اسلام آباد خبر16:59 - 1400/09/15

نوسانات ارزی موجب بلاتکلیفی قیمت در بازار خودرو است/ رکود در خرید و فروش در خودروهای وارداتی بیشتر است

نوسانات ارزی موجب بلاتکلیفی قیمت در بازار خودرو است/ رکود در خرید و فروش در خودروهای وارداتی بیشتر است : رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به رکود در بازار خودرو در پی نوسانات ارزی گفت: بلاتکلیفی و نوسانات قیمت، باعث شده خریداران سردرگم شوند و فعلاً از خرید خود عقب‌نشینی کنند تا در شرایط ثبات، اقدام به تصمیم‌گیری در مورد خرید نمایند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره نوسانات قیمت و آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: وقتی قیمت بازار ارز دچار فرازوفرود می‌شود به‌واسطه ارتباط بین ارز و خودرو و تأثیر این دو بازار بر یکدیگر، فروشندگانی که قصد فروش دارند دو راهکار بیشتر ندارند یا قیمت را افزایش می‌دهند و یا خودرو را برای فروش به بازار عرضه نمی‌کنند.

وی با اشاره به عدم وجود توازن در عرضه و تقاضا گفت: اگر عرضه به همین شکل ادامه پیدا کند کمبودی که در بازار وجود دارد بیشتر خود را نمایان خواهد کرد و ممکن است قیمت افزایش یابد. اگر مشکل عرضه و ثبات نرخ ارز حل شود بازار خودرو هم به آرامش می‌رسد.

وی تاکید کرد: امروز برعکس ماه‌های آخر سال۹۹ و چند ماه اول سال جاری تقاضای کاذب در بازار بسیار کاهش یافته و بیشتر مصرف‌کنندگان به دنبال خرید خودرو هستند، اما این بلاتکلیفی و نوسانات قیمت، باعث شده خریداران سردرگم شوند و فعلاً از خرید خود عقب‌نشینی کنند تا در شرایط ثبات اقدام به تصمیم‌گیری مجدد نمایند.

وی ادامه داد: نوسان قیمت ارز در هفته گذشته و در ادامه در هفته جاری موجب رکود بازار خودرو شد و تقریباً خرید و فروشی در این بازار به نتیجه نهایی نرسیده، البته معمولاً خریداران نیز دقیقاً از همین تابع تبعیت می‌کنند و آنها هم در چنین شرایطی دست نگه‌داشته و اقدام به خرید نکرده و برای خرید صبر می‌کنند.

وی با اشاره به رکود موجود توضیح داد: تا زمانی که قیمت ارز به ثبات نرسد بازار خرید فروش خودرو نیز به حالت عادی باز نخواهد گشت و این موضوع باعث شده تا به‌عنوان‌مثال قیمت سمند LX و پژو پارس تغییری چندانی نداشتند و پراید و کوئیک حدود ۳ میلیون تومان و قیمت ۲۰۶ دنده‌ای و اتومات تا ۶ میلیون تومان بالا رفته که این افزایش قیمت در سایر تولیدات داخلی نیز دیده می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در پایان در مورد خودروهای وارداتی گفت: دولت باید در نظر داشته باشد که اگر امکان افزایش تولید برای خودروسازان داخلی وجود ندارد، حداقل با واردات خودروهای اقتصادی ارزان قیمت شرایط بازار را تثبیت کند ولی درحال‌حاضر که برای خودروها وارداتی گران‌قیمت باتوجه‌به این افزایش بالا حداقل در روزهای اخیر معامله‌ای انجام نشده.

انتهای پیام/