اسلام آباد خبر12:21 - 1401/01/02

صعود رشک برانگیز، عزل حیرت انگیز و چند داستان کوچک دیگر

صعود رشک برانگیز، عزل حیرت انگیز و چند داستان کوچک دیگر : فوتبال ایران در سالی که گذشت روزهای عجیبی را تجربه کرد؛ از صعود زودهنگام و مقتدرانه به جام جهانی گرفته تا عزل رئیس فدراسیون. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فوتبال ایران یک سال جذاب، هیجان انگیز و البته عجیب را تجربه کرد. تیمی که از قعر دروازه های جهنم حذف به بهشت رویایی صعود زودهنگام به جام جهانی رسید تا یک سال درخشان برای فوتبال ملی ما رقم بخورد. سالی سخت که نگران کننده و پر از تشویش آغاز شد و دلشوره های حذف از مرحله نخست جام جهانی یک لحظه ما را آرام نمی گذاشت اما تیم ملی همه تلخ اندیشی ها را کنار زد و با صلابت و اقتدار کم دیده شده ای به عنوان نخستین تیم قاره پهناور به دروازه های جام جهانی رسید.

به موازات این موفقیت رشک برانگیز در بیرون زمین و مستطیل سبز و در ساختمان گرانیتی سئول ایران روزهای عجیبی را تجربه کرد. سالی که با پاگشای یک رئیس جدید آغاز شد؛ رئیسی که با شعار و هیاهوی فراوان وارد سئول شد اما دولت او مستعجل بود و عمر مدیریتش به یک سال هم نرسید تا از تماشای عطر بهار در ساختمان سئول محروم شود. مردی که در قیام عجیب و بی نظیر هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از سمت خود عزل شد تا یک بدعت تازه و جدید در فوتبال را به نظاره بنشینیم.

مرور چهره های سال فوتبال می تواند تصویر روشنتری از آنچه بر فوتبال ملی ایران در یک سال سخت و عجیب رفته، ارائه دهد.

 

دراگان اسکوچیچ

او را باید بدشانس ترین مربی خوش شانس دنیا دانست. یک مربی معمولی با رزومه لاغر و کم اعتبار که ناگهان در میانه بحران فدراسیون فوتبال در پرونده «ویلموتس چای» در عین ناباوری به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. اتفاقی که بی تردید بزرگترین شانس زندگی اسکوچیچ به شمار می رود. با این وجود بحران کووید 19 و تعطیلی تمامی مسابقات سبب شد تا سرمربی جدید تیم ملی یک و سال و اندی تنها روی کاغذ این عنوان را داشته باشد و کار اصلی اش را از بازیهای دور برگشت مرحله پیش مقدماتی در منامه آغاز کند. جایی که ایران در لبه پرتگاه حذف قرار داشت و حتی خوشبین ترین افراد هم تصور نمی کردند که اسکوچیچ بتواند تیم ملی را به سلامت از این پیچ خطرناک عبور دهد. صعود معجزه آسای تیم ملی با غلبه بر عراق و بحرین سبب شد تا اسکوچیچ برای مرحله نهایی انتخابی نیز در سمت خود ابقا شود؛ جایی که باز هم تردیدهای فراوانی در موفقیت او وجود داشت اما سرمربی بی ادعای تیم ملی با آمار حیرت انگیز 7 برد از 8 بازی به عنوان نخستین نماینده آسیا سریعترین صعود تاریخ به جام جهانی را ثبت کرد تا حتی سختگیرترین منتقدان خرده گیر خود را نیز ساکت کند، اگرچه در حضور او روی نیمکت ایران در جام جهانی هنوز تردیدهایی وجود دارد.

 

