اسلام آباد خبر14:48 - 1401/05/11

انقلاب اسلامی برگرفته از قیام عاشورا است/ نهضت حسینی مانند آب جاری تمام خش و خاشاک را با خود می‌برد

انقلاب اسلامی برگرفته از قیام عاشورا است/ نهضت حسینی مانند آب جاری تمام خش و خاشاک را با خود می‌برد : کارشناسان برجسته سیاسی استان هرمزگان با بیان اینکه هر ساله با جریان گرفتن ایام ماه محرم، تلاش دشمن بیشتر می‌شود، عنوان کردند: نهضت حسینی مانند آب جاری تمام خس و خاشاک را با خود می‌برد و نقشه‌ها و تلاش‌های استکبار را نقش بر آب می‌کند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از هرمز؛ میزگرد رسانه‌ای با محوریت عاشورا و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با حضور حسین درویشی، حجت الاسلام حسن کریمی و عارف رئوفی، از کارشناسان برجسته حوزه سیاسی در استان هرمزگان برگزار گردید که مهم ترین مطالب مطرح شده در این نشست را در ادامه می توانید بخوانید.

شعاع تأثیرگذاری نهضت عاشورا دنیای اسلام را فراگرفته است

حسین درویشی، کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: نهضت عاشورا که در سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد، یک نهضت مداوم و مستمر ای است که سبب پیدایش نهضت های مختلفی در مجامع دینی و انقلابی و مجامع اسلامی مختلف شد، اما یکی از اتفاقاتی که تبلور نهضت عاشورا است نهضت حضرت امام(ره) نهضت حسینی حضرت روح الله که از سال ۴۲ آغاز و در سال ۵۷ به ثمر نشست.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان مطرح کرد: نهضت روح الله در راستای نهضت حسینی شکل گرفت و به ثمر نشست، می‌توان گفت تنها نهضتی است که با تأسی از نهضت عاشورا تبلور عینی پیدا کرد و در دنیای امروز توانست نقش نهضت حسینی در بیداری مردم جهت نیل به اهداف دین اسلام حرکت هایی را شکل دهد .


درویشی عنوان کرد: یکی از آن حرکت ها، نهضت حضرت روح الله در جهت عینی حاکمیت اسلام ناب محمدی (ص) در جهان بود، تبلور پیدا کرد. این نهضت در رفتار مردمی تبلور عینی پیدا کرده و مشاهده می کنیم که در ایام محرم مردم فوج فوج جهت گرامیداشت شهدای عزیز و گرانقدر واقعه عاشورا به ویژه زنده نگه داشتن نهضت و شور حسینی در هیأت ها، تکایا ، مساجد و منابر دست به کار می شوند و تمام تلاششان این است که بتوانند نهضت امام حسین علیه السلام را نهادینه سازند که الحمدلله نهضت حسینی یگانه حماسه ای است که تاریخ متحول مرزهای حق و باطل را تبیین کرد.

قیام امام حسین(ع) سبب تحقق تعالیم دینی شد

وی ادامه داد: نهضت سرخ حسینی زمانی آغاز شد که آموزه ها و تعالیم دینی تضعیف شده بود لذا قیام امام حسین علیه السلام سبب تحقق تعالیم دینی شد.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان تصریح کرد: امام حسین علیه السلام فرمودند: ««إن کان دین محمّد لم یستقم الّا بقتلی فیا سیوف خذینی» «اگر دین محمد جز با کشته‌شدنم پایدار نمی‌ماند، پس ای شمشیرها! مرا دریابید». لذا در این زمان ، تمام مردم ایران اسلامی، این امر را به تأسی از نهضت عاشورا در گوش به فرمان امام راحل نشان دادند که هر جایی که اسلام در خطر باشد تا پای جان ایستادگی می کنند همانطور که امام خمینی ره فرمود امت من از امت زمان رسول الله بهتر هستند به عینه نشان دادند که نمونه و تبلور عینی آن در هشت سال دفاع مقدس مشاهده کردیم اما از یک طرف ، دشمن منحوس و قسم خورده اسلام ، معمولا دست بکار می شود تا بتواند به روی این نهضت، اعتقاد و بینش مردم سر پوش بگذارد.

نهضت حسینی مانند آب جاری تمام خش و خاشاک را با خود می‌برد

درویشی گفت: هر ساله با جریان گرفتن و شروع ایام ماه محرم، تلاش دشمن بیشتر می شود اما نهضت حسینی مانند یک آب جاری است که تمام خش و خاشاک را با خود می‌برد تمام نقشه ها و تلاش استکبار را نقش بر آب می کند چرا که نهضت عاشورا برخاسته از فطرت پاک شیعیان و مؤمنان است و این حرکت هایی که در هیأت های مذهبی شکل می گیرد سبب جلای قلب مومنین و دفع نیرنگ های دشمنان و استکبار جهانی می گردد.

