اسلام آباد خبر21:20 - 1400/09/17
میزگرد:

فرهنگ کتابخوانی در جامعه

میزگرد فرهنگ کتابخوانی در جامعه با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی در شهرستان اسلام آبادغرب برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، میزگرد نقش فرهنگ کتابخوانی در جامعه با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی در  تالار گفتگوی مجازی این پایگاه خبری برگزار شد.

 

خسرو تمری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب درخصوص موضوع این میزگرد گفت: کتاب یکی از مولفه های رشد و بالندگی هر جامعه ای است و با کتاب می توانیم به دروازه های دانایی و علم دست پیدا کنیم.

 

وی افزود: تاکیدی که بزرگان ما در حوزه کتاب داشته و دارند، مؤید این نکته است که از کتاب بعنوان بستری برای رشد و بالندگی جامعه و کشور از آن استفاده کنیم و با نگاهی کلی به محتوای قرآن متوجه می شویم کتاب خدا همه ما را به سوی تحقیق، دانایی، علم آموزی و رفتارهایی سوق می هد که همراه با دانش و علم و است و در سخنان بزرگان دین نیز همین نکته قابل لمس ، قابل توجه و مورد تاکید است.

 

دکتر تمری خاطرنشان کرد: در گفتمان مقام معظم رهبری کتاب یک اولویت اساسی و بعنوان یک در یچه ای به سوی رشد و پیشرفت جامعه است، تاکیدی که رهبر معظم انقلاب بر امر مطالعه دارند بدون شک کمتر شخصیت سیاسی و فرهنگی در جهان یافت می شود که این حجم از تاکیدات در این خصوص داشته باشد و این اهمیت کتاب و کتابخوانی را می رساند لذا برنامه ریزی برای افزایش سرانه مطالعه و گرایش دادن جوانان و نوجوانان به امر مطالعه کتاب می تواند مسیر روشنی را برای جامعه ما ترسیم کند.

 

 

وی بیان داشت: کتاب علاوه بر تاثیرات مثبت روانشناسی بر افراد از منظر جامعه شناسی حائز اهمیت است، کسانی که بر بال کتاب قرار می گیرند بر همان شیوه به پرواز در می آیند و هر چه مطالعه بیشتر و غنی تر باشد، صعود قویتر است.

 

این مدیر فرهنگی گفت: اگر شهروندانی اهل مطالعه و کتاب داشته باشیم، در مناسبات و رفتار اجتماعی آنان اثرگذار خواهدبود و در حوزه دیگر کتاب می تواند بستر توسعه و پیشرفت جامعه باشد و افزایش سرانه مطالعه در حوزه های مختلف می تواند خود را نشان دهد، کتاب می تواند در درون خانواده ها بستر مهربانی و همدلی را فراهم کند و باعث ترویج انس و الفت خانواده ها در کنار همدیگر باشد و بسیاری از هنجارهای جامعه قابل آموزش است و تاکیدات رهبری نیز به همین دلیل است و حتی با مطالعه کتای می توان بر استرس غلبه کرد و در حوزه اجتماعی می توان کنش های اجتماعی مثبت را دید و شهروند با مطالعه رعایت حقوق شهروندی و قانون برایش مهم است.

 

تمری افزود: هر کسی به تناسب نیاز خود باید از کتاب استفاده کند چون کتاب امواج روحی روانی مثبت و اثرگذاری را ایجاد می کند. در حقیقت افزایش سرانه مطالعه به رشد و توسعه جامعه کمک می کند اما باید زیر ساخت ها نیز فراهم باشد و بستر آن مهیا شود، کتاب بعنوان یک ابزار هویت بخش به جامعه اگر مورد توجه قرار گیرد زمینه های رشد جامعه را فراهم می کند لذا ما باید برای آن برنامه داشته باشیم و در این خصوص مدارس و خانواده می توانند نقش های مهمی را ایفا نمایند. مدارس و خانواده با هماهنگی و همسویی می توانند زمینه افزایش سرانه مطالعه را فراهم کنند و متوالیان امر باید نسبت به این موضوع باید دغدغه مند باشند و آنرا بعنوان برنامه راهبردی خودشان تعریف کنند و نگاه کوتاه مدت نباید به کتاب داشته باشیم اما باید برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم و کتاب های مفید را در دسترس جامعه قرار دهیم تا جامعه ای در چارچوب ارزش های اسلامی تربیت شود.

 

 

خانم گلاب تیموری از فرهنگیان  شهرستان اسلام آبادغرب در این میزگرد اظهار کرد: کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و تعالی انسانی است. از دیر زمان اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی نزد اهل علم و ادب شناخته‌شده است. پارادایم کتاب‌خوانی حتی در روزگار پیشرفت‌های چشمگیر بشر در عرصه‌های دانش، تمدن و فرهنگ، نه‌تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه جنبه‌های گسترده‌تر، تازه‌تر و جلوه‌های پایدارتر یافته است. 

