اسلام آباد خبر15:34 - 1401/05/26

حکایت شورانگیز حماسه ها در آخرین دژ مقاومت/ حماسه پاوه؛ معجزه‌ای در قواره پیروزی انقلاب اسلامی

مرصاد نیوز: حماسه پاوه حکایت شورانگیز حماسه هایی است که که در آخرین دژ مقاومت به وقوع پیوست و نام پاوه را به عنوان سند سرسپردگی کُردهای غیور به انقلاب ماندگار کرد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، تنها مدت کمی از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود که دشمنان ایران دست به توطئه ای دیگر برای آسیب زدن به کشور زدند. آنان این بار به ترفند تفرقه میان اقوام و مذاهب متوسل شدند و برای پیاده سازی اهداف پلید خود سراغ  پاوه رفتند و این شهرستان به محاصره نیروهای مسلح درآمد هدف آنها جداسازی برخی قسمت ها و تجزیه کشوربود.

 

نیروهای دشمن در پاوه و اطراف شهرمستقرشده بودند.  شایعات هم بر این موضوع دامن زده بود و شنیده می شد که شهر پاوه سقوط کرده است  و چون در جغرافیای کشور مناطق کُرد نشین بسیاری وجود داشت قطعا سقوط پاوه آثار مخرب بسیاری را برای مردم و رزمندگان به دنبال داشت .

 

پس از محاصره پاوه امام خمینی(ره) فرمان به شکستن حصرداد و در پیامی فرمود: «به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می کنم اگر با توپها ، تانکها، قوای مجهز تا ۲۴ ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود من همه را مسئول می دانم».

 

پس از صدور این پیام بلافاصله  در ۲۸ مرداد ۵۸ نیروهای مسلح ارتش وارد پاوه شدند و نقاط حساس نیز به دست نیروهای سپاه پاسداران افتاد و مهاجمین و ضد انقلاب با تخلیه مناطق حساس شهر به ارتفاعات اطراف گریختند و عملیات پاکسازی با تعقیب آنان ادامه پیدا کرد.

 

درکنار مقاومت و همراهی مردم پاوه با نیروهای انقلابی افرادی شاخصی بودند که در این پیروزی نقش موثری داشتند از جمله شهید مصطفی چمران .شهید صیاد شیرازی و پیشمرگان کورد در این موفقیت سهمی عظیم داشتند در عملیات آزاد سازی پاوه هلی کوپترهای هوانیروز هم با فرماندهی احمد کشوری به این منطقه راهی شدند و در نهایت  تجزیه طلبان شکست خوردند و پاوه از محاصره آزاد میشود .

 

تجزیه طلبان و ایجاد ترس و وحشت میان مردم

 

احمد حاتمی که معلم بازنشسته و ساکن پاوه است در خصوص این روزها در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: زمان حصر پاوه مردم از پیر و جوان در خانه های خودشان سنگر گرفته بودند و با هرچه در دسترس داشتند دفاع می‌کردند حتی برخی با سنگ و چوب به سمت تجزیه طلبان حمله میکردند.

 

وی افزود: رزمندگانی هم که درپاوه بودند عموما شهید شده بودند یا به شدت زخمی بودند ویا مهمات نداشتند

 

حاتمی خاطر نشان کرد: تجزیه طلبان تمام مسیرهای منتهی به پاوه را بسته بودند حتی آب و برق شهر را هم قطع کرده بودند برخی از پاسداران را که به شهادت رسانده بودند برای ترساندن مردم سرهای آنان را در شهر آویزان کرده بودند، یکی از جنایت هایی که من با چشم خود دیدم قتل عام بیماران و افراد در بیمارستان پاوه بود با اینکه سالها از آن موضوع می گذرد این صحنه برایم بسیار دردناک است حتی تجزیه طلبان آنقدر بی رحم بودند که هلی کوپتری را که برای انتقال مجروحان آمده بود را هدف قرار دادند وچه جنایتی بالاتر از این.آنها در بیمارستان پاوه هم به بدترین شکل افراد و بیماران را به شهادت رساندند.

 

وی ادامه داد: البته خدا می داند که آن روزها بر مردم پاوه چه گذشت حتی کودکان هم از این موضوع ترس و واهمه شدید داشتند نمی‌دانستیم قرار است چه شود تا اینکه فرمان امام(ره) صادر شد با شنیدن فرمان امام من خودم به شخصه دیدم که تجزیه طلبان چقدر واهمه داشتند و دچار ترس شده بودند چون خودشان می‌دانستند امام فرمانی بدهد رزمندگان، مردم وارتش جانشان را خواهند داد تا آن فرمان اجرایی شود که البته همینطور هم شد و با شکستن محاصره پاوه درس بزرگی به دشمنان این نظام و انقلاب داده شد که به هیچ عنوان نخواهند توانست موجب شد تجزیه و جنجال در کشور شوند.