وی تاکید کرد: حقیقت این است که نهضت عاشورا هر چند در زمان و مکان محدود انجام شد شعاع تاثیرگذاری آن ، دنیای اسلام را فرا گرفت و به نمادی از آرمان برای آزادی خواهان حقیقت طلب تبدیل شد و معیار عزت و سعادتمندی گردید.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان خاطر نشان کرد: در مجموعه نهضت عاشورا، آموزه های زیادی است که می تواند همچون چراغی فراروی نخبگان امروز باشد.


امر به معروف و نهی از منکر اقدامی انقلابی و سیاسی است


عارف رئوفی، مسئول بسیج دانشجویی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: درباب مسئله امر به معروف و نهی از منکر آنچه که می‌شود از معارف اسلامی استنتاج کرد این است که اساساً آن چیزی که به عنوان مصادیق معروف و منکر در فضای فردی و اجتماعی اتفاق می افتد نه تنها به خودی خود و به اقتضای این اقدام و اتفاق قابل تحلیل است بلکه فراتر از آن معروفات و منکراتی که اتفاق می افتد به مثابه برونداد تقابل جبهه حق و باطل در قبال دیگری است که شما می توانید مصادیق آن را در حوزه‌های مختلف ببینید.

مسئول بسیج دانشجویی هرمزگان گفت: برخی از این منکراتی که اتفاق می‌افتد باید در سطح فردی قابل تحلیل باشد اما موارد بزرگتر در فضای اجتماعی قابل تحلیل است.

رئوفی ادامه داد: در دو سه حوزه به اختصار نکاتی را در این باب عرض میکنم، مسأله اول اینکه از باب ایدئولوژیک اساسا امر به معروف و نهی از منکر هم یک اقدام انقلابی است و هم یک اقدام سیاسی؛ از باب انقلابی بودن، این که حضرت آقا می فرمایند: انقلاب یک موجود زاینده و فعال، پویا و زنده است که می‌بایست پیش برنده و پیشرونده باشد، اساساً پیش برندگی و پیشروندگی آن در گرو این مهم است که معروفات ارتقا یابد و منکراتی که اتفاق می‌افتد در سطح فردی و اجتماعی اصلاح شود.

وی عنوان کرد: از این حیث می گوییم امر به معروف و نهی از منکر سیاسی است، که از منظر حضرت امام رحمت الله علیه سیاست در نگاه اسلامی یعنی اینکه حاکمیت بتواند جامعه را به سمت فلاح و رستگاری ببرد، دقیقا تفاوت نگاهی که با نوع نگاه غربی‌ها به مقوله سیاست هست اینکه اصطلاحا می‌گویند «سیاست پدر مادر ندارد» از این رو برای اینکه از نگاه حضرت امام، مقوله سیاست از نگاه اسلامی اتفاق بیفتد و جامعه به سمت صلاح و رستگاری سوق یابد هم می بایست امر به معروف و نهی از منکر اتفاق بیفتد تا بعضا مسیرهای غلطی که پیش روی مدیران و مسئولین یا مردم قرار می‌گیرد اصلاح شود؛ بنابراین از منظر ایدئولوژیک امر به معروف و نهی از منکر هم یک اقدام انقلابی و هم یک اقدام سیاسی است.

امر به معروف و نهی از منکر جزو حقوق عامه به شمار می‌رود

مسئول بسیج دانشجویی هرمزگان تصریح کرد: از منظر حقوقی هم امر به معروف و نهی از منکر جزو حقوق عامه به شمار می رود، به این معنا که اساسا حقوق عامه مردم اقتضاء می کند فضای سیاسی و اجتماعی و فضایی که محاط بر آنهاست به گونه‌ای باشد که فضایل اخلاقی در آن سرشار باشد و رذایل اخلاقی چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی به صفر نزدیک باشد.

رئوفی مطرح کرد: برای اینکه جامعه، جامعه ای باشد که در آن ، محیط ، محیطی پاک و طاهری باشد از منظر فردی و اجتماعی و همچنین حقوق عامه مردم در آن رعایت شود می بایست امر به معروف و نهی از منکر اتفاق بیفتد. لذا از منظر حقوقی، هم این موضوع جزو حقوق عامه به شمار می‌رود.

