اسلام آباد خبر15:25 - 1401/02/15

تیشه به ریشه استعدادهای ورزشی با اتهامات واهی و پوچ!/ نقش پررنگ فضای مجازی و مجریان ورزشی در احکام کمیته انضباطی

تیشه به ریشه استعدادهای ورزشی با اتهامات واهی و پوچ!/ نقش پررنگ فضای مجازی و مجریان ورزشی در احکام کمیته انضباطی : طی سال‌های اخیر، شاهد احکامی از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هستیم که بدون هیچ مدرکی و تنها به استناد فضای مجازی و صحبت‌های مجریان ورزشی صادر می‌شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازیزدرسا، فوتبال که یک زمانی برای مردم کویری یزد زندگی محسوب می‌شد و جوانان این استان دلخوش به حضور تیم شهرشان در رده‌های بالای فوتبال کشور بودند، امروز به وضعیتی رسیده که هر ساله با یکسری اتهامات واهی و پوچ با آبروی آن بازی می‌شود و کسی هم نیست که بتواند از حق‌وحقوق یزدی‌ها به شکل جدی دفاع کند، در زیر به برخی از این اتفاقات که سبب شده فوتبال یزد درگیر حواشی شود را مرور می‌کنیم.

سال گذشته تیم فوتبال "شهید قندی" یزد، رضا حسن‌زاده که یک استقلالی بود را به‌عنوان سرمربی خود انتخاب کرد. این انتخاب انتقادهای زیادی را پس از کسب نتایج ضعیف در شروع کار خود با تیم شهید قندی به همراه داشت و فوتبال دوستان یزدی اعتقاد داشتند که این مربی هرچند دانش کافی را دارد ولی نمی‌تواند تیم را متحول سازد و درنهایت به دسته بالاتر صعود کند.

این کارشناسان معتقد بودند که سرمربی جدید تیم شهید قندی که نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرده بود باید اخراج شود تا شاید فرد دیگری بتواند تیم را متحول کند اما مدیرعامل وقت باشگاه به انتخاب خود اعتقاد داشت و از حسن‌زاده حمایت کرد.

این حمایت‌ها نتیجه داد و تیم شهید قندی تا روز پایانی حتی یکی از مدعیان اصلی صعود به دسته اول فوتبال کشور بود ولی داستان تازه‌ای برای تیم یزد و یزدی‌ها آغاز شد.

تیم شهید قندی در هفته پایانی لیگ دو فوتبال کشور موفق به برد 10 گله برابر تیم سردار بوکانی شد که سقوط این تیم به دسته پایین‌تر مسجل شده بود و انگیزه‌ای برای حضور در هفته پایانی رقابت‌ها نداشتند. تیم بوکانی در هفته ماقبل پایانی هم در برابر تیم شاهین بندرعامری که رقیب اصلی شهید قندی بود، با 7 گل در زمین خود شکست خورد.

صدور حکم علیه شهید قندی بدون ارائه مدرک تبانی!

این نتایج سرآغازی بر حاشیه‌های بی‌پایان لیگ دسته دو و اتهاماتی بود که به تیم شهید قندی زده و اعلام کردند در هفته‌های پایانی تبانی صورت گرفته، درحالی‌که اصلاً مدرکی در این خصوص به تیم یزدی ارائه نشد.

در حکم اولیه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در خصوص تبانی در لیگ دو، باشگاه شهید قندی یزد به سقوط به لیگ دسته سوم و پرداخت پنج میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد.

باشگاه سردار بوکان به سقوط به لیگ استانی و پرداخت پنج میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد.

باشگاه‌های شاهین بندرعامری و شهرداری ماهشهر و پاس همدان هرکدام به کسر شش امتیاز در لیگ فعلی و کسر شش امتیاز در لیگ آینده و پرداخت پنج میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند.