 

مردم پاوه تلاش ها و رشادت های چمران را فراموش نخواهند کرد

 

عزیزی از دیگر افرادی است که در زمان محاصره پاوه نظاره گر بسیاری از جنایت های مهاجمان و تلاش های رزمندگان بوده است او به خبرنگار مرصاد گفت: من هرقدر از تلاش دکتر چمران و همرزمانش برای مقابله با مهاجمان بگویم نمیتوانم حق مطلب را ادا کنم، پاوه آزاد سازی خود را مدیون دکتر چمران و سایر همرزمان و شهیدان است. تنها باید آن موقع در پاوه حضور ‌داشتید تا می‌دیدید این مرد چقدر تلاش و فداکاری برای مردمان این شهر کرد.

 

زمانی که پاوه محاصره شد ماه مبارک ر مضان بود و مهاجمان چه جنایت هایی با مردم روزه دارکه انجام ندادند، اما بعد از آمدن شهید چمران و با درگیری پس از هفت روز حصر پاوه شکسته شد و این شهر از دست مهاجمان فریب خورده آزاد شد.

 

 

برخی ایثارها و مقاومت ها در تاریخ ماندگارند/ ایستادگی مردم پاوه بسیار ارزشمند بود

 

ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه پاوه با بیان اهمیت و ارزش حماسه ها در پیروزی و تداوم و حفظ انقلاب و نظام اسلامی افزود: تکریم فراهم ‌کنندگان این حماسه ها و احترام به شهدا و ایثارگران آن روزهای حساس یک وظیفه دینی و ملی در راستای حفظ و تقویت این ارزش هاست.

 

امام  جمعه پاوه گفت :در مردادماه سال 1358 در پاوه جنگی شروع شد. پیش از آن در اعتراض به فعالیت گروهک‌ها در این شهر راهپیمایی شد و به دنبال آن در هجدهم مرداد تحصنی شکل گرفت تا دولت مرکزی به داد مردم این منطقه برسد. در مقابل این تحصن، نیروهای ضد انقلاب نیز در نقطه‌ دیگری از شهر تجمعی را شروع کردند. و این گروه متحد در صدد تصرف پاوه برآمد، چرا که تمام شهرهای اطراف -جز پادگان‌های ارتش- در تصرف نیروهای مخالف جمهوری اسلامی بود.

 

وی بیان داشت: پاوه به دلیل تدارکات و امکانات خوبی که نیروهای ضدانقلاب داشت، در محاصره‌ آنان افتاد. روز 24 یا 25 مرداد بود که دکتر چمران و آقای فلاحی به پاوه آمدند. آقای فلاحی بعد از مدتی بازگشتند، اما دکتر چمران ماندند و مردم را همراهی کردند. ایشان محل استقرارشان را کلانتری 11 قرار دادند که حالا به کلانتری شهید چمران معروف است. آن زمان هنوز سپاه به‌خوبی شکل نگرفته بود و اکثر ژاندارمری‌ها هم خلع سلاح شده بودند؛ جز همین پاسگاه، از طرفی نیروهای کمی همراه شهید چمران آمده بودند، ایشان با بالگرد به پاوه آمدند.

 

امام جمعه پاوه گفت: جنگ و درگیری به اوج خود رسیده بود که شهید چمران به امام‌خمینی (ره) پیام دادند و وضعیت را خطرناک توصیف کردند. روز 27 مرداد 1358 امام پیام مهمی دادند که در بخشی از آن آمده بود: «به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم اگر با توپ‌ها و تانک‌های مجهز تا 24 ساعت دیگر به سمت پاوه حرکت نشود، من همه را مسئول می‌‌دانم.»

 

وی ادامه داد: بعد از این پیام بود که نیروهای ضد انقلاب تضعیف شدند و کمک‌ها رسید. با وجود شهید و مجروح بسیار، حصر پاوه شکسته شد. وجود شهید چمران هم حقیقتاً تأثیر زیادی داشت. ما معتقد هستیم این پیروزی در درجه‌ی اول لطف خدا و سپس پیام امام  (ره) و حضور دکتر چمران و حضور مردم در صحنه بود.

 

امام جمعه پاوه افزود: چهار عامل مهم لطف خداوند، پیام تاریخی و روح بخش بنیانگذار جمهوری اسلامی(ره)، حضور شهید چمران در کنار مردم پاوه و مقاومت و ایستادگی مردم پاوه در شکسته شدن حصر پاوه موثر بود.