 

 

وی افزود: بی‌گمان، کسانی که در وادی پیشرفت‌های گوناگون، گام‌های بلند برداشته‌اند، هرگز با کتاب‌خوانی بیگانه نبوده‌اند، بلکه مطالعه را عنصری اصلی و ضروری دانسته‌اند، چراکه کتاب از عناصر فرهنگی و ابزاری مناسب برای تغییر دادن فرهنگ است و عناصر جدید فرهنگی را به افراد جامعه منتقل می‌کند و ضمن حفاظت از فرهنگ متعالی، آن را بدون تغییر و تحریفی در اختیار آیندگان قرار می‌دهد. بدین ترتیب روشن است که فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی نه‌تنها از مؤلفه‌ها و ارکان اصلی فرهنگ به‌حساب می‌آید، بلکه خود نیز سبب تکامل و توسعه فرهنگی می‌شود. کتاب‌خوانی، راهی برای دستیابی به دانایی و توانایی است که به آدمی در فهم و درک درست، یاری می‌رساند و کلید گذر از محدودیت‌ها و ورود به دنیای گسترده و ژرف است.

 

تیموری گفت: جامعه ای که می‌خواهد آزاد و آگاه زندگی کند، حتما باید به پدیده کتاب با چشم دیگری بنگرد. در چنین جامعه ای هرگاه وفاقی مبتنی بر رشد و توسعه بخواهد شکل بگیرد، می‌باید کتاب به عنوان یک عنصر اصلی و تأثیرگذار در آن مطرح باشد و والاترین جایگاه را در همه نهادهای فردی و اجتماعی از آن خود سازد؛ به گونه ای که هیچ کس، در هیچ جا، هیچ عذری برای کتاب نخواندن نداشته باشد زیرا کتاب یکی از راه های کسب دانایی، توانایی و موفقیت است و آدمی را در فهم و درک درست و تمیز راست از ناراست، مدد می‌رساند. در واقع، اعتلای فرهنگ کتاب خوانی، پی ریزی بنای توسعه فرهنگی جامعه تلقی می‌شود و در این جهاد مقدس، همگان از خرد و کلان باید شریک و سهیم باشند و برای این سازندگی رشد، توسعه و معنویت گرایی، از دل و جان مایه بگذارند.

 

این فرهنگی فرهیخته عنوان کرد: بی تردید جامعه ای که در آن فضای مطالعه پژوهش و تحقیق، به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، به شکل مطلوب و بدون قید و بندهای دست و پاگیر فراهم باشد نسبت به جامعه ای که از فرهنگ مطالعه و تحقیق دور است، کمتر از فرهنگ‌های بیگانه تأثیر می‌پذیرد.در جامعه ای که ما زندگی می‌کنیم با توجه به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی باید عادت به مطالعه در همه تفکرات و اندیشه‌ها و دل‌ها همگانی شود و شور، شوق و عشق به کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه استمرار داشته باشد. کتاب‌خوانی نباید به یک عده یا یک گروه خاص تعلق داشته باشد بلکه هر فرد باید با کتاب زندگی کند و بنا به فرموده مقام معظم رهبری: مردم باید به کتاب‌خوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی مردم شود مطالعه و کتاب‌خوانی باید به عنوان یک نیاز و احساس دایمی لازم و روزانه در میان عموم رایج و مطرح باشد تا افراد جامعه به خواندن و مطالعه ترغیب نشان دهند و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ترویج پیدا کند.

 

 

حجت الاسلام محسن ابراهیمی طلبه و مبلغ حوزه علمیه قم در شهرستان اسلام اباد غرب در خصوص این میزگرد عنوان کرد: کتاب چشمه جوشان رسیدن به حیات آدمیت است.

 

وی افزود: مردم یک سرزمین ، ناگزیر به تعالی در آداب زندگی خود هستند هرچند که در میان اهل خرد و دانشمندان و روشنفکران به خاطراختلافات ذهنی که در گرایشات فکری آنها پیرامون مبدأ جهان هستی فاصله عمیقی وجود دارد، اما همه بایداز چارچوبی مشخص برای نوع سلوک زندگانی که هدفی جز رشد و آرامش و رسیدن به زندگی زیباتر متصور نمی شود،می بایست پیروی کنند.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: مطالعه نمودن راز اصلی شاخصه ی رسیدن به جامعه ای که خصوصیات آن ذکر شد می باشد. انسان در این دنیادرطریق به کار گیری اسلوبهای زندگی می بایست از دانش بهره ببردو به مطالعه بپردازدتا به کُنه هدف زندگی پی ببردوهم به آرامش برسد. دراین میان چراغ دانش او را به راهی می‌برد که می فهمدو در اثر فهمیدن او را وادار به  انتخابی آگاهانه برای زندگی مدنظر خدای یگانه که در کتب آسمانیش و ارسال رسل که هدفی جز زندگی توأم باسعادت  نداشته می نماید و وقتی هر انسانی با نور دانش که با مطالعه و ازطریق تزکیه نفس بدست می آیدحرکت کرد، هم خود و هم مردم آن جامعه به سعادت واقعی که رشد و تعالی وتکامل می‌باشدمی رسد.