اسلام آباد خبر16:58 - 1401/04/06

ارز چندنرخی رونق اشتغال و تولید را از بین برد/ تفاوت قیمت‌ها باعث قاچاق کالاهای اساسی شد

ارز چندنرخی رونق اشتغال و تولید را از بین برد/ تفاوت قیمت‌ها باعث قاچاق کالاهای اساسی شد : دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: ارز دونرخی، قطعاً فسادزا است و می‌تواند منشأ رانت شود. با افزایش واردات از طریق اعطای ارز ارزان‌قیمت ۴۲۰۰ تومانی، رونق تولید و اشتغال در کشور از میان رفت. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، عبدالعلی رحیمی مظفری، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛درباره لزوم حذف نظام چندنرخی در اقتصاد کشور اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی زمانی مطرح شد که قیمت ارز در کشور دوبرابر این قیمت معمول بود و متأسفانه دولت قبلی هم اراده‌ای برای این‌که قیمت را تعدیل کند، نداشت.

وی افزود: هنگامی که ارز در کشور چندنرخی می‌شود، قطعاً فسادزا خواهد بود و فرقی هم ندارد که قیمت آن چند باشد چرا که در نهایت دونرخی و چندنرخی بودن، می‌تواند منشأ رانت و فساد در کشور شود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: اگر قرار است تولید را حمایت کنیم، قطعاً باید میزان حمایت و قیمت واقعی را مشخص کنیم. تا زمانی که نتوانیم بسته‌های حمایتی‌مان را مستقیماً به مصرف‌کننده برسانیم، طبیعتاً نمی‌توانیم یک تولید واقعی داشته باشیم. در چنین شرایطی عرصه رقابت سالم برای تولیدکننده پیش نمی‌آید و در نتیجه صادرات مطلوبی را هم از لحاظ کمیت و کیفیت نخواهیم داشت. باید قبول کنیم که دونرخی بودن ارز، کمکی به تولید نیست و در حقیقت ضربه به تولید است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اثرگذاری ارز ۴۲۰۰ بر حوزه کشاورزی بیان کرد: هنگامی که ما قصد داریم با عرضهٔ ارز ۴۲۰۰ قیمت تولید را کاهش دهیم، مشخص نمی‌شود که ارزش واقعی این محصول چقدر است و نمی‌توانیم قیمت پایه و اولیهٔ را مشخص کنیم. در حقیقت نمی‌توانیم تعیین کنیم که آیا تولیدات ما در حوزهٔ کشاورزی مقرون‌به‌صرفه است یا خیر.

رحیمی مظفری یادآور شد: ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات و صادرات ما نیز اثرگذار است. متأسفانه هنگامی که تفاوت قیمت بسیار بالا باشد دلالان ما می‌توانند از این فاصله حداکثر سوءاستفاده را انجام دهند و بیشترین سود را ببرند. در راستای همین سودجویی‌ها واردات را بیشتر می‌کنند تا سود بیشتری شامل حالشان شود. طبیعتاً با افزایش واردات از طریق اعطای ارز ارزان‌قیمت ۴۲۰۰ تومانی، رونق تولید و اشتغال در کشور از بین می‌رود.

این نماینده مردم در پاسخ به این سؤال «آیا حذف ارز ۴۲۰۰، آغاز اقتصادی شدن بخش کشاورزی و بهره‌وری تولید کالاهای اساسی است؟»، خاطرنشان کرد: در کوتاه‌مدت ممکن است صورت نگیرد اما در درازمدت این اتفاق قطعاً خواهد افتاد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رونق اشتغال و تولید خواهد شد. ما باید مشخص کنیم که برای محصولات دامی و کشاورزی‌مان به‌ازای هر کیلو تولیدمان چه مقدار هزینه کرده‌ایم. اگر شرایط تزریق یارانه به تولید وجود داشته باشد، قیمت‌ها مشخص می‌شود و در چنین صورتی می‌توانیم محصولات را از لحاظ کیفی و کمی افزایش دهیم و آن محصول را با حداقل هزینه تولید کنیم و بهره‌وری اقتصادی را به دست آوریم.

وی در پایان به قاچاق کالای اساسی اشاره کرد و گفت: متأسفانه تفاوت قیمت‌ها باعث قاچاق کالاهای اساسی شده است. طبق آمارهای ارائه شده در برخی داروها و در برخی مقاطع تا سه برابر مصرف داخلی، دارو وارد کشور شده است و این بدین معنا است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی قاچاق صورت‌گرفته است. متأسفانه بعضی از این واردکنندگان بهداشتی و آرایشی شبکه توزیع دارند. اگر قیمت‌ها منطقی باشد و اراده‌ای برای کنترل وجود داشته باشد قطعاً ما قاچاق گسترده نخواهیم داشت.

انتهای پیام/