اسلام آباد خبر15:23 - 1401/02/12

سجادی: سرخابی‌ها در حساب‌شان ۳۵۰ میلیارد تومان پول دارند/ از وضعیت فعلی فدراسیون فوتبال راضی نیستم

سجادی: سرخابی‌ها در حساب‌شان ۳۵۰ میلیارد تومان پول دارند/ از وضعیت فعلی فدراسیون فوتبال راضی نیستم : وزیر ورزش و جوانان گفت:در فدراسیون فوتبال به دلیل یکسری تصمیماتی که هیات رییسه گرفتند منجر به تغییر در راس فدراسیون شد که از وضعیت فعلی راضی نیستیم. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان؛ سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان شب گذشته با حضور در برنامه زنده صف اول از شبکه خبر صداوسیما، به اظهاراتی پرداخت که گزیده‌اش را خواهید خواند؛

نام گذاری جدید معاونت ساماندهی جوانان با عنوان قرارگاه جوانان

این تلقی در بین آحاد مردم وجود دارد که پس از ده سال از ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان که با شکل گیری وزارت ورزش و جوانان همراه بود، به دلیل جذابیت‌ها و توجهات به شقوق چهارگانه و گسترده ورزش ، حوزه جوانان نادیده گرفته شده است، اما در واقعیت و در عمل اینگونه نیست ،سابق بر این جوانان تحت عنوان سازمان ملی جوانان با جایگاه معاونت رئیس‌جمهور فعال بود، اما پس از تشکیل وزارت ورزش و جوانان، در ساختار این وزارتخانه ، این حوزه تحت عنوان معاونت فعالیت خود را پیگیری می کند.

اما حوزه جوانان در دولت جدید و با اجازه رییس جمهوری محترم و براساس برنامه‌هایی که برای این بخش تدوین شد ما این معاونت را به عنوان ««قرارگاه جوانان» نامگذاری کردیم.

 

نام قرارگاه جوانان، برگرفته از اهداف والای بیانیه گام دوم انقلاب

روح و انرژی "قرارگاه جوانان" برگرفته از اهداف والای بیانیه گام دوم انقلاب است که رهبری در آن به موضوع جوانان به طور ویژه پرداختند، بنابراین در این حوزه بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کارقرار گرفت و بالطبع نگرش ها نیز نسبت به گذشته در خصوص حوزه جوانان تغییر کرد.

تشکلهای مردم نهاد، سمن های ویژه جوانان، انجمن های خودجوش و مولد و نسل‌های آینده سازی که قرار است مولد عزت و امید باشند دراین نگرش مورد هدف قرار گرفت.

 

ماموریت‌های پیش بینی شده برای حوزه جوانان

ماموریت‌هایی که برای این بخش پیش بینی شده بود ، شامل اشتغال، مسکن، ازدواج‌، وامهاو... مواردی از این دست که باید پیگیری میشد،درواقع این موضوعات مسایلی فراسازمانی است، ما در وزارت ورزش و جوانان،رصد کننده و پیگیر هستیم و همکاران عزیزمان در وزارت سمت، وزارت کار و بانک مرکزی، برگرفته از روح قانون و سند تحول دولت مردمی و انقلابی تمام اهتمام خود را دارند و دغدغه مند حوزه جوانان هستند.

حتی،کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی مثل کمیسیون فرهنگی و اعضا پرتلاش آن، تمامی این موارد را در برنامه ها و قوانین گنجانده اند و ما درحال رصد آنها هستیم.

در خصوص وام ازدواج، نکته ای را لازم میدانم که توضیح بدهم همانطور که استحضار دارید احکام اعضا هیات دولت، سوم شهریور ماه توسط رییس جمهوری ابلاغ و صادر شد ، بنابراین در این مدت از اعتبارات سال ۱۳۹۹ برای وامهای ازدواج و اشتغال عزیزان استفاده کردیم ، در واقع هم اکنون در حال رصد و هماهنگی هستیم .تا ان شالله شرایط را بهترین شکل پیش ببریم.

 

برگزاری ستاد ساماندهی امور جوانان به ریاست استاندار

یکی از اقدامات صورت گرفته در حوزه جوانان، برگزاری ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور استاندار در ۲۷ استان است، در این ستاد، نمایندگانی از تمام دستگاه ها با حضور معاون ساماندهی شرکت دارند .

