اسلام آباد خبر15:29 - 1401/01/12

رئیسی: مشکلات حاشیه شهرهای مهاجرپذیر دغدغه دولت ماست/ دست مافیا و جریانات فاسد دارویی را قطع می‌کنیم

رئیسی: مشکلات حاشیه شهرهای مهاجرپذیر دغدغه دولت ماست/ دست مافیا و جریانات فاسد دارویی را قطع می‌کنیم : رئیس جمهور با اشاره به مشکل حاشیه‌نشینی در مشهد و اهتمام دولت برای همراهی با مسئولان استانی و شهری در مسیر رفع آن گفت: یکی از مسائل دولت، مقوله حاشیه‌نشینی در مشهد و سایر شهرهای مهاجرپذیر است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله رئیسی در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون مجموعه تدابیر اندیشیده شده در سفر استانی به خراسان رضوی اظهار کرد: مسائل جاده‌ای، ریلی، حمل و نقل، اسکان زائر و تامین ارزاق در خراسان رضوی باید در نظر گرفته شود. 

وی افزود: دولت باید اقدام مشترکی با دستگا‌ه‌های مرتبط در حوزه زیارت و فرهنگ‌ انجام دهد، در حوزه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بناست اختیاراتی به استاندار خراسان رضوی اعطا شود و کارگروه تسهیل زیارت تشکیل شود و در بافت پیرامون حرم اقداماتی انجام گردد. 

رئیسی تصریح کرد:در تحقق اقدامات، مشارکت و حضور مردم بسیار اهمیت دارد، این در عین حالی است که کارهایی در مشهد انجام شده و نقش مردم در بافت پیرامون حرم مورد توجه نبوده و اعتراض آن‌ها را در پی داشته است؛ از این رو لازم است تا با مشارکت مردم مشکلات مرتفع شود. 

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های خراسان رضوی‌ بیکاری و ضرورت اشتغال است،‌ گفت: رهبری به تولید دانش بنیان تاکید داشتند، مشهد ظرفیت‌هایی خوبی در این حوزه داشته که می‌تواند در اشتغال، نقش آفرینی کند. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز از شرکت‌های دانش بنیان بازدید به عمل آمد،‌ بیان کرد: باید بتوانیم تولیدات دانش بنیان را تجاری سازی کرده و در جهت اشتغال آفرینی حرکت کنیم، در این راستا بایستی گام‌هایی به صورت جدی در جهت نقش دادن به شرکت‌های دانش بنیان در مشهد برداشته شود و جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود. 

آیت الله رئیسی ادامه داد: بنا شده در جهت توسعه کمی و کیفی پارک‌های علم و فناوری و کارهای دانش بنیان در مشهد اقدامات مهمی صورت گیرد. 

وی تصریح کرد: یک پنجم اعتبارت سفر را به بخش کشاورزی اختصاص دادیم، چرا که این بخش با یک سری مشکلات مواجه است که امیدواریم رفع شود؛ در نظر است کار‌ گلخانه‌ای در مشهد توسعه پیدا کند که در این جهت اقدامات خوبی صورت گیرد. 

رئیس جمهور گفت: مسکن از نیازهای جدی استان است و امروز وزیر راه کار عملیاتی 60 هزار واحد مسکن را آغاز کرد؛ این مسئله از وعده‌های انتخاباتی بنده بوده و بایستی سالی یک میلیون مسکن و در چهار سال 4 میلیون مسکن ایجاد شود که نیاز جدی کشور است. 

وی با تاکید بر اینکه باید عقب ماندگی را جبران کرد، بیان داشت: ساماندهی وضعیت مسکن در این سفر کلید خورد و مردم خراسان رضوی به ویژه زوج‌های جوان نیازمندی‌شان در این حوزه به زودی مرتفع می‌شود؛ یکی از نگرانی جدی من مسئله مسکن است که هم وعده دولت بوده، هم نیاز کشور است و همچنین مصوبه قانونی دارد، اگرچه برخی نسبت بدان تردید دارند، ولی این اقدام باید انجام بشود. 

آیت الله رییسی تصریح کرد: مشهد جاذبه‌هایی دارد و همچنین روستا‌های آن با مشکلاتی مواجه است که حاشیه نشینی را به وجود می‌آورد؛ باید در این راستا کارهای زیر بنایی انجام داد که در دست اجراست. در بحث آب، برق، گاز، مدرسه و خانه بهداشت زیر ساخت‌ها مهیا شده است، ولی کشاورزی برای آن‌ها صرف نمی‌کند و فروش محصول‌شان تضمین‌نمی‌شود. 

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید اقتصاد روستاها را فعال کنیم؛ در اولین جلسه دولت در سال جاری قیمت گندم را اعلام کردیم که کشاورز بداند کارها پیش بینی شده است، حمایت از تولید کشاورزی روستا به عنوان کارخانه بزرگ تولیدی مورد توجه است. 

وی با اشاره به اینکه خدمات زیادی در حاشیه شهر مشهد انجام شده است، عنوان کرد: اما مسائل حاشیه شهر اینگونه حل نمی‌شود، بایستی در این مناطق مسائل فرهنگی، اقتصادی و مسکن بررسی و مورد توجه قرار گیرد؛ این در عین حالی است که یکی از مسائل دولت، مقوله حاشیه نشینی در مشهد و سایر شهرهای مهاجر پذیر است. 

آیت الله رئیسی پیرامون موضوع افاغنه و مهاجرین بیان کرد: پیگیری مسائل مربوط به مهاجرین در اداره اتباع وزارت کشور را کافی نمی‌دانیم؛ بیش از 4 میلیون افاغنه در ایران داریم،‌ اگرچه اروپایی‌ها برخلاف شعارهای خود مسئولیتی در قبال افاغنه ندارند ولی ما نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت داریم. 

رئیس جمهور گفت: امروز شکل گرفتن حاکمیت فراگیر از همه گروه‌ها و اقوام و شکل گیری دولت در افغانستان برایمان مهم است؛ این در حالی است که تحصیل و اشتغال مهاجران افغانی برای ما دارای اهمیت بوده و باید به دنبالش برویم. 

وی افزود: در راستای تحقق این مهم، ساز و کاری تحت عنوان سازمان مهاجرین شکل گیرد و دفتری در خراسان رضوی کار را دنبال کند تا مشکلات افاغنه مرتفع گردد؛ به زودی این مرکز فعال و ساز و کار مسائل افاغنه را دنبال می‌کند. بنده اولین جلسه شورای عالی زیارت را برگزار کردم و به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام شده است که زمینه برگزاری جلسه آتی نیز صورت پذیرد چرا که مسئله زیارت مهم است.

رئیسی همچنین در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی گفت: مافیایی که در تجهیزات پزشکی و دارویی وجود دارد، ظاهراً از همه مافیاها قوی‌تر است. کاری که دانشمندان ایرانی با زحمت انجام می‌دهند، استاندارد و قابل عرضه در دنیا و قابل رقابت با محصولاتی است که در جهان تولید می‌شود.

او تاکید داشت: نباید تسلیم کسانی شویم که نمی‌خواهند حاصل تلاش دانشمندان ایرانی به دنیا عرضه شود؛ باید این فضا را بشکنیم و با قدرت پیش برویم. دولت سیزدهم حتماً دست مافیا و جریانات فاسدی که در حوزه پزشکی و دارویی فعالیت دارند، قطع خواهد کرد.

انتهای پیام/