شهاب عزیزی خادم

حضور او در واپسین روزهای سال 99 در صندلی ریاست فدراسیون فوتبال یک اتفاق ویژه بود. عضو دیرپای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که همیشه می کوشید متفاوت از بقیه باشد و خود را متعلق به دسته تکنوکرات ها می دانست، اما در عمل چیزی فراتر از رئیس قبلی نبود. عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال همان مسیری را رفت که پیش از این تاج رفته بود و ساختمان گرانیتی سئول را بدل به مامن و خلوتگاه یاران نزدیک و رفقایش کرد. او مدعی بود که یک فدراسین دانش بنیان و مدرن را درست می کند اما در حوزه مدیریت آنچه او ارائه داد، بیشتر از آنکه فنی و و علمی باشد، توسل به اباطیلی همچون خوبان عالم بود بود تا مشخص شود منظور عزیزی خادم از فوتبال دانش بنیان خرافه گرایی و جادوگری بوده! فدراسیون فوتبال هر اندازه در چارچوب مستطیل سبز موفق بود و تیم ملی نتایج فوق العاده ای گرفت، در حوزه بیرون زمین و مدیریت فوتبال ناتوان و پرمساله نشان داد تا در نهایت اهالی هیات رئیسه در یک توافق کم دیده شده علیه رئیس قیام کنند و او را از صندلی ریاست به زیر بکشند. با رای هیات رئیسه عزیزی خادم عزل شد و یک سالگی ریاست را ندید تا فوتبال دوباره در معرض انتخاب یک رئیس جدید و حواشی تازه قرار بگیرد.

 

تیم ملی فوتبال زنان

تیم ملی فوتبال زنان بعد از 2 سال تعطیلی که خروج از رنکینگ فیفا را در پی داشت، یک شاهکار تاریخی رقم زد. تیم زنان برای حضور در انتخابی جام ملت های آسیا با سرمربیگری ایراندوست دوباره تشکیل شد و در حالیکه هیچکس تصور نمی کرد، شیرزنان ایران در تاشکند شاهکار کردند و با شکست بنگلادش و اردن مدعی جدی صعود، برای نخستین بار به رقابتهای فوتبال زنان جام ملت های آسیا راه یافتند تا این طلسم دیرین شکسته شود. زهره کودایی نقش اول این صعود بود که با مهار پنالتی اردن در بازی سرنوشت ساز پایانی سند حضور ایران در مرحله نهایی را امضا کرد و جالب اینکه در هند نیز درخشید. برای رقابتهای مرحله نهایی در هند، تیم ملی زنان ایران در گروهی دشوار در کنار هند میزبان، چین پرافتخارترین تیم قاره و چین تایپه یکی از مدعیان قاره قرار گرفت و در نخستین بازی برابر هند میزبان با ارائه یک نمایش قابل قبول و درخشش کودایی به تساوی دست یافت اگرچه در ادامه هند به دلیل شیوع کرونا در اردوی این تیم از رقابتها کنار گذاشته شد. شکست با 7 گل برابر چین و 5 گل برابر تایپه پایان ماجراجویی دختران ایران در هند بود و ثابت کرد فوتبال زنان ایران هنوز در ابتدای راه ایستاده و برای موفقیت چه مسیر طولانی در پیش دارد.

 

مهدی طارمی

مهمترین ستاره سال فوتبال ایران او بود. بعد از سالها فترت در فوتبال اروپا، درخشش مهدی طارمی در پورتو تیم نخست پرتغال و مدعی همیشگی لیگ قهرمانان یک اتفاق تازه بود که همه را به یاد یک دهه قبل و درخشش ابرستاره هایی چون مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، جواد نکونام، علی دایی و... در اروپا انداخت. طارمی در لیگ پرتغال و در پورتو بدل به یک فوق ستاره شده که در محبوبیت حتی از رئیس جمهور این کشور پیشی گرفته. ستاره ای که به اندازه ای درخشید و گل زد تا با گل استثنایی مقابل چلسی در لیگ قهرمانان برای نخستین بار فوتبال ایران در جمع برترین های سال فیفا یک نماینده در میان سه گزینه نهایی داشته باشد. به موازات درخشش در اروپا، طارمی در تیم ملی نیز مهمترین ستاره دراگان اسکوچیچ بود که نقش کلیدی در صعود از گردنه سخت مقدماتی اول در منامه داشت و در ادامه در مرحله نهایی مقدماتی با گل های سریالی اش این مسیر را ادامه داد. طارمی اما در گرماگرم انتقادهای گزنده از اسکوچیچ و تحت تاثیر اتسمفر موجود در واکنش به یک مصاحبه اسکوچیچ پاسخ تندی داد تا سرمربی تیم ملی او را برای دو بازی تنبیه کرده و کنار بگذارد؛ تنها نقطه تاریک طارمی در یک سال فوق درخشان. اگرچه بازگشت دوباره طارمی به تیم ملی مثل همیشه درخشان بود.


انتهای پیام/