 

توجه به حلقه های میانی برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب

یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه جوانان، توجه به حلقه های میانی برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب است ، همانند گروه‌های جهادی ، سازمانهای مردم نهاد و تشکل های خود جوش، که یکی از مهمترین نقاط قوت، برای فعالیت در حوزه جوانان است.

در همین راستا سال گذشته برای حدود ۳ هزارو ۷۰۰ سمن پروانه فعالیت صادر شد که البته همه آنها فعال نبودند، پس از بررسی ما تمدیدها و صدورها را تا پایان سال به طور فشرده به ۶۰۰ مورد رساندیم.

لازم می دانم یک نکته را توضیح بدهم و آن اینکه پروانه و جواز فعالیت سمن های مربوط جوانان توسط وزارت ورزش و جوانان در چهار حوزه علمی پژوهشی، اجتماعی، دینی و مذهبی صادر می‌شود که ۱۹ مورد درسال جدید و مابقی درسال قبل در همان ابتدای کارمان با تلاش بسیار صورت گرفت و تقریبا به هشتاد درصد اهدافی که پیش بینی کردیم ، دست یافتیم.

 

تلاش در جهت تقویت مشارکت و ارتقا کیفی عملکرد سازمانهای مردم نهاد

یکی ازاتفاقات مهم در بخش سازمانهای مردم نهاد، تلاش در جهت تقویت مشارکت ها و ارتقا کیفی عملکرد آنها بود، در این ارتباط با آقای یامین پور معاون امور جوانان دو ماه و نیم جلسات مکرر برگزار کردیم و در ابعادمختلف مطالعات گسترده ای داشتیم تا ببینیم درحال حاضر سمن‌های ما، فعالیتهای شان چگونه است و کدام یک نیازمند تقویت هستند؟برهمین مبنا، در بحث توانمند سازی سازمان های مردم نهاد، اولین اتفاق ، حمایت و پشتیبانی از مجامع استانی این سمن ها، بودکه از جمله می توان به حمایت و تخصیص اعتبار به ۴۱۱برنامه و طرح ساماندهی سمن ها ، حمایت و تخصیص اعتبار به ۴۶۰کارگاه دانش افزایی در خصوص سازمانهای مردم نهاد جوانان ،حمایت از ۴ شبکه تخصصی سمن های جوانان با موضوع امداد و نجات، سلامت اجتماعی، حاشیه نشینی و رسانه، اجرای ۲۳ کارگاه ملی و منطقه ای ، مجازی و حضوری برای سازمان های مردم نهاد، برنامه ریزی یک پلت فرم بازاریابی جهت کسب و کار جوانان اشاره کرد.

 

آغاز طرح آزمایشی طرح نسخه نویسی برای سمن‌های استان البرز

یک طرح آزمایشی برای سازمانهای مردم نهاد استان البرز باعنوان طرح نسخه نویسی آغاز شده است که در واقع ما برای سمن ها نسخه می‌نویسم وبه آنها ماموریتشان را اعلام می کنیم تا نقش خود را در فعالیت های اجتماعی به نمایش بگذارند.

 

فراهم ساختن شرایط مناسب برای توسعه مشارکت‌های بین المللی جوانان

یکی از اقداماتی که در حوزه جوانان صورت گرفت، هماهنگی حضور جوانان درفعالیت های بین المللی است به عنوان مثال حضور نمایندگان سمن‌های مردم نهاد جوانان درمسابقه «ماباهم هستیم»با موضوع پیشگیری از ویروس کوید ۱۹ کرونا در آذر ماه در کشور روسیه بود که جوانان ما نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

یا شرکت در وبینار بین المللی سازمان ملل با موضوع کارآفرینی اجتماعی جوانان در کشور ترکیه که در آذرماه برگزار شد.

البته نشستی هم با اعضا مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد جوانان داشتیم که خودم هم در آن حضور یافتم که مباحث بسیار ارزشمندی مطرح شد که از برآیند آن در جهت تقویت سمن بهره گرفتیم.

نکته قابل توجه این است که در هشت ماه گذشته اقدامات اثرگذاری درحوزه جوانان صورت گرفته و ان شالله تا حصول به نتیجه تداوم خواهد یافت.

