقی که واحد درمانی وجود ندارد، دنبال خواهد شد به صورتی که اگر در برخی مناطق مراکز درمانی وجود ندارد، خدمات درمانی در آن مناطق ارائه شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: الکترونیکی کردن خدمات تامین اجتماعی و عدالت در بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی را نهادینه می کنیم همچنین اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها با بانک جامع رفاه ایرانیان را تکمیل خواهیم کرد. از تصویب ۸۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بازپس‌دهی بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ تشکر می‌کنم.

وی اضافه کرد: طی ده سال گذشته و در جریان ادغام سه وزارتخانه ، حوزه تعاون به حاشیه رانده شد و ارتقاء حوزه تعاون مطالبه به حق شما نمایندگان مجلس است. یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی تقویت تعاونی‌ها بوده و مهمترین اقدام در مردمی سازی اقتصاد، توسعه بخش تعاون است.

عبدالملکی اجرای سند توسعه تعاون را بسیار مهم و کلیدی دانست و تصریح کرد: در سال ۹۲ این سند تصویب شد ولی به درستی اجرا نشد. درست است که این سند دارای ایراداتی بوده اما اجرای آن کمک قابل توجهی به حوزه تعاون خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه ۱۲۰ هزار نفر در بخش غیردولتی فعال هستند، گفت: ۶.۵ میلیون نفر تحت پوشش قرار دارند که از این میزان۴۵۰ هزار نفر زنان سرپرست خانوار و ۲۷ هزار نفر کودک بی‌سرپرست و بد سرپرست هستند که نیاز به رسیدگی دارند و در برنامه‌های ما قرار دارند.

وی با اشاره به برنامه های پیشنهادی در حوزه بهزیستی گفت: کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی، رسیدگی به معلولان، اجرای قانون حقوق افراد دارای معلولیت، پیگیری سهم سه درصدی معلولان از استخدام، کاهش هزینه های معلولیت، تهیه و تامین وسایل کمک توانبخشی، کاشت حلزون، تهیه وسایل بهداشتی و درمانی و تامین مسکن برای خانواده های پر معلول در اولویت برنامه هاست.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: رسیدگی به سالمندان، اجرای سند ملی سالمندان، ارائه بسته های معیشتی برای سالمندان، حمایت از کودکان بی سرپرست، رسیدگی به زنان بی سرپرست و بد سرپرست، کمک به ازدواج زنان سرپرست خانوار و ایجاد مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار از مهمترین برنامه هاست.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به حوزه اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که نمایندگان مجلس را درباره صندوق‌ها، هلدینگ‌ها و شرکت‌های آن دغدغه‌مند کرده است، اظهار داشت: بخش بزرگی از اقتصاد کشور در این وزارتخانه است و سازمان تأمین اجتماعی ۱۷۸ شرکت بزرگ و صندوق بازنشستگی کشوری ۵۰ شرکت بزرگ دارد که دولت نیز به آنها بدهکار است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: شرکت‌داری دولتی ، عدم شفافیت دارایی‌ها و فعالیت‌ها، همچنین مدیریت سیاسی و غیراقتصادی و فسادآلود و انتصابات رانتی و حقوق نجومی باعث شده این وزارتخانه به حیاط خلوت برخی جریان‌های خاص تبدیل شود که فسادزدایی را اولین گام خود قرار می‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سالم سازی سرمایه مدیریتی و انسانی از مجموعه‌های وزارتخانه به عنوان گام دوم خواهد بود، عنوان کرد: حفظ مدیران سالم و کارآمد، شناسایی مدیران نامربوط، مفسد و رانتی جهت برکناری و جایگزینی مدیران انقلابی، جوان، باتجربه و کارآمد در دستور کار ما خواهد بود.

عبدالملکی اضافه کرد: تا کی بنشینیم کنار و بگوییم آنجا را مافیا گرفته است؟ با وجود دولت و مجلس انقلابی از ما پذیرفته نیست.برخی در این زمینه جوسازی و دروغ‌پراکنی می‌کنند که باید بگویم بنده پای مسئله ریشه‌کن کردن فساد از مجموعه‌های این مجموعه‌ها می‌ایستم و پشتیبانی رئیس جمهور را نیز دارم که ان‌شاء الله پشتیبانی مجلس انقلابی فسادستیز را هم اتخاذ می‌کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: نظام انتصابات در این مجموعه مدیریت خواهد شد. بر اساس اصل شایسته گزینی، اگر مدیری که منصوب کردیم ناکارآمدی و فسادش ثابت شود بلافاصله برکنار خواهد شد. چرا که این مجموعه حق الناس است و متعلق به من وزیر نیست و ما حق نداریم بگوئیم ما که نماز خوان هستیم این بخش متعلق به فلان بیت و آیات و اعظام و جریان سیاسی است؛ تمام.

 وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تصریح کرد: پاسخگویی را تکلیف شرعی خود می‌دانم و تعهداتی را در این راستا در نظر گرفته‌ام که بر این اساس متعهد می‌شوم قوانین مصوب را اجرا کرده و از نمایندگان و تنظیم لوایح نظر مشورتی بگیرم، همچنین از مدیران بومی استفاده حداکثری کرده و مدیر پروازی نخواهم داشت ضمن اینکه پیگیر تمام تعهدات مسئولان قبلی در این وزارتخانه خواهم بود.

وی بیان داشت: آغاز کار ما نقطه پایان در مساله مافیا در مجموعه اقتصادی رفاه و تعاون خواهد بود و خود را در مقابل خداوند متعال، مردم بزرگ، نمایندگان و رییس جمهوری مسئول می دانم و در مقابل مجلس به عنوان امنای ملت و وکلای مردم می دانم و پاسخگو هستم. در تعاملم با مجلس شفافیت را تعهد می دهم و هر داشبورد مدیریتی که ایجاد کنیم دسترسی آن را برای نمایندگان ایجاد می‌کنم.

وی گفت: اجرای قوانین، اخذ مشورت با نمایندگان در تنظیم لوایح، همکاری شانه به شانه با مجلس و برگزاری جلسه ها با همه نمایندگان در استان ها و رسیدگی به مشکلات هر استان، استفاده از مدیران بومی نه مدیران پروازی، پیگیری وعده های مسئولان گذشته و مبارزه با فساد و رانت و رفع فقر به نفع مردم را متعهد می شوم.

عبدالملکی بیان داشت: بسیار امیدوارم با رای اعتماد شما دوره جدیدی برای مردم در این وزارتخانه آغاز شود. 