منکر بزرگ چیست؟

وی با طرح این سوال که معروف و منکر بزرگ چیست؟! گفت: اساساً معروف بزرگ در سطح اجتماعی و در سطح کلان با نگاه تمدنی دفاع تمام قد از نظام اسلامی و نظام بر حق که مستقر هست را شامل می‌شود و منکر بزرگ هم تضعیف نظام اسلامی است لذا اگر به قیام و مبنای امام حسین علیه السلام برگردیم می بینیم که اساساً قیام ایشان مبتنی بر تبیین و ترویج امر به معروف و نهی از منکر بوده است، اما ترویج چه معروف و مبارزه به چه منکری؟!
وی افزود: در شرایطی که حکام زمانه  می خواستند انحراف بزرگی در دین به وجود آورند و تا حد زیادی هم موفق شده بودند، در صورتی که امام در مقابل آنان ایستادگی نمی کرد اسلام را به قهقرا می بردند و اساسا از اسلام جز پوسته ای باقی نمی ماند؛ لذا امام حسین علیه السلام همه آنچه را که داشت برای دفاع از جبهه حق و رسوایی جبهه باطل در طبق اخلاص گذاشت و هم خود و هم خانواده معظم و مکرمه اهل بیت علیهم السلام را در این راه فدا کرد.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان اذعان کرد:  اگر امروز از دفاع از نظام اسلامی به عنوان معروف بزرگ و تضعیف نظام اسلامی به عنوان منکر بزرگ یاد می کنیم دقیقا مبتنی بر همین حرکت امام حسین السلام است چراکه حضرت امام روح الله رحمة الله علیه فرمود: «ولایت فقیه ولایت رسول خداست».

رئوفی عنوان کرد: در این راستا جنبش دانشجویی در منازعات و موضوعات مختلفی هم که در آن ورود دارد به زعم بنده، گفتمان سازی و مطالبه گری که در راستای اصلاح اقدامات  ناصواب مسئولان و مدیران و ارائه راهکارهای درست جهت حل مسائل مردم ارائه می دهد دقیقا در جهت همین امر به معروف و نهی از منکر است و اگر هم مطالبه گری، مطالبه‌گری منصفانه، دلسوزانه و در جهت حل مسائل مردم باشد این مطالبه گری خود می تواند امر به معروف و نهی از منکری باشد که تحت عنوان دفاع از معروف بزرگ و تقابل با منکر بزرگ از آن یاد می‌شود.

تحلیل عاشورا زوایای جدیدتری را آشکار می‌کند


حجت الاسلام والمسلمین حسن کریمی دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز با تاکید بر ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی اظهار کرد: حماسه عاشورا از چنان ابعاد گسترده‏ای برخوردار است که هر چه بیش‏تر به تحلیل و بررسی آن پرداخته شود ، زوایای جدیدتری از آن آشکار خواهد شد.

وی با بیان اینکه عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، اظهار داشت: این فرهنگ برخاسته از متن اسلام ناب می باشد که نقش حیاتی را در استحکام ریشه ها و رویش شاخه ها ایفاء کرده است.

عاشورا در محدوده زمان و جغرافیایی خاصی محصور نمانده است

وی افزود: عاشورا هیچ گاه در محدوده زمان و جغرافیایی خاصی محصور نمانده است، بلکه همواره الهام بخش تشیع در راستای حرکت ها، جنبش ها و قیام های راستین شیعه ، پل بسیاری از نهضت های دیگر در برابر کانون های ظلم و کفر و نفاق بوده است.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر با اشاره به راهکارهای ارتقاء بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی (ع) در جامعه، اظهار کرد: از مهمترین آموزه‌ها و تعالیم عاشورا، در طول سالیان دراز و قرن های متمادی، عبرت آموزی این واقعه غمبار تاریخی است و باید اذعان داشت مهمتر از درسهای عاشورا ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی است.

کریمی گفت: آنچه که در قیام عاشورا میدرخشد، انتخاب آگاهانۀ ناشی از بصیرت و دینداری شهدای کربلاست که می دانستند که برای چه آمده اند و به کجا می روند؛ به همین دلیل برای رسیدن به مقام شهادت از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر هرمزگان بیان داشت: درک حقیقت راه و فرهنگ مکتب حسینی و حقانیت رویارویی همیشگی آن با فرهنگ یزیدی، و سپس حرکت به سوی عملی کردن تفکر حسینی همچون یک زندگانی تکامل یافته، ضامن وصول جامعه مسلمانی به تمام نیازهای فکری و عملی خود، و ضامن استقلال و عدالت و آزادی در سایۀ حکومت الله خواهد بود. ‏

انقلاب اسلامی برگرفته از قیام عاشورا است

کریمی خاطرنشان کرد: مکتب حسینی به سوی تحکیم شرع مقدس و احقاق حق و نابودی باطل و نشر عدل میان رعیت و صلاح دین و دنیای امت حرکت میکند. انقلاب اسلامی ایران را در همه مراحل الگو گرفته از نهضت حسینی است.

وی بیان کرد: حرکت امام حسین علیه السلام نقطه عطفی پیرامون بصیرت و معنویت اجتماعی است. او باب جدیدی از ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی گشود و معنویت متعالیه توحیدی، عبودی، حبی، ولایی و فرهنگساز، در عمل و عینیت اجتماعی به جامعه اسلامی و انسانی نمایان کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان هرمزگان درباره فلسفه قیام عاشورای سید الشهدا نیز طلب اصلاح در امور امت پیامبر(ص)، احیای امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره رسول‌ خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) همانند برپایی نماز و پرداخت زکات را از مهم ترین موارد آن برشمرد.

انتهای پیام /