اسلام آباد خبر16:03 - 1400/10/08
گزارش تصویری-تشریحی؛

اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد برگزار شد

اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد یادبود سردار بزرگ مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و ۱۲۸۰ شهید شهرستان اسلام آباد غرب برگزار شد

به گزارش اسلام آباد خبر ، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر ملی مرصاد با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد روایت فتح کشور، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، فرماندار اسلام آبادغرب، امام جمعه شهرستان و علاقمندان به هنر نمایش در شامگاه هفتم دیماه در سالن غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر برگزار شد. 


در ابتدای این آیین خسرو تمری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آباد غرب ضمن خیرمقدم به مدعوین و حاضرین در جلسه یاد سردار سلیمانی و شهدای انقلاب را گرامی داشت و گفت امروز هنرمندان اسلام آبادغرب بار سنگینی را بر دوش می کشند و ۱۲ دوره جشنواره تئاتر مرصاد را با تنگناها و مشکلات زیادی به اجرا در آورده اند و نقش بزرگی را در راستای اهداف انقلاب به انجام رساندند. 
 

تمری افزود:  با حمایت‌های صورت گرفته از طرف مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و پیگیری های مجدانه فرماندار و امام جمعه شهرستان و از همه مهمتر پیگیری‌های جناب مهندس بخشی پور نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، جشنواره فرهنگی هنری مرصاد در شرف انجام است و این امر می‌تواند اسلام آباد غرب را به عنوان قطب  فرهنگی هنری غرب کشور تبدیل کند. 


در ادامه این مراسم جهانبخش حیدری فرماندار شهرستان ضمن تقدیر از اعضای دبیرخانه تئاتر مرصاد بیان داشت: باید تلاش کنیم تا این جشنواره بتواند در سرفصل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و دارای ردیف بودجه شود. 


وی افزود:  تلاش می‌کنیم تا این جشنواره با موفقیت به کار خودش ادامه دهد ازهمه ابزارها بهره خواهیم برد. 

در ادامه مراسم حجت الاسلام زمانی موسوی امام جمعه شهرستان گفت: اعضای دبیرخانه جشنواره تئاتر مرصاد با صبر و مقاومت این جشنواره را مدیریت کردند و باید از زحمات این عزیزان و به‌ ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  تقدیر و تشکر کنم. 


وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی هنری به ویژه برنامه های آئینی و  حوزه دفاع مقدس  نیازمند صبر و تحمل و مقاومت است، گفت : مطمئن هستم اگر سردار سلیمانی در جمع ما حضور داشتند به دوستان دبیرخانه تئاتر مرصاد می گفت صبور و مقاوم باشید.  


وی در ادامه افزود: تئاتر مرصاد همانند یک نهال است که باید پرورش داده شود و حمایت شود و همه نهادها بتوانند کمک کنند تا مرصاد به درخت تنومندی تبدیل شود. 


در این برنامه سعید نوروزی دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر ملی مرصاد به مشکلات و تنگناهای جشنواره اشاره کرد و  ابراز امیدواری کرد در آینده جشنواره بتواند به صورت مستمر به کار خودش ادامه دهد و فعالیتهای دبیرخانه هیچ وقت تعطیل نشود. 

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه: باید به تئاتر مرصاد به عنوان یک میراث استانی و ملی نگاه کرد

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه هم در این مراسم جشنواره تئاتر مرصاد را از سه جنبه سیاسی ، فرهنگی -اجتماعی و فرهنگی مهم ارزیابی کرد و گفت: در دفاع مقدس ما از ۳۰ کشور و ملیت اسیر داشتیم و همه این کشورها به صدام کمک می‌کردند و این در حالی است که ما برای تهیه ابتدایی ترین تجهیزات مشکل داشتیم .

"بهرام فاضلی زاد"  با اشاره به اینکه ، نکته تلخ دفاع مقدس جریان منافقین و کمک آنها به دشمن بود گفت : در دفاع مقدس هیچ مفهومی مشمئزکننده تر از کمک نیروهای داخلی به دشمن خارجی نیست و یکی از رسالت های جشنواره تئاتر مرصاد تببین این واقعیت است که امروز رسانه های بیگانه در حال تطهیر این موضوع هستند .

بهرام فاضلی در  این مراسم  با اشاره به اهمیت بالای جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: این جشنواره نه صرفا یک جشنواره هنری است، بلکه از جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری حائز اهمیت است.