 

ماموستا قادری با اشاره به اهمیت بعضی مقاومت ها و ایثارها در تاریخ گفت: بعضی از مقاومت و ایثارها در تاریخ مهم و ماندگار هستند؛ در آن لحظات و ایام پر استرس و حساس سال اول پیروزی انقلاب که غرب کشور با آن مواجه بود، ایستادگی مردم شریف پاوه و مقاومت سپاه و حضور شهید چمران و در رأس همه پیام بنیانگذار جمهوری اسلامی مهم و ارزشمند بودند.

 

برپایی مراسم حصر پاوه به یادت رشادت های رزمندگان و مقاومت مردم

 

اردشیر رستمی فرماندار پاوه نیز ضمن بیان رشادتها و ایثارگری ها در عملیات شکست حصر پاوه، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت وگفت: به این منظوردر روز 26مرداد مراسمی در پاوه برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: حضور خانواده‌های شهدای غیربومی عملیات شکست حصر پاوه در ویژه برنامه سالروز این عملیات مهم، آذین بندی شهر، عطرافشانی مزار شهدا، هماهنگی با شبکه بهداشت و درمان برای ارایه خدمات رایگان به مردم ، برپایی نمایشگاه فرهنگی، سرکشی به خانواده های شهدا  از برنامه های شهرستان به مناسبت سالروز شکست حصر پاوه است.

 

 

خاطرات دکتر چمران از حصر پاوه

 

«از 60 پاسدار، فقط 16 نفر باقی مانده بودند و آن هم 6 یا 7 نفر مجروح که قادر به جنگ نبودند و بقیه نیز خسته، کوفته، دل شکسته و گرسنه که به مدت یک هفته، تحت محاصره در سخت ترین شرایط بودند و اکثر دوستان خود را از دست داده بودند .آب بر آنها قطع شده بود؛ زیرا تلمبه موتور آب را که خارج از شهر قرار داشت، آتش زده بودن.  نان و آذوقه نداشتند؛ مهمات آنها به پایان رسیده بود؛ همه مرتفعات شهر به دست دشمن سقوط کرده بود؛ بیمارستان معروف پاوه، به دست آنها افتاده بود و همه 25 پاسدارش، به شهادت رسیده بودند.در مقابل آنها، نیرویی بین 2 تا 8 هزار نفر از همه گروه‌های چپی و راستی، با اسلحه سبک و سنگین، همه منطقه را زیر سیطره خود گرفته بودند.»

 

«در پاسگاه پاوه دهها نفر مجروح شده بودند، ولي هلي‌کوپترها فرصت نداشتند که مجروحي را انتقال دهند و مجروحين و چهره‌هاي خون آلود آنها چه صحنه دردناکي را به وجود آورده بود. در ميان مجروحين پرستاري بود که در بيمارستان خدمت مي‌کرد، گلوله‌اي پهلوي او را سوراخ کرده بود، او را در چلواري سفيد پوشانده بودند، فقط صورت رنگ پريده‌اش بيرون بود و حالت متبسم و ملکوتي داشت، ولي او در سکوت فرو رفته بود. پاسداران اين پرستار مجروح را بيرون کشاندند که به هلي‌کوپتر برسانند ولي هليکوپتر فرصت انتقال نيافت و متاسفانه پرستار را برگرداندند و ساعت 10 شب در ميان شيون زن‌هاي ده جان تهي کرد»

 

این شهید گرانقدر در ادامه خاطراتش از جنگ پاوه گفته :وارد مرکز پاسداران شدم و چه صحنه وحشتناکي بود، مجروحين در کنار حيات بر زمين افتاده بودند، جواني که صورتش خونين بود، مرا شناخت و به اسم صدا کرد فرياد مي کرد و مي لرزيد و از اين ناراحت بود که چرا سه روز است ما را تنها گذاشته‌ايد و به فکر ما نيستيد، او را بوسيدم و گفتم: آماده‌ام تا در کنار تو شهيد شوم .

 

در بخش دیگری از خاطرات این شهید آمده است «بنابراين شب هولناک پاوه مرا به ياد لبنان مي‌انداخت و احساسي از شوق شهادت و وارستگي از دنيا و معراج به آسمانها بر وجودم مستولي شده بود، با خداي خود راز و نياز مي‌کردم و از همه وابستگي‌ها حتي از زيبايي آسمان با ستارگان جذابش بريده و خاطرات تلخ و شيرين گذشته در نظرم رژه مي‌رفتند و من با همه آنها و با همه عالم وجود وداع مي کردم و آماده شهادت مي‌شدم که معجزه‌اي رخ داد. معجزه‌اي بسان پيروزي انقلاب اسلامي ايران؛ آنچنان کوبنده و زيرو رو کننده که براي هيچ کس قابل تصور نبود و به راستي که سرنوشت جنگ را عوض کرد».