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی

موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه (اول شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رأی اعتماد به ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر گزارش کمیسیون کشاورزی در این خصوص را قرائت کرد.

وی گفت: ساداتی‌نژاد در مقطع کارشناسی و ارشد و رشته مهندسی منابع طبیعی تحصیل و دکترای خود را از دانشگاه مسکو دریافت کرده است؛ مدرک وی مورد استعلام قرار گرفته و دکترایش تائید شده است.

آزادیخواه ادامه داد: وزیر پیشنهادی کشاورزی کار خود را از وزارت جهاد آغاز کرده و ریاست کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم و ریاست فراکسیون آب در مجلس دهم را بر عهده داشته است. ساداتی‌نژاد در سال‌های اخیر پست‌های متعددی در وزارت علوم داشته است.

وی در تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: جایگاه بخش کشاورزی، هوشمندسازی کشاورزی، تولید ۱۰۰هزار تن تخم‌مرغ، ۲۳۰هزار تن مرغ، ممنوعیت اشتغال مدیران در شرکت‌های دولتی و خصوصی به صورت همزمان، اجرای طرح هزار هکتاری در ایلام و خوزستان و طرح آبیاری ۴۶هزار هکتاری دشت سیستان از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، ساداتی‌نژاد را فردی عملگرا، امین، معتقد به بکارگیری مدیران جوان و انقلابی خواند و گفت: کمیسیون کشاورزی با توجه به بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی، با رأی‌اعتماد به وی موافق است.

 

مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی

ویس کریمی: «ساداتی‌نژاد» نمی‌تواند از رانت‌های حوزه کشاورزی جلوگیری کند

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی مهرداد ویس کرمی در مخالفت با ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: امروز کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور است. ۲۶ درصد صادرات غیر نفتی و ۲۰ درصد اشتغال کشور و ۸۵ درصد غذای کشور و ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی در بخش کشاورزی تولید می شود. علیرغم تحیم ها رشد ۴ درصدی کشاورزی قابل توجه است.

وی کشاروزی را محور اقتصاد و خودکفایی خواند و گفت: در وزارت کشاورزی ۹۲ هزار نفر نیروی انسانی مشغول به کار هستند. جهاد کشاورزی و سازمان های وابسته ۸۵۹ وظیفه حاکمیتی و تصدی گری دارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نباید فضای مجلس آنقدر سنگین باشد که نتوان به وزیر پیشنهادی نقد کرد.

ویس کرمی با بیان اینکه حیطه کاری وزارت کشاورزی بسیار گسترده است، افزود: کسی می تواند این وزارت عریض را هدایت کند که از علم و تخصص برخوردار بوده و زوایای مختلف این وزارت را بشناسد و دارای برنامه های واقع بینانه و علمی باشد.

وی با بیان اینکه گردش مالی وزارت جهاد کشاورزی به وزرات نفت پهلو می‌زند، تصریح کرد: رزومه ساداتی نژاد در حوزه کشاورزی بسیار معمولی است. همانند او صدها نفر در استان های مختلف وجود دارد. با این تحصیلات و تجربیات، البته با پژوهش های بیشتر.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تأکید کرد: ریاست فراکسیون آب رزومه قابل اتکایی نیست و در مجلس ۱۰ نفر دور هم جمع می شوند و فراکسیون تشکیل می دهند. بفرمایید در ۴۰ سال اخیر این فراکسیون ها چه اقداماتی انجام دادند.

به گزارش مهر، احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی نسبت به اظهارات ویس کرمی اعتراض کرد.

ویس کرمی خطاب به وی گفت: شما که رأی که می دهید، اما دهان ما را نبندید.

در ادامه نیکزاد که ریاست جلسه را برعهده داشت خطاب به نماینده خرم آباد، گفت: شما به فرمایشات خود ادامه دهید.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: ساداتی نژاد رئیس فراکسیون آب است. بگویید این فراکسیون چه اقداماتی انجام داده و چند نماینده عضو آن هستند. سابقه ساداتی نژاد نمایندگی دو دوره مجلس است که یک دوره کامل در کمیسیون آموزش عضو بوده و تنها یک سال در مجلس یازدهم ریاست کمیسیون کشاورزی را برعهده داشته است. بقیه رزومه کاری وی نیز مربوط به وزارت علوم است.

وی افزود: ساداتی نژاد دکترای هیدرولوژی دارد اما برنامه ای برای حفاظت از آب کشور ارائه نکرده است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تأکید کرد: یکی از افتخارات وزیر پیشنهادی، ارائه طرح امنیت غذایی و طرح سند دار کردن زمین های کشاورزی است که طرح امنیت غذایی ایرادات متعددی داشت و هنوز به تصویب نرسیده و طرح سند دار کردن زمین ها نیز در حال رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است.

ویس کرمی افزود: وزاری پیشنهادی اقتصاد، آموزش و پرورش و کشاورزی، سوابق قابل اتکایی ندارند. مجلس باید تصمیم درستی در مورد این افراد بگیرد.

وی با اشاره به برنامه های ساداتی نژاد، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی اعلام کرده که می خواهد تولید کلزا را از ۳۸۰ هزار تن به هزار و ۶۱۸ تن برساند یا کشت آبی را از ۱۴ میلیون به ۱۰ میلیون کاهش دهد. این ادعاها، معجزه است. اگر این کار را بکند من حاضرم در صحن مجلس دست وی را ببوسم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: ساداتی‌نژاد با شناخت اندک در حوزه کشاورزی، چگونه می‌خواهد از رانت‌های این حوزه جلوگیری کند.

ویس کرمی اظهار داشت: در مجلس می گویند اجازه دهید همکاران مجلسی که به دولت می روند با رأی بالا بروند؛ این فشار روانی را برای چه وارد می کنید یا دائم صحبت می کنند که به عنوان مخالف اظهار نظر نکن. تمام صحبت هایی که در این تریبون گفته می شود برای دفاع از حق مردم است که در تاریخ بماند. امیدوارم مجلس یازدهم از این آزمون بزرگ سربلند بیرون بیاید.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، خطاب به ویس کرمی، گفت: جو مجلس سنگین نیست. نمایندگان می‌توانند به وظایف خود عمل کنند. حرمت مجلس را نگه دارید. طلبه بودن هم شرف دارد و هم احترام.

 

موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی

کوهساری: عامل میان وزارت نیرو وکشاورزی با وجود «ساداتی‌نژاد» بیشتر می‌شود

غلامعلی کوهساری در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: ساداتی نژاد از فعالان حوزه کشاورزی است، به طوری که در تمامی حوزه های تخصصی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی از جمله آب، منابع طبیعی، زراعت، دامپزشکی و شیلات تخصص دارد.

