اسلام آباد خبر15:37 - 1401/05/26

اجرا نشدن درست ۲۱ وظیفه فراجا در برخورد با بی حجابی پس از گذشت ۱۷ سال

اجرا نشدن درست ۲۱ وظیفه فراجا در برخورد با بی حجابی پس از گذشت ۱۷ سال : وظایف تخصصی نیروی انتظامی در قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به‌خوبی مشخص شده است و ۱۷ سال نیز از تصویب آن می‌گذرد؛ اما متأسفانه باز شاهد بی‌حجابی در پاساژها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها هستیم. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛یکی از نشانه‌های اسلامیت، جوامع مسلمان حجاب و پوشش است که به عنوان سمبل و نمادی از آموزه‌های اسلامی و تکلیفی برای مسلمانان بوده، در واقع باید گفت حجاب و عفاف یکی از این قوانین مشخص در داخل کشور ماست که مبتنی بر منابع پیش گفته در کشور مورد توجه حاکمیت و قانونگذار قرار دارد و تقریبا تمامی دستگاه‌ها به ویژه نیروی انتظامی مکلف به اجرای وظایف خود در ارتباط با حفظ حجاب و عفاف در جامعه اسلامی هستند، متاسفانه طی چند سال گذشته علاوه براینکه شاهد بدحجابی در سطح جامعه هستیم که عده‌ای ازجوانان فریب خورده دست به طراحی و ایجاد کمپین‌های با عنوان نه به حجاب زده‌اند.

 

بدون تردید دوام یک نظام در وهله اول در حفاظت و حراست از دستاوردهای آن است و دوم مقابله جدی با چالش‌ها و آسیب‌هایی که بنیان آن را تهدید می‌کند. در هر جامعه‌ جدای از حفظ امنیت جانی لازم است که امنیت اخلاقی نیز حفظ شود تا جامعه از آسیب‌های احتمالی که ممکن است بروز و مسئله سازشود پیشگیری صورت گیرد و مردم بتوانند در اجتماعی که هم از نظر جانی و هم از نظر اخلاقی درامان هستند با آرامش زندگی کنند.

 

 

حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در بیانات ماندگار خویش اهتمام همه جانبه به تعالی اخلاقی جامعه، بسط امنیت اجتماعی و جلوگیری از اشاعه هنجارهای غیر اخلاقی غرب در جامعه را به عنوان یک ضرورت بی‌بدیل معرفی کرده و تصریحا از نهادها و سازمان‌های مسئول کشور خواسته‌اند تا در انجام وظیفه بنیادی از هیچ تلاشی فرو گذار نکنند.

 

همچنین ایشان بارها در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی با معظم‌له برنامه‌ریزی علمی و آموزشی را زیربنای اصلاح و پیشرفت در امور دانسته و ضمن تاکید بر ضرورت حضور مقتدرانه در پیشگیری از جرائم از تامین امنیت اخلاقی و فرهنگی جامعه به عنوان یکی از وظایف بسیار مهم نیروی انتظامی نام برده و خاطرنشان کرده‌اند باید ضمن فرهنگ‌سازی در باره امنیت، با اشاعه فساد و فساد علنی به صورت مدبرانه و هوشیارانه مقابله و از امنیت فرهنگی و اخلاقی مردم دفاع شود.

 

لازم به ذکر است که قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در 13 دی 1384 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید  که در این قانون وظایف تخصصی دستگاه‌های قانونگذار و اجرایی به ویژه نیروی انتظامی در21 بند بیان شده و به امید اصلاح وضع حجاب و عفاف در جامعه به نیروی انتظامی نیز ابلاغ شده است.

 

 

 

درواقع وظایف تخصصی نیروی انتظامی در قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب عبارتند از:

1- اعلام حدود و ضوابط قانونی عفاف و ملاک‌های بدحجابی در جامعه به منظور تشخیص مصادیق آن.

 

2 - اهتمام بیشتر به برخورد قانونی و محترمانه.

 

3 - همکاری با سازمان‌های ذیربط در فضا سازی تبلیغی و فرهنگی در همه مسیر‌های منتهی به کوهستان‌ها و تفرجگاه‌های کوهستانی و سایر اماکن عمومی و تفریحی.

 

۴ - الزام اتحادیه‌ها، سندیکاها و صنوف در مقابله با بدحجابی.

 

5- تذکر به افراد بدحجاب و برخورد با آنها طبق ضوابط قانونی در اماکن عمومی شهر.

 

۶ - پیشنهاد لایحه قانونی به مراجع قانونگذار در خصوص رعایت پوشش مناسب در هنگام رانندگی.

 

7- برخورد قانونی با افراد خیابانی، افراد بدحجاب و باندهای اصلی فساد فحشا و ....

 

۸- نظارت و کنترل قانونی و اصولی بر وضعیت اماکن تفریحی و عمومی نظیر پارک‌ها، سالن‌های سینما، سالن‌ها و اماکن ورزشی، کوهستان‌ها، سواحل دریایی، جزایر، مناطق آزاد تجاری، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و ... (با مشارکت نهادها و دستگاه‌های ذیربط).