 

واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی

اقدامات فشرده‌ای انجام شد تا در سال گذشته هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تعیین تکلیف شوند. واگذاری سهام سرخابی‌ها با حمایت رییس جمهور و معاونان ایشان صورت گرفت و با تلاش سایر سازمان‌های مربوطه به‌خصوص سازمان خصوصی‌سازی مراحل واگذاری آغاز شد. با افتخار اعلام می‌کنیم که این دو باشگاه که در سال‌های گذشته همیشه بدهکار بودند امروز هر کدام از آنها در حساب خود ۳۵۰ میلیارد تومان پول دارند و سعی خواهیم کرد که از این منابع موجود بهینه مصرف شود.

 

حل مشکل معیشت ورزشکاران

بنده با درد ورزشکاران آشنا هستم چون خودم ورزش قهرمانی را به دلیل مشکلات معیشتی کنار گذاشتم. از روز اول نیز در مجلس شورای اسلامی اعلام کردم که دردآشنای ورزشکاران هستم و دغدغه همه ورزشکاران را می‌دانیم. ورزشکاران حرفه ای مجبور هستند برای اینکه بتوانند نام کشور را سربلند کنند دائما مشغول تمرین باشند و به همین دلیل نمی‌توانند به مسائل معیشتی خود بپردازند. یکی از برنامه‌های اصلی ما رفع دغدغه‌های معیشتی ورزشکاران است. در ضیافت افطاری نیز که همراه جمعی از ورزشکاران درخدمت رییس‌جمهور بودیم ایشان بر رفع مشکلات معیشتی، بیمه‌ای و مشاغل آنها تاکید داشتند. تا به الان مراحل استخدام ۹ نفر از قهرمانان المپیک و جهان را را انجام دادیم و ۱۵ نفر دیگر نیز در دست اقدام هستند که به زودی مراحل استخدام آنها نیز انجام می‌شود.

 

رفع تبعیض در رشته‌های مختلف

بدون شک برخی از رشته‌ها پرمخاطب‌تر هستند و درآمد آنها نیز بالاتر می‌رود و این موضوع تنها مختص به ایران نیست و در همه کشورهای دنیا شاهد این تفاوت‌ها هستیم. به عنوان مثال رشته فوتبال در اکثر دنیا پرمخاطب و پردرآمد است. در برخی از رشته‌ها نیز مانند دوومیدانی و تنیس روی میز سرمایه گذاری چندانی انجام نمی‌شود. در این مدت ما سعی کردیم که سطح درآمد رشته های دیگر را نیز بالا ببریم. به عنوان مثال رشته‌ای مثل کبدی به توفیقات خوبی رسیده است و ورزشکاران این رشته در چند کشور لژیونر هستند. رییس‌جمهور نیز در دیدار اخیر خود با ورزشکاران تاکید داشتند که عدالت ورزشی در بین همه رشته‌ها ایجاد شود. در جشن واگذاری سرخابی‌ها مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این قول را دادند علاوه بر فعال شدن بخش فوتبال بانوان در رشته های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنند. یکی از کارهایی که در این مدت انجام دادیم رایزنی با یکسری از بخش‌های خصوصی برای حمایت از تیم‌های مختلف بود. رسانه ملی نقش مهمی در توسعه رشته‌های ورزشی دارد و می‌توان از این طریق شرکت‌های مختلف را به سرمایه‌گذاری در رشته‌هایی که زیاد به آنها توجه نمی‌شود ترغیب کنیم.

 

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی

در سفر استانی ریاست جمهوری به استان مازندران یکی از وظایف ما بازدید از استادیوم شهید وطنی بود و اینکه دغدغه هواداران تیم نساجی را برطرف کنیم. تیم با ریشه و خوب نساجی به دلیل نداشتن زمین مجبور بود بازی‌های خانگی خود را در شهرهای دیگر انجام دهد. رییس‌جمهور شخصا برای تکمیل استادیوم شهید وطنی دستور دادند که ظرف پنج ماه این استادیوم تکمیل شود و درحال تلاش هستیم که هرچه زودتر این ورزشگاه اماده بهره برداری شود.

متاسفانه در کشور ۶ هزار پروژه نیمه تمام ورزشی داریم که از نگاه یک مدیر عدد سنگینی است و از این تعداد ۱۲۰۰ پروژه هیچ گونه رشد فیزیکی ندارد و از این‌رو کار سختی پیش‌رو و منابع اندکی نیز در اختیار داریم. خسته نباشید می‌گویم به همه همکاران فنی در وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی که برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام زحمات زیادی را کشیدند.