وی بیان کرد: علیرغم تحریم های ظالمانه رشد اقتصادی بخش کشاورزی ما بسیار خوب است و نشان از قابلیت ها و مزیت های کشورمان در این عرصه دارد و ساداتی نژاد هم می تواند این وضعیت را باز هم بهبود دهد.

نماینده مردم آزادشهر در مجلس تصریح کرد: بیکاری در میان قشر جوان ما یکی از معضلات کشور است اما بیش از ۳۰ درصد ظرفیت اشتغالزایی کشور در برخی از استان ها از همین بخش کشاورزی به دست می آید و ساداتی نژاد برنامه هایی در این زمینه دارد.

کوهساری ادامه داد: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در محیط های علمی سوابق بسیار خوبی دارد و اغلب تشکل های کشاورزی حمایت خود را از انتخاب وی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اعلام کردند.

وی متذکر شد: ساداتی نژاد در این مدت که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بود، در تصویب قوانین مهم حوزه کشاورزی نقش بسیار زیادی داشت و این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست و در برنامه های وی به خوبی راه حل ها و چالش های برون رفت از مشکلات اقتصادی آمده است.

نماینده مردم آزادشهر در مجلس تاکید کرد: ساداتی‌نژاد با وجود تخصصی که در زمینه آب دارد، می تواند تعامل خوبی میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ایجاد کند.

کوهساری با اشاره به اولویت های اصلی ساداتی نژاد، گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در برنامه خود بر اصلاح و نوسازی باغات، توسعه سیستم های نوین آبیاری و زه کشی اراضی در استان های شمالی تاکید کرده است.

وی افزود: ۵۰ درصد برنامه های وزیر جهاد کشاورزی با احکام و اسناد بالادستی منطبق و ۴۰ درصد هم با اسناد و احکام بالادستی همسو است.

نماینده مردم آزادشهر در مجلس بیان کرد: مشکلات بخش کشاورزی از جمله تامین نهاده های دامی بسیار زیاد است و از رئیس جمهور تقاضا دارم پس از آنکه ساداتی نژاد توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد با تفویض اختیارات از وی حمایت کند تا شاهد به حداقل رسیدن مشکلات کشاورزان باشیم.

 

نوروزی: «ساداتی‌نژاد» دارای تخصص و تعهد است

رحمت الله نوروزی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: همه تشکل های بخش کشاورزی و بدنه وزارت جهاد در سراسر کشور از انتخاب هوشمندانه ساداتی نژاد جهت تصدی وزارتخانه مذکور خرسند هستند.

وی بیان کرد: علت این مسئله آن است که ساداتی نژاد تخصص و تعهد لازم را دارد و همه ما شاهد اهتمام جدی وی برای تصویب قانونی پیرامون ضرورت قیمت گذاری محصولات کشاورزی در شورای قیمت گذاری بودیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: ساداتی نژاد در این مدت که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بود کاملا نشان داد که اهل خرد جمعی است و همواره جلسات مکرری را با اعضای کمیسیون برگزار می کرد و نقطه نظرات نمایندگان و وزارتخانه های مختلف را درباره طرح ها و لوایح اتخاذ می کرد.

نوروزی ادامه داد: یکی از مسائلی که ساداتی نژاد در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ پیگیری کرد آن بود که اعتباراتی برای تأمین کود شیمیایی کشاورزان در نظر گرفته شد، این در حالی است که تخصیص اعتبار برای تأمین کود شیمیایی در بودجه سال ۹۹ حذف شده بود.

وی گفت: نگاه ساداتی نژاد استفاده از جوانان و متخصصان است که از طریق آنان بتواند مشکلات حوزه کشاورزی کشور را حل و فصل کند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس یادآور شد: همه ما کاملا به یاد داریم که پیش از عید نوروز کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جلسات زیادی را برای مدیریت وضعیت مرغ و تخم مرغ برگزار کرد و کمیسیون کشاورزی مجلس با ریاست ساداتی نژاد توانست یکی از فعال ترین و پویاترین کمیسیون های مجلس شود.

نوروزی تأکید کرد: ساداتی نژاد تمام وقت خود را در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و جهت بررسی طرح ها و لوایح گذاشت و همواره به دنبال دفاع از حقوق کشاورزان، دامداران، مرغداران و دیگر افرادی است که در بخش کشاورزی و دامداری کشور فعالیت می کنند.

وی گفت: او در سال گذشته جلسات متعددی را با وزرای جهاد کشاورزی و صمت برای رفع مشکلات موجود در کشور را داشت، چرا که دغدغه حمایت از دامداران، منابع طبیعی، کشاورزی و... را دارد.

 

ساداتی نژاد: مشکل سند زمین های کشاورزی را برای همیشه حل خواهیم کرد

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی عصر امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشاورزان ضامن امنیت غذایی این کشور هستند.

وی با بیان اینکه تامین غذای مردم به عهده دولت هاست، گفت: امنیت غذایی اولویت اول کشورهاست و در دولت ها هیچ چیز نمی تواند با امنیت غذایی رقابت کند. 

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده است و از کف تامین غذا به قدرت غذا ارتقا یافته است،‌ تصریح کرد: امروز اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه اقتدار کشورها تلقی می شوند و در کشورها برای رسیدن به قدرت غذایی رقابت هست و ما برای قدرت غذای به اقتدار کشاورزی نیازمندیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: محصولات کشاورزی تولید کننده قدرت غذا هستند اما در این وضعیت ظرفیت کشاورزی ما در ایران بی نظیر است و  84میلیون هکتار مرتع و 14میلیون هکتار جنگل،‌ 120میلیون واحد دامی و 38میلیون هکتار اراضی با شرایط کشت بالقوه و 18میلیون هکتار در حال کشت داریم و 2700 کیلومتر مرز آبی با ظرفیت های شیلاتی داریم و 11.6 تولید ناخالص داخلی ما از کشاورزی و 19درصد اشتغال ما از کشاورزی است و 4.5میلیون نفر بهره بردار در بخش کشاورزی هست و ده هزار محقق و هیات علمی و جمع کثیری از دانش آموختگان هستند و این ظرفیت قدرت کشاورزی ایران ماست.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا دارای اقتدار غذایی باشیم؛ کرسی ای که در اختیار ایران نیست بلکه در اختیار کشور دیگری در منطقه است،‌ گفت: ما با این ظرفیت‌های بی نظیر انسانی و منابع طبیعی باید در جایگاه خودمان در حوزه غذا و کشاورزی در جنوب غرب آسیا بنشینیم.

