اسلام آباد خبر14:46 - 1401/04/20

صالحی امیری: امروز در بهترین شرایط روابط همکاری با OCA و IOC هستیم/ در خصوص طلب فدراسیون فوتبال از فیفا مذاکره‌ای با IOC نداشته‌ایم

صالحی امیری: امروز در بهترین شرایط روابط همکاری با OCA و IOC هستیم/ در خصوص طلب فدراسیون فوتبال از فیفا مذاکره‌ای با IOC نداشته‌ایم : رئیس کمیته ملی المپیک گفت: امروز در بهترین شرایط روابط همکاری با OCA و IOC هستیم. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار ورزشیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست هم‌اندیشی رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک و اصغر رحیمی سرپرست کاروان اعزامی ورزش ایران به بازی‌های هم‌بستگی اسلامی ۲۰۲۱ قونیه با اصحاب رسانه در سالن استاد میرابوالقاسم فارسی محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک صورت گرفت.

صالحی‌امیری در ابتدای این نشست اظهار داشت: کار بسیار فشرده‌ای توسط کادر سرپرستی بازی‌های قونیه طی بازه‌ای ۶ ماهه با تلاش زیادی صورت گرفت اما استراتژی ما از روز اول توسعه دیپلماسی ورزشی با ۲ هدف مهم بوده؛ گسترش تعاملات برای کسب فرصت‌های جدید و کاهش یا رفع تهدیدات علیه ورزش ایران. یک پازل از این دیپلماسی، مسائل فرهنگی ناظر بر روابط بین ملت‌ها و دیپلماسی سیاسی ناظر بر روابط دولت‌هاست.

وی در ادامه بیان داشت: اصل دیپلماسی سیاسی بر رقابت و منافع است اما در دیپلماسی فرهنگی و ورزشی، اصل بر نزدیکی ملت‌هاست که رویداد قونیه یک دیپلماسی بین ۵۷ کشور اسلامی است. حضور فعال تیم‌های ۵۷ کشور کنار هم با تعامل، رقابت و گفت‌وگو به هم‌بستگی کشورهای اسلامی منجر خواهد شد. دیپلماسی ورزشی طی ۴ سال گذشته قطع نشده و به قریب ۲۰۰ ملاقات رسیده.

صالحی‌امیری پیرامون سفر به لوزان گفت: در اولین دیدار رسمی با توماس باخ پس از کرونا با آقای سجادی به لوزان عازم شدیم و دیدارهایی مبنی بر انتظارات متقابل در جلسات کارشناسی داشتیم. در جلسه سازنده و مثبت با باخ، رئیس IOC حمایت خود از ورزش قهرمانی ایران را اعلام کرد و از توسعه آن رضایت داشت. ما هم گزارش روند عملکرد در المپیک توکیو و رویدادهای پس از آن را ارائه کردیم و هم‌چنین انتظاراتی که داشتیم. تقاضا کردیم از جودو حمایت شود و پس از این دیدار، ۲ جلسه مستقل داشتیم.

رئیس کمیته ملی المپیک هم‌چنین عنوان داشت: با فدراسیون‌های جهانی ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری هم نشستی با تمرکز بر حل چالش‌های موجود در فدراسیون‌ ملی داشتیم که نتایج مثبتی حاصل شد. موافقت با برگزاری انتخابات در اولین فرصت ممکن و تداوم همکاری فدراسیون‌های ملی با نهاد جهانی در این دیدارها مورد توافق قرار گرفت. برای توسعه ورزش قهرمانی باید ارتباط‌مان را با نهادهای جهانی تقویت کنیم. دیپلماسی یعنی تلاش برای گسترش ارتباطات و کسب امتیازها.

او در ادامه تاکید داشت: مثلاً رئیس فدراسیون جهانی تکواندو از انتخاب هادی ساعی اظهار خرسندی کرده و او هم در سفر اخیر دیدارهای مهمی با مقامات داشته. با ظرافت و دقت خاص باید تلاش حداکثری را در این روابط داشته باشیم. امروز در بهترین شرایط روابط همکاری با OCA و IOC هستیم که مناقشات‌مان به حداقل رسیده. با عبور از چالش جومی‌شود ادعا کرد که دیگر چالشی با فدراسیون‌های جهانی نداریم. ان‌شاالله در هانگ‌ژو و کسب سهمیه پاریس، شاهد درخشش جودو باشیم.

صالحی‌امیری تصریح داشت: برای حضور در مسابقات اسلامی، جهانی و آسیایی تاکنون ۵۰ درصد بودجه فدراسیون‌های قهرمانی را اختصاص داده‌ایم و حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه اعزام‌ها شده. تلاش می‌کنیم حمایت‌های بیش‌تری طی روزهای آتی داشته باشیم. حتماً در ۲۰۲۳ بازی‌های آسیایی برگزار می‌شود.

صالحی‌امیری پیرامون عدم ارائه ویزای امریکا به کاراته‌کاها اظهار داشت: در آینده گزارش مشروحی راجع به مهاجرت ورزشکاران به شما خواهم داد اما معتقدم این مسئله نباید بزرگ‌نمایی شود. در سبد مهاجرت نخبگان در ایران کمترین آمار متعلق به ورزشکاران بوده. نوع قضاوت و نگاه باید اصلاح شود؛ اساساً با اصل مهاجرت مخالف نیستیم بلکه لژیونر بودن‌شان را برای ورزش‌مان فرصت می‌دانیم اما چیزی که حساسیت داریم، پناهنگی و رفتارهای سیاسی بوده.