 

۹- اهتمام بیشتر به آگاه‌سازی جامعه از آثار مثبت اجتماعی و اخلاقی حجاب و عفاف و نتایج منفی عدم رعایت آن از طریق خلق آثار فرهنگی، هنری و تبلیغ (با مشارکت دستگاه‌های ذیربط).

 

۱۰- ممانعت از تولید، توزیع و نمایش محصولات سمعی و بصری غیر مجاز و نمایش لباس‌هایی که موجب بی عفتی و بدحجابی می‌شوند.

 

۱۱- کنترل و نظارت جدی بر رعایت حدود و ضوابط قانونی عفاف در مجتمع‌های مسکونی، برج‌ها و شهرک‌ها از طریق مدیریت بر این گونه اماکن.

 

۱۲ - توجه و نظارت بر مراکز خطرناک، ویژه و آلوده و اولویت‌‌ دادن به این برنامه‌ها و مراکز حساس و سلب ابتکار عمل از آن در نفی امنیت اجتماعی زنان.

 

۱۳- اولویت در بکارگیری زنان مجرب در دستگیری زنان متخلف و تحویل دادن آنان به مراکز امنیتی و جلوگیری از بازتاب منفی آن در بین مردم.

 

۱۴ - لزوم برگزار کنندگان جشن‌ها و مراسم عروسی به رعایت شئون اسلامی و کنترل افراد شرکت کننده در آن و برخورد جدی با مراکز غیر قانونی و فاقد مجوز.

 

۱۵ - الزام آرایشگاه‌ها به رعایت ضوابط شرعی و قانونی عفاف و کنترل نحوه ورود و خروج عروس و همراهان وی.

 

۱۶- نظارت مستمر بر اماکن تجاری عمومی شامل فرودگاه‌ها و مجتمع‌های مسکونی، نمایشگاه‌ها و ... بر نحوه پوشش و بازرسی از این اماکن در رفع بدحجابی (با همکاری دستگاه‌های ذیربط).

۱۷- آموزش، ساماندهی و بکارگیری نیروهای آگاه زنان جهت نظارت بر رعایت حجاب و پوشش در اجتماع با رعایت حریم و حرمت شخصی افراد.

 

18- کسب اعلام نظر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی در خصوص برگزاری هر گونه کنسرت یا جنگ شادی قبل از صدور مجوز.

۱۹- توقیف خودروهای دولتی که سرنشینان آن شئون اسلامی را رعایت نمی‌کنند.

 

۲۰- اعلام نظر در خصوص فعالیت‌ یا عدم فعالیت بخش‌هایی که می‌تواند موجب ترویج فساد شوند.

 

21- جلوگیری از فعالیت‌ واحدهای صنفی متخلف که باعث مخدوش کردن عفت عمومی می‌شوند.

 

پس از گذشت 17  سال از تصویب این قانون، اگر نگاهی به بندهای مربوط به نیروی انتظامی و مقایسه آن با عملکرد مسئولان فراجا بیندازیم، واقعیت‌های تامل برانگیزی را نشان می‌دهد که فراجا چقدر به اجرای قانون متعهد بوده است؟! که متاسفانه نه تنها شاهد بی‌حجابی در اماکن عمومی همچون پاساژها، رستوران‌ها، کافی شاپ ها هستم بلکه شاهد رشد و ترویج روز افزون بی حجابی در خودروها و البته نیز سگ گردانی هم هستیم.

 

 

در واقع باید گفت افرادی با نیت برخورد با قوانین اجتماعی می‌خواهند با بدحجابی کارشان را پیش ببرند. مسئله این طیف نه تنها حجاب بلکه بدحجابی تنها یک بهانه است که نیروی انتظامی مسئول است و باید اقدام قاطع از خود نشان دهد. اما با نگاه به واقعیت‌های جامعه، به نظر می رسد اغلب وظایف قانونی فراجا همچنان در حسرت اجرایی شدن درست مانده‌اند که شاهد برخی هنجار شکنی بدحجابی در جامعه هستیم.

 

فرمانده نیروی انتظامی با توجه به اینکه خود یک فرد انقلابی است، بر اجرای این قانون و پیگیری جدی آن تاکید کرده ومطرح کرده که ما در قبال توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، وظیفه شرعی و قانونی را انجام می دهیم و حتی اگر سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها پای کار نباشند، ماموریت ما متوقف نمی‌شود. اما اقدامات غیر کارشناسایی همچون عملکرد نادرست گشت ارشاد، نظارت ناکارآمد بر اماکن عمومی و اجرای ضعیف طرح مقابله با کشف حجاب در خودرو و منفعل عمل کردن فراجا در این امر نشان می‌دهد که از پیامدهای اجرای این قانون دچار نوعی هراس شده است.

 

لازم به ذکر است تنها تهیه، تدوین و اجرای طرح نشان دهنده مهم بودن موضوع نیست بلکه باید طرح‌ها کارشناسی شده، درست و به صورت مداوم اجرا شود نه اینکه به صورت منفعلانه عمل شود.