اسلام آباد خبر14:04 - 1401/01/25

«برچسب» شعار سال گره‌گشای دریافت بودجه و عبور از هفت‌خوان دولتی‌ها/از آمارسازی بوقچی‌های دولتی تا بروز شرکت‌های «فیک»

«برچسب» شعار سال گره‌گشای دریافت بودجه و عبور از هفت‌خوان دولتی‌ها/از آمارسازی بوقچی‌های دولتی تا بروز شرکت‌های «فیک» : مسیرهای انحرافی که برخی از مدیران دولتی در زمینه برخورد با شعار سال می پیمایند در حقیقت یکی از بزرگترین عاملهای عدم تحقق شعار سال است که متاسفانه پیمودن این مسیرهای انحرافی در حال تبدیل شدن به عادتی برای مدیران است که باید جلوی آن را گرفت. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از یزدرسا ، هرساله مقام معظم معظم رهبری همزمان با تحویل سال، براساس اولویت ها و نیازمندی های موجود در کشور فرمانی را برای هم راستا کردن مسیرمسئولان و مردم اعلام تا همگان در آن مسیر مشخص حرکت کنند و پله های پیشرفت و ترقی کشور را بپیمایند و و این حرکتها موجب رشد و شکوفایی کشور بیش از قبل گردد ودر حقیقت می توان گفت که این فرمان به عنوان "چراغ راه یک ساله کشور" است.

اما متاسفانه به دلایل متعدد برخی از سالها با شدت و ضعف های مختلف، ادارات و نهادهای دولتی و حتی مردم دچار شعار زدگی در زمینه این فرمان رهبری می شوند و در پایان سال تنها شاهد صرف شدن بودجه های کلان هستیم که صرف همایش و قرارگاه و سخنرانی و... شده است به همین علت سعی داریم چند عامل واضح و فراگیر که تقریبا تمام کشور دچار آن هستند را در این گزارش اعلام تا شاید دلسوزان واقعی این نظام برای حل آن چاره اندیشی کنند.

 

اضافه کردن برچسب شعار سال به برنامه ها برای جذب بودجه

درچند سال اخیر از سوی برخی ادارات ، نهادهای دولتی، مدیران دولتی و خصوصی مشاهده شده ،اضافه کردن یک برچسب "شعار سال" به ابتدا یا انتهای برنامه های خود بدون هیچ گونه کار کارشناسی وبدون کمترین نیازسنجی و بدون بررسی اینکه آیا این برچسب شعار سال برای کاری که قرار است انجام بشود لازم است یا نه بوده ایم .

همین موضوع باعث شده برخی ازسالها پیشرفت چندانی در زمینه اجرایی شدن شعار سال  را شاهد نباشیم و این فرمان مقام معظم رهبری تنها به سربرگ نامه ها و بنرهای تبلیغاتی محدود شود و کمترین پیشرفت ممکن از این فرمان راهبردی که با هدف و اشراف  مقام معظم رهبری صادر شده حاصل کشورشود.

یکی از دلایلی که باعث شده نهادهای دولتی، خصوصی و مدیران تمایل زیادی برای اضافه کردن برچسب شعار سال به ابتدای صحبت ها و برنامه ها و سخنرانی های خود داشته باشند شاید این نکته باشد که این برچسب شعار سال توان خارق العاده ای برای جذب بودجه و دریافت تسهیلات و همچنین گذر از مراحل پرپیچ و خم ادارات دولتی دارد.

رضا نوظوری الهی یکی از فعالین اقتصادی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اعلام اینکه هرساله یکی از راههای جذب بودجه و عبور از مراحل اداری برای بخش خصوصی تنظیم برنامه های خود با شعار سال است اظهار داشت:اگر برنامه ها و اهداف منطبق با شعار سال باشد برای مدیران جذاب تر است و حمایت انها از این برنامه ها بیشتر است.

وی ادامه داد: اگر درسال جاری قصد داریم واقعا در زمینه تحقق شعار سال موفق باشیم باید نهادهای نظارتی دولتی قوی تر شوند و نظارت خود را از برنامه های دولتی بیشتر شوند واینگونه مانع بروز برنامه هایی باشیم که فقط در کاغذ است وهیچ مدیری قصد اجرای ان چه نوشته شده را ندارد.