وزیر پیشنهادی کشاورزی با تاکید بر اینکه برای اقتدار کشاورزی به تحول کشاورزی ایران نیاز داریم،‌ گفت: برای همین منظور در دولت سیزدهم برنامه ای برای وزارت جهاد کشاورزی با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نوشته شده است و این برنامه ریل‌گذاری برای رسیدن به این قله هست؛ لذا طرح تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و فرمایشات امام راحل و رهبر انقلاب، 16چالش اساسی کشاورزی را  شناخته و براساس آن با تفکر سیستمی، 25 راهبرد و برنامه را ارائه کرده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امروز نگاه به کشاورزی فقط نگاه به تولید کننده غذا نیست بلکه نگاه به تولیدکننده قدرت برای ایران است،‌گفت: شعار جهاد سازندگی اصل اول این برنامه است و باید به اصل همه باهم برای رشد و پیشرفت جهاد کشاورزی برگردیم و با این شعار می توانیم تحول در جهاد کشاورزی را ایجاد کنیم. اصل دوم «ما می‌توانیم» است. مشکلات در بخش کشاورزی فراوان است ولی ما کشاورزان و سیاستگزاران و نخبگان کشاورزی و فعالان صنفی با تحول در بخش کشاورزی زمینه ساز تحول در بخش های دیگر کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اصل سوم «یک بار برای همیشه است»، گفت: ما مشکلاتی داریم که طولانی مدت در کشاورزی موجود هست و یک بار برای همیشه این مشکلات را در دولت سیزدهم حل خواهیم کرد که یکی از آن مشکلات سند زمین‌های کشاورزی است و در طول این 4سال تمامی زمین‌های کشاورزی را دارای سند کشاورزی خواهیم کرد و جشن اتمام سند زمین‌های کشاورزی را خواهیم گرفت تا کشاورز ما دارای هویت شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اصل چهارم این است که هیچ تصمیمی مگر برمبنای علم گرفته نخواهد شد، گفت: چند باور در این برنامه هست و اول اینکه کشاورزی را اقتصاد می دانیم و نگاه غیر اقتصادی و معیشتی را به کشاورزی قبول نداریم و دلیل اینکه در کشاورزی سرمایه نیامده همین است.

ساداتی نژاد افزود: مفهوم ندارد وقتی به کشاورزی می رسیم از کمبود و بیش‌بود حرف می‌زنیم و نگاه ما به کشاورزی و دامداری تولیدی است و اینها بنگاه خیریه نیستند و حساب و کتاب و سود و زیان دارند و محصول کشاورزی و دامپروری قیمت تمام شده دارد و نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه بدهیم و باید کشاورزی کارش را مانند یک بنگاه اقتصادی انجام دهد.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری

کمیسیون قضایی مجلس برنامه‌های وزیرپیشنهادی دادگستری را تایید کرد

سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی قضائی مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص برنامه‌های «امین‌حسین رحیمی» وزیر پیشنهادی دادگستری را قرائت کرد.

دلخوش گفت: کمیسیون قضائی مجلس با اتفاق آراء، صلاحیت امین‌حسین رحیمی را تائید کردند و برنامه‌های او را منطبق با اسناد بالادستی دانستند.

وی تاکید کرد: کمیسیون برنامه و بودجه، برنامه‌های رحیمی را کاملا مورد بررسی قرار داده و مطلوب ارزیابی کرده است.

 

وزیر پیشنهادی دادگستری: انتظار از دولت سیزدهم کارآمدی است

 

امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود بیان کرد: از ریاست محترم قوه قضائیه و ریاست جمهوری از حسن اعتمادشان به بنده تشکر می کنم. حقیقتاً برنامه‌ای که تنظیم شد که وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها حضور پیدا کنند بسیار فرصت مغتنمی بود.

 

وی ادامه داد: انتظار از دولت سیزدهم انتظار کارآمدی در همه دستگاه های اجرایی است و باید همه قوا با هم همکاری کنند و استقلال قوا به این صورت نیست که به صورت جزیره‌ای عمل کنند. کل حاکمیت در این مقطع هیچ بهانه‌ای برای کم کار بودن و ناکارآمدی ندارد.

 

وی بیان کرد: امنیت قضایی در جامعه انتظار از دادگستری و قوه قضائیه است. باید زمینه اش فراهم باشد که قوه قضائیه بتواند احقاق حق کند. وزیر دادگستری طبق قانون مسئول تعامل بین قواست. باید تلاش کنیم قوه قضائیه از طریق تعامل با دولت و مجلس کارآمد شود.

 

وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار کرد: از پیشگیری از وقوع جرم تا احقاق حق و تکریم مردم و ارتقای امنیت قضایی همه در این راستا تعریف می‌شود. کسانی که ظلم می کنند همواره باید از قوه قضائیه بترسند و بدانند دادگاه توانمندی هست که حق مظلوم را از آنها می گیرد. اگر کسی حقی را تضییع کرد باید مجازات شود و این حتماً این ترس بازدارنده تر از مجازات است. این افراد باید همواره نگران باشند اما کسانی هم که بر اساس منطق و قانون حرکت می کنند نباید نگران باشند که اگر گزارش خلافی آمد مطمئن باشند قاضی عادلی هست که هیچ بیگناهی را محکوم نمی کند.

 

وی گفت: وزیر دادگستری وظیفه دارد که امکانات را فراهم کند که قوه قضائیه بتواند به ایده آل برسد. وزیر دادگستری وظیفه دارد لایحه‌ای که رئیس قوه قضائیه آن را ارائه می‌کند به کمیته قوانین دولت برده آن را تصویب کند، به مجلس بیاورد و تلاش کند تا قانون شود. اگر نماینده یا نمایندگانی از رئیس قوه قضائیه داشته باشند با توجه به اینکه این دو نهاد دو قوه مستقل هستند این وزیر دادگستری است که سوال را می برد و جواب آن را دریافت کرده و به مجلس ارائه می کند.

 

رحیمی ادامه داد: من همه مسائل شما را محضر ریاست محترم قوه قضائیه آقای محسنی اژه‌ای ارائه کردم و ایشان فرمودند ما به دنبال اجرای عدالتیم لذا باید شما سازوکاری طراحی کنید که از این به بعد ارتباط نمایندگان مجلس با قوه قضائیه بهتر شود. من به نمایندگان عزیز متعهد می‌شوم با هیات رئیسه محترم مجلس سازوکاری را طراحی کنیم که ارتباط شما با دادگستری‌های استانی و قوه قضائیه بهبود پیدا کند.