در دیداری که همراه جامعه ورزش با رییس‌جمهور داشتیم آمار افتتاح پروژه‌های نیمه تمام سالی که گذشت را به ایشان ارائه دادیم و مورد استقبال قرار گرفت. آماری که در سال ۱۴۰۰ برای تکمیل پروژه‌ها داشتیم توانست رکورد ۹ سال گذشته را بشکند و طی این سال‌ها هرچه‌قدر به سرانه‌های ورزشی اضافه شد، خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ توانستیم یک رکوردشکنی کنیم و جهش فوق‌العاده‌ای داشته باشیم. آمار سال ۱۴۰۰ شامل افتتاح ۶۸ هزار متر سالن سرپوشیده و ۲۱۸ هزار متر ورزشگاه روباز است که این آمار در سال ۹۷ به ۴۰ هزار متر سالن سرپوشیده و ۱۷۰ هزار متر ورزشگاه روباز می‌رسید.

درمجموع ۶۲۱ پروژه در سال ۱۴۰۰ مورد افتتاح قرار گرفت و امیدوارم که این موتور محرکه ساخت و ساز که آغاز شده در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته باشد. برای بودجه سال جدید به ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده امیدوار هستیم و پیش‌بینی کردیم که سه هزار میلیارد تومان به وزارت ورزش و جوانان اختصاص پیدا کند که از این رقم ۲۰ درصد به حوزه جوانان تخصیص پیدا می‌کند.

سرانه ورزشی کشور به ازای هر نفر به طور متوسط ۷۵ سانتیمتر است که استاندارد آن در دنیا سه متر است که امیدوارم تا پایان خدمت خود در وزارت ورزش این رقم را به عدد استاندارد نزدیک کنیم. مشکل دیگر این است برای نگهداری برخی از ورزشگاه‌های کشور با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که این موضوع مشکلاتی را نیز برای وزارت ورزش و جوانان ایجاد کرده است.

 

تعیین تکلیف و برگزاری مجامع فدراسیون‌های ورزشی

خوشبختانه شرایط خوبی به لحاظ تعیین تکلیف روسای فدراسیون‌ها داریم. شاید تا یک سال پیش برخی از فدراسیون ها با سرپرست اداره می‌شدند ولی از زمانی که به عنوان وزیر ورزش و جوانان کار را آغاز کردم با وجود اینکه اساسنامه جدید فدراسیون ها تازه تصویب شده بود تا به الان ۴۰ مجمع را برگزار کردیم که ۱۰ مجمع انتخاباتی بود. پنج فدراسیون ما نیز در شرف برگزاری مجمع هستند.

فدراسیونی مثل دوچرخه‌سواری درگیر تطبیق اساسنامه فدراسیون جهانی با خود اساسنامه کشور هستند. ژیمناستیک نیز براساس اساسنامه داخلی فدراسیون کار را جلو بردند ولی طبق قانون باید انتخابات آن طبق اساسنامه به تصویب رسیده توسط شورای نگهبان برگزار شود.

 

برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال

در فدراسیون فوتبال به دلیل یکسری تصمیماتی که هیات رییسه گرفتند منجر به تغییر در راس فدراسیون شد. ما فرصت چندانی تا جام جهانی نداریم و باید هرچه زودتر این فدراسیون تعیین تکلیف شود و برای حضور قدرتمند در جام جهانی قطر آماده شویم تا بتوانیم برای اولین بار از مرحله گروهی صعود کنیم. امیدوارم هرچه زودتر این اختلاف‌ها در هیات رییسه و کندی تصمیم گیری برطرف شود و فوتبال ما به ساحل آرامش برسد. سعی ما این است که بهترین اتفاق برای فوتبال کشور بیفتد و از وضعیت فعلی راضی نیستیم. سعی می‌کنیم که دغدغه هواداران فوتبال رفع شود و از وظایف نظارتی خود برای رفع مشکلات استفاده کنیم.

 

برگزاری برنامه‌های ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری

ما در حوزه فرهنگی، اعتقادی و پژوهشی فعالیت‌های سمن ها را دسته بندی کردیم و بهترین اتفاقی که افتاد این بود که پروانه فعالیت این سمن‌ها صادر شد. در سال ۱۴۰۰ به یاری خدا توانستیم ۷۷۳۷ کارگاه ازدواج در ۳۲ استان کشور را برگزار کنیم. همچنین مشاوره‌های رایگان توسط نیروهای وزارت ورزش و جوانان به جوانان در شرف ازدواج داده شد و توانستیم بیش از ۲۰۰ محصول درخصوص ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری را تولید کنیم.

 

انتهای پیام/