اسلام آباد خبر15:15 - 1401/05/23

نام‌نویسی غیرقانونی عضو ستاد انتخابات کمیته ملی المپیک برای کرسی ریاست/ بی‌اعتنایی محض مجری قانون به قوانین!

نام‌نویسی غیرقانونی عضو ستاد انتخابات کمیته ملی المپیک برای کرسی ریاست/ بی‌اعتنایی محض مجری قانون به قوانین! : نام‌نویسی یکی از اعضای ستاد تطبیق و بررسی روند برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک برای تصدی کرسی ریاست، حاشیه‌های زیادی را برای این نهاد مهم در پی خواهد داشت. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ پروسه ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی برای شرکت در انتخابات پست ریاست، ۲ کرسی نایب‌رئیسی و ۷ سمت عضویت در هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک با نام‌نویسی ۳۱ نفر هفته گذشته رسماً پایان یافت اما تاکنون ابعاد تازه‌ای از ماجراهای انتخابات روز ۶ شهریورماه رونمایی شده.

طبق اساس‌نامه جدید و آئین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک، کرسی‌های خزانه‌دار و دبیرکل انتصابی شده‌اند و نماینده کمیسیون ورزشکاران نیز با تأیید اعضای این کمیسیون و تصویب مجمع عمومی به ترکیب هیأت اجرایی راه خواهد یافت تا بدون تردید مهم‌ترین عامل گرمای تنور انتخابات ۲ هفته آینده، مبحث تعیین رئیس جدید باشد.

 

اگر چه محمود خسروی‌وفا و مهدی علی‌نژاد در بسیاری از محافل به عنوان شاه‌مهره‌های بازی انتخاباتی معرفی شده‌اند و بیش‌ترین بخت و اقبال برای احراز عنوان بین‌المللی رئیس کمیته ملی المپیک ایران هم برای آن‌هاست اماثبت‌نامدبیرکل فعلی کمیته ملی المپیک در انتخابات برای تصدی کرسی‌های ریاست و نایب‌رئیسی، تا حدی پیش‌بینی‌ها را بر هم ریخت. 

 

به‌طور غیررسمی نقل شده کهکیکاووس سعیدی، سرپرست فعلی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک که از راه این صندلی عضو مجمع هم هست با نظر مستقیم رضا صالحی‌امیری و عملا تحت حمایت او پا به میدان رقابت انتخاباتی گذاشته اما ۲ مسئله مهم و قانونی درباره سعیدی باعث شده تا حتی شانس احراز صلاحیتش هم پائین بیاید.

 

ثبت‌نام با طعم تعارض منافع

مرجع احراز صلاحیت‌های بدوی و تأیید مدارک ثبت‌نامی طبق آئین‌نامه مصوب IOC و مجمع عمومی، ستاد تطبیق و بررسی روند برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک معرفی و تعیین شده؛ جایی که دبیرکل کمیته ملی المپیک به واسطه جایگاه حقوقی خود عضو و رئیس آن است و طبق نص صریح آئین‌نامه هیچ‌یک از اعضای ستاد نباید نامزد انتخابات هیأت اجرایی باشند. با این تفاسیر ستاد تطبیق و بررسی روند برگزاری انتخابات به ریاستکیکاووس سعیدیمی‌بایست دبیرکل کمیته المپیک را از حضور در رقابت انتخاباتی منع کند و مجوزی برای او صادر نکند.

 

دستورالعمل اجرایی انتخابات توسط هیأت اجرایی تدوین شده و به واسطه مصوبه مجمع و کمیته بین‌المللی المپیک، باید ملاک برگزاری انتخابات ۶ شهریورماه باشد؛ در حالی که در همین مرحله نام‌نویسی از کاندیداها، مصوبه این دستورالعمل توسط دبیرکل که دبیر مجمع هم محسوب شده، نادیده گرفته شده و این در شرایطی رخ داده که دبیر مجمع باید بی‌طرف و غیرذی‌نفع در روند انتخاباتی باشد.

 

طبق آئین‌نامه انتخابات کمیته ملی المپیک، اموری نظیر بررسی فرم‌های تکمیل شده ثبت نام و مدارک کاندیداها و تطبیق با شرایط احراز سمت‌های مختلف منطبق بر اساسنامه و دستورالعمل و همین‌طور احراز صلاحیت‌های عمومی از مراجع ذی‌صلاح و پیگیری جهت اخذ تاییدیه‌ها از اهم وظایف تلقی شده. این نقشه راه اما با کاندیداتوریسعیدیرسماً در حال بی‌اعتنایی و طعنه قرار گرفته و ادامه آن قطعاً به صلاح عالی‌ترین نهاد بین‌المللی ورزش ملی نیست.