 

وی گفت: همچنین ان شالله ما کارگروهی با حضور مدیرکل اطلاعات، دادستان محل و مسئولان مربوطه تشکیل می‌دهیم تا موارد نگرانی های نظارتی تعیین تکلیف شوند. نحوه شکایات مردم از عملکرد دستگاه‌های دولتی در یک پروسه زمان گیر و اداری می افتد مثلاً اکنون در دیوان عدالت اداری تعداد زیادی شکایت مردمی علیه عملکرد دستگاه‌ها داریم باید برای رسیدگی به این شکایات سازوکار مشخصی تعیین شود.

 

وززر پیشنهادی دادگستری بیان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی موضوع مهم بعدی است و مبارزه با گرانفروشی و تنظیم بازار و حتی تورم را مردم از آن انتظار دارند در حالی که این سازمان همانند دادگاه است و برای رسیدگی باید بر اساس گزارش‌ها اقدام کند. من خدمت آقای مخبر هم گفتم یک ستاد باید برای رسیدگی به همه این موارد از تنظیم بازار تا مبارزه با گرانفروشی و.. تشکیل دهیم تا بحث مبارزه با گرانفروشی و تنظیم بازار را تنظیم کنیم به این خاطر که اکنون بین سازمان تعزیرات و وزارت صمت اختلاف است یکی منتظر گزارش دیگری است و دیگری منتظر پیگیری آن یکی که با راه‌اندازی این قرارگاه برطرف خواهد شد. البته باید تاکید کنیم که در این حوزه متخلفین باید بترسند اما اگر کسی درست کار می‌کند نباید برای او ایجاد نگرانی شود.

 

وی در ادامه به نقش این وزارتخانه در کنوانسیون‌ها و قراردادهای خارجی، اشاره کرد و گفت: ما چندین کنواسیون بین الملل داریم که وزیر مسئول داخلی آن است، یکی کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل است این کنوانسیون ظرفیتی را ایجاد می‌کند که بتوانیم اموال خارج از کشور مفسدین را به کشور بازگردانیم. اکنون تنها قادر به بازداشت خود فرد هستیم. دومی کنوانسیون حقوق کودک است، واقعاً شأن پایتخت جمهوری اسلامی این نیست که وقتی پشت چراغ قرمز می ایستیم کودکانی به عنوان کودک کار دور ماشین‌ها جمع شوند.

 

رحیمی ادامه داد: من از دادیاری دادگستری در مناطق محروم شروع کردم تا به اینجا رسیدم، بنابراین تمام مشکلات را می‌دانم. افتخار می‌کنم نماینده مجلس بودم و متوجه هستم مردم از شما چه انتظاراتی دارند و شما چه وظایفی در قبال مردم دارید؛ از طرفی با انتخاب همین مجلس محترم به عنوان دادستان دیوان محاسبات و رئیس کل دیوان محاسبات انتخاب شدم مسائل بودجه کشور را به طور دقیق می‌دانم و تصور می‌کنم با این سوابق برای وزارت دادگستری انشالله اگر مورد اعتماد شما قرار بگیرم با کمک خود شما بتوانیم مسائل را حل کنیم.

 

وی اظهار کرد: با اعتماد شما کارآمدی را در وزارت دادگستری بالا خواهیم برد و می‌توانیم در قوه قضاییه و اموری که مربوط به نمایندگان است، پاسخگو باشیم، در سازمان تعزیرات حکومتی که مستقیم زیر نظر وزارت دادگستری است جواب دهیم و بتوانیم موفق باشیم و آن کارآمدی را که مردم از دولت سیزدهم انتظار دارند، ایجاد کنید.

 

وی تاکید کرد: ما خدمتگزار مردم هستیم و آقای رئیس‌جمهور در این مجلس گفتند ما خادم ملت هستیم قول می‌دهم چه همه کسانی که به این دولت رای دادند، چه کسانی که رای ندادند و چه کسانی که به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردند از هر کوششی دریغ نخواهیم کرد، لذا از امام زمان می‌خواهیم برای ما دعا کنند که در دنیا و آخرت شرمنده ملت عزیزان نشویم.

 

 

موافقت دو کمیسیون مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع

 

 در جلسه عصر امروز مجلس شورای اسلامی، محمود عباس زاده مشکینی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرائت کرد.

 

وی با بیان اینکه امیر آشتیانی دارای تجربه های ارزشمندی است، گفت: یکی از برنامه های اصلی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسعه قابلیت های فناورانه در حوزه دفاعی است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه های امیر آشتیانی هم در قالب کلی و هم جزئی به صورت عملیاتی با تمام اسناد بالادستی مطابقت دارد و اعضای کمیسیون امنیت ملی وی را برای تصدی پست وزارتخانه مذکور مناسب می دانند و انتظار دارند که امیر آشتیانی بدون حتی یک رای مخالف از مجلس شورای اسلامی، رای اعتماد بگیرد که این یک پیام مهم به دشمنان انقلاب اسلامی دارد.

 

در ادامه جلسه، روح الله عباسپور نیز گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره گزینه پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را قرائت کرد.

 

وی با بیان اینکه برنامه های گزینه پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اسناد بالادستی انطباق دارد اظهار داشت: یکی از برنامه های اصلی وی مدیریت یکپارچه زنجیره های صنعت دفاعی است و کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اتفاق آرا، وی را برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مناسب تشخیص داد.

 

 

امیر آشتیانی در صحن مجلس: نیروهای مسلح به هرگونه اقدامات ماجراجویانه دشمن پاسخی قاطع میدهند

 

امیر سرتیپ محمدرضا قرایی‌آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، ضمن تشکر از رئیس‌جمهور برای اعتماد به وی برای تصدی وزارت دفاع، در سخنانی اظهار داشت: به یقین خدمت در دولت ولایی، انقلابی و مردمی مایه افتخار  است. 

 

وی ادامه داد: نیروهای مسلح بیش از هر زمان دیگری در  انسجام راهبردی، همدلی و تعامل همه‌جانبه در تمامی سازمان‌ها و نیروهای ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج مستضعفان و وزارت دفاع و در هماهنگی با ستادکل نیروهای مسلح قرار دارد و گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا، آماده حضور در تمامی صحنه‌های دفاع از کشور، سازندگی، جهاد همه‌جانبه و مواجهه با دشمنان و شرارت‌ها است. 

