اسلام آباد خبر19:06 - 1400/07/11

«مصونیت سالمندان» و «رسوایی شایعه پردازان»؛ رهاورد واکسیناسیون/ کاهش ۶۵ درصدی فوت سالخوردگان، نتیجه تزریق واکسن کرونا

«مصونیت سالمندان» و «رسوایی شایعه پردازان»؛ رهاورد واکسیناسیون/ کاهش ۶۵ درصدی فوت سالخوردگان، نتیجه تزریق واکسن کرونا : مدیر کل خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد: واکسیناسیون کرونا مرگ سالمندان را ۶۵ درصد کاهش داده است؛ این آمار پاسخ شایعه پردازانی بود که به برخی از هموطنان القاء کرده بودند که دولت با واکسیناسیون کرونا در پی مرگ سالمندان و حذف هزینه های دارو، درمان، بیمه و سایر خدمات رفاهی هزینه بردار آنان است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گاهی برای رسیدن به پاسخ پدیده ای موذی که در زیر پوست شهری یا در اندیشه جماعتی می‌گذرد، باید به دل و جان همان شهر و جمع و جامعه زد.

 

اما گاهی یک جریان استخوان لای زخم می شود؛ یا سوزنی که انگار به تخم چشم فرو می رود. نه میتوانی عضو زخم دیده را به ضربتی قطع کنی و نه میتوانی برای خلاصی از درد، چشمخانه را از چشم خالی کنی؛ درد شهر و شهروند متمرد درست اینگونه است. فقط باید مدارا کنی و امید داشته باشی زمان حقایق را روشن کند؛ مشروط بر آنکه زمان از دست نرود تا یک معضل به فاجعه ای غیر قابل جبران ختم شود.

 

این مقدمه برای ورود به بحثی است از دردهای بیشمار کرونا. بحثی که در چند وقت گذشته ذیل عنوان واکسن گریزی و واکسن ستیزی و یا عذر از گناهی بدتر، یعنی واکسن هراسی در جامعه جاری و ساری شده و هر کس به قاعده اعتباری که برای شایعه و دروغ پراکنی قائل است از جذب این معرکه می شود.

 

خبرگزاری دانا در سلسه گفتگوها و گزارشهای خود به برخی از دلایل واهی که موجب هراس افکنی در دل مردم شده پرداخته است و در این نوشتار بخشی از گفتگوی چند سالمند در مترو تهران که در فاصله هشت ایستگاه در جریان بود تعریف و تشریح خواهد شد.

 

 

یکی از شایعات رسانه های معاند و شبکه های معارض که مخاطب آن  سالمندان بودند، این بود که درایران دولت به واسطه هزینه های سنگین درمان سالمندان اعم از هزینه هالی ویزیت، دارو، آزمایشات و اسکن هایی که برای چک آپ این گروه سنی باید سالینه چنین نوبت انجام شود، قصد دارد با تزریق آمپول هایی شبه واکسن جامعه سالمندان را حذف کند و در مقابل مرگ سالمندان هزینه ها را صرف درمان نیروی جوان کند که سرمایه های آینده کشور محسوب می شوند.

 

این بهانه به خودی خود آنقدر واهی و بچه گانه بود که میتوان دلایل بسیاری در خلاف این ادعا بر شمرد.  

 

اما متاسفانه بخشی از سالمندان این شایعات را باور کردند. به وِیژه آنکه در پیک های اول تا چهارم کرونا مرگ و میر سالمندان آمار قابل توجهی را شامل می شد و همین موضوع موجب قوت بخشیدن به شایعه مورد بحث شده بود.

 

لذا بسیاری از خانواده های سالمندان که متاسفانه جامعه هدف شایعه پراکنی مرگ سالمندان توسط دولت و حاکمیت در ایران بودند و این شایعه را با نیم نگاهی به امار جانباختگان سالمند باور کرده بودند ، حتی با مشاهده موارد ابتلا به کرونا در پدران و مادران یا  پدربزرگ ها و مادربزرگ های خود، دست بر روی دست گذاشته و از انتقال آنها به مراکز درمانی و حتی مطب پزشکان خودداری و در مقابل به خوددرمانی در منزل اکتفا می کردند.

دکتر قاسم جان‌باباییمعاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در روز پنجم آذر ماه سال 99 با تاکید بر ضرورتپایش مستمر فرایند درمانی سالمندانبه خبرگزاری صدا و سیما می گوید:بسیاری از سالمندان گرفتار چند بیماری زمینه‌ای هستند و هنگامی خانواده‌ها از ابتلای این افراد به کرونا مطلع می‌شوند که سطح هوشیاری آن‌ها کاهش یافته و این موضوع منجر به افزایش مرگ و میر در بین سالمندان می‌شود.