در خصوص برخی از بازیکنان و کادر فنی این تیم‌ها نیز احکامی از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال صادر شد، اما هیچ‌کس پاسخگوی آبروی رفته تیم یزدی و یزدی‌هایی نبود که در مرامشان چنین کارهایی اصلاً جایی ندارد.

پس‌ازاین حکم، تیم شهید قندی با ارائه مستنداتی نسبت به آن معترض شد و تیم‌های دیگر نسبت به احکام صادر معترض شدند تا اینکه کمیته استیناف حکم کمیته اخلاق را شکست و احکام جدید را صادر کرد.

حکم جدید علیه شهید قندی صادر و علت تبانی را برد 10 گله بیان کردند!

در احکام جدید آمده است که تبانی بین تیم‌های سردار بوکان و شاهین بندر عامری در بازی هفته بیست و پنجم و تیم‌های سردار بوکان و شهید قندی یزد در بازی هفته بیست و ششم محرز و مسلم است لذا نظر به لزوم رعایت اصل انصاف در تعیین تنبیهات، با اعلام کسر 6 امتیاز از تیم سردار بوکان در فصل آینده و کسر ۶ امتیاز از تیم‌های شاهین بندر عامری و شهید قندی یزد در فصل فعلی و بقای جریمه‌های نقدی پنج میلیارد ریالی، حکم معترض‌عنه با اصلاح انجام شده تائید می‌شود.

بازم دلایل و مستنداتی مبنی بر تبانی تیم شهید قندی یزد صادر نشده و فقط علت آن را زدن 10 گل به تیم سقوط کرده عنوان‌شده که نشان از تبانی است!

این احکام قطعی بود و تیم شهید قندی هر چه تلاش کرد به نتیجه‌ای نرسید و امسال نیز باید در لیگ دسته دو با کسر شش امتیاز و پرداخت 500 میلیون تومان، با تیم‌های دیگر به رقابت بپردازد.

در آن زمان مدیر عامل وقت باشگاه شهید قندی بارها و بارها اعلام کرد که هیچ گونه تبانی در کار نبوده و اگر بوده پس می‌بایست دلایل متقنی را در این خصوص ارائه می‌کرد تا مشخص شود چه کسانی در این خصوص دسته داشته‌اند.

بدون هیچ مدرکی به تیم شهید قندی برچسب تبانی زدند/ به‌راحتی حقمان را خوردند، شاید از تیم‌داری انصراف دهیم

رضا نارگانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه رأی‌های صادر از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و کمیته استیناف برای تیم شهید قندی یزد بسیار ناعادلانه بود، گفت: از روز اول که این حکم‌ها علیه تیم شهید قندی صادر شد، بارها اعلام کردیم که مدرکی در خصوص تبانی مدیریت، کادر فنی یا بازیکنان تیم ما ارائه کنند ولی تابه‌حال چنین اتفاقی نیفتاده و بیان می‌کنند که این مسئله محرمانه است.

مدیرعامل وقت باشگاه شهید قندی یزد اضافه کرد: آنها با این احکام ناعادلانه‌ای که علیه تیم شهید قندی صادر کرده‌اند با آبروی استان دارالعباده یزد بازی کردند.

وی با بیان اینکه احتمال انصراف شهید قندی از تیم داری بسیار زیاد است، افزود: با توجه به اتفاقات اخیر و حق‌خوری‌هایی که صورت گرفت، مدیریت باشگاه شهید قندی تصمیم بر انصراف از تیم داری دارند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان یزد با تأکید بر اینکه انصراف از تیم داری هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست، گفت: اتفاقاتی که در لیگ دو فوتبال کشور رخ داد و پس‌ازآن حکم‌های ناعادلانه‌ای که علیه تیم شهید قندی یزد صادر شد، مدیران تیم را بر آن داشته تا از تیم داری انصراف دهند چون امسال یکی از ایده‌آل‌ترین شرایط را برای صعود به لیگ یک فوتبال کشور داشتیم.

نارگانی اضافه کرد: بازیکنان و کادر فنی تیم شهید قندی یزد با تلاش‌های مضاعف و بسیاری که در طول فصل داشتند، امیدوار بودند که بتوانند به لیگ یک صعود و با تقویت تیم، نیم‌نگاهی به لیگ برتر داشته باشند.

مدیرعامل وقت باشگاه شهید قندی یزد با اشاره به اینکه اتهام تبانی بسیار سنگین است و حتماً باید برای آن مدرکی ارائه شود، افزود: به باشگاه اعلام کردند که هیچ‌یک از بازیکنان و کادر فنی و مدیریت محروم نیستند ولی تیم شما از ادامه رقابت‌ها برای رسیدن به مرحله بالاتر لیگ یک محروم است و باید 5 میلیارد ریال هم جریمه پرداخت کنید، چنین حکمی بدون هیچ مدرکی ظلم در حق یک باشگاه خصوصی است.

وی ادامه داد: مسئولان استان یزد نامه‌نگاری‌ها و صحبت‌هایی را با وزیر وزرش و جوانان داشته‌اند ولی مشخص نیست که آیا بتوان این حکم ناعادلانه را لغو کرد یا خیر.

فدراسیون نام متخلفین پرونده شهید قندی را اعلام کند تا برخورد کنیم

آن زمان پس از اینکه استاندار یزد در نامه‌ای به وزیر ورزش به رای صادره کمیته استیناف در خصوص پرونده شهید قندی اعتراض کرد فرماندار یزد هم در بیانیه ای به این موضوع واکنش نشان داد.

"همه مسئولین و هواداران فوتبال یزد، بالاتفاق از فدراسیون درخواست دارند دقیقا نام‌ فرد یا افراد متخلف از تیم‌ شهید قندی و مدارک متقن در خصوص تبانی را ارائه نمایند تا در استان ضمن برخورد جدی با متخلفین، اقناع و توجیه علاقمندان نیز صورت پذیرد."

"متاسفانه در هر دو مرحله از صدور احکام در کمیته اخلاق و استیناف؛ هیچ نامی از متخلفین و مدارک تبانی برای اطلاع افکار عمومی ارائه نشد ".

"نمیتوان صرف ادعا به دلیل پیروزی پرگل یک‌تیم و آن هم با شروع بحث و موضوع تبانی به صورت احساسی در یک برنامه تلویزیونی با آبروی دیرینه فوتبال یک استان و تیم ریشه‌داری چون شهید قندی بازی کرد."

"در صورت عدم اعلام دلایل متقن با اسناد و مدارک معتبر جز منصرف کردن مدیران واحدهای صنعتی و شرکت شهید قندی برای ادامه تیم داری نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت ".

این بیانیه و واکنش‌هایی که توسط مسئولان استان در آن زمان شاهد بودیم نشان از پاکی و درستی مسئولان یزدی داشت که به دنبال مشخص شدن حقیقت بودند تا با افراد خاطی به شکل جدی برخورد کنند.

استدلال حکم تیم شهید قندی برای ما قانع کننده نیست

محمدرضا حدادزاده دادستان استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در رابطه با حواشی که پیرامون تیم شهید قندی یزد رخ داد گفت: در این خصوص هم با یکی از قضاتی دادگاه بدوی این موضوع که منجر به رای حکم بدوی شده بود صحبت‌هایی کردیم که معتقد بودند گزارشات کارشناسی و ناظر بازی دلالت بر تبانی داشته است اما اعلام نشد که این تبانی به شکلی بوده است.

دادستان استان یزد تاکید بر اینکه این استدلال برای ما قانع کننده نیست گفت: تاکید آن‌ها بر این بود که تیم شهید قندی نسبت به حکم اعتراض کند که این تیم اعتراض هم کرد اما نتیجه مطلوب استان گرفته نشد بلکه حکم تجدید نظر ابهامات را بیشتر هم کرد.

سرانجام هیچ کسی در فدراسیون فوتبال برای روشن شدن قضایا نتوانست مدرک مستدلی را بر مبنی تبانی تیم شهید قندی یزد ارائه کند و احکامی که صادر شده بود به شکل اجرایی درآمد و بازهم یزدی‌ها از رسیدن به لیگ یک فوتبال کشور مأیوس و ناامید شدند تا سال بعد که آن دوباره عزمشان را برای پیشرفت فوتبال یزد جزم کنند اما امسال هم خالی از حواشی و برچسب‌های مختلف نبود و تیم شهید قندی را به خاطر برد یک گله و آن از روی اشتباه دروازه بان حریف به تبانی متهم کردند.

روز دوشنبه ۱۵ فروردین از هفته هجدهم لیگ دسته دوم فوتبال ایران، گروه ب تیم فوتبال شهید قندی یزد میزبان مس نوین کرمان بود. شهید قندی در آن زمان با ۲۷ امتیاز در رتبه چهارم جدول قرار داشت و اختلاف 9 امتیازی این تیم با صدر جدول و نزدیکی به هفته‌های پایانی لیگ، شهید قندی را مجبور به پیروزی در این دیدار کرده بود تا بتواند در رقابت‌های صعود به لیگ یک نگه دارد.

بازی دو تیم شهید قندی و مس نوین کرمان در آن روز برگزار و درنهایت تیم یزدی توانست با گل دقایق پایانی 3 امتیاز حساس را به دست آورد و با توجه به تساوی تیم نخست جدول، خود را به 7 امتیازی صدر رساند.

شهید قندی پس‌ازاین بازی، دو مسابقه دیگر برگزار کرد که یکی از آن‌ها را برد و دیگری را باخت تا با کسب 33 امتیاز به رتبه سوم جدول برسد.

دو هفته از دیدار این تیم با مس نوین کرمان گذشت و انتشار فیلم گلزنی تیم شهید قندی یزد از یکی از شبکه‌های صداوسیما پخش شد و همین مسئله جنجال دوباره را به پا کرد تا اتهام تبانی به تیم یزد زده شود.

برخی از رسانه‌ها روی گل تیم فوتبال شهید قندی یزد با مس نوین کرمان که منجر به برد یزدی‌ها شد تفاسیر مختلف داشتند و در جهت تامین خوراک خبری خود، تیترهایی مثل «واکنش عالی و گل سؤال‌برانگیز دروازه‌بان مس نوین»، «گل عجیب در لیگ دو ایران؛ این گل در باگ‌های PES و FIFA هم نیست!» و ... را منتشر کردند تا دوباره به‌مانند سال گذشته به نحوی عمل کنند تا آبروی یزدی‌ها به‌واسطه اتهامات واهی و پوچ درخطر باشد.

توقف بازی‌های لیگ دو برای رسیدگی به اتهام تبانی در بازی شهید قندی و مس نوین!

پس از جوسازی رسانه‌ها، حراست فدراسیون دروازه‌بان تیم مس و ناظر را برای دادن توضیح فراخواند تا در خصوص علت دریافت چنین گلی در این بازی توضیحات خود را ارائه کند.

با این احضار همزمان از سوی سازمان لیگ اعلام شده که دیدار‌های هفته بیست و یکم تا بیست سوم که قبلاً اعلام شده بود در موعد از پیش تعیین شده برگزار نخواهد شد که به نظر می‌رسد به خاطر بررسی پرونده مورد اشاره است.

مهرداد شفیعی، مسئول برگزاری بازی‌های لیگ ۲ در خصوص عدم برگزاری بازی‌های هفته بیست و یکم تا بیست و سوم این چنین می‌گوید: به دلیل اینکه به هفته‌های پایانی لیگ رسیده‌ایم و نتایج هر یک از مسابقات در سرنوشت صعود و سقوط تیم‌ها تأثیر دارد به دلیل تعویق دو مسابقه از هفته‌های نوزدهم و بیستم مجبور شدیم مسابقات هفته بیست و یکم تا بیست و سوم گروه دوم را تا برگزاری دو دیدار معوقه لغو و به زمان دیگری موکول کنیم. زمان جدید برگزاری مسابقات هفته‌های بیست و یکم تا بیست و سوم اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد.

شهید قندی شائبه تبانی را رد کرد

باشگاه شهید قندی یزد در واکنش به صحبت‌های مطرح شده، شائبه تبانی در بازی مقابل مس نوین را رد کرده است. آن‌ها با اشاره به واکنش‌های گلر حریف در طول بازی می‌گویند اگر قرار به تبانی بود او می‌توانست گل‌های راحت‌تری دریافت کند. در طول مسابقه، صرف‌نظر از یک فوق واکنش در دقایق پایانی نیمه اول، چندین و چند بار با خروج‌های به‌موقع مانع از گلزنی حریف شد و در یکی از این صحنه‌ها هم به شدت مصدوم شد. حتی اتلاف وقت بیش‌ازحد او در دقایق پایانی مسابقه، واکنش مربی خودی را نیز به همراه داشت.

با مشاهده فیلم بازی تیم‌های شهید قندی و مس نوین کرمان می‌بینیم که دروازه‌بان تیم مس در این دیدار بی‌نقص عمل کرد و حتی در دقیقه 41 یک واکنش بسیار عالی داشت که مانع از گلزنی یزدی‌ها شد و در ادامه بازی نیز در دقایق 50 و 68 با واکنش‌های به‌موقع خود، دروازه مس را بسته نگه داشت.

اگر به صحنه گلزنی تیم شهید قندی در دقیقه 87 دقت کنیم، می‌بینیم که دروازه‌بان تیم مس به علت نحوه ارسال توپ توسط بازیکن حریف و سردرگمی برای خروج یا عدم خروج از دروازه، به شکل ناخواسته از زمین بازی خارج می‌شود پس نمی‌توان این گل را یک صحنه ساختگی یا تبانی تلقی کرد زیرا او می‌توانست در طول 90 دقیقه به نحوی عمل کند تا دروازه‌اش باز شود نه اینکه بی‌عیب و نقص از دروازه تیم خود دفاع کند.

این دو اتفاق تنها در دو فصل فوتبالی و یک سال برای تیمی از استان دارالعباده یزد رخ داده که سالیان سال است تلاش می‌کند تا خود را سطح اول فوتبال کشور برساند اما دستان پشت پرده یا فضای مجازی و رسانه‌ای و مجریان تلویزیونی که خود کارشناس تمام نمای این فوتبال می‌دانند در احکام صادره از فدراسیون و کمیسیون‌های ذیربط آن نقش دارند.

مسئولان فدراسیون فوتبال، کمیته استیناف فدراسیون و کمیته بدوی نباید تحت تاثیر جوسازی‌های رسانه‌ای قرار بگیرند و این جوسازی‌ها در تصمیم‌گیری‌هایشان دخل و تصرف داشته باشد چون تیم‌های شهرستانی سالانه هزینه‌های گزافی را برای رسیدن به مراحل بالاتر انجام می‌دهند و نمی‌توان بدون سند و مدرک این همه تلاش را یک شبه نابود کرد.

در سال‌های قبل و حتی شاید در رقابت‌های امسال لیگ‌های فوتبال کشور شاهد تبانی برای ردوبدل امتیازات هستیم که برخورد شده و بعضی هم چون ثابت نشده بود موفق به رهایی از زیر تیغ قانون شد اما اینکه نتوانیم برای اتهام تبانی حتی یک مدرک متقن و محکم بیاوریم در کمتر کشوری دیده می‌شود.

باید به این مسئله توجه کنیم که استعدادهای ورزشی عمر کوتاهی دارند؛ اگر به‌واسطه یک حکم اشتباه سبب نابودی آنها شویم بدون شک ضربه سنگینی به ورزش کشور، ورزشکار و جامعه وارد ساخته‌ایم.

انتهای پیام/