اسلام آباد خبر16:01 - 1401/04/06
سهل‌‌انگاری‌های مرگ‌بار در استفاده از قرص برنج؛

سم مهلکی که علی‌رغم ممنوعیت فروش، آزادانه در دسترس مردم است/ قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

سم مهلکی که علی‌رغم ممنوعیت فروش، آزادانه در دسترس مردم است/ قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

به گزارش اسلام آباد خبر ،  به نقل از عصراترک از اسفراین، مسمومیت حاد یک مشکل بزرگ جهانی و یکی از علل عمده مرگ و میر است، آلومینیوم فسفید (ALP) که در ایران به قرص برنج معروف است کشندگی بسیار بالایی دارد.

در بیماران با مسمومیت ناشی از قرص برنج با توجه به نبود آنتی بادی اختصاصی در درمان این گروه از بیماران نیاز به تشخیص سریع و درمان های حمایتی است.

 نتایج این مطالعه نشان داد که تخلیه سریع و رقیق سازی محتویات معده، تجویز روغن زیتون، بی کربنات، تثبیت پتانسیل غشاء سلولی و سایر اقدامات درمانی میتوانند به خوبی زندگی بیماران را نجات دهند.

براساس گزارشات به ثبت رسیده در کشور، مسئولیت 11 درصد از کل مرگ های ناشی از مسمومیت را قاتلی به نام قرص برنج بر عهده دارد.

قرص برنج برای دفع آفت های برنج و نگهداری طولانی مدت برنج و دیگر محصولات زراعی مورد استفاده قرار می گیرد که در اثر تماس ترکیبات این قرص با رطوبت موجود در هوا یا محصولات کشاورزی، گاز فسفین آزاد می‌شود که گازی بسیار سمی است که در غلظت‌های پایین کشنده بوده و به همین دلیل فسفید آلومینیوم برای کنترل و از بین بردن حشرات و آفات انباری محصولاتی مانند برنج و غلات در سوله‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مرگ 932 نفر در کشور براثر مسمومیت باقرص برنج

عظیم دستبند، رئیس اداره غذا دانشکده علوم پزشکی اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصراترک در این شهرستان اظهار داشت: بسیاری از موارد مرگ ناشی از قرص برنج در اثر تنفس گاز سمی آزاد شده از کیسه‌های حاوی غلات یا حبوباتی بوده است که دانسته یا ندانسته، برای دفع آفات، در داخل کیسه قرص برنج قرار داشته و در داخل منزل نگهداری شده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی سم فسفید آلومینیوم یا همان قرص برنج، در سال ۱۳۹۹ منجر به مرگ ۹۳۲ نفر شده و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز ۵۴۶ را به کام مرگ کشانده است، گفت: مسئولیت 11 درصد از کل مرگ های ناشی از مسمومیت را قاتلی به نام قرص برنج بر عهده دارد.

 دستبند با هشدار اینکه علی رغم تمامی اطلاع رسانی ها و آموزش ها کماکان قرص های برنج از طریق برخی عطاری ها، خرده فروشی ها و سم فروشی ها در دسترس متقاضیان قرار می گیرد؛ افزود: توزیع، خرید و فروش این سم در سطح کشور ممنوع است.

 

 

خرید و فروش قرص برنج در سطح کشور ممنوع است

وی خاطرنشان کرد: از سال 1390 قرص برنج از جانب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالای ممنوعه اعلام شده است و خرید و فروش و استفاده آن مشمول مجازات و پیگرد قانونی است.

کارشناس اداره دارو دانشکده علوم پزشکی اسفراین افزود: به علت بی‌توجهی خانواده‌‌ها نسبت به خطرات ناشی از مصرف خانگی این سم، موجب شده است که متاسفانه کشور ما یکی از معدود کشورهایی باشد که در سطح دنیا مرگ ناشی از این سم در آن گزارش شده است.

دست بند عنوان کرد: فرآورده‌‌های دورکننده آفات برنج و دیگر غلات که جهت مصارف خانگی طراحی و تولید می‌‌شوند، اکثرا حاوی عصاره سیر، تالک و نمک طعام بوده و ممکن است با نام قرص سیر یا قرص برنج معرفی شوند که فاقد ماده سمی فسفید آلومینیوم هستند، کاملا بی خطر بوده و به صورت قانونی به فروش می‌‌رسند.

 

قرص برنج با منشأ گیاهی برای انسان بی خطر است

 وی گفت: این قرص‌‌ها که به‌عنوان قرص برنج با منشأ گیاهی شناخته می‌شوند، فاقد اثرات سمی و کشنده برای انسان بوده و مصرف آن در انسان بی‌‌خطر محسوب می‌‌شود.

این کارشناس مسئول مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را مرگ درد آور دانست و گفت: مسمومیت با سم فسفید آلومینیوم هیچ درمان و پادزهر اختصاصی ندارد و سیستم تنفسی و قلب فرد مسموم در مدت سه تا چهار ساعت دچار مشکل شده و تا زمان که هوشیار است سوزش شدیدی در بدن خود احساس می کند.

انتهای پیام/