اسلام آباد خبر22:54 - 1400/08/03

روحانی باعث بی اعتماد مردم به بورس شد/ وضعیت امروز بازار سهام حاصل تصمیمات دولت قبل است

روحانی باعث بی اعتماد مردم به بورس شد/ وضعیت امروز بازار سهام حاصل تصمیمات دولت قبل است : یک کارشناس ارشد بازار سرمایه وضعیت امروز بورس را حاصل آثار به جا مانده از دولت قبل دانست و گفت: اشتباهات دولت روحانی آن‌قدر زیاد بود که باعث بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه شد و تا زمانی که این اعتماد به بازار بازنگردد، مشکلات بورس کم نخواهد شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،مصطفی صفاری، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در مورد اینکه دولت روحانی چه بلایی بر سر بورس آورد و نقش ترک فعل‌هایی که سازمان بورس انجام داد؛ اظهار کرد: در دوره آقای روحانی امید و انتظارهایی شکل گرفت که با بدقولی و عدم عمل به وعده‌ها، باعث زیر سؤال رفتن نقدشوندگی بازار سرمایه شد که این موضوع مهم‌ترین خصوصیت این بازار بود؛ در پی این اتفاق اعتماد مردم و سرمایه گذاران به بورس از بین رفت.

اقدامات روحانی باعث زیان عمومی مردم در بورس شد/ قیمت‌گذاری دستوری یکی از مشکلات است

وی توضیح داد: دولت قبل برای عرضه و فروش دو صندوق قابله معامله (ETF) با نام صندوق یکم و صندوق پالایشی به عموم مردم اقدام کرد که با این اقدام و عدم حمایت‌های بعدی بر خلاف وعده‌هایی که داده بود، موجبات زیان عمومی مردم را به وجود آورد. اشتباهاتی از این نمونه در دوره تدبیر و امید آن‌قدر زیاد بود که دیگر نمی‌توان نام اشتباه را بر آن گذاشت؛ به نظر می‌رسد عمدی در آن نهفته بوده است.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری عاملی بود که بورس را از حالت طبیعی و اقتصادی خارج کرد؛ این موضوع موجب افزایش بی‌اعتمادی، حتی از سوی حرفه‌ای‌های بازار سرمایه شد و ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را بالا برد. این روند با کاهش و افزایش بی‌هنگام نرخ بهره باعث خروج نقدینگی از بورس شد بر پیچیدگی بازار افزود.

 

مشکلات امروز بازار سرمایه به اقدامات غلط دولت قبل برمی‌گردد

مصطفی صفاری با اشاره به ترک فعل‌ سازمان بورس برای تزریق منابع صندوق تثبت در دوره گذشته براساس گزارش دیوان محاسبات و عدم حمایت از بازار، ادامه داد: مشکلات امروز بازار سرمایه، هم به ترک فعل‌ها و هم به فعل‌های غلط انجام شده دولت قبل برمی‌گردد که هنوز نیز آثار آن در بازار مشهود است.

 

سازمان بورس در دوره قبل با خُلف وعده باعث افزایش ریزش‌ها شد

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، گفت: بعد از تمام بلاهایی که سر بورس آوردند، تزریق پول از صندوق تثبیت هم دیگر نمی‌توانست مشکل را حل کند؛ ولی می‌توانست به‌عنوان تسکینی در ثابت نگه‌داشتن بازار عمل کند که با خُلف وعده و عدم اجرای این سیاست مالی، ریزش‌ها بیشتر شد.

وی بیان کرد: وقتی دولت بی‌پول شد، دست به فروش اوراق در رقم‌های بالایی زد و برای جذاب کردن این اوراق مجبور بود بورس را منفی کند تا مردم مجبور باشند پول‌هایشان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بگذارند؛ تا به‌جای سهام‌ها اوراق دولتی به فروش برسد؛ این بازی موجب سقوط بورس در دوره روحانی شد.

 

برای بازار سرمایه تعیین تکلیف شود/ امیدواریم با تغییر روند اتفاقات خوبی در بازار سهام رخ دهد

صفاری در پایان گفت: به نظرم این آسیب‌ها ادامه‌دار خواهد بود و تا زمانی که برای بازار سرمایه تعیین تکلیف نشود و اعتماد به این بازار بازنگردد، مشکلات بورس کم نخواهد شد؛ البته با توجه به اینکه موضع‌گیری‌های وزرا بر خلاف گفته رئیس‌جمهور تا کنون حاکی از حمایت از بورس نبوده است؛ امیدواریم با تغییر این روند در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی را در بازار سهام شاهد باشیم.
 

انتهای پیام/