 

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: مقابله‌گری با اغواگران و خنثی‌سازی توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌ها در بین اعضای نیروهای مسلح و صیانت از اقتدار دفاعی در دستور کار ما قرار دارد که به فضل الهی به نا امیدی دشمن در تمامی تبلیغات تهاجمی و زمینه‌سازی‌ها در فضای مجازی انجامیده است.

 

امیر آشتیانی اظهار کرد: افزایش توان موشکی اعم از بالستیک، کروز، پدافند هوایی، پهبادی، سامانه‌های فضایی، شناورها و تجهیزات رزم دریایی، افزایش تحرک و ارتقاء قدرت‌های زرهی و ضد زرهی واحدهای زمینی، جنگ الکترونیک، دفاع سایبری و سایبر الکترومغناطیس و تحرک خلاقانه در زمینه فناوری‌های بدیع و نوظهور از زمره هدف‌گذاری‌های برنامه آتی وزارت دفاع خواهد بود.

 

وی درباره دیپلماسی دفاعی نیز عنوان کرد: ما به دنبال تحقق اهداف کلان امنیت و منافع ملی با دفاع همه‌جانبه و با رویکرد بازدارندگی فعال و حمایت قاطعانه و مؤثر از محور مقاومت و امنیت پایدار منطقه‌ای و مقابله با تروریست و مداخله بیگانگان هستیم.

 

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: تقویت شبکه هوشمند هدایت و راهبری همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی و بهره‌گیری دیپلماتیک به منظور رفع گلوگاه‌های فناورانه و تسهیل فعالیت‌های صادراتی و تأمین نیازمندی‌های دفاعی و توسعه همکاری‌های اقتصادی و گسترش سامانه اِشراف اطلاعاتی به منظور رصد تحولات محیطی و بین‌المللی و مشارکت در تصمیم‌سازی راهبردی و معاهدات دفاعی و نیز تعیین تکلیف حقوقی پرونده‌های بزرگ دعاوی خارجی و دریافت مطالبات حوزه دفاعی در دستور کار قرار دارد.

 

امیر آشتیانی ادامه داد: خدمتگزاران شما در نیروهای مسلح همواره در تمامی دوره‌ها و مقاطع زمانی در صحنه‌های مقابله و مواجهه با فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی و تهدیدات متصور برای کشور و مخاطرات و بلایای طبیعی، حضور فعال، چشمگیر و هوشیارانه داشته‌اند و هر کجا دشمنان قصد توطئه، تجاوز و شیطنت داشته‌اند، به‌گونه‌ای با آن‌ها برخورد شده است که منصرف و سر شکسته صحنه را ترک کرده‌اند و این تجارب ارزشمند از سرمایه‌های مجموعه دفاعی کشور محسوب می‌شود.

 

وی تصریح کرد: آمریکا به عنوان نماد پوشالی و استکباری قدرت و تمامی ایادی زخم‌خورده او از جمله رژیم صهیونیستی از سر استیصال و ترس، هر از گاهی رویاپردازی می‌کنند، اما خود  به درستی می‌دانند و تجربه کردند که ایران اسلامی با تأسی از عاشورا و آموزه‌های معرفتی و تبعیت محض از امام حاضر خود در عصر کنونی با عزم و اراده راسخ به دنبال گسترش عدالت، امنیت پایدار و احقاق حقوق مستضعفین و حمایت همه‌جانبه از مقاومت و حذف نظام سلطه و یکجانبه‌گرا در جهان است.

 

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه ایران به دنبال ایجاد آرامش در منطقه است، تأکید کرد: آرامش و امنیت در منطقه با تعامل و همکاری تمام کشورهای منطقه به دست می‌آید.

 

امیر آشتیانی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و قدرت منطقه‌ای ما با هرگونه اقدام ماجراجویانه، نابخردانه و تهاجم، پاسخ حکیمانه و قاطعانه خواهد داد و هزینه‌ای به دشمن تحمیل خواهند کرد که از توان و تحمل آنها خارج باشد، به‌گونه‌ای که همانند گذشته از عملکردشان پشیمان شده و شکست را به همراه داشته باشند.

 

وی در ادامه گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای وظایف ذاتی و مأموریتی برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه تدابیر و فرامین حکمیانه امامین انقلاب، قانون تشکیل وزارت دفاع و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی در حوزه‌های خودکفایی، امنیتی،‌ صنعت، انرژی، تجارت، علم و فناوری، اقتصاد مقاومتی و شناخت تهدیدات، چالش‌ها و فرصت‌ها، رویکرد تحولی خود را در چهار سال آینده به فضل خدا و با همراهی و همکاری دولت و مجلس انقلابی با لحاظ و توجه جدی و عمیق به افزایش تأثیرگذاری فناوری‌های نوین در عرصه‌های گوناگون قدرت، اهمیت به بهره‌گیری از سامانه‌های ترکیبی در حوزه‌های سخت، نیمه‌سخت و نرم دفاعی، پیشرفت‌های جهشی در فناوری‌های نانو زیستی، شناختی، سایبر، کوانتوم، مواد جدید، فناوری اطلاعات و ارتباطات اهمیت و نقش دیپلماسی دفاعی و پشتیبانی مؤثر و قدرت‌ساز نیروهای مسلح در عمق‌بخشی راهبردی توأم با استحکام درونی و قابلیت بازدارنده برمحورهای جامع استوار کرده است.

 

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: همانگونه که نمایندگان استحضار دارند و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مطرح شد، اینجانب و همکارانم در وزارت دفاع بر خود فرض می‌دانیم به موارد ارائه شده در چارچوب به‌کارگیری همه فرصت‌ها، منابع و ظرفیت‌های ممکن پایبند بوده و همه دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی نمایندگان را در پیاده‌سازی اجرای برنامه‌ها در دستور کار قرار دهیم.

 

امیر آشتیانی خاطرنشان کرد: مبنای این برنامه‌ها، پشتیبانی از نیروهای مسلح جهت تأمین دفاع و امنیت با بهره‌گیری از الگوهای بومی توأم با پیشبرد سیاست‌های اقتصاد دفاعی و اقتصاد مقاومتی است. 

 

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: به طور قطع و یقین از ظرفیت‌های دولتی و خصوصی اعم از دانشگاه‌ها، جامعه علمی،  شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های تولیدی برای مشارکت در تأمین نیازمندی‌های حوزه دفاع با بهینه‌سازی و تقویت ساز و کارهایی که از قبل، بنیان گذاشته شده، با مشارکت راهبردی و حداکثری، بهره‌گیری خواهد شد. 

