اسلام آباد خبر16:16 - 1400/06/29

رونق صنایع کوچک و متوسط باعث کنترل اثر تورمی نقدینگی می‌شود/ چرخه گردش نقدینگی در کشور معیوب است

رونق صنایع کوچک و متوسط باعث کنترل اثر تورمی نقدینگی می‌شود/ چرخه گردش نقدینگی در کشور معیوب است : دبیر خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه چرخه گردش نقدینگی در کشور معیوب است؛ گفت: دولت سیزدهم باید روی راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط، متمرکز شود تا نتایج خوبی در حوزه تولید و کنترل نقدینگی به دست آید. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،مسعود دانشمند دبیر خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اقدامات دولت سیزدهم برای هدایت نقدینگی به سمت تولید، اظهار کرد: امروز چرخه نقدینگی در اقتصاد درست اتفاق نمی‌افتد؛ به این معنا که باید درآمدهای دولت از محل فعالیت‌های اقتصادی جاری هزینه‌های خود را تامین کند.

چرخه گردش نقدینگی در کشور معیوب است

وی توضیح داد: با ورود میزان پولی که در دست مردم است، به فعالیت تولیدی، در کنار اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد، بخشی از آن سهم دولت خواهد شد که در پوشش مالیات، عوارض، دارایی و... دریافت و در اختیار دولت قرار می‌گیرد. دولت از این پول به کارمندان حقوق می‌دهد و آنها با هزینه‌کرد آن در مسائلی چون اجاره مسکن، خرید روزانه، پرداخت پول آب و برق و... این پول را از طریق نظام بانکی کشور دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردانند.

این فعال اقتصادی گفت: حالا اگر این چرخه شکل نگیرد؛ به این معنی که پولی که از طریق این چرخه به دست مردم رسیده، در نبود فعالیت‌های اقتصادی به دلار، سکه و... تبدیل و در این بازارها دپو شود؛ باعث ایجاد رکود در تولید خواهد شد که دولت از آن نفعی نمی‌برد که در این حالت بدهی دولت برای پرداخت حقوق کارکنان افزایش خواهد یافت.

 

دولت ناچار به خلق پول از طریق بانک مرکزی می‌شود/ صنایع کوچک و متوسط مورد توجه باشد

دانشمند با اشاره به کسری بودجه، بیان کرد: در این شرایط دولت ناچار به خلق پول از طریق بانک مرکزی می‌شود و این موضوع به میزان حجم نقدینگی کشور اضافه خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر قرار شود این چرخه معیوب شکل نگیرد، باید تولید در کشور تقویت شود و تا این اتفاق رخ ندهد، چرخه گردش نقدینگی به حالت صحیح خود باز نخواهد گشت. رشد تولید از سویی باعث افزایش اشتغال می‌شود و از سوی دیگر باعث افزایش بازگشت سهم (درآمد) دولت در قالب‌های مختلف مثل، حق بیمه، مالیات، عوارض و... که موجب تامین هزینه‌ها خواهد شد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: منظور از رشد و شکل گیری تولید، ایجاد و رونق واحدهای کوچک و متوسط تولیدی در شهرک‌های صنعتی است؛ نه صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه، مس سرچشمه و... . تولیدات صنایع بزرگ، خوراک صنایع کوچک و پایین‌دستی است. زیرا همه محصولات فولادی خوراک صنایع پایین‌دستی مثل صنایع ساختمان، لوازم‌خانگی و... است.

دانشمند بیان داشت: اگر صنایع کوچک و  پایین دستی راه بیفتند با تکمیل چرخه محصولات مورد نیاز، خود به‌ خود صنایع بالادستی را راه خواهند انداخت.


 



 

دولت سیزدهم روی راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط، متمرکز شود 

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به تمرکز و حمایت دولت روحانی از صنایع بزرگ، گفت: مشکل وقتی خود را نشان داد که پس از حمایت، تولیدات این صنایع صادر شد و نشان داد این صنایع در صورت عدم تأمین مواد اولیه موردنیاز تولید نقشی در چرخش اقتصادی در کشور نخواهند داشت و حمایت از آنها برای افزایش تولید معنایی ندارد.

وی اضافه کرد: فعالیت صنایع کوچک و متوسط، امروز متوقف شده و یا با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. این یعنی صنعت و خط تولید موجود است و فضای تولید محیاست؛ اما واحد تولیدی به دلیل نداشتن نقدینگی برای گردش مالی و اقتصادی خودش باعث شده روند تولید متوقف شده‌ باشد.

دانشمند با تاکید به لزوم بازگشت نقدینگی به چرخه تولید، گفت: باید تلاش دولت سیزدهم روی راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط، متمرکز شود تا نتایج خوبی را در حوزه تولید و کنترل نقدینگی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir