اسلام آباد خبر00:24 - 1401/03/19
میزگرد:

بررسی نقش «جهاد تبیین» در تحولات جامعه

میزگرد نقش «جهاد تبیین» در تحولات جامعه با حضور شخصیت های سیاسی، مذهبی، علمی و فرهنگی در شهرستان اسلام آبادغرب برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، میزگرد بررسی نقش  «جهاد تبیین» در تحولات جامعه با حضور شخصیت های سیاسی، مذهبی، علمی و فرهنگی در شهرستان اسلام آبادغرب برگزار شد.

 

 حجت‌الاسلام زمانی موسوی امام جمعه اسلام آباد غرب اظهار داشت: «جهاد تبیین» در بحث و حوزه جنگ شناختی فوق‌العاده حائز اهمیت است.

 

وی عنوان کرد: به طور قطع امروز مهم‌ترین تهدید ما در حوزه تهدیدات جنگ نرم و جنگ شناختی است و دشمن تمام قوای خود را به کار گرفته تا روح، فکر و قلب جامعه را هدف قرار دهد.

 

امام جمعه شهرشهیدان مرصاد ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله همگی توفیق پیدا کنیم، ظرفیت‌ها، دستاوردهای انقلاب، توانمندی‌ها و قدرت بازدارندگی مان را به خوبی برای مردم عزیز به ویژه جوان‌ها تبیین کنیم و در سایه این امنیت و اقتدار، جوان‌های ما بتوانند کشور را به سر منزل مقصود برسانند.

 

 

حجت الاسلام زمانی موسوی بیان داشت: انقلاب ما یک حرکت آگاهانه بود و کودتا یا شورش نبوده و اهدافی برای خودش داشته و مراحلی را برای خودش ترسیم کرده است و افق اعلای انقلاب رسیدن به وجود نازنین حضرت بقیه الله اعظم(عچ) است.

 

وی افزود: دشمنان با هجمه رسانه ای می خواهند القاء کنند که انقلاب برای مردم چه کرده در حالیکه این همه دستاورد چشم بینا و بصیر می خواهد تا دیده شود و بیان دستاوردهای انقلاب بدون ذکر نام امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی قابل تطبیق نیست.

 

 

وی به اشاره فرمایشات امام راحل گفت: انقلاب اسلامی ثمره یک تبیین و ابلاغ بود زمانی که امام(ره) بعد از واقعه فیضیه در عاشورای سال 1342 مشکلات کشور را به مردم گفت و بیان کرد، ثمره آن بیان و جهاد تبیین که هزینه های زیادی داشت منجر به پیروزی " انقلاب اسلامی" شد.

 

امام جمعه شهرستان خاطرنشان کرد: امروز در حالیکه دشمنان می خواهند زنان و مردان ما را با برخی مشکلات، سرگرمی ها و مسائل حاشیه ای غیر ضروری مشغول کنند، برای این است که مردم افتخارات کشورمان را نبینند و مایوس شوند ، وقتی دشمن از رونمایی موشک دشمن شکن خیبر اظهار نگرانی می کند یعنی اینکه ما هداف انقلاب را بدرستی طی کرده ایم و می توانیم بر مشکلات خرد نیز فائق آییم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، بیان داشت: جهاد تبیین، روشنگری ، بصیرت افزایی، تبلیغ و بیان از رسالت هایی است که بر دوش همه ماست و این صرفا" وظیفه روحانیون و سخنوران نیست بلکه همه ما در حد توان خود باید روشنگری کنیم و در مجالس این مسائل باید تبیین شود.

 

امام جمعه شهرستان عنوان کرد: جریان تحریف بدنبال تحریف عقاید و روایات بوده اند و مشاهده می شود از تحریف سجایای پیامبر تا انکار خانه وحی تا واقعه عاشورا فعالیت گسترده ای داشته که با جهاد تبیین و روشنگری حضرت زینب (س) واقعیت جریان کربلا به ما رسیده است و انقلاب اسلامی در خیلی از زمینه ها  نیازمند جهاد تبیین است، از دفاع مقدس گرفته تا رویدادهای فتنه 88 باید نسبت به آنها روشنگری کنیم.

 

 

حجت الاسلام اسلام جعفری رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان اسلام آبادغرب در میزگرد بررسی نقش  «جهاد تبیین» اظهار داشت: رهبر حکیم انقلاب با دوراندیشی برای بکار بردن واژه های مختلف تفکر نموده و با دقت خاصی آنرا استعمال می نمایند، کلمه "جهاد تبیین" از این واژه های با اهمیت است که کلمات "جهاد" و " تبیین" هر کدام به نهایی بارمعنایی مهمی دارند، ممکن است تبیین صورت بگیرد اما اگر جهادی نباشد ارزش آن به سعی و تلاش بی وقفه تا رسیدن به هدف است و با تمام وجود هیچ کوتاهی هم در کار نباشد و " تبیین" نیز در مقابل جهل است یعنی آگاه کردن مردم نسبت به چیزهایی که جهل دارند.

 

وی عنوان کرد: ، همیشه در طول تاریخ مردم از جاهایی آسیب دیده اند که جهل داشته اند و تبیین برای آنها صورت نگرفته است. در طول تاریخ منافقین شبهاتی مطرح کردند و چون کسانی نبودند که تبیین کنند جامعه به انحراف کشیده شده و اکنون نیز با وصف اینکه جمهوری اسلامی در اوج اقتدار است اما دشمنان با هجمه های رسانه ای قوی بدنبال انحراف افکار هستند و حتی اگر بخواهند به کشوری حمله نظامی بکنند مدتها قبل به تخریب و جنگ رسانه ای بر علیه آن کشور اقدام می کنند لذا ضرورت دارد ما نیز تبیین کنیم و نسبت به اقدامات دشمن روشنگری کنیم.

 

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به موضوعات مختلف تبیین گفت: ما باید بدانیم از چه جهاتی باید تبیین را انجام دهیم، زمانی نیاز است که درخصوص اصول و عقاید تبیین صورت بگیرد و در خصوص آرمان ها و اهداف شکل گیری انقلاب اسلامی و گاهی درخصوص اشخاص تبیین صورت گیرد.

 

وی عنوان کرد: برخی مواقع افرادی نظیر فرقه های انحرافی و کاذب قصد ورود به عالم معنا را دارند اما با وارد شدن به مباحث تبیین مشخص می شود که خود این افراد مشکل دارند و لازم است در مرحله اول تبیین نسبت به خود این افراد صورت گییرد یعنی جامعه بداند که این افراد آن شخصیتی ندکه بیانگر و مبین آن اعتقاد و آرمان باشند.

 

این استاد حوزه علمیه گفت: گاهی تبیین باید نسبت به دشمن یا نسبت خودی ها صورت بگیرد؛ در جهان اعراب، غربی ها و حامیان آنها، شبکه ها فراوان فارسی زبان ماهواره ای به راه انداخته اند که مشخص است اینها از سر دلسوزی و برای گذراندن اوغات فراغت مردم نیست بلکه از این شبکه ها سود می برند، دشمن با برنامه ریزی فیلم ها و سریالهای طولانی 300 قسمتی عادت ها و بی بند و باری هایی را در اذهان اعضای خانواده ها بر جای می گذارند که بعنوان مثال بچه ها می توانند در مقابل پدرو و مادر خود بایستند یا زن بغیر از شوهرش می تواند با شخص دیگری ارتباط داشته باشد، پس لازم است به مردم گفته شود و نسبت به نقشه های تهاجم فرهنگی دشمنان تبیین صورت گیرد.

 

وی افزود: مردم باید بفهمند که دشمنان دلسوز ما نیستند، چون مشاهده شد در ایام کرونا و غیر از آن این همه بیمار صعب العلاج در کشور وجود دارد پس چرا اجازه ندادند که داروهای تحریم شده وارد کشور ما شود برای مردم باید روشنگری شود که این غربی ها و آمریکا که دم از حقوق بشر می زند همان کشورهایی هستند که در یمن و فلسطین درحال نسل کشی هستند.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به بحث مهم شناخت دشمن گفت: در بحث تبیین وظیفه ما این است که نسبت به اهداف دشمن روشنگری کنیم و دشمن را بشناسیم.

 

وی افزود: یکی از بحث هایی که به برکت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در دنیا اتفاق افتاد زنده شدن دین بود؛ حتی مسیحیت نیز اجازه نداشت در دنیا آزادنه نام برده شود که با مطرح شدن دین در ایران اسلامی آنها نیز فرصت مطرح شدن پیدا کردند و غربی ها نیز از این بیم دارند و به همین خاطر بحث دین هراسی را به راه می اندازند چون از آگاهی و آزادی ملتها هراس دارند و منافع آنها در این است که ملت ها بخصوص مسلمانان باهم در جنگ و نزاع باشند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان بیان داشت: درمباحث دینی، ارزش ها و آرمان ها هم نیاز به تبیین می باشد اما در این عرصه جای تبیین خالی است، مردم از یک سو انتظار دارند که جوانان شان سر به راه باشند و مشکل اخلاقی نداشته باشند اما از سوی دیگر باید برای این مهم هزینه کنند و وقت بگذارند، اکنون این خلاء و نیاز حس می شود که شهر از لحاظ معنویت رشد نماید و لازم است خانواده این جهاد را بکنند که فرزندانشان در حوزه های علمیه تحصیل کنند تا هم خودشان رشد کنند و هم افراد تبیین کننده تربیت شوند تا بتوانند تبیین کنند و جامعه را تغییر بدهند.

 

 

حجت الاسلام عباس قنبری درخصوص موضوع این میزگرد گفت:

بسم الله الرحمن الرحیم

(خلاصه تمام دین ترک محرمات انجام واجبات )

عالمان و اندیشمندان راستین همواره در پی آن بوده اند که دین حقیقی را به مردم معرفی کنند :

كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ(۷۹ آل عمران)

این ندای تمام انبیاء خداوند بوده است که : ربوبیت خداوند متعال تنها راه نجات بشر از ظلمت گمراهی است.

بر این اساس عارفان وارسته نکته ای که شاگردان خود را بدان فرا می خواندند

عمل به دستورات شرعی خداوند بوده است : یعنی ترک محرمات و انجام واجبات ، این نقطه اتصال تمام مکاتیب اصیل عرفانی و سیروسلوک بوده است.

چه زیباست که جوانان امروز  مشتاق اند که خود را مزین به فضائل اخلاقی کنند و سلوک اسلامی ناب را طی طریق کنند ، این ممکن نیست مگر از راه صحیح آن و از طریق تلمذ نزد اساتیدی که خود رسیده باشند و حقیقت ناب اسلام را چشیده باشند که فرموده اند :

طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی....

 

وی عنوان کرد: براین اساس بخش قابل توجهی از جهاد تبیین و دستور ولی امر مسلمین آن است که روشنگری نمود که جوانان عزیز سلوک معنوی خود را از منبع اصیل آن که اساتید توانمند و راه رفته این سلوک می باشند بگیرند و آنچه که مسلم است همان   عمل به دستور اولیاء و عرفاست که فرمودند : ترک محرمات و انجام واجبات، که انسان را به مقام فرشتگان بل افضل از آنان می رساند ، که عکس آن هم انسان را انسانیت خارج و به دایره بهمیت بلکه پست تر از آن می رساند.

و چه زیباست امام راحل مشی عرفانی او اینگونه بود که مانند مردم عادی نماز می خواند زیارت می کرد و مکتب درسی خود را برقرار می نمود.

و آنچه که بهجت عارفان فرمودند: اگر در خانه کس است یک حرف بس است و آن عمل کردن به دانسته های خود است که خداوند ندانسته ها را به او می آموزد.

وسلام علیکم و رحمه الله و برکاته