 

امیر آشتیانی با تبریک روز صنعت دفاعی و یاد و خاطره شهید محسن فخری‌زاده گفت: ما بر انتقال فناوری و سر ریز توانمندی‌های صنعت دفاعی به بخش‌های غیرنظامی و تجاری‌سازی آنها به صورت هدفمند و منطقی با پرهیز از رقابت با بخش خصوصی تأکید داریم.

 

وی افزود: همچنین بر تعامل نظام‌مند نخبگان صنعت دفاعی با محیط‌های علمی، فناوری و صنعتی کشور و شناسایی چالش‌های اصلی صنایع مادر و حساس و حل مسئله برای صنایع کشور اعم از دفاعی و ملی اقدام و اصرار خواهیم ورزید.

 

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  ادامه داد: در طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی لشکری و نقش فناورانه دفاعی و زنجیره ارزش‌ساز راهبردی کشور، نظیر پتروشیمی، حوزه‌های نفت و معدن با رویکرد تأمین نیازهای خاص و مشترک نظامی و غیرنظامی و جهش صادراتی با مشارکت بخش خصوصی، ایفای نقش خواهیم کرد.

 

امیر آشتیانی خاطرنشان کرد: برای تقویت بازار سرمایه و ساماندهی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تحت پوشش ساتا و اتکا و همچنین مردمی کردن اقتصاد ملی، هماهنگی با برنامه‌های تحول اقتصادی دولت سیزدهم را در اولویت قرار خواهیم داد. همچنین ارتقاء رزم نیروهای مسلح از طریق دستیابی به قابلیت‌های بیشتر صنعت دفاعی در همه حوزه‌های نظامی، به‌ویژه افزایش توان موشکی اعم از بالستیک، کروز، پدافند هوایی پهبادی، سامانه‌های فضایی، شناورهای سطحی و زیرسطحی، هوشمندسازی مهمات و افزایش تحرک نیروها را به کار خواهیم بست.

 

وی درباره اولویت‌های اساسی تأمین معیشت و مسکن کارکنان نیروهای مسلح گفت: درباره این دغدغه و موضوع ارتقاء منزلت و کرامت اعضای شاغل، وابسته و ایثارگران، وزارت دفاع به دنبال ترمیم کامل و پایدار حقوق کارکنان، منطقی‌سازی سهم ساتا در تأمین حقوق بازنشستگان، افزایش سرانه یارانه حکمت، ارائه کالاهای مصرفی و فروشگاهی با افزایش تخفیف‌های قابل قبول و شفاف، پشتیبانی از طرح‌های ملی تأمین مسکن، به‌ویژه تحقق و تسریع در اجرای قرارداد ساخت صد هزار واحد مسکن شخصی و تلاش برای توسعه ظرفیت تولید مسکن و صنعتی‌سازی آن است.

 

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در رابطه با بیمه و تسهیل در حوزه سلامت عنوان کرد: وزارت دفاع به دنبال کاهش سهم بیماران از هزینه‌های سلامت و درمان، ارتقاء و پوشش فراگیر صنعت بیمه و بهره‌گیری از ساماندهی هوشمند در توسعه خدمات غیرحضوری و خدمات حمایتی برای ایثارگران نظامی و انتظامی، تحت پوششان و بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌های صبور آن‌ها است.

 

امیر آشتیانی در رابطه با بخش مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل تصریح کرد: ما به دنبال تسریع در روند پاکسازی میادین مین و گلوله‌های باقیمانده و کشف نشده در مناطق جنگی، بهینه‌سازی مصرف انرژی در اماکن و تأسیسات نظامی، کمک به ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مولدسازی و بهینه‌سازی اراضی املاک، تسریع در انتقال پادگان‌ها و تأسیسات نظامی تعیین شده از محدوده‌های شهری با کمک سایر دستگاه‌های مربوط هستیم.

 

وی ادامه داد: همچنین به دنبال تقویت پدافند غیرعامل در اماکن حساس و حیاتی وزارت دفاع، در اولویت قرار دادن و حمایت از طرح‌های ملی در استان‌ها و مناطق محروم و حمایت از مردم و صاحبان حق در اختلافات مربوط به املاک و اراضی با نیروهای مسلح و برخورد با معارضان و زمین‌خواران خواهیم بود.

 

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ضمن گرامیداشت روز پزشک نیز عنوان کرد: وزارت دفاع توأم با کمک به بهداری رزمی در پشتیبانی سلامت دفاعی، افزایش قابلیت کشف، ارزیابی و برآورد تغییرات زیستی و تهدیدات حوزه سلامت و دستیابی به فناوری‌های مورد نیاز در پیشگیری و مقابله با آن‌ها، توسعه قابلیت‌های مربوط به تولید دارو و

واکسن‌های ویروسی، مواد و تجهیزات پزشکی پیشرفته و کمک به امنیت غذایی در دستور کار قرار دارد.

 

امیر آشتیانی با اشاره به هماهنگی با کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، افزود: طبق آنچه مورد توافق بگیرد، وزارت دفاع، ساماندهی معیشت سربازان، سازوکارهای ابتکاری برای تأمین منابع پایدار دفاعی، پیگیری روند احیای صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، تقویت نوسازی اماکن و تجهیزات نظامی، توجه ویژه به پیشرفت صنایع دفاعی، تقویت سامانه‌ها و تجهیزات اطفاء حریق و امداد هوایی، تقویت تجهیزات مرزبانی، بهینه‌سازی ساختارها و رویکردهای اقتصادی، توسعه علوم پایه دفاعی، مرزشکنی دانش و تقویت ساز و کار به‌کارگیری نخبگان و مردم‌محوری در رویکرد عمومی، اجتماعی و اقتصادی، همه این‌ها را با همت و مدیریت جهادی و تلاش مضاعف و همکاری ستادهای مربوط دنبال خواهد کرد و به کار خواهد گرفت.

 

وی با بیان اینکه به علت محدودیت وقت از  ذکر جزئیات برنامه‌ها عبور می‌کنم، تأکید کرد: به یقین اینجانب و همرزمان و همکارانم در وزارت دفاع در به‌کارگیری و هدایت مؤثر نیروهای جوان، خلاق، مستعد و تعالی کیفی منابع انسانی و مهارت‌افزایی و استقرار مدیریت دانش و پیاده‌سازی مدیریت راهبردی و تولید محتوا در مقابله با جنگ‌های شناختی و دفاع کارآمد و اثربخش در فضای مجازی، رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی و مقابله با نفوذ و خرابکاری صنعتی و پیشگیری از شکست‌های حفاظتی و توجه وافر به تمرکز انگیزه‌ها و باورهای دینی و انقلابی و رشد معنویت، ایثار و فضایل اخلاقی و افزایش هوشیاری و بصیرت‌افزایی تلاش مستمر داشته و خواهیم داشت تا در تراز سربازان انقلاب اسلامی و مردم ایران همواره با منش جهادی حرکت کنیم.