وی افزود: از جنبه سیاسی اگر به این جشنواره نگاه کنیم، جشنواره مرصاد یادآور رذالت عده ای است که در عملیات مرصاد تلاش داشتند با اقدامی ناجوانمردانه  قرارداد صلح را زیرپا گذاشته و ایران را به خیال خام خود شکست دهند.
وی عنوان کرد: منافقین در آن سال طی عملیات فروغ جاویدان به ایران حمله کرده و تلاش کردند ظرف چند روز به تهران رسیده و ایران را تصرف کنند، خیال خامی که با مجاهدت دلاورمردان کشورمان در عملیات مرصاد هیچگاه به حقیقت نپیوست.
فاضلی به وارونه جلوه دادن حقایق جنگ تحمیلی توسط رسانه های معاند اشاره کرد و افزود: رسانه های معاند در تلاش هستند تا حقیقت جنگ را وارونه نشان دهند، از جمله اینکه به دنبال تطهیر گروهک منافقین هستند، گروهکی که از هیچ جنایتی علیه مردم کشور خود کوتاهی نکردند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: برای اینکه حقایق جنگ تحمیلی را به نسل آینده منتقل کنیم برگزاری چنین جشنواره های هنری با مضمون جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد و ... ضروری است.
وی افزود: هیچ کس نباید بگوید که بیش از 30 سال از جنگ تحمیلی گذشته و این موضوعات تکراری شده، چرا که هشت سال دفاع مقدس گنجینه عظیمی است که تا ده‌ها سال می توان از رشادت ها و حماسه های آن اثر هنری تولید کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به عملکرد رسانه های معاند اشاره کرد و افزود: عده ای به دنبال تطهیر چهره منافقین هستند و لذا اصحاب فرهنگ و هنر ور سانه باید تلاش کنند حقایق این جریان  با زبان هنر به نسل آینده منتقل شود تا ماهیت این جریان بر همگان به خوبی آشکار شود.
فاضلی در ادامه برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره ملی تئاتر مرصاد را موجب رونق گردشگری دانست و افزود: وقتی هنرمندان از شهرهای مختلف در اسلام آبادغرب حضور پیدا می کنند قطعا این حضور هم موجب انتقال فرهنگ و تعاملات فرهنگی شده و هم رونق گردشگری شهرستان و استان را رقم می زند.
فاضلی زاد زبان هنر را نافذ و تئاتر را هنر گفت و گو دانست و اظهار داشت: تولید در این حوزه تکراری نمیشود و برگزاری جشنواره تئاتر مرصاد به اداره ارشاد اختصاص ندارد و باید به این جشنواره به عنوان یک میراث استانی و ملی نگاه شود و اعتبارات آن تامین شود .

وی ارسال آثار از ۲۷ استان کشور به این جشنواره را از نظر فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: این جشنواره باید به یک جشنواره فرهنگی هنری تبدیل شود تا بسترهای لازم را برای تولید محتوای خوب فراهم کند و این در حالی است که رونق این جشنواره منجر به رونق گردشگری ، اشتغال و تبادل فرهنگی خواهد شد.

 

 

 

 

در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد برگزیدگان بخش نمایش های صحنه ای جشنواره تجلیل شدند.

در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد،منتخبین بخش صحنه ای دوازدهمین جشنواره ی سراسری تئاتر مرصاد – اسلام آباد غرب به شرح زیر معرفی شدند؛

 

 

  طراحی مواد تبلیغی «اعلان و برنوشت»

 

 کاندیداها: آقایان “محمدعلی عمادی” از نمایش قناصه و “صادق نوزرنژاد” با نمایش خاکستر=1+3

 لوح سپاس و جایزه ی نقدی به آقای “محمدعلی عمادی” از نمایش قناصه

  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزهی نقدی به آقای “صادق نوزرنژاد” با نمایش خاکستر=1+3

 

 

 آهنگسازی

  کاندیداها: آقایان “پوریا فتاحی” آهنگساز نمایش چالاوه، “مهدی زائری” آهنگساز نمایش

خاکستر=1+3 و “داود پارسا” آهنگساز نمایش سرگذشت نابهنگام

  لوح سپاس و جایزهی نقدی به آقای “مهدی زائری” آهنگساز نمایش3+1=خاکستر

  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزهی نقدی   به آقای “پوریا فتاحی”آهنگساز نمایش چاالوه

 

 