وی در ادامه بیان داشت: این موضوع جایگاه جدی نداشته و همه قهرمانان در سراسر ایران اسلامی به ایران، اسلام و انقلاب دل‌بسته هستند و باور دارم که جامعه ورزش سالم‌ترین و وفادارترین جامعه سرزمین‌مان است. نباید با طرح برخی مسائل جامعه ورزش را دچار تزلزل کنیم. آمار مهاجرت‌های غیرورزشی ما انگشت‌شمار بوده. فدراسیون‌ها به دعوت فدراسیون جهانی در یک رویداد شرکت می‌کنند و مسائل اخیر نشان از رفتار سیاسی امریکایی هاست که ما اعتراض‌مان به Ioc را منعکس می‌کنیم اما بخشی از آن مربوط به ناهماهنگی‌هاست.

صالحی‌امیری در پاسخ به خبرنگار دانا درباره انجام مذاکره با توماس باخ مبنی بر دریافت درآمدهای فدراسیون‌های ملی از فدراسیون‌های بین‌المللی گفت: در خصوص درآمدهای فدراسیون فوتبال مذاکره‌ای با IOC نداشته‌ایم و مسائل این بحث باید از نهاد مستقل فیفا دنبال شود. درباره کمک‌های مادی به کمیته ملی المپیک در این نشست گفت‌وگوهای سازنده‌ای رخ داده و آن‌چه تا امروز برای اعزام‌ها، بلیت‌ها و سایر مخارج صورت گرفته، بخشی از کمک‌های مالی IOC برای ما در حساب ایران در کمیته بوده که ذخیره شده که ما به شکل محدود برای اعزام‌ها از آن بهره می‌گیریم.

رئیس کمیته ملی المپیک در رابطه با انتخابات فدراسیون سوارکاری عنوان داشت: در روند تشکیل، برگزاری، اعلام و تنظیم صورت‌جلسه فدراسیون مداخله‌ای نداشته و نداریم. به عنوان کمیته ملی المپیک و نقش نظارتی، در تمام مجامع حضور داشته و داریم. چون لغو این رویداد به ما شفاها یا کتبا اعلام نشده بود، نماینده در مجمع حضور یافت.

او درباره انتخابات کمیته ملی المپیک و حدنصاب فدراسیون‌های شرکت‌کننده ابراز داشت: ۴شنبه بیانیه آغاز انتخابات را می‌دهیم؛ ۱۵ روز بعد ثبت‌نام ماست، سپس بررسی صلاحیت‌ها و نهایتاً برگزاری انتخابات در همین سالن و ۶ شهریور را خواهیم داشت. انتظار تعجیل و سرعت‌عمل از وزارت‌خانه در تعیین‌تکلیف انتخابات فدراسیون‌های المپیکی را داریم.

وی در ادامه درباره تعامل با وزارت ورزش بیان کرد: درباره تعامل با وزارت ورزش‌وجوانات هنوز سیاست روز اول ماست؛ هم‌دلی و تعامل حداکثری با وزارت‌خانه داریم و ما باید به درخشش ورزش ایران کمک کنیم. هر نوع تفرقه میان ارکان ورزش را خلاف مصلحت ملی می‌دانم. دل‌سوزان ورزش را وارد حاشیه و فضای خاکستری نکنند؛ چرا که اگر به فکر توسعه ورزش قهرمانی هستیم، راه آن در مسیر انسجام، وفاق و هم‌دلی ۴ رکن اصلی ورزش ماست. هیچ‌کس از شکاف و اختلاف سود نبرده و خسارت آن به ورزش قهرمانی تحمیل شده. تعامل با Ioc سیاست و گفت‌وگوی دوجانبه بوده و وزارت‌خانه مداخله‌ای در فرآیند تحولات نداشته بلکه حمایت می‌کند. به دستگاهی که بودجه را تامین کرده، نمی‌توان انتظار دخالت نداشتن داشت اما حمایت رخ می‌دهد و چالشی با وزارت نمی‌بینیم.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره جلسه با وزیر امور خارجه گفت: جلسه با آقای امیرعبداللهیان به دستور آقای مخبر برگزار شد تا برگزاری عزت‌مندانه رویداد جام جهانی و نحوه حمایت حداکثری از تیم ملی فوتبال در دوحه مورد بررسی قرار بگیرد.

صالحی امیری با اشاره به وضعیت جودو در مجمع بیان کرد: از نظرمان فدراسیون جودو با حق رای در همه مجامع حق شرکت دارد چون در حکم CAS هیچ اشاره‌ای نبوده. فقط رئیس یا عضو هیات‌رئیسه منتخب مجمع می‌تواند در مجمع شرکت کند و فدراسیون‌های دارای سرپرست نمی‌توانند در مجمع حق رای داشته باشند. طبق آئین‌نامه عضو هیات رئیسه حداقل باید ۶ ماه از زمان صدور حکم‌اش گذشته باشد.

وی همچنین درباره خبرگان گفت: راجع به خبرگان ۲ نفره بانوان هستند، یک آموزش‌وپوروش و ۲ المپیکی.

انتهای پیام/