 

تلاش مدیران برای آمار سازی در زمینه تحقق شعار سال

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث می شود شعار سال در حد همان شعار باقی بماند تلاش مدیران برای آمار سازی می باشد که تبدیل به بلای ادارات و دستگاههای دولتی می شود و در سایه این تلاش مدیران برای آمارسازی عده ای فرصت طلب از این فضا سو استفاده می کنند.

به طورقطع تمام کارشناسان اذعان دارند که به علت استعدادهای فراوان وهمچنین ظرفیت های شگرفی که در جوانان این مرز و بوم وجود دارد، می توان با حمایت از ایده های این جوانان خوش فکر در مدت زمانی کوتاه شاهد افزایش تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنیان باشیم که هرکدام از آنها در صورت حمایت مسئولان توان برطرف کردن نیازی از نیازهای فراوان کشور را دارند.

 

بروز شرکت های« فِیکـ» انگیزه را از شرکت های واقعی میگیرد

مقام معظم رهبری با علم به این موضوع بود که فرمودند در سال 1401 باید تعداد شرکت های دانش بنیان دوبرابر شود اما این موضوع نباید دلیلی شود تا هر فردی با هر نظر و ایده ای بتواند عنوان دانش بنیان را به ابتدای شرکت خود اضافه و مسئولان نیز برای اینکه بتوانند در سخنرانی های خود با افتخار اعلام کنند در زمینه تحقق شعار سال موفق عمل کرده اند در برابر این شرکت ها موضعی منفعلانه اتخاذ نمایند و فرصت عرض اندام به این شرکت های غیرواقعی بدهند که این شرکتهای فیک یکی از عامل های انحراف شعار سال و عدم تحقق آن خواهد بود.

این موضوعی است که مهران فاطمی استاندار جوان یزد درجلسه ای که روزهای ابتدایی سال با حضور شرکت های دانش بنیان یزدی برگزار شد به آن اذعان و خاطرنشان کرد: باید قبل ازهرحرکتی و اعطای هرگونه مجوزی و حتی اعطای تسهیلاتی وضعیت موجود شرکت های دانش بنیان به صورت دقیق تبیین شود.

وی ادامه داد: در بررسی وضعیت موجود باید شرکت های فعال، نیمه فعال وغیر فعال شناسایی و حمایت ها عمدتا به سمت شرکت های فعال رفته و مشکلات و مسائل شرکت های نیمه فعال نیز بررسی و حل شود اما شرکت های غیرفعال باید از لیست خارج شوند.

فاطمی استاندار یزد با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان باید نظارت جدی ای اعمال تا مانع ثبت شرکت های غیرواقعی دانش بنیانی شود اظهار داشت: به طورقطع در سال جاری عده ای منفعت طلب برای کسب تسهیلات و حمایت هایی که احتمالا برای شرکت های دانش بنیان اختصاص می یابد فعال خواهند شد که نباید فرصت عرض اندام به آنها داد.

وی ابراز داشت: اگرقراراست حمایتی صورت گیرد باید این حمایت به سمت شرکت های فعال ونیمه فعالی برود که چندین سال است علیرغم مشکلاتی که احیانا داشته اند باز به فعالیت خود ادامه داده اند و مدیران به جای اینکه درابتدا به فکراضافه کردن تعداد شرکت های دانش بنیان باشند باید آسیب شناسی شرکت های فعلی را انجام و جایگاه آنها را تثبیت بخشند و در مرحله بعد به فکر ایجاد شرکت دانش بنیان باشند.

 

 روابط عمومی ها فقط بوقچی شعار سال  نباشند

اما یکی دیگر ازعامل های مهمی که باعث عدم تحقق شعار سال می شود و اتفاقا برای مردم عادی این قسمت بسیار آزار دهنده است و باعث ایجاد یک حس بدبینی نسبت به شعار سال می شود اقدامات روابط عمومی های ادارت می باشد که در حقیقت تنها در حکم یک بوقچی هستند که بعضا هیچ درک صحیح و دقیقی از نحوه اجرایی شدن شعار ندارند و بدون شناخت و آشنایی با دیدگاه های امامین انقلاب تنها به فکر رونق کار خود هستند به همین دلیل سعی میکنند با بوقهای بزرگ(بیلبورد، کلیپ ، همایش و...) بگویند که اداره آنها در زمینه اجرای شعار سال در حال تلاش است  و اتفاقا نقش آن نیز خیلی مهم است.