 

از سوی دیگرکیکاووس سعیدیبه جهت سمت دبیرکلی طبق آیین نامه انتخابات و ستاد انتخابات رئیس ستاد تطبیق و بررسی روند برگزاری انتخابات است و از همین رو به دلیل پرهیز از دخالت در روند انتخابات و شائبه مهندسی، نباید در انتخابات ثبت نام کند. چه آنکه قوانین اعضای ستاد اجرایی و عوامل انتخاباتی هرگز نباید در بحث انتخابات ذینفع بوده و دخالت کنند در حالیکه سعیدی با ثبت نام کاملا در این انتخابات ذینفع است و عملا این قانون را زیرپا گذاشته.

 

بازنشستگی؛ مانع اصلی بر سر راه سعیدی

از سمتی دیگر هم حواشی و اخباری مبنی بر بازنشستگیکیکاووس سعیدی، دبیرکل فعلی و نامزد تصدی کرسی ریاست کمیته ملی المپیک شنیده شده و نظر به اینکه کمیته ملی المپیک نهاد عمومی غیردولتی بوده و و قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب ۱۳۷۳/۴/۱۹ در این خصوص صراحت دارد، بنابراین ادامه حضور هر فردی در کمیته پس از بازنشستگی در سمت های اجرایی تخلف محرز بوده چرا که قانون منع بکارگیری بازنشستگان هرگونه بکارگیری را ممنوع نموده. از همین رو حضور او در کمیته ملی المپیک در هر سمتی غیرقانونی محسوب می شود.

 

از طرفی او مدعی است با پوزیشن ریاست آکادمی وارد انتخابات شده و ثبت نام کرده اما از این منظر نیز حضور او از اساس دارای اشکال است. بر طبق قانون هر دو صندلی دبیرکلی کمیته و ریاست آکادمی شغل رسمی محسوب می شود و یک شخص حقیقی نمی تواند همزمان دو پست رسمی را در اختیار داشته باشد.  در حقیقیت سعیدی بر طبق قانون قادر نیست همزمان دو صندلی مدیریتی رسمی حقیقی و حقوقی کمیته را اشغال کند چرا که علاوه بر اینکه به دلیل تضاد منافع ایجاد می کند، توجه به اشغال دو پست رسما دوشغله محسوب می شود و طبق قوانین سازمان استخدامی و بازرسی حضور افراد دوشغله در صندلی های مدیریتی ممنوع است. از همین رو حضور سعیدی در صندلی ریاست آکادمی رسما مورد اشکال است و غیرقانونی است و او مدعیست با این پست غیرقانونی برای انتخابات ثبت نام کرده.

رئیس یا سرپرست آکادمی، کدام‌یک؟!

از طرفی دیگر طبق آخرین اخبار سایت رسمی کمیته ملی المپیک،کیکاووس سعیدیهم‌چنان سرپرست آکادمی بوده و سرپرست‌ها هم طبق آئین‌نامه انتخاباتی از شرکت و حق رأی در انتخابات منع شده‌اند؛ مثل فدراسیون‌های فوتبال و وزنه‌برداری. با این حال کاندیداتوری سعیدی از این کرسی خودش محل سؤال و ابهام است، چرا که دبیرکل عضو مجمع نیست و تنها راه سعیدی برای نامزد شدن از مسیر آکادمی بوده.

 

به‌نظر می‌رسد انتخابات کمیته ملی المپیک خیلی زودتر از حد انتظار وارد فضای حاشیه‌ای شده و عدم حضور رئیس کمیته در ایران به علت شرکت در بازی‌های هم‌بستگی اسلامی قونیه هم مزید بر علت قرار گرفته باشد. بررسی صلاحیت‌ها و مدارک منطبق بر مفاد آئین‌نامه مصوب IOC، کم‌ترین انتظار جامعه ورزش و حداقل وظیفه ستاد تطبیق و بررسی روند برگزاری انتخابات خواهد بود؛ البته اگر به بهانه‌های واهی انتخابات به تعویق نیفتد!

 

بیش‌تر بخوانید؛

 

سعیدی: انتخابات کمیته ملی المپیک مهندسی‌شده نیست/ ثبت‌نام صالحی‌امیری برای ریاست مجدد؟ از خودش بپرسید!