 

با این وجود از زمان ظهور و بروز کرونا به ویژه در زمان شدت گرفتن بیماری، یکی از انتقادات همیشگی مراجعه دیرهنگام سالمندان کرونایی به پزشکان و مراکز درمانی بود که بارها از سوی متخصصان و صحب نظران گوشزد شد و مورد انتقاد قرار گرفت.

 

دکتر سعید نمکی، وزیر پیشین وزارت بهداشتدر روز 26 اردیبهشت به خبرگزاری ایرنا می گوید:اغلب مرگ های کرونا در سالمندان و بیماران زمینه‌ای است. نمکی در تشریح نظر خود می افزاید: اکثر مرگ و میرها در بیماری کووید ۱۹ به دلیل سن بالا یا بیماری های زمینه ای است. چاقی و سبک نامتعادل زندگی نیز در ابتلا به نوع شدید این بیماری موثر است.

 

با آغاز واکسیناسیون در ایران و روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش هایی که در رابطه با واردات گسترده واکسن انجام شد و از سوی دیگر با افزاییش مراکز تجمیعی واکسیناسیون از مرداد ماه سال جاری به بعد وضعیت حوزه کرونا دگرگون شده و تغییرات اساسی پیدا کرد و در این میان مرگ سالمندان به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های تلفات کرونا، اعداد و ارقام پائین تری را نشان می داد.

این در حالیست که با آغاز پیک پنجم و گسترش و تسری ویروس دلتا همگان انتظار مرگ و میرهای گسترده ای در میان سالمندان داشتند. اما برخلاف تصور نه تنها آمار ابتلا و جان باختن سالمندان بشدت فروکش کرد، بلکه مرگ های های 700 نفری در روز در بازه ای یک ماهه به کمی بیشتر از 200 تن کاهش یافت و این رکوردی بی مانند بود که تحسین سازمان جهانی بهداشت را برانگیخت.

 

 

در این میاندکتر حامد برکاتیمدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشتدر نشست خبری روز سه شنبه هفته گذشته (6 مهر1400) رسماً اعلام کرد:مرگ سالمندان بر اثر کرونا با واکسیناسیون ۶۵ درصد کاهش یافته، همچنین میزان ابتلای به کرونا در مراکز نگهداری سالمندان ۷۵ درصد کاهش یافته و حدود ۹۵ درصد سالمندان این مراکز واکسن دز اول و دوم کرونا را تزریق کرده و پنج درصد دیگر دز اول را دریافت کرده اند.

وی در ادامه عنوان کرده:بحث واکسیناسیون سالمندان بسیار مهم و ضروری بود که با هماهنگی و اقدامات انجام شده با سازمان بهزیستی، مراکز نگهداری سالمندان در اولویت قرار گرفتند و بعد از آنها کادر بهداشت و درمان این مراکز نیز واکسن کرونا را تزریق کردند که در حال حاضر مرگ و میر سالمندان بالای ۶۰ سال در بیمارستان‌ها با بررسی ها انجام شده در مرداد ماه و پس از واکسیناسیون ۳۰ درصد کاهش یافته و این روند سیر نزولی دارد.

 

این بررسی نشان می دهد که مرگ سالمندان در فاصله پیک های اول تا چهارم کرونا به عواملی چون، ناآگاهی و باورکردن شایعات رسانه های معاند، سهل انگاری سالمندان و خانواده های آنها، وقت کشی و عدم استفاده از زمان طلایی درمان، عدم جستجوگری در کشف حقیقت و یافتن راهکاری عاقلانه و خوددرمانی سالمندان مبتلا به کرونا در منزل و به شیوه های منسوخ و... برمیگردد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که واکسیناسیون سالمندان نه تنها بهانه ای برای حذف و از میان برداشتن سالمندان عزیز کشورمان نیست؛ بلکه وسیله نجات این قشر با تجربه ، عزیز و قابل احترام است؛ لذا از آنجایی که صاحب نظران علوم پزشکی تخمین زده اند کرونا از حدود 4 تا 10 سال دیگر در جهان از جمله کشور ما باقی خواهد ماند و عدم ابتلا و تمکین نکردن از تزریق کرونا توسط یک سالمند به معنای مصون ماندن ابدی از این بیماری نیست؛ با این وجود توصیه می شود که در اسرع وقت خانواده سالمندان نسبت به واکسیناسیون عزیزان خود اقدام کنند تا با عزمی همگانی موجبات ریشه کنی کرونا در کشور فراهم آید.

انتهای پیام/