باید قبول کرد روابط عمومی ها  و افرادی که تنها شعار سال را به شکل یک شعار تبلیغاتی می نگرند که الی ماشاءالله تعداد آنها در ادارات دولتی کم هم نیست هرساله تحت عناوینی مانند تبیین، عاملی برای شعار زدگی و عدم اجرایی شدن شعار سال می باشند که با چاپ بنر، کلیپ و کتاب و همایش و قرارگاه و تیترها و خط دهی های رسانه ای خود به مدیران باعث انحراف مدیران ارشد می شوند .

به نحوی که مدیران ادارت با برجسته کردن نقش و اهمیت دستگاه خود در اجرایی کردن شعار سال به نحوی برای مدیران ارشدتر خود تداعی می کنند که تنها راه اجرای شعار سال با همکاری و همراهی این دستگاهها ممکن است.

عدم تدوین سند جامع  اجرای شعار عامل به جاده خاکی زدن ادارات دولتی

 به همین علت تدوین یک سند جامع ،کامل و منطق بر اولویت ها و ظرفیت ها و نیازهای کشور می تواند فرصت سوء استفاده را از روابط عمومی ها و حتی اداراتی که نباید نقش چندانی داشته باشند می گیرد اما این سکه(موضوع) یک روی دیگر هم دارد که برخی مدیران بی حال و بی پروا و سیستم زده با همین تصور سعی دارند خود را از ایفای نقش کنار بکشند و به قول خودشان برای خود دردسری ایجاد نکنند و اینگونه از پاسخگویی به جامعه در زمینه اجرای شعار سال شانه خالی می کنند.

بی پروایی و اعلام کناره گیری سریع برخی از ادارات دولتی موضوعی بود که میرغفوری رئیس پارک علم وفناوری استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد رسا به نظر می رسد به آن پی برده و سعی دارد با صحبت های خود آلارم هایی بدهد وی در این گفتگو خاطرنشان کرد: تحقق و اجرای شعار سال در گرو همکاری همه دستگاه های دولتی می باشد اما نقش و شرح وظیفه دستگاه ها باید کاملا مشخص باشد که در این زمینه پارک علم وفناوری استان در حال تدوین سند تحقق شعار سال1401 می باشد که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی از دستگاه ها با اختصاص فضای بلا استفاده خود برای اسکان شرکت های دانش بنیان، برخی دیگر با تسهیل گری و تعداد دیگری از سازمانها با همراهی و همکاری وحمایت از ایده هایی که در بخش های مختلف کشور وجود دارد می توانند عاملی برای تحقق هرچه سریعتر شعار سال باشند در مجموع باید همه ادارات و دستگاهها و بخش های مختلف استان خود را درگیر و موظف به تحقق شعار سال بدانند.

 

ناامیدی شرکت های دانش بنیان در مسیر هفت خوان دریافت مجوز

میرغفوری با بیان اینکه تسهیل صدور مجوز توسط دستگاه های دولتی  ساده ترین اقدام ولی اثرگذارترین کار می باشد که سازمانهای دولتی می توانند انجام دهند ابراز داشت:فرآیند اعطای مجوز به شرکت های دانش بنیان در ادارات دولتی به شدت طولانی و خسته کننده است به نحوی که فرد متقاضی در این مسیر نا امید می شود.

در مجموع از صحبت های مسئولان مشخص است که شرکت های دانش بنیان به قدری با مشکلات عدیده اداری مواجه بوده و در پیچ و خم ها و بروکراسی های این ادارات به قدری عمر خود را به فنا رفته می دانند که دیگر هیچ امید و انگیزه ای برای فعالیت های اصلی خود که باید معطوف به آن باشند ندارند و آیا بهتر نیست که ادارات دولتی مشتاق به جای تلاش برای اضافه کردن عناوینی که هیچ فایده ای برای کشور ندارد و تبلیغاتی عامل انحراف ذهن مدیران ارشد کشور برای تصمیم گیری می گردد و... تلاش و پیگیری کنند تا ببینند که چگونه می توانند  مشکلات این مسیر را که مرتبط با اداره انها هست را حذف کنند.

مشکلاتی مانند صدور مجوز، تقویت بنیه مالی شرکت ها، تسهیل صادرات محصولات شرکت ها، تسهیل اشتغال زایی این شرکت ها، تسریع ثبت ایده ها و اختراعات ، تامین مواد اولیه این شرکت ها ومعافیت های مالیاتی و ... همه مشکلات ابتدایی این شرکت هاست که امید دارند مسئولان بدون انحراف و بدون اینکه دچار شعار زدگی شوند برای تحقق آنها چاره اندیشی کنند.

انتهای پیام/