 طراحی صحنه

 کاندیداها: آقایان “داود پارسا” طراحی صحنه نمایش سرگذشت نابهنگام، “گودرز رضایی”

طراحی صحنه نمایش تو در توی یک توهم و “عرفان مقصودی” طراحی صحنه نمایش نقاب

  لوح سپاس و جایزهی نقدی  به آقای “گودرز رضایی” طراحی صحنه نمایش

 

 

تو در توی یک توهم

   تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزهی نقدی به آقای “داود پارسا”

طراحی صحنه نمایش سرگذشت نابهنگام

 

 

  بازیگری زن

  کاندیداها: خانمها “شکوفه عاشوری” بازیگر نمایش سرگذشت نابهنگام، “زینب نارکی” بازیگر نمایش سرگذشت نابهنگام، “آرزو رضاکرمی” بازیگر نمایش مکث روی ریشتر هفتم و “نسرین احمدی” بازیگر نمایش چالاوه

 لوح سپاس و جایزهی نقدی   به طور مشترک به هر یک از خانمها

- “شکوفه عاشوری” بازیگر نمایش سرگذشت نابهنگام

- “نسرین احمدی” بازیگر نمایش چالاوه

  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزهی نقدی به خانم “آرزو رضاکرمی” بازیگر نمایش مکث روی ریشتر هفتم

 

 

  بازیگری مرد

  کاندیداها: آقایان “عادل گلستانی” بازیگر نمایش خاکستر=1+3” ،گودرز رضایی” بازیگر نمایش تو

در توی یک توهم، “محسن جاللی” بازیگر نمایش سرگذشت نابهنگام و “جهانگیر نکویی” بازیگر

نمایش مکث روی ریشتر هفتم

 لوح سپاس و جایزهی نقدی   به طور مشترک بهطور مشترک به هر یک از آقایان

- “محسن جلالی” بازیگر نمایش سرگذشت نابهنگام

- “جهانگیر نکویی” بازیگر نمایش مکث روی ریشتر هفتم

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی به آقای “گودرز رضایی” بازیگر نمایش تو در توی یک توهم

 

 

 نمایشنامه نویسی

 کاندیداها: آقایان “سیاوش عالیپور” نویسنده ی نمایش سرگذشت نابهنگام،” محمدرضا آریانفر”

نویسنده ی نمایش مکث روی ریشتر هفتم و “آرش منصوری” نویسندهی نمایش چالاوه

لوح سپاس و جایزه ی نقدی  به آقای “آرش منصوری” نویسندهی نمایش چالاوه

  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی  به آقای “محمدرضا آریانفر” نویسندهی نمایش مکث روی ریشتر هفتم

 

 

  کارگردانی

  کاندیداها: خانمها “سمیرا زنگنه” کارگردان نمایش تو در توی یک توهم و “راضیه فصیح” کارگردان نمایش سرگذشت نابهنگام و آقایان “آرش رضایی” با نمایش نقاب و “آرش منصوری” با نمایش چالاوه

 لوح سپاس و جایزه ی نقدی  به آقای “آرش منصوری” کارگردان نمایش چالاوه

  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی   به خانم “راضیه فصیح” کارگردان نمایش سرگذشت نابهنگام

  

 

نمایش های منتخب

هیات داوران بخشِ مسابقه ی صحنه ای دوازدهمین جشنواره ی تئاتر مرصاد، مطابقِ تعامل انجام گرفته با دبیر محترم جشنواره، آثار زیر را برای حضور و حمایت در دو جشنواره ی سراسری صاحبدلان و تئاتر مقاومت معرفی می نماید:

  نمایش “سرگذشت نابهنگام” به کارگردانی سرکار خانم “راضیه فصیح” از گچساران و نمایش “چالاوه” به کارگردانی آقای “آرش منصوری” از اسلام آبادغرب برای حضور در دوازدهمین جشنواره ی سراسری تئاتر صاحبدلان 

  نمایش “سرگذشت نابهنگام” به کارگردانی سرکار خانم “راضیه فصیح” از گچساران برای حضور درهجدهمین جشنواره ی سراسری تئاتر مقاومت

 

 هیات داوران دوازدهمین جشنواره ی سراسری تئاتر مرصاد   حسین فدایی حسین، بهزاد حیدری و مهرداد رایانی مخصوص می باشند.

 

 

در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد منتخبین بخش های نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی جشنواره تجلیل شدند.