 

 

بررسی صلاحیت ۳ وزیر پیشنهادی بدون مخالف

 

 در ادامه جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت.

 

ابتدا، کمیسیون‌های تخصصی در گزارشی مُهر تاییدی بر برنامه‌های این ۳ وزیر پیشنهادی زدند و سپس آنها در نطقی به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه کاری خود پرداختند.

 

با توجه به اینکه وزرای پیشنهادی دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی هیچ مخالفی نداشتند، طبق آیین نامه مجلس، موافقان هم صحبت نکردند.

 

از ابتدای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، تاکنون صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

موافقت کمیسیون عمران و کشاورزی مجلس با «رستم قاسمی»

 

عبدالجلال ایری در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد.

 

وی گفت: رستم قاسمی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و ما در بررسی هایی که انجام دادیم، اصالت مدرک تحصیلی وی مورد تأیید قرار گرفت.

 

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی، گفت: ساخت یک میلیون مسکن در حریم شهرها، توسعه محدوده شهرها، توسعه قطارهای حومه، تدوین و اجرای برنامه عرضه مسکن قابل استطاعت، بازآفرینی بافت فرسوده شهری، بازسازی سکونتگاه های غیر رسمی، اصلاح ساختار در روش های کنترل ساختمان، ترویج الگوی معماری در راستای الگوی ایرانی و اسلامی از جمله برنامه های اصلی رستم قاسمی است.

 

ایری افزود: توسعه هوانوردی عمومی، استقرار نظام یکپارچه پایانه های مرزی کشور، تعریف شبکه ترانزیت ایران، تکمیل ارتباط ریلی با کشورهای همسایه، تأمین واگن های باری، استقرار سامانه پایش مدیریت حریم راهها و ساماندهی حمل و نقل بار از دیگر برنامه هایی است که از سوی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ارائه شده است.

 

وی گفت: رستم قاسمی ۱۷۵ برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری ارائه کرده است که برنامه وی از نظر کمیسیون عمران مجلس مطلوب و از شفافیت کامل برخوردار است و با اسناد بالادستی، قوانین و سیاست های کلی نظام هم انطباق دارد و این کمیسیون وی را فردی شایسته برای تصدی وزارت راه و شهرسازی دانست.

 

در ادامه جلسه، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره صلاحیت وزیر راه و شهرسازی قرائت شد که اعضای این کمیسیون نیز موافقت خود را با «رستم قاسمی» اعلام کردند.

 

 

وزیر پیشنهادی راه و مسکن: راه های کشور وضعیت مطلوبی ندارند/ حمل و نقل را متحول می کنم

 

 رستم قاسمی در بررسی جلسه رای اعتماد خود به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه از وزارتخانه ای به وزارتخانه ای دیگری کوچ کرده ام، گفت: ۴ دوره خدمت دارم. نخست سربازی در دفاع مقدس، سپس در قرارگاه خاتم پس از آن در وزارت نفت و حال در وزارت راه و شهرسازی.

 

وی افزود: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجموعه ای چند رشته ای در حوزه های مختلف فعالیت دارد. همزمان با شروع سازندگی در کشور خیلی ها باور نداشتند که کشور توسط مجموعه های عمرانی داخلی بازسازی شود اما حضرت امام (ره) گفتند «ما می توانیم» و بر پایه این تفکر، طرح های بزرگ در حوزه های مختلف اجرا شد.

 

وی به فعالیت های خود در قرارگاه خاتم اشاره و اظهار کرد: در حوزه ساخت آزادراه، بزرگراه و راههای روستایی و همینطور در بخش ریلی در زمان مدیریت من در قرارگاه خاتم، پروژه هایی انجام شد. در بخش دریایی ما در زمان دفاع مقدس وقتی می خواستیم اسکله کوچکی احداث کنیم دانش آن را نداشتیم و از یوگسلاوی کمک گرفتیم اما پس از دفاع مقدس بنادر بزرگی از جمله بندر شهید رجایی با ۷ میلیون TEU احداث شد.

 

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه بندر امام برای پهلوگیری کشتی های سوپر پست پاناما انجام شد ضمن اینکه زمانی که در قرارگاه خاتم بودم تجربه هایی در خصوص فرودگاه سازی و صنعت هوانوردی نیز دارم.

 

وی تاکید کرد: در قرارگاه خاتم، فعالیت مسکن سازی نیز داشتم.

 

قاسمی با بیان اینکه در حوزه حمل ونقل وضعیت مطلوبی از نظر نگهداری آزادراهها و جاده های اصلی نداریم تصریح کرد: در بخش حمل و نقل ریلی که در همه کشورها به عنوان گونه ایمن و ارزان شناخته می‌شود متاسفانه در کشور شرایط خوبی نداشته و فقط ۱۰ درصد حمل بار مسافر به حمل و نقل ریلی منتقل شده است. وضعیت پایه های مسافری و باری دریایی و هوایی ما خوب نیست و فرصت های زیادی را از دست داده ایم.

 

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سهم حمل و نقل از GDP (تولید ناخالص داخلی) بسیار ناچیز است در حالی که برخی از کشورهای همسایه ما که از شرایط ژئوپلتیکی ایران برخوردار نیستند سهم ۴ تا ۵ برابری در حمل و نقل به GDP کشور خود نسبت به ما دارند.

 

وی گفت: برای حل این مشکل، با روش های گذشته و روش هایی که فعلاً عمل می کنیم به این شاخص ها نخواهیم رسید بلکه نیازمند اقدام ملی، جهادی و شجاعانه هستیم.قاسمی افزود: با بودجه های عمومی و جاری کشور حتی یک آزادراه هم نمی توانیم بسازیم. باید روش خود را تغییر دهیم و سراغ روش های متفاوت مانند سرمایه گذاری بخش خصوصی، داخلی، خارجی، فاینانس، BOT، BOO و تهاتر برای اجرای مگاپروژه ها برویم.

 

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرای این روشها نیازمند همدلی دولت و مجلس است، اظهار داشت: باید برای سرمایه گذاری در این بخش تصمیمات مهم اتخاذ کنیم تا به جای آنکه نقدیندگی کشور به سمت دلار و سکه و امثال آن برود با جذاب تر کردن پروژه های زیربنایی، به این بخش هدایت شود.

 

این خبر تکمیل می شود...