در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد، یادبود دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و یک هزار و ۲۸۰ شهرستان اسلام آبادغرب، شامگاه سه‌شنبه 7 دیماه در تالار غدیر اسلام آبادغرب برگزار شد، منتخبین بخش های نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی  دوازدهمین جشنواره ی سراسری تئاتر مرصاد – اسلام آباد غرب به شرح زیر معرفی و تجلیل شدند.

 

آراء هیئت داوران بخش مسابقه نمایشنامه خوانی

 

صحنه خوانی

 لوح سپاس جایزه نقدی به صورت مشترک به سرکار خانم آیناز کبر وار صحنه خوان نمایشنامه خوانی بچه بامب از شهرستان روانسر، لوح سپاس جایزه نقدی جناب آقای آرش منصوری صحنه خانه نمایشنامه خوانی خون انار از شهرستان اسلام آباد غرب

 

خوانشگری زن

لوح سپاس و جایزه نقدی ویژه هیئت داوران به سرکار خانم آیناز محمدی خوانشگر کودک نمایشنامه خوانی آزر با ز ر  از شهرستان کنگاور  اهدا شد

 رتبه سوم شامل لوح سپاس و جایزه نقدی به سرکارخانم پرنیا امیری خوانشگر نمایشنامه خوانی بچه بمب از شهرستان روانسر اهدا شد

 رتبه دوم شامل لوح سپاس و جایزه نقدی به سرکار خانم فاطمه پرماه خوانش گر نمایشنامه خوانی دبلنای ساحلی از شهرستان گیلانغرب اهدا شد

 تندیس جشنواره دیپلم افتخار رتبه اول همراه جایزه نقدی به  نسرین احمدی خوانشگر نمایشنامه‌خوانی خون انار از شهرستان اسلام آباد غرب اهدا شد.

 

خوانشگری مرد:

 رتبه سوم شامل لوح سپاس و جایزه نقدی به میلاد کرمپور خوانشگر نمایشنامه‌خوانی دبلنای ساحلی از شهرستان گیلانغرب اهدا شد

رتبه دوم شامل لوح سپاس و جایزه نقدی به صورت مشترک با آقای هومن روح تافی خوانشگر نمایشنامه خوانی ریل از شهرستان کرمانشاه و جناب آقای علی حسن نوری خوانشگر نمایشنامه خوانی خون انار از شهرستان اسلام آباد غرب اهدا شد.

 تندیس جشنواره دیپلم افتخار رتبه اول خوانش گری مرد تقدیم شد به جناب آقای مازیار اسدزاده خوانشگر نمایشنامه‌خوانی ریل از شهرستان کرمانشاه اهداء شد.

 

کارگردانی

لوح سپاس رتبه سوم  جایزه نقدی به آقای تیموری ایمانیان کارگردان نمایشنامه‌خوانی دبلنای ساحلی از شهرستان گیلانغرب اهدا شد

 لوح سپاس رتبه دوم  و جایزه نقدی به سامان لرستانی به کارگردانی نمایش ریل از شهرستان کرمانشاه اهداء شد.

تندیس جشنواره دیپلم افتخار رتبه اول به همراه جایزه نقدی به آقای علی حسن نوری کارگردان نمایشنامه‌خوانی خون انار از شهرستان اسلام آبادغرب اهدا شد.

جایزه ویژه استمرار در بازیگیری از طرف دبیرخانه به آزاده قبادی از شهرستان اسلام آبادغرب اهداء شد.

داوران بخش نمایشنامه خوانی خانم نیلوفر قلعه شاخانی ، فریبا صادقیان و ثریا رضایی

 

 

آراء هیات داوران بخش نمایشنامه نویسی

 

برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی

رتبه اول به خانم زهرا حاجی احمدی برای نمایشنامه خون انار از تهران ؛ دیپلم افتخار و تندیس و هدیه نقدی

رتبه دوم به خانم نسیم نامدار برای دبلنای ساحلی از کرمانشاه تعلق گرفت.  لوح تقدیر و هدیه نقدی 

رتبه سوم به رحمت غلامی سوم  برای نمایشنامه  آزر با زر نوشته رحمت غلامی از کرمانشاه تعلق گرفت.  لوح تقدیر و هدیه نقدی

همچنین ار طرف هیات داوران نمایش های بچه بمب به نویسندگی مریم گودرزی از رضوان شهر استان گیلان و نمایشنامه ریل به نویسندگی لیلا روغنگیر قزوینی از قزوین انتخاب شدند.

